Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Fiction as an Act of Defiance: Subverting Societal and Literary Norms in Virginia Woolf's Orlando: A Biography
Fikcja jako akt sprzeciwu: obalanie norm społecznych i literackich w Orlando: Biografia Virginii Woolf
Orlando, Virginia Woolf, biografia, fikcja, parodia, modernizm, konwencja, epoka wiktoriańska, płeć, seksualność, tożsamość, ciało, klasa społeczna
Orlando, Virginia Woolf, biography, fiction, parody, modernism, convention, Victorian era, gender, sexuality, identity, body, social class
Niniejsza praca bada, w jaki sposób powieść Virginii Woolf Orlando: Biografia, łącząca elementy biografii z fikcją, obala panujące normy społeczne i literackie. Pierwszy rozdział opisuje modernizm jako ruch o rewolucyjnej sile, która doprowadziła do przełomowych zmian w sztuce i literaturze w pierwszej połowie XX wieku. Przedstawia on również teorię Woolf dotyczącą powieści i biografii, reprezentującą nowatorskie idee modernistyczne i przeciwstawiającą się tradycji literackiej. Drugi rozdział bada niekonwencjonalną perspektywę Woolf na wiele ważnych społecznie i politycznie tematów, takich jak płeć, seksualność, tożsamość i podejście do ciała czy podziały klasowe, imperializm i edukacja. Orlando może być interpretowany jako tekst feministyczny, gdyż zachęca czytelnika do refleksji nad sytuacją społeczną i prawną kobiet. Ostatni rozdział traktuje o książce jako sposobie na wykpiwanie i podważanie tradycji pisania biografii. Ojciec Woolf, Leslie Stephen, służy jako reprezentatywny przykład biografa z epoki wiktoriańskiej, któremu autorka sprzeciwia się i którego idee wyśmiewa. Praca bada również połączenie satyrycznych i bardziej poważnych elementów w książce.
This thesis examines the ways in which Virginia Woolf’s semibiographical novel Orlando: A Biography subverts the prevailing societal and literary norms. The first chapter presents the modernist movement as a revolutionary force that led to the groundbreaking changes in art and literature in the first part of the twentieth century. It also introduces Woolf’s theory of fiction and biography, representing innovative modernist ideas and opposing literary tradition. The second chapter explores Woolf’s unconventional perspective on many socially and politically important topics, including gender, sexuality, identity, and her approach to the body as well as class division, imperialism, and education. Orlando may be read as a feminist text as it encourages the reader to reflect on the social and legal situation of women. The last chapter deals with the book as a means of mocking and subverting the tradition of biography writing. Woolf’s father, Leslie Stephen, serves as a representative example of a Victorian biographer to whom she stands in opposition and whose ideas she ridicules. Finally, the thesis explores Orlando’s combination of satirical and serious elements.
dc.abstract.en | This thesis examines the ways in which Virginia Woolf’s semibiographical novel Orlando: A Biography subverts the prevailing societal and literary norms. The first chapter presents the modernist movement as a revolutionary force that led to the groundbreaking changes in art and literature in the first part of the twentieth century. It also introduces Woolf’s theory of fiction and biography, representing innovative modernist ideas and opposing literary tradition. The second chapter explores Woolf’s unconventional perspective on many socially and politically important topics, including gender, sexuality, identity, and her approach to the body as well as class division, imperialism, and education. Orlando may be read as a feminist text as it encourages the reader to reflect on the social and legal situation of women. The last chapter deals with the book as a means of mocking and subverting the tradition of biography writing. Woolf’s father, Leslie Stephen, serves as a representative example of a Victorian biographer to whom she stands in opposition and whose ideas she ridicules. Finally, the thesis explores Orlando’s combination of satirical and serious elements. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca bada, w jaki sposób powieść Virginii Woolf Orlando: Biografia, łącząca elementy biografii z fikcją, obala panujące normy społeczne i literackie. Pierwszy rozdział opisuje modernizm jako ruch o rewolucyjnej sile, która doprowadziła do przełomowych zmian w sztuce i literaturze w pierwszej połowie XX wieku. Przedstawia on również teorię Woolf dotyczącą powieści i biografii, reprezentującą nowatorskie idee modernistyczne i przeciwstawiającą się tradycji literackiej. Drugi rozdział bada niekonwencjonalną perspektywę Woolf na wiele ważnych społecznie i politycznie tematów, takich jak płeć, seksualność, tożsamość i podejście do ciała czy podziały klasowe, imperializm i edukacja. Orlando może być interpretowany jako tekst feministyczny, gdyż zachęca czytelnika do refleksji nad sytuacją społeczną i prawną kobiet. Ostatni rozdział traktuje o książce jako sposobie na wykpiwanie i podważanie tradycji pisania biografii. Ojciec Woolf, Leslie Stephen, służy jako reprezentatywny przykład biografa z epoki wiktoriańskiej, któremu autorka sprzeciwia się i którego idee wyśmiewa. Praca bada również połączenie satyrycznych i bardziej poważnych elementów w książce. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Curyłło-Klag, Izabela - 127606 | pl |
dc.contributor.author | Stepak, Katarzyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Curyłło-Klag, Izabela - 127606 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bazarnik, Katarzyna - 127262 | pl |
dc.date.accessioned | 2021-10-14T04:41:38Z | |
dc.date.available | 2021-10-14T04:41:38Z | |
dc.date.submitted | 2021-09-14 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia angielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-153766-227327 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/280036 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | Orlando, Virginia Woolf, biography, fiction, parody, modernism, convention, Victorian era, gender, sexuality, identity, body, social class | pl |
dc.subject.pl | Orlando, Virginia Woolf, biografia, fikcja, parodia, modernizm, konwencja, epoka wiktoriańska, płeć, seksualność, tożsamość, ciało, klasa społeczna | pl |
dc.title | Fiction as an Act of Defiance: Subverting Societal and Literary Norms in Virginia Woolf's Orlando: A Biography | pl |
dc.title.alternative | Fikcja jako akt sprzeciwu: obalanie norm społecznych i literackich w Orlando: Biografia Virginii Woolf | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |