"Dziewczyna z Lorestanu" : pierwszy irański film dźwiękowy w kontekście auto-orientalizacji irańskiej kultury wizualnej na początku XX wieku

2019
journal article
article
cris.lastimport.wos2024-04-10T01:59:38Z
dc.abstract.enThe emergence of camera and cinematograph in today's Iran coincided with a profound transition in Iranian cognizance. The most striking one, rendered even more vivid by visual technology, was the opposition between progress of western culture and Iran's underdevelopment. It was at this time, when the reinterpretation of national identity as a result of cultural backwardness unfolded in Iranian establishment. In this period Reza Khan took over, launching a new dynasty in Iran's history: the Pahlavi. He set a new agenda, aimed in modernization, secularization, nationalization and centralization of power. The Lor Girl premiered in 1933, a few years after Reza Chan's coup d'état and his coronation. The work of Abdol-Hossein Sepanta met with unprecedented popularity among Iranians, leading to its commercial success. With his movie Sepanta also pronounced his deep faith in modernizing politics of Reza Shah. While being a classic melodrama, as well as a work of propaganda, The Lor Girl is still an interesting example, regarding its auto-orientalizing narrative. The film's plot consciously creates the image of backward, tribal Iran, as opposed to the modern Pahlavi's state, which eventually prevails. Taking these into account, The Lor Girl sets a peculiar example of how Iranians appropriated the strategy, elaborated by Edward Said in relation to colonial cultures.pl
dc.abstract.plPojawieniu się aparatu fotograficznego i kinematografu na terenie obecnego Iranu towarzyszyły głębokie przemiany w świadomości Irańczyków. Najbardziej uderzającą różnicą, którą technologie przedstawieniowe uczyniły szczególnie widoczną, była opozycja rozwiniętego Zachodu i zacofanej Persji. To właśnie w tym czasie wykształcił się dyskurs reinterpretujący narodową tożsamość jako wynik kulturowego zapóźnienia. W trakcie tych przemian do władzy doszedł Reza Chan, inaugurujący rządy dynastii Pahlawich. Obrany przezeń kurs skierował kraj na tory modernizacji, laicyzacji, nacjonalizmu i centralizacji władzy. W takim kontekście powstał pierwszy irański film dźwiękowy, Dziewczyna z Lorestanu (1933). Dzieło Abdol-Hosseina Sepanty odniosło bezprecedensowy komercyjny sukces, będąc jednocześnie świadectwem wiary autora w powodzenie modernizacyjnego programu nowej polityki. Jako klasyczny melodramat i zarazem film propagandowy zasługuje na uwagę ze względu na swoją auto-orientalizującą narrację. Akcja filmu celowo kreuje wizerunek zacofanego, plemiennego Iranu i jego przezwyciężenie przez nowoczesną strukturę państwa Rezy Szaha Pahlawiego. Tym samym Dziewczyna z Lorestanu stanowi przykład przejęcia przez Irańczyków strategii opisywanej przez Edwarda Saida w kontekście kultur kolonizowanych.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.authorKucharczyk, Michałpl
dc.date.accessioned2019-09-27T10:00:26Z
dc.date.available2019-09-27T10:00:26Z
dc.date.issued2019pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 98-99pl
dc.description.number24 (1)pl
dc.description.physical83-99pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.doi10.26361/ZNTDH.10.2019.24.05pl
dc.identifier.eissn2082-9469pl
dc.identifier.issn2299-1638pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/83572
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 3.0 Polska*
dc.rights.licenceCC-BY-NC
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/legalcode*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enIranpl
dc.subject.ensound filmpl
dc.subject.enearly cinemapl
dc.subject.encolonialismpl
dc.subject.enorientalismpl
dc.subject.enPahlavipl
dc.subject.enMiddle Eastpl
dc.subject.plIranpl
dc.subject.plfilm dźwiękowypl
dc.subject.plpoczątki kinapl
dc.subject.plkolonializmpl
dc.subject.plorientalizmpl
dc.subject.plPahlawipl
dc.subject.plBliski Wschódpl
dc.subtypeArticlepl
dc.title"Dziewczyna z Lorestanu" : pierwszy irański film dźwiękowy w kontekście auto-orientalizacji irańskiej kultury wizualnej na początku XX wiekupl
dc.title.alternative"The Lor girl" : the first Iranian talkie and the auto-orientalizing of Iranian culture at the beginning of the 20th centurypl
dc.title.journalZeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego. Nauki Humanistycznepl
dc.title.volumeTradycja i nowoczesnośćpl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
cris.lastimport.wos
2024-04-10T01:59:38Z
dc.abstract.enpl
The emergence of camera and cinematograph in today's Iran coincided with a profound transition in Iranian cognizance. The most striking one, rendered even more vivid by visual technology, was the opposition between progress of western culture and Iran's underdevelopment. It was at this time, when the reinterpretation of national identity as a result of cultural backwardness unfolded in Iranian establishment. In this period Reza Khan took over, launching a new dynasty in Iran's history: the Pahlavi. He set a new agenda, aimed in modernization, secularization, nationalization and centralization of power. The Lor Girl premiered in 1933, a few years after Reza Chan's coup d'état and his coronation. The work of Abdol-Hossein Sepanta met with unprecedented popularity among Iranians, leading to its commercial success. With his movie Sepanta also pronounced his deep faith in modernizing politics of Reza Shah. While being a classic melodrama, as well as a work of propaganda, The Lor Girl is still an interesting example, regarding its auto-orientalizing narrative. The film's plot consciously creates the image of backward, tribal Iran, as opposed to the modern Pahlavi's state, which eventually prevails. Taking these into account, The Lor Girl sets a peculiar example of how Iranians appropriated the strategy, elaborated by Edward Said in relation to colonial cultures.
dc.abstract.plpl
Pojawieniu się aparatu fotograficznego i kinematografu na terenie obecnego Iranu towarzyszyły głębokie przemiany w świadomości Irańczyków. Najbardziej uderzającą różnicą, którą technologie przedstawieniowe uczyniły szczególnie widoczną, była opozycja rozwiniętego Zachodu i zacofanej Persji. To właśnie w tym czasie wykształcił się dyskurs reinterpretujący narodową tożsamość jako wynik kulturowego zapóźnienia. W trakcie tych przemian do władzy doszedł Reza Chan, inaugurujący rządy dynastii Pahlawich. Obrany przezeń kurs skierował kraj na tory modernizacji, laicyzacji, nacjonalizmu i centralizacji władzy. W takim kontekście powstał pierwszy irański film dźwiękowy, Dziewczyna z Lorestanu (1933). Dzieło Abdol-Hosseina Sepanty odniosło bezprecedensowy komercyjny sukces, będąc jednocześnie świadectwem wiary autora w powodzenie modernizacyjnego programu nowej polityki. Jako klasyczny melodramat i zarazem film propagandowy zasługuje na uwagę ze względu na swoją auto-orientalizującą narrację. Akcja filmu celowo kreuje wizerunek zacofanego, plemiennego Iranu i jego przezwyciężenie przez nowoczesną strukturę państwa Rezy Szaha Pahlawiego. Tym samym Dziewczyna z Lorestanu stanowi przykład przejęcia przez Irańczyków strategii opisywanej przez Edwarda Saida w kontekście kultur kolonizowanych.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.authorpl
Kucharczyk, Michał
dc.date.accessioned
2019-09-27T10:00:26Z
dc.date.available
2019-09-27T10:00:26Z
dc.date.issuedpl
2019
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 98-99
dc.description.numberpl
24 (1)
dc.description.physicalpl
83-99
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.doipl
10.26361/ZNTDH.10.2019.24.05
dc.identifier.eissnpl
2082-9469
dc.identifier.issnpl
2299-1638
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/83572
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 3.0 Polska
dc.rights.licence
CC-BY-NC
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/legalcode
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
Iran
dc.subject.enpl
sound film
dc.subject.enpl
early cinema
dc.subject.enpl
colonialism
dc.subject.enpl
orientalism
dc.subject.enpl
Pahlavi
dc.subject.enpl
Middle East
dc.subject.plpl
Iran
dc.subject.plpl
film dźwiękowy
dc.subject.plpl
początki kina
dc.subject.plpl
kolonializm
dc.subject.plpl
orientalizm
dc.subject.plpl
Pahlawi
dc.subject.plpl
Bliski Wschód
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
"Dziewczyna z Lorestanu" : pierwszy irański film dźwiękowy w kontekście auto-orientalizacji irańskiej kultury wizualnej na początku XX wieku
dc.title.alternativepl
"The Lor girl" : the first Iranian talkie and the auto-orientalizing of Iranian culture at the beginning of the 20th century
dc.title.journalpl
Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego. Nauki Humanistyczne
dc.title.volumepl
Tradycja i nowoczesność
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
51
Views per month
Views per city
Warsaw
8
Chandler
4
Ashburn
2
Dublin
2
Krakow
2
Wroclaw
2
Berlin
1
Brussels
1
Falkenstein
1
Lebork
1
Downloads
kucharczyk_dziewczyna_z_lorestanu_pierwszy_iranski_film_dzwiekowy_2019.pdf
33
kucharczyk_dziewczyna_z_lorestanu_pierwszy_iranski_film_dzwiekowy_2019.odt
17