Rozwój mowy czynnej dzieci dwuletnich. Badania pilotażowe z użyciem Dziecięcej Skali Rozwoju Językowego

master
dc.abstract.enParent report tools are commonly applied in the research and diagnosis of the language development, as they are seen as a valid source of knowledge about children. One of them, Language Development Survey (Rescorla, 1989) is a screening tool measuring language development among children of 18-35 months.This research examined the validity and reliability of the Polish version of LDS. The sample included 199 children (90 girls and 109 boys) aged 2;0-2;1. Parents completed LDS via Internet. In direct research the children solved the comprehension of words test (OTSR; Haman, Fronczyk, 2012). The children’s spontaneous expressive speech has also been measured by taking probes during the other experimental tasks. This study showed that the Polish version of LDS is a valid and reliable tool to measure the range of the vocabulary among the children and that there are wide individual differences in the rate of vocabulary development of Polish two-years-olds.pl
dc.abstract.plW badaniach naukowych i diagnostycznych dotyczących rozwoju mowy małego dziecka powszechnie stosuje się narzędzia typu parent report, uznając je za cenne źródło wiedzy o dziecku. Skala Language Development Survey (LDS) (1989), skonstruowana przez Leslie Rescorlę jest przykładem tego typu narzędzia. Służy ona do przesiewowej oceny poziomu rozwoju mowy czynnej u dzieci 18-35 miesięcznych. Celem prezentowanych badań było sprawdzenie, czy skala LDS przetłumaczona na język polski, będzie trafnym i rzetelnym narzędziem do pomiaru poziomu rozwoju mowy czynnej u dzieci dwuletnich. Zastosowanie Dziecięcej Skali Rozwoju Językowego pozwoliło na zbadanie zakresu mowy czynnej polskich dwulatków oraz wyodrębnienie wśród nich dzieci późno mówiących.W badaniu uczestniczyło 199 dzieci (90 dziewczynek; 109 chłopców), w wieku 24-25 miesięcy, których rodzice wypełnili Dziecięcą Skalę Rozwoju Językowego. Podczas bezpośredniego badania dzieci wykonywały test rozumienia słów (OTSR; Haman, Fronczyk, 2012) oraz pobrano próbki spontanicznej mowy czynnej dzieci. Wykazano, że Dziecięca Skala Rozwoju Językowego jest użytecznym narzędziem do oceny poziomu rozwoju mowy czynnej u polskich dwulatków. Uzyskane wyniki wskazują na bardzo duże zróżnicowanie indywidualne w zakresie liczby słów wypowiadanych przez polskie dwulatki. Stwierdzono, że większość dzieci w wieku 24-25 miesięcy łączy słowa we frazy. 23% dzieci z badanej grupy spełniało kryterium opóźnienia mowy (mniej niż 50 słów lub brak fraz).pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorBiałecka-Pikul, Marta - 127299 pl
dc.contributor.authorOchał, Annapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerBiałecka-Pikul, Marta - 127299 pl
dc.contributor.reviewerWrońska, Jadwiga - 132779 pl
dc.date.accessioned2020-07-25T00:34:16Z
dc.date.available2020-07-25T00:34:16Z
dc.date.submitted2014-06-24pl
dc.fieldofstudypsychologiapl
dc.identifier.apddiploma-86893-110933pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/195488
dc.languagepolpl
dc.subject.enlanguage development,toddlerhood, test adaptationpl
dc.subject.plrozwój językowy, okres poniemowlęcy, adaptacja, testpl
dc.titleRozwój mowy czynnej dzieci dwuletnich. Badania pilotażowe z użyciem Dziecięcej Skali Rozwoju Językowegopl
dc.title.alternativeVocabulary development of Polish two-years-olds. Pilot study using Polish version of Language Development Surveypl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Parent report tools are commonly applied in the research and diagnosis of the language development, as they are seen as a valid source of knowledge about children. One of them, Language Development Survey (Rescorla, 1989) is a screening tool measuring language development among children of 18-35 months.This research examined the validity and reliability of the Polish version of LDS. The sample included 199 children (90 girls and 109 boys) aged 2;0-2;1. Parents completed LDS via Internet. In direct research the children solved the comprehension of words test (OTSR; Haman, Fronczyk, 2012). The children’s spontaneous expressive speech has also been measured by taking probes during the other experimental tasks. This study showed that the Polish version of LDS is a valid and reliable tool to measure the range of the vocabulary among the children and that there are wide individual differences in the rate of vocabulary development of Polish two-years-olds.
dc.abstract.plpl
W badaniach naukowych i diagnostycznych dotyczących rozwoju mowy małego dziecka powszechnie stosuje się narzędzia typu parent report, uznając je za cenne źródło wiedzy o dziecku. Skala Language Development Survey (LDS) (1989), skonstruowana przez Leslie Rescorlę jest przykładem tego typu narzędzia. Służy ona do przesiewowej oceny poziomu rozwoju mowy czynnej u dzieci 18-35 miesięcznych. Celem prezentowanych badań było sprawdzenie, czy skala LDS przetłumaczona na język polski, będzie trafnym i rzetelnym narzędziem do pomiaru poziomu rozwoju mowy czynnej u dzieci dwuletnich. Zastosowanie Dziecięcej Skali Rozwoju Językowego pozwoliło na zbadanie zakresu mowy czynnej polskich dwulatków oraz wyodrębnienie wśród nich dzieci późno mówiących.W badaniu uczestniczyło 199 dzieci (90 dziewczynek; 109 chłopców), w wieku 24-25 miesięcy, których rodzice wypełnili Dziecięcą Skalę Rozwoju Językowego. Podczas bezpośredniego badania dzieci wykonywały test rozumienia słów (OTSR; Haman, Fronczyk, 2012) oraz pobrano próbki spontanicznej mowy czynnej dzieci. Wykazano, że Dziecięca Skala Rozwoju Językowego jest użytecznym narzędziem do oceny poziomu rozwoju mowy czynnej u polskich dwulatków. Uzyskane wyniki wskazują na bardzo duże zróżnicowanie indywidualne w zakresie liczby słów wypowiadanych przez polskie dwulatki. Stwierdzono, że większość dzieci w wieku 24-25 miesięcy łączy słowa we frazy. 23% dzieci z badanej grupy spełniało kryterium opóźnienia mowy (mniej niż 50 słów lub brak fraz).
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Białecka-Pikul, Marta - 127299
dc.contributor.authorpl
Ochał, Anna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Białecka-Pikul, Marta - 127299
dc.contributor.reviewerpl
Wrońska, Jadwiga - 132779
dc.date.accessioned
2020-07-25T00:34:16Z
dc.date.available
2020-07-25T00:34:16Z
dc.date.submittedpl
2014-06-24
dc.fieldofstudypl
psychologia
dc.identifier.apdpl
diploma-86893-110933
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/195488
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
language development,toddlerhood, test adaptation
dc.subject.plpl
rozwój językowy, okres poniemowlęcy, adaptacja, test
dc.titlepl
Rozwój mowy czynnej dzieci dwuletnich. Badania pilotażowe z użyciem Dziecięcej Skali Rozwoju Językowego
dc.title.alternativepl
Vocabulary development of Polish two-years-olds. Pilot study using Polish version of Language Development Survey
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
77
Views per month
Views per city
Warsaw
22
Krakow
8
Poznan
6
Kielce
4
Lublin
4
Wroclaw
4
Bydgoszcz
2
Lodz
2
Muszyna
2
Bobrowniki Male
1

No access

No Thumbnail Available