Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Patologie w organizacjach publicznych. Kierunki przeciwdziałania
Pathologies in public organizations. Directions of counteracting
instytucja publiczna, organizacja, patologie organizacyjne, szkoła, zarządzanie publiczne
public institution, organization, organizational pathologies, school, public management
Celem niniejszej pracy była analiza i przedstawienie patologii występujących w organizacjach publicznych, ich przyczyn, zakresu i skutków oraz sformułowanie kierunkowych propozycji przeciwdziałania zjawisku patologii organizacyjnych. Przedmiotem badań była populacja nauczycieli Zespołu Szkół nr 5 Specjalnych w Nowym Sączu. Badanie służyło ustaleniu rodzajów patologii organizacyjnych występujących w placówkach oświaty, źródeł występowania, ich skutków oraz poszukiwaniu sposobów walki z zjawiskami patologicznymi w szkołach oraz w innych instytucjach publicznych. Badanie ankietowe, którym objęto nauczycieli Zespołu Szkół nr 5 Specjalnych w Nowym Sączu pozwoliło rozwiązać problemy badawcze. Ustalono, że pracownicy owej placówki najbardziej doświadczają stresu zawodowego, a w konsekwencji wypalenia zawodowego, które wpływa na ich zdrowie fizyczne i psychiczne. Pracownicy skarżą się na znaczne pogorszenie zdrowia, które zaburza ich prawidłowe wykonywanie obowiązków służbowych. Główne źródła występowania patologii organizacyjnych w badanej placówce to nadmierny poziom kontroli, brak poczucia bezpieczeństwa oraz niekompetencje osób zarządzających. W celu zmniejszenia występowania patologii organizacyjnych, szkoła powinna zapewniać szkolenia oraz pomoc dla nauczycieli pozwalające na rozwiązywanie problemów dotyczących przemocy i agresji. Indywidualne konsultacje z psychologiem, a także grupy wsparcia merytorycznego oraz emocjonalnego dla nauczycieli również pozwolą na zredukowanie zachowań patologicznych w badanej placówce.
This work aimed to analyze and present the pathologies occurring in public organizations, their causes, scope and effects, and formulate directional proposals to counteract the phenomenon of organizational pathologies. The subject of the study was the population of teachers of Special Schools No. 5 in Nowy Sącz. The study served to determine the types of organizational pathologies occurring in educational institutions, the sources of their occurrence, effects and the search for ways to combat pathological phenomena in schools and other public institutions. The survey, which included teachers at Special Schools No. 5 in Nowy Sącz, solved research problems. It is established that the employees of this institution experience occupational stress and, consequently, burnout, which affects their physical and mental health. Employees complain of significant health deterioration that interferes with their ability to perform their duties properly. The primary sources of the occurrence of organizational pathologies in the surveyed organization are excessive control, insecurity, and incompetence of managers. To reduce the prevalence of organizational pathologies, the school should provide training and assistance to teachers in dealing with violence and aggression. Individual consultations with a psychologist as well as factual and emotional support groups for teachers will also help to reduce pathological behaviour in the studied organisation
dc.abstract.en | This work aimed to analyze and present the pathologies occurring in public organizations, their causes, scope and effects, and formulate directional proposals to counteract the phenomenon of organizational pathologies. The subject of the study was the population of teachers of Special Schools No. 5 in Nowy Sącz. The study served to determine the types of organizational pathologies occurring in educational institutions, the sources of their occurrence, effects and the search for ways to combat pathological phenomena in schools and other public institutions. The survey, which included teachers at Special Schools No. 5 in Nowy Sącz, solved research problems. It is established that the employees of this institution experience occupational stress and, consequently, burnout, which affects their physical and mental health. Employees complain of significant health deterioration that interferes with their ability to perform their duties properly. The primary sources of the occurrence of organizational pathologies in the surveyed organization are excessive control, insecurity, and incompetence of managers. To reduce the prevalence of organizational pathologies, the school should provide training and assistance to teachers in dealing with violence and aggression. Individual consultations with a psychologist as well as factual and emotional support groups for teachers will also help to reduce pathological behaviour in the studied organisation | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy była analiza i przedstawienie patologii występujących w organizacjach publicznych, ich przyczyn, zakresu i skutków oraz sformułowanie kierunkowych propozycji przeciwdziałania zjawisku patologii organizacyjnych. Przedmiotem badań była populacja nauczycieli Zespołu Szkół nr 5 Specjalnych w Nowym Sączu. Badanie służyło ustaleniu rodzajów patologii organizacyjnych występujących w placówkach oświaty, źródeł występowania, ich skutków oraz poszukiwaniu sposobów walki z zjawiskami patologicznymi w szkołach oraz w innych instytucjach publicznych. Badanie ankietowe, którym objęto nauczycieli Zespołu Szkół nr 5 Specjalnych w Nowym Sączu pozwoliło rozwiązać problemy badawcze. Ustalono, że pracownicy owej placówki najbardziej doświadczają stresu zawodowego, a w konsekwencji wypalenia zawodowego, które wpływa na ich zdrowie fizyczne i psychiczne. Pracownicy skarżą się na znaczne pogorszenie zdrowia, które zaburza ich prawidłowe wykonywanie obowiązków służbowych. Główne źródła występowania patologii organizacyjnych w badanej placówce to nadmierny poziom kontroli, brak poczucia bezpieczeństwa oraz niekompetencje osób zarządzających. W celu zmniejszenia występowania patologii organizacyjnych, szkoła powinna zapewniać szkolenia oraz pomoc dla nauczycieli pozwalające na rozwiązywanie problemów dotyczących przemocy i agresji. Indywidualne konsultacje z psychologiem, a także grupy wsparcia merytorycznego oraz emocjonalnego dla nauczycieli również pozwolą na zredukowanie zachowań patologicznych w badanej placówce. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Dobrowolski, Zbysław | pl |
dc.contributor.author | Rams, Patrycja | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Dobrowolski, Zbysław | pl |
dc.contributor.reviewer | Baran, Grzegorz - 143662 | pl |
dc.date.accessioned | 2021-07-01T21:50:42Z | |
dc.date.available | 2021-07-01T21:50:42Z | |
dc.date.submitted | 2021-06-30 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie publiczne | pl |
dc.identifier.apd | diploma-148656-278883 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/275977 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | public institution, organization, organizational pathologies, school, public management | pl |
dc.subject.pl | instytucja publiczna, organizacja, patologie organizacyjne, szkoła, zarządzanie publiczne | pl |
dc.title | Patologie w organizacjach publicznych. Kierunki przeciwdziałania | pl |
dc.title.alternative | Pathologies in public organizations. Directions of counteracting | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |