Zachowania kontestacyjne młodzieży w okresie dorastania

master
dc.abstract.enThe youth of postmodernism has been called „The generation of turned backs” (Giza, 2011, p.27), because of not being interested in the problems of contemporary world. As a result there are not many researches on the topic of adolescent’s contestation. Nevertheless, those issues are very important in the subject of identity development, which is experienced by the youngsters. In addition, the main developmental task is to gain independence from the influence of parents and other adults. Contestation is the most successful way of achieving this goal. In scientific studies positive forms of contestation are omitted, because researchers concentrate on contestation which is understood as a youth rebellion. The intent of this paper is to describe youth contestation in adolescence including psychological and social reasons of those behaviors. The author of the paper also describes manifestation of contestation, such as participation in subcultures, artistic expression, prosocial work or youth rebellion. It was possible to state some recommendations for pedagogues and teachers, who work with high-school teenagers, in order to help the youngsters develop critical attitude toward social reality and contest it in constructive way.pl
dc.abstract.plMłodzież ponowoczesności nazywana jest „pokoleniem odwróconych pleców” (Giza, 2011, s.27), które to nie wykazuje zainteresowania problemami społecznymi współczesnego świata. W efekcie powoduje to, że nie prowadzi się szeroko zakrojonych badań na temat zachowań kontestacyjnych młodzieży. Zagadnienia te jednak są niezwykle istotne ze względu na przemiany tożsamości osobowej, których doświadcza młodzież w okresie dorastania. Ponadto jednym z głównych zadań rozwojowych adolescentów jest uniezależnienie się od rodziców i opiekunów, a kontestacja jest jedną z najskuteczniejszych dróg osiągnięcia tego. W opracowaniach naukowych często pomija się pozytywny wymiar kontestacji a koncentruje się na kontestacji rozumianej jako bunt. Celem niniejszej pracy jest opis zachowań kontestacyjnych młodzieży w okresie dorastania, z uwzględnieniem przyczyn występowania tych zachowań, zarówno tkwiących w jednostce jak i w otoczeniu społecznym. Oprócz podłoża zachowań kontestacyjnych autorka pracy uwzględniła w badaniach ich przejawy, w postaci przynależności do subkultur młodzieżowych, twórczości, działalności prospołecznej, czy też buntu młodzieńczego. Pozwoliło to na sformułowanie rekomendacji pedagogicznych służących pedagogom, czy wychowawcom, pracujących z młodzieżą licealną, aby kształtowali w niej krytycznej postawy wobec rzeczywistości społecznej i kontestowania jej w sposób konstruktywny.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.contributor.advisorWojciechowski, Franciszek - 132694 pl
dc.contributor.authorKreczmer, Annapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerMichel, Małgorzata - 130539 pl
dc.contributor.reviewerWojciechowski, Franciszek - 132694 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T21:35:19Z
dc.date.available2020-07-24T21:35:19Z
dc.date.submitted2013-10-30pl
dc.fieldofstudypedagogika resocjalizacyjnapl
dc.identifier.apddiploma-83225-95936pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/192694
dc.languagepolpl
dc.subject.encontestation, rebellion, counterculture, adolescence, modern youthpl
dc.subject.plkontestacja, bunt, kontrkultura, adolescencja, współczesna młodzieżpl
dc.titleZachowania kontestacyjne młodzieży w okresie dorastaniapl
dc.title.alternativeYouth contestation in adolescencepl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The youth of postmodernism has been called „The generation of turned backs” (Giza, 2011, p.27), because of not being interested in the problems of contemporary world. As a result there are not many researches on the topic of adolescent’s contestation. Nevertheless, those issues are very important in the subject of identity development, which is experienced by the youngsters. In addition, the main developmental task is to gain independence from the influence of parents and other adults. Contestation is the most successful way of achieving this goal. In scientific studies positive forms of contestation are omitted, because researchers concentrate on contestation which is understood as a youth rebellion. The intent of this paper is to describe youth contestation in adolescence including psychological and social reasons of those behaviors. The author of the paper also describes manifestation of contestation, such as participation in subcultures, artistic expression, prosocial work or youth rebellion. It was possible to state some recommendations for pedagogues and teachers, who work with high-school teenagers, in order to help the youngsters develop critical attitude toward social reality and contest it in constructive way.
dc.abstract.plpl
Młodzież ponowoczesności nazywana jest „pokoleniem odwróconych pleców” (Giza, 2011, s.27), które to nie wykazuje zainteresowania problemami społecznymi współczesnego świata. W efekcie powoduje to, że nie prowadzi się szeroko zakrojonych badań na temat zachowań kontestacyjnych młodzieży. Zagadnienia te jednak są niezwykle istotne ze względu na przemiany tożsamości osobowej, których doświadcza młodzież w okresie dorastania. Ponadto jednym z głównych zadań rozwojowych adolescentów jest uniezależnienie się od rodziców i opiekunów, a kontestacja jest jedną z najskuteczniejszych dróg osiągnięcia tego. W opracowaniach naukowych często pomija się pozytywny wymiar kontestacji a koncentruje się na kontestacji rozumianej jako bunt. Celem niniejszej pracy jest opis zachowań kontestacyjnych młodzieży w okresie dorastania, z uwzględnieniem przyczyn występowania tych zachowań, zarówno tkwiących w jednostce jak i w otoczeniu społecznym. Oprócz podłoża zachowań kontestacyjnych autorka pracy uwzględniła w badaniach ich przejawy, w postaci przynależności do subkultur młodzieżowych, twórczości, działalności prospołecznej, czy też buntu młodzieńczego. Pozwoliło to na sformułowanie rekomendacji pedagogicznych służących pedagogom, czy wychowawcom, pracujących z młodzieżą licealną, aby kształtowali w niej krytycznej postawy wobec rzeczywistości społecznej i kontestowania jej w sposób konstruktywny.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.contributor.advisorpl
Wojciechowski, Franciszek - 132694
dc.contributor.authorpl
Kreczmer, Anna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Michel, Małgorzata - 130539
dc.contributor.reviewerpl
Wojciechowski, Franciszek - 132694
dc.date.accessioned
2020-07-24T21:35:19Z
dc.date.available
2020-07-24T21:35:19Z
dc.date.submittedpl
2013-10-30
dc.fieldofstudypl
pedagogika resocjalizacyjna
dc.identifier.apdpl
diploma-83225-95936
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/192694
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
contestation, rebellion, counterculture, adolescence, modern youth
dc.subject.plpl
kontestacja, bunt, kontrkultura, adolescencja, współczesna młodzież
dc.titlepl
Zachowania kontestacyjne młodzieży w okresie dorastania
dc.title.alternativepl
Youth contestation in adolescence
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available