Obraz królika w kulturze chińskiej i związane z nim idiomy

licenciate
dc.abstract.enThis thesis describes the image of the rabbit in Chinese culture and chengyu, Chinese idioms containing the morpheme 兔 tù with the meaning 'rabbit'. The linguistic material consists of 29 idioms analyzed on the basis of the linguistic picture of the world, a phenomenon that focuses on the relationship between culture and language. The first part of the work is devoted precisely to the topic of the linguistic picture of the world, the history of its formation and its main points. The next chapter talks about the figure of the rabbit in Chinese culture and how it is perceived by society. In the third chapter, the author of the work introduced the concept of Chinese idiom, and then analyzed the collected linguistic material. The main aim of this paper is to introduce readers to the image of rabbit in China and familiarize them with Chinese phraseology.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca poświęcona jest obrazowi królika w kulturze chińskiej oraz chengyu, idiomom chińskim, zawierającym morfem 兔 tù o znaczeniu ‘królik’. Materiał językowy stanowi 29 idiomów, których analizę przeprowadzono na podstawie założeń językowego obrazu świata – zjawiska, które skupia się na zależnościach zachodzących pomiędzy kulturą i językiem. Pierwsza część pracy poświęcona jest właśnie tematowi językowego obrazu świata, historii jego powstawania oraz głównym założeniom. Kolejny rozdział traktuje natomiast o postaci królika w kulturze chińskiej oraz o tym, jak postrzegany jest przez społeczeństwo. W trzecim rozdziale autorka pracy przybliżyła pojęcie chińskiego idiomu, a następnie dokonała analizy zebranego materiału językowego. Celem pracy jest przybliżenie czytelnikom wizerunku królika w Chinach oraz zapoznanie ich z chińską frazeologią traktującą o tymże zwierzęciu.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorWielosz, Sebastian - USOS126292 pl
dc.contributor.authorOlszewska, Kinga - USOS290691 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerWielosz, Sebastian - USOS126292 pl
dc.contributor.reviewerGrzybek, Joanna - USOS223899 pl
dc.date.accessioned2024-07-03T23:05:42Z
dc.date.available2024-07-03T23:05:42Z
dc.date.submitted2024-06-28pl
dc.fieldofstudyfilologia orientalna - sinologiapl
dc.identifier.apddiploma-175848-290691pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/368451
dc.languagepolpl
dc.subject.enrabbit, chengyu, idioms, linguistic picture of the worldpl
dc.subject.plkrólik, chengyu, związki frazeologiczne, językowy obraz światapl
dc.titleObraz królika w kulturze chińskiej i związane z nim idiomypl
dc.title.alternativeThe image of rabbit in Chinese culture and related idiomspl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This thesis describes the image of the rabbit in Chinese culture and chengyu, Chinese idioms containing the morpheme 兔 tù with the meaning 'rabbit'. The linguistic material consists of 29 idioms analyzed on the basis of the linguistic picture of the world, a phenomenon that focuses on the relationship between culture and language. The first part of the work is devoted precisely to the topic of the linguistic picture of the world, the history of its formation and its main points. The next chapter talks about the figure of the rabbit in Chinese culture and how it is perceived by society. In the third chapter, the author of the work introduced the concept of Chinese idiom, and then analyzed the collected linguistic material. The main aim of this paper is to introduce readers to the image of rabbit in China and familiarize them with Chinese phraseology.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca poświęcona jest obrazowi królika w kulturze chińskiej oraz chengyu, idiomom chińskim, zawierającym morfem 兔 tù o znaczeniu ‘królik’. Materiał językowy stanowi 29 idiomów, których analizę przeprowadzono na podstawie założeń językowego obrazu świata – zjawiska, które skupia się na zależnościach zachodzących pomiędzy kulturą i językiem. Pierwsza część pracy poświęcona jest właśnie tematowi językowego obrazu świata, historii jego powstawania oraz głównym założeniom. Kolejny rozdział traktuje natomiast o postaci królika w kulturze chińskiej oraz o tym, jak postrzegany jest przez społeczeństwo. W trzecim rozdziale autorka pracy przybliżyła pojęcie chińskiego idiomu, a następnie dokonała analizy zebranego materiału językowego. Celem pracy jest przybliżenie czytelnikom wizerunku królika w Chinach oraz zapoznanie ich z chińską frazeologią traktującą o tymże zwierzęciu.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Wielosz, Sebastian - USOS126292
dc.contributor.authorpl
Olszewska, Kinga - USOS290691
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Wielosz, Sebastian - USOS126292
dc.contributor.reviewerpl
Grzybek, Joanna - USOS223899
dc.date.accessioned
2024-07-03T23:05:42Z
dc.date.available
2024-07-03T23:05:42Z
dc.date.submittedpl
2024-06-28
dc.fieldofstudypl
filologia orientalna - sinologia
dc.identifier.apdpl
diploma-175848-290691
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/368451
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
rabbit, chengyu, idioms, linguistic picture of the world
dc.subject.plpl
królik, chengyu, związki frazeologiczne, językowy obraz świata
dc.titlepl
Obraz królika w kulturze chińskiej i związane z nim idiomy
dc.title.alternativepl
The image of rabbit in Chinese culture and related idioms
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
14
Views per month
Views per city
Krakow
4
Warsaw
4
Katowice
1
Lodz
1
Opole
1
Poznan
1

No access

No Thumbnail Available