Filmowe opętania. Demony z Loudun na dużym ekranie

licenciate
dc.abstract.enPossession is a widespread phenomenon, occurring in various parts of the world and accompanying man since prehistoric times. It is not surprising, then, that the subject of possession has finally become an object of interest for the writers and film makers. It settled best in the form of demonic possession, in texts belonging to the genre of horror. William Friedkin's The Exorcist introduced possession into the canon of horror cinema in 1973, and has since become the domain of this film genre. Before that, however, two original works using this motif were created - Mother Joan of the Angels by Jerzy Kawalerowicz and The Devils by Ken Russell. Both referring to the same historical event - the alleged seventeenth-century possession of nuns from Loudun in France.In this thesis I will try to briefly describe the characteristics of horrors that use the subject of demonic possession, with particular emphasis on The Exorcist as the film inaugurating this subgenre. Next, I will analyze Mother Joan of the Angels and The Devils in more depth and focus on the character of possession in them. These chapters will be preceded by the theoretical part presenting the anthropological, theological and psychopathological approach to the phenomenon of possession.pl
dc.abstract.plOpętanie jest zjawiskiem powszechnym, występującym, w różnych zakątkach świata i towarzyszącym człowiekowi już od czasów prehistorycznych. Nie dziwi więc fakt, że temat opętania stał się w końcu obiektem zainteresowania ze strony twórców kultury. Najlepiej zadomowił się on w formie demonicznego zniewolenia, w utworach spod szyldu horroru. Egzorcysta Williama Friedkina wprowadził opętanie do kanonu kina grozy w 1973 roku i od tej pory stał się on domeną tego gatunku filmowego. Zanim to jednak nastąpiło powstały dwa autorskie dzieła wykorzystujące ten motyw– Matka Joanna od Aniołów Jerzego Kawalerowicza oraz Diabły Kena Russella. Obydwa odwołujące się do tego samego historycznego wydarzenia – rzekomego siedemnastowiecznego zniewolenia zakonnic z Loudun we Francji.W pracy tej spróbuję krótko nakreślić charakterystykę horrorów wykorzystujących tematykę demonicznego opętania ze szczególnym uwzględnieniem Egzorcysty jako filmu inaugurującego ten podgatunek. Następnie poddam głębszej analizie Matkę Joannę od Aniołów i Diabły oraz skupię się na charakterze, jaki przybiera w nich diabelskie zawładnięcie. Rozdziały te poprzedzę częścią teoretyczną, w której przybliżę antropologiczne, teologiczne oraz psychopatologiczne ujęcie zjawiska opętania.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorHučková, Jadwiga - 128074 pl
dc.contributor.authorKędzierski, Michałpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerHučková, Jadwiga - 128074 pl
dc.contributor.reviewerPodsiadło-Kwiecień, Magdalenapl
dc.date.accessioned2020-07-27T22:20:53Z
dc.date.available2020-07-27T22:20:53Z
dc.date.submitted2019-09-04pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwo i wiedza o nowych mediachpl
dc.identifier.apddiploma-130550-193992pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/233594
dc.languagepolpl
dc.subject.enpossession, Mother Joan of the Angels, The Devils, Loudunpl
dc.subject.plopętanie, Matka Joanna od Aniołów, Diabły, Loudunpl
dc.titleFilmowe opętania. Demony z Loudun na dużym ekraniepl
dc.title.alternativeCinematic Possessions. The Demons of Loudun on the Big Screenpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Possession is a widespread phenomenon, occurring in various parts of the world and accompanying man since prehistoric times. It is not surprising, then, that the subject of possession has finally become an object of interest for the writers and film makers. It settled best in the form of demonic possession, in texts belonging to the genre of horror. William Friedkin's The Exorcist introduced possession into the canon of horror cinema in 1973, and has since become the domain of this film genre. Before that, however, two original works using this motif were created - Mother Joan of the Angels by Jerzy Kawalerowicz and The Devils by Ken Russell. Both referring to the same historical event - the alleged seventeenth-century possession of nuns from Loudun in France.In this thesis I will try to briefly describe the characteristics of horrors that use the subject of demonic possession, with particular emphasis on The Exorcist as the film inaugurating this subgenre. Next, I will analyze Mother Joan of the Angels and The Devils in more depth and focus on the character of possession in them. These chapters will be preceded by the theoretical part presenting the anthropological, theological and psychopathological approach to the phenomenon of possession.
dc.abstract.plpl
Opętanie jest zjawiskiem powszechnym, występującym, w różnych zakątkach świata i towarzyszącym człowiekowi już od czasów prehistorycznych. Nie dziwi więc fakt, że temat opętania stał się w końcu obiektem zainteresowania ze strony twórców kultury. Najlepiej zadomowił się on w formie demonicznego zniewolenia, w utworach spod szyldu horroru. Egzorcysta Williama Friedkina wprowadził opętanie do kanonu kina grozy w 1973 roku i od tej pory stał się on domeną tego gatunku filmowego. Zanim to jednak nastąpiło powstały dwa autorskie dzieła wykorzystujące ten motyw– Matka Joanna od Aniołów Jerzego Kawalerowicza oraz Diabły Kena Russella. Obydwa odwołujące się do tego samego historycznego wydarzenia – rzekomego siedemnastowiecznego zniewolenia zakonnic z Loudun we Francji.W pracy tej spróbuję krótko nakreślić charakterystykę horrorów wykorzystujących tematykę demonicznego opętania ze szczególnym uwzględnieniem Egzorcysty jako filmu inaugurującego ten podgatunek. Następnie poddam głębszej analizie Matkę Joannę od Aniołów i Diabły oraz skupię się na charakterze, jaki przybiera w nich diabelskie zawładnięcie. Rozdziały te poprzedzę częścią teoretyczną, w której przybliżę antropologiczne, teologiczne oraz psychopatologiczne ujęcie zjawiska opętania.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Hučková, Jadwiga - 128074
dc.contributor.authorpl
Kędzierski, Michał
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Hučková, Jadwiga - 128074
dc.contributor.reviewerpl
Podsiadło-Kwiecień, Magdalena
dc.date.accessioned
2020-07-27T22:20:53Z
dc.date.available
2020-07-27T22:20:53Z
dc.date.submittedpl
2019-09-04
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach
dc.identifier.apdpl
diploma-130550-193992
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/233594
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
possession, Mother Joan of the Angels, The Devils, Loudun
dc.subject.plpl
opętanie, Matka Joanna od Aniołów, Diabły, Loudun
dc.titlepl
Filmowe opętania. Demony z Loudun na dużym ekranie
dc.title.alternativepl
Cinematic Possessions. The Demons of Loudun on the Big Screen
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
80
Views per month
Views per city
Warsaw
23
Poznan
8
Krakow
5
Wroclaw
5
Paris
4
Dublin
2
Jelenia Góra
2
Katowice
2
Tel Aviv
2
Gdansk
1

No access

No Thumbnail Available