Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
"Jak skutecznie motywować uczniów szkoły podstawowej do nauki języka polskiego?"
Motywacja, nauczanie, język polski, szkoła podstawowa, Kraków, Chorzów, Kędzierzyn-Koźle
Motivation, teaching, Polish, primary school, Cracow, Chorzów, Kędzierzyn-Koźle
Tematem niniejszej pracy licencjackiej jest zbadanie poziomu motywacji do nauki języka polskiego wśród uczniów szkoły podstawowej. Głównym celem jest rozpoznanie czynników wpływających na stopień zaangażowania uczniów w proces nauczania. Pierwsza część prezentuje cztery najpopularniejsze teorie motywacji: behawioralną, potrzeb, celów oraz teorię motywacji wewnętrznej. W dalszej części pracy zostały omówione wyniki badań ankietowych przeprowadzonych w czwartych klasach szkoły podstawowej, na terenie trzech województw: małopolskiego, śląskiego oraz opolskiego. W ostatniej części pracy zostały przedstawione wnioski końcowe. Wskazują one na wyraźne zainteresowanie uczniów językiem polskim, przy jednoczesnym niezadowoleniu ze stosowanych sposobów nauczania. Prowadzi to do konkluzji, iż bogatszy zasób metod nauczania znacznie podnosi poziom motywacji do nauki języka polskiego w badanych grupach.
The subject of this thesis is to investigate a motivation to learning Polish in primary school. Aim of the thesis is to explore the level of satisfaction with classes. The first part of the labor contains theories of motivation. These are the most popular theories: behavioral theory, theory of needs, theory of goals and theory of internal motivation. The second part of the thesis represents results of surveys carried out in three different provinces: Lesser Poland, Silesia and Opole province. The surveys habe been carried out only in the 4th grade of primary school. The last part of the thesis contains a summary of the surveys. It shows that polish students in primary school are interested in language and literature, however they are not satisfied with the methods provided in school system. It seems to them unattractive and unexcited. This leads to the conclusion that level of students motivation can be much higher, if it will provide more interesting methods of teaching.
dc.abstract.en | The subject of this thesis is to investigate a motivation to learning Polish in primary school. Aim of the thesis is to explore the level of satisfaction with classes. The first part of the labor contains theories of motivation. These are the most popular theories: behavioral theory, theory of needs, theory of goals and theory of internal motivation. The second part of the thesis represents results of surveys carried out in three different provinces: Lesser Poland, Silesia and Opole province. The surveys habe been carried out only in the 4th grade of primary school. The last part of the thesis contains a summary of the surveys. It shows that polish students in primary school are interested in language and literature, however they are not satisfied with the methods provided in school system. It seems to them unattractive and unexcited. This leads to the conclusion that level of students motivation can be much higher, if it will provide more interesting methods of teaching. | pl |
dc.abstract.pl | Tematem niniejszej pracy licencjackiej jest zbadanie poziomu motywacji do nauki języka polskiego wśród uczniów szkoły podstawowej. Głównym celem jest rozpoznanie czynników wpływających na stopień zaangażowania uczniów w proces nauczania. Pierwsza część prezentuje cztery najpopularniejsze teorie motywacji: behawioralną, potrzeb, celów oraz teorię motywacji wewnętrznej. W dalszej części pracy zostały omówione wyniki badań ankietowych przeprowadzonych w czwartych klasach szkoły podstawowej, na terenie trzech województw: małopolskiego, śląskiego oraz opolskiego. W ostatniej części pracy zostały przedstawione wnioski końcowe. Wskazują one na wyraźne zainteresowanie uczniów językiem polskim, przy jednoczesnym niezadowoleniu ze stosowanych sposobów nauczania. Prowadzi to do konkluzji, iż bogatszy zasób metod nauczania znacznie podnosi poziom motywacji do nauki języka polskiego w badanych grupach. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Nowak, Ewa | pl |
dc.contributor.author | Lesiak, Blanka | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Nowak, Ewa | pl |
dc.contributor.reviewer | Rusek, Marta - 131725 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T14:34:30Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T14:34:30Z | |
dc.date.submitted | 2018-07-03 | pl |
dc.fieldofstudy | nauczycielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-121996-118049 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/226456 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | Motivation, teaching, Polish, primary school, Cracow, Chorzów, Kędzierzyn-Koźle | pl |
dc.subject.pl | Motywacja, nauczanie, język polski, szkoła podstawowa, Kraków, Chorzów, Kędzierzyn-Koźle | pl |
dc.title | "Jak skutecznie motywować uczniów szkoły podstawowej do nauki języka polskiego?" | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |