Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Rozwój mowy czynnej dzieci dwuletnich. Badania pilotażowe z użyciem Dziecięcej Skali Rozwoju Językowego
Vocabulary development of Polish two-years-olds. Pilot study using Polish version of Language Development Survey
rozwój językowy, okres poniemowlęcy, adaptacja, test
language development,toddlerhood, test adaptation
W badaniach naukowych i diagnostycznych dotyczących rozwoju mowy małego dziecka powszechnie stosuje się narzędzia typu parent report, uznając je za cenne źródło wiedzy o dziecku. Skala Language Development Survey (LDS) (1989), skonstruowana przez Leslie Rescorlę jest przykładem tego typu narzędzia. Służy ona do przesiewowej oceny poziomu rozwoju mowy czynnej u dzieci 18-35 miesięcznych. Celem prezentowanych badań było sprawdzenie, czy skala LDS przetłumaczona na język polski, będzie trafnym i rzetelnym narzędziem do pomiaru poziomu rozwoju mowy czynnej u dzieci dwuletnich. Zastosowanie Dziecięcej Skali Rozwoju Językowego pozwoliło na zbadanie zakresu mowy czynnej polskich dwulatków oraz wyodrębnienie wśród nich dzieci późno mówiących.W badaniu uczestniczyło 199 dzieci (90 dziewczynek; 109 chłopców), w wieku 24-25 miesięcy, których rodzice wypełnili Dziecięcą Skalę Rozwoju Językowego. Podczas bezpośredniego badania dzieci wykonywały test rozumienia słów (OTSR; Haman, Fronczyk, 2012) oraz pobrano próbki spontanicznej mowy czynnej dzieci. Wykazano, że Dziecięca Skala Rozwoju Językowego jest użytecznym narzędziem do oceny poziomu rozwoju mowy czynnej u polskich dwulatków. Uzyskane wyniki wskazują na bardzo duże zróżnicowanie indywidualne w zakresie liczby słów wypowiadanych przez polskie dwulatki. Stwierdzono, że większość dzieci w wieku 24-25 miesięcy łączy słowa we frazy. 23% dzieci z badanej grupy spełniało kryterium opóźnienia mowy (mniej niż 50 słów lub brak fraz).
Parent report tools are commonly applied in the research and diagnosis of the language development, as they are seen as a valid source of knowledge about children. One of them, Language Development Survey (Rescorla, 1989) is a screening tool measuring language development among children of 18-35 months.This research examined the validity and reliability of the Polish version of LDS. The sample included 199 children (90 girls and 109 boys) aged 2;0-2;1. Parents completed LDS via Internet. In direct research the children solved the comprehension of words test (OTSR; Haman, Fronczyk, 2012). The children’s spontaneous expressive speech has also been measured by taking probes during the other experimental tasks. This study showed that the Polish version of LDS is a valid and reliable tool to measure the range of the vocabulary among the children and that there are wide individual differences in the rate of vocabulary development of Polish two-years-olds.
dc.abstract.en | Parent report tools are commonly applied in the research and diagnosis of the language development, as they are seen as a valid source of knowledge about children. One of them, Language Development Survey (Rescorla, 1989) is a screening tool measuring language development among children of 18-35 months.This research examined the validity and reliability of the Polish version of LDS. The sample included 199 children (90 girls and 109 boys) aged 2;0-2;1. Parents completed LDS via Internet. In direct research the children solved the comprehension of words test (OTSR; Haman, Fronczyk, 2012). The children’s spontaneous expressive speech has also been measured by taking probes during the other experimental tasks. This study showed that the Polish version of LDS is a valid and reliable tool to measure the range of the vocabulary among the children and that there are wide individual differences in the rate of vocabulary development of Polish two-years-olds. | pl |
dc.abstract.pl | W badaniach naukowych i diagnostycznych dotyczących rozwoju mowy małego dziecka powszechnie stosuje się narzędzia typu parent report, uznając je za cenne źródło wiedzy o dziecku. Skala Language Development Survey (LDS) (1989), skonstruowana przez Leslie Rescorlę jest przykładem tego typu narzędzia. Służy ona do przesiewowej oceny poziomu rozwoju mowy czynnej u dzieci 18-35 miesięcznych. Celem prezentowanych badań było sprawdzenie, czy skala LDS przetłumaczona na język polski, będzie trafnym i rzetelnym narzędziem do pomiaru poziomu rozwoju mowy czynnej u dzieci dwuletnich. Zastosowanie Dziecięcej Skali Rozwoju Językowego pozwoliło na zbadanie zakresu mowy czynnej polskich dwulatków oraz wyodrębnienie wśród nich dzieci późno mówiących.W badaniu uczestniczyło 199 dzieci (90 dziewczynek; 109 chłopców), w wieku 24-25 miesięcy, których rodzice wypełnili Dziecięcą Skalę Rozwoju Językowego. Podczas bezpośredniego badania dzieci wykonywały test rozumienia słów (OTSR; Haman, Fronczyk, 2012) oraz pobrano próbki spontanicznej mowy czynnej dzieci. Wykazano, że Dziecięca Skala Rozwoju Językowego jest użytecznym narzędziem do oceny poziomu rozwoju mowy czynnej u polskich dwulatków. Uzyskane wyniki wskazują na bardzo duże zróżnicowanie indywidualne w zakresie liczby słów wypowiadanych przez polskie dwulatki. Stwierdzono, że większość dzieci w wieku 24-25 miesięcy łączy słowa we frazy. 23% dzieci z badanej grupy spełniało kryterium opóźnienia mowy (mniej niż 50 słów lub brak fraz). | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Białecka-Pikul, Marta - 127299 | pl |
dc.contributor.author | Ochał, Anna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Białecka-Pikul, Marta - 127299 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wrońska, Jadwiga - 132779 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-25T00:34:16Z | |
dc.date.available | 2020-07-25T00:34:16Z | |
dc.date.submitted | 2014-06-24 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-86893-110933 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/195488 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | language development,toddlerhood, test adaptation | pl |
dc.subject.pl | rozwój językowy, okres poniemowlęcy, adaptacja, test | pl |
dc.title | Rozwój mowy czynnej dzieci dwuletnich. Badania pilotażowe z użyciem Dziecięcej Skali Rozwoju Językowego | pl |
dc.title.alternative | Vocabulary development of Polish two-years-olds. Pilot study using Polish version of Language Development Survey | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |