Możliwości wspierania procesu nabywania kompetencji polonistycznych uczniów klas I – III upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim

master
dc.abstract.enCarried research relying on observation of pupil on base of scale of school readiness, they have allowed analysis several problem. Analysis results one of they concerning message and abilities of pupils attending special school and it has allowed general education affirmation, that high level of message and abilities have children attending primary school ogólnodostępnej. It results from data, that these children advise with explaining observed phenomenon better, as well as with defining name by reference for general category. These children are oriented in area better, directions be able to distinguish right – left. Besides, seasons of the year know and phenomena with them relate, and they be able to serve name of day of week and next will indicate that. It concerned next investigative problem level of ability of pupil of social primary school ogólnodostępnej and pupils of special schools. From data result, that it is superior at pupils of schools level it ogólnodostępnej. Making of intelligible contact comes with other children these children simply. These children are for contemporaries more equipment also, they test to comfort and they become in defense other. Usually they escape conflictual situation, advise to peaceful manner testing. More rarely definitely skarzą and other children accuse. They react seldom anger, they are offended , they do not explode weeping if iritate. Big part of this pupil remembers about principles of safe behavior, and it clears after toys. Give investigative preparation of children on base for science of reading concerning next problem and it is possible to ascertain writing, that greatest competences own children in this problem in school teaching. Majority of they is able to tell illustrated history, but captivate relationships causally in tale – consecutive, during when they cause it in special school of action children difficulty teaching. Pupils have greatest abilities related with writing too, pencil holds in palm correctly. Didactic test carry also, checking ability competence polish studies. Pupils earned highest number of point from schools for executed tasks most often. Therefore, it is possible to ascertain, that they did not cause difficulties for science of writing children of these exercises preparing. However, it is possible to observe results of pupils of special schools analyzing, that they have achieved weakest results in carried test than children in school teaching. They received maximum number of point for executed tasks more rarely definitely determination. It has happened also, that it has not received pupil for executed task points. It carry in next sequence also, questionnaires among teachers. It is possible to come for conclusion, that this assistance frequently, though not considerably, it is organized from part of teacher of special school. Acquaintance of judgement is essential how result in planning of equipment about incompetence of pupil. Didactic back is essential in creation of equipment pupils too. If it walks be organize about forms of equipment in schools that these teachers, greatest capabilities of specialistic equipment declare in their schools definitely determination. Affirmation is next factor on leveling occupance capability of participation enabling service equipment pupil memorial there. Analyzing data give, selection of method of didactic work for requirements of pupils concerning next problem investigative that, it is possible to conclude also, that about methods of work taken advantage in work with pupils greatest knowledge, it lies after part of teacher in special school teaching. It is possible to ascertain next data analyzing concerning degree interest father progress pupil, that majority teacher with both kind of schools, it was expressed about participation of parents in school life of child positively.pl
dc.abstract.plPrzeprowadzone badania polegające na obserwacji uczniów na podstawie Skali Gotowości Szkolnej, pozwoliły na zanalizowanie kilku problemów. Analiza jednego z nich dotycząca wiadomości i umiejętności uczniów uczęszczających do szkoły specjalnej i ogólnokształcącej pozwoliła na stwierdzenie, że wyższy poziom wiadomości i umiejętności mają dzieci uczęszczające do szkoły podstawowej ogólnodostępnej. Z danych wynika, że dzieci te lepiej radzą sobie z wyjaśnianiem obserwowanych zjawisk, a także z definiowaniem nazw przez odniesienie się do ogólniejszej kategorii. Dzieci te lepiej orientują się w przestrzeni, potrafią odróżniać kierunki prawo – lewo. Poza tym znają pory roku i związane z nimi zjawiska, oraz potrafią podać nazwę dnia tygodnia i wskazać jaki będzie następny. Kolejny problem badawczy dotyczył poziomu umiejętności społecznych uczniów szkoły podstawowej ogólnodostępnej i uczniów szkoły specjalnej. Z danych wynika, że u uczniów szkoły ogólnodostępnej poziom ten jest wyższy. Dzieciom tym łatwiej przychodzi nawiązanie zrozumiałego kontaktu z innymi dziećmi. Dzieci te są również bardziej pomoce dla swoich rówieśników, próbują pocieszać i stają w obronie innych. Zazwyczaj unikają sytuacji konfliktowych, próbując radzić sobie w pokojowy sposób. Zdecydowanie rzadziej skarzą i obwiniają inne dzieci. Rzadko reagują gniewem, obrażają się, nie wybuchają płaczem czy złością. Duża część tych uczniów pamięta o zasadach bezpiecznego zachowania się, oraz sprząta po sobie zabawki. Na podstawie danych dotyczących kolejnego problemu badawczego przygotowania dzieci do nauki czytania i pisania można stwierdzić, że większe kompetencje w tej kwestii posiadają dzieci uczące się w szkole ogólnodostępnej. Większość z nich potrafi opowiedzieć historyjkę obrazkową, a w opowiadaniu ująć związki przyczynowo – skutkowe, podczas gdy dzieciom uczącym się w szkole specjalnej czynności te sprawiają trudności. Uczniowie mają też większe umiejętności związane z pisaniem, prawidłowo trzyma ołówek w dłoni. Przeprowadzono również test dydaktyczny, sprawdzający umiejętności kompetencji polonistycznych. Najczęściej uczniowie ze szkół ogólnodostępnych zdobywali najwyższą liczbę punktów za wykonane zadania. Można zatem stwierdzić, że dzieciom tym ćwiczenia przygotowujące do nauki pisania nie sprawiały trudności. Natomiast analizując wyniki uczniów szkół specjalnych można zaobserwować, że osiągnęli oni słabsze wyniki w przeprowadzonym teście niż dzieci uczące się w szkole ogólnodostępnej. Zdecydowanie rzadziej za wykonane zadania otrzymywali maksymalną liczbę punktów. Zdarzyło się również, że uczeń nie otrzymał punktów za wykonane zadanie. W następnej kolejności przeprowadzono również, ankiety wśród nauczycieli. Można dojść do wniosku, że pomoc ta częściej, choć nie znacznie, organizowana jest ze strony nauczycieli szkół specjalnych. W planowaniu pomocy niezbędna jest znajomość orzeczeń o niepełnosprawności swoich uczniów. Jak wynika z badań częściej zapoznają się z orzeczeniami nauczyciele szkół specjalnych.W stworzeniu pomocy uczniom niezbędne jest też zaplecze dydaktyczne. Jeśli chodzi o formy pomocy jakie organizowane są w szkołach to nauczyciele ci, deklarują zdecydowanie większe możliwości pomocy specjalistycznej w ich szkołach. Kolejnym czynnikiem umożliwiającym świadczenie pomocy uczniom jest zapewnienie im możliwości uczestnictwa na zajęciach wyrównawczych. Analizując dane, dotyczące kolejnego problemu badawczego jakim dobór metod pracy dydaktycznej do potrzeb uczniów, można wywnioskować również, że większą wiedzą na temat metod pracy wykorzystywanych w pracy z uczniami, leży po stronie nauczycieli uczących w szkole specjalnej. Analizując kolejne dane dotyczące stopnia zainteresowania rodziców postępami uczniów można stwierdzić, że większość nauczycieli z obu rodzajów szkół, na temat uczestnictwa rodziców w życiu szkolnym dziecka wyrażało się pozytywnie.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.contributor.advisorPolak, Krzysztof - 131488 pl
dc.contributor.authorCichostępska, Katarzynapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerPolak, Krzysztof - 131488 pl
dc.contributor.reviewerDanilewska, Zofia - 127687 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T14:47:30Z
dc.date.available2020-07-24T14:47:30Z
dc.date.submitted2013-06-27pl
dc.fieldofstudypedagogika wczesnoszkolnapl
dc.identifier.apddiploma-73471-135440pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/186346
dc.languagepolpl
dc.subject.encompetences of polish language, pedagogics in classes I- III, pupils in easy degree handicappedpl
dc.subject.plkompetencje polonistyczne, pedagogika wczesnoszkolna, uczniowie upośledzeni umysłowo w stopniu lekkimpl
dc.titleMożliwości wspierania procesu nabywania kompetencji polonistycznych uczniów klas I – III upośledzonych umysłowo w stopniu lekkimpl
dc.title.alternativeCapabilities of advancements of acguisitions of competences of polish language pupils in easy degree handicapped, in classes I -III.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Carried research relying on observation of pupil on base of scale of school readiness, they have allowed analysis several problem. Analysis results one of they concerning message and abilities of pupils attending special school and it has allowed general education affirmation, that high level of message and abilities have children attending primary school ogólnodostępnej. It results from data, that these children advise with explaining observed phenomenon better, as well as with defining name by reference for general category. These children are oriented in area better, directions be able to distinguish right – left. Besides, seasons of the year know and phenomena with them relate, and they be able to serve name of day of week and next will indicate that. It concerned next investigative problem level of ability of pupil of social primary school ogólnodostępnej and pupils of special schools. From data result, that it is superior at pupils of schools level it ogólnodostępnej. Making of intelligible contact comes with other children these children simply. These children are for contemporaries more equipment also, they test to comfort and they become in defense other. Usually they escape conflictual situation, advise to peaceful manner testing. More rarely definitely skarzą and other children accuse. They react seldom anger, they are offended , they do not explode weeping if iritate. Big part of this pupil remembers about principles of safe behavior, and it clears after toys. Give investigative preparation of children on base for science of reading concerning next problem and it is possible to ascertain writing, that greatest competences own children in this problem in school teaching. Majority of they is able to tell illustrated history, but captivate relationships causally in tale – consecutive, during when they cause it in special school of action children difficulty teaching. Pupils have greatest abilities related with writing too, pencil holds in palm correctly. Didactic test carry also, checking ability competence polish studies. Pupils earned highest number of point from schools for executed tasks most often. Therefore, it is possible to ascertain, that they did not cause difficulties for science of writing children of these exercises preparing. However, it is possible to observe results of pupils of special schools analyzing, that they have achieved weakest results in carried test than children in school teaching. They received maximum number of point for executed tasks more rarely definitely determination. It has happened also, that it has not received pupil for executed task points. It carry in next sequence also, questionnaires among teachers. It is possible to come for conclusion, that this assistance frequently, though not considerably, it is organized from part of teacher of special school. Acquaintance of judgement is essential how result in planning of equipment about incompetence of pupil. Didactic back is essential in creation of equipment pupils too. If it walks be organize about forms of equipment in schools that these teachers, greatest capabilities of specialistic equipment declare in their schools definitely determination. Affirmation is next factor on leveling occupance capability of participation enabling service equipment pupil memorial there. Analyzing data give, selection of method of didactic work for requirements of pupils concerning next problem investigative that, it is possible to conclude also, that about methods of work taken advantage in work with pupils greatest knowledge, it lies after part of teacher in special school teaching. It is possible to ascertain next data analyzing concerning degree interest father progress pupil, that majority teacher with both kind of schools, it was expressed about participation of parents in school life of child positively.
dc.abstract.plpl
Przeprowadzone badania polegające na obserwacji uczniów na podstawie Skali Gotowości Szkolnej, pozwoliły na zanalizowanie kilku problemów. Analiza jednego z nich dotycząca wiadomości i umiejętności uczniów uczęszczających do szkoły specjalnej i ogólnokształcącej pozwoliła na stwierdzenie, że wyższy poziom wiadomości i umiejętności mają dzieci uczęszczające do szkoły podstawowej ogólnodostępnej. Z danych wynika, że dzieci te lepiej radzą sobie z wyjaśnianiem obserwowanych zjawisk, a także z definiowaniem nazw przez odniesienie się do ogólniejszej kategorii. Dzieci te lepiej orientują się w przestrzeni, potrafią odróżniać kierunki prawo – lewo. Poza tym znają pory roku i związane z nimi zjawiska, oraz potrafią podać nazwę dnia tygodnia i wskazać jaki będzie następny. Kolejny problem badawczy dotyczył poziomu umiejętności społecznych uczniów szkoły podstawowej ogólnodostępnej i uczniów szkoły specjalnej. Z danych wynika, że u uczniów szkoły ogólnodostępnej poziom ten jest wyższy. Dzieciom tym łatwiej przychodzi nawiązanie zrozumiałego kontaktu z innymi dziećmi. Dzieci te są również bardziej pomoce dla swoich rówieśników, próbują pocieszać i stają w obronie innych. Zazwyczaj unikają sytuacji konfliktowych, próbując radzić sobie w pokojowy sposób. Zdecydowanie rzadziej skarzą i obwiniają inne dzieci. Rzadko reagują gniewem, obrażają się, nie wybuchają płaczem czy złością. Duża część tych uczniów pamięta o zasadach bezpiecznego zachowania się, oraz sprząta po sobie zabawki. Na podstawie danych dotyczących kolejnego problemu badawczego przygotowania dzieci do nauki czytania i pisania można stwierdzić, że większe kompetencje w tej kwestii posiadają dzieci uczące się w szkole ogólnodostępnej. Większość z nich potrafi opowiedzieć historyjkę obrazkową, a w opowiadaniu ująć związki przyczynowo – skutkowe, podczas gdy dzieciom uczącym się w szkole specjalnej czynności te sprawiają trudności. Uczniowie mają też większe umiejętności związane z pisaniem, prawidłowo trzyma ołówek w dłoni. Przeprowadzono również test dydaktyczny, sprawdzający umiejętności kompetencji polonistycznych. Najczęściej uczniowie ze szkół ogólnodostępnych zdobywali najwyższą liczbę punktów za wykonane zadania. Można zatem stwierdzić, że dzieciom tym ćwiczenia przygotowujące do nauki pisania nie sprawiały trudności. Natomiast analizując wyniki uczniów szkół specjalnych można zaobserwować, że osiągnęli oni słabsze wyniki w przeprowadzonym teście niż dzieci uczące się w szkole ogólnodostępnej. Zdecydowanie rzadziej za wykonane zadania otrzymywali maksymalną liczbę punktów. Zdarzyło się również, że uczeń nie otrzymał punktów za wykonane zadanie. W następnej kolejności przeprowadzono również, ankiety wśród nauczycieli. Można dojść do wniosku, że pomoc ta częściej, choć nie znacznie, organizowana jest ze strony nauczycieli szkół specjalnych. W planowaniu pomocy niezbędna jest znajomość orzeczeń o niepełnosprawności swoich uczniów. Jak wynika z badań częściej zapoznają się z orzeczeniami nauczyciele szkół specjalnych.W stworzeniu pomocy uczniom niezbędne jest też zaplecze dydaktyczne. Jeśli chodzi o formy pomocy jakie organizowane są w szkołach to nauczyciele ci, deklarują zdecydowanie większe możliwości pomocy specjalistycznej w ich szkołach. Kolejnym czynnikiem umożliwiającym świadczenie pomocy uczniom jest zapewnienie im możliwości uczestnictwa na zajęciach wyrównawczych. Analizując dane, dotyczące kolejnego problemu badawczego jakim dobór metod pracy dydaktycznej do potrzeb uczniów, można wywnioskować również, że większą wiedzą na temat metod pracy wykorzystywanych w pracy z uczniami, leży po stronie nauczycieli uczących w szkole specjalnej. Analizując kolejne dane dotyczące stopnia zainteresowania rodziców postępami uczniów można stwierdzić, że większość nauczycieli z obu rodzajów szkół, na temat uczestnictwa rodziców w życiu szkolnym dziecka wyrażało się pozytywnie.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.contributor.advisorpl
Polak, Krzysztof - 131488
dc.contributor.authorpl
Cichostępska, Katarzyna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Polak, Krzysztof - 131488
dc.contributor.reviewerpl
Danilewska, Zofia - 127687
dc.date.accessioned
2020-07-24T14:47:30Z
dc.date.available
2020-07-24T14:47:30Z
dc.date.submittedpl
2013-06-27
dc.fieldofstudypl
pedagogika wczesnoszkolna
dc.identifier.apdpl
diploma-73471-135440
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/186346
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
competences of polish language, pedagogics in classes I- III, pupils in easy degree handicapped
dc.subject.plpl
kompetencje polonistyczne, pedagogika wczesnoszkolna, uczniowie upośledzeni umysłowo w stopniu lekkim
dc.titlepl
Możliwości wspierania procesu nabywania kompetencji polonistycznych uczniów klas I – III upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
dc.title.alternativepl
Capabilities of advancements of acguisitions of competences of polish language pupils in easy degree handicapped, in classes I -III.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
9
Views per month
Views per city
Wroclaw
3
Krakow
2
Bielany Wroclawskie
1
Dublin
1
Kozuchow
1
Myslenice
1

No access

No Thumbnail Available