Rezurekcja, Rekonstrukcja, Rekurencja. "When Attitudes Become Form. Bern 1969/Venice 2013"

master
dc.abstract.enIn recent years, reconstruction of historic exhibitions has evolved into one of the leading curatorial practices. The subject of the paper, the exhibition When Attitudes Become Form. Bern 1969/Venice 2013 is arguably an outstanding example. Curated by Germano Celant, under the auspices of the Fondazione Prada and parallel to the 55th Venice Biennial, was a recreation of the renowned Live in Your Head: When Attitudes Become Form, a group show authored by Harald Szeemann at the Kunsthalle Bern in 1969, holding a special place within the history of exhibitions and post-war art. Germano Celant, with a help of Rem Koolhaas and Thomas Demand, attempted at reconstructing Szeemann's exhibition as precise as possible, displaying most of the original artworks in their former relations, including the architectural frame.Delving into methods and intentions of the authors of Venetian reconstruction could help to define the status of exhibition and role of curator today. The phenomenon, which When Attitudes Become Form. Bern 1969/Venice 2013 is a part of, is analysed from three different perspectives. Firstly, the reconstruction serves as the reflection on the history of curating, as well as a commentary on Szeemann, who became a central figure of the new discipline. Secondly, the Celant's restaging can be seen as a collection of reconstruction and conservation strategies for contemporary art, including its ephemeral genres, such as installation, happening and performance. In culmination, the Venetian show is considered as a part of the larger trend of metacurating – exhibitions made within and about other exhibitions.pl
dc.abstract.plW ostatnich latach rekonstruowanie historycznych wystaw stało się jedną z wiodących praktyk kuratorskich. Wystawa When Attitudes Become Form. Bern 1969/Venice 2013, o której traktuje poniższa praca, z wielu względów będzie projektem wyjątkowym. Zrealizowana przez Germano Celanta pod patronatem Fondazione Prada, odbywająca się równolegle do 55. Biennale Sztuki w Wenecji, powtarzać będzie słynną wystawę Haralda Szeemanna Live in Your Head: When Attitudes Become Form, która miała miejsce w Kunsthalle Bern wiosną 1969. Pierwowzór trwale zapisał się w historii kuratorstwa, ochrzczony jedną z najważniejszych wystaw w historii powojennej sztuki, a także jedną z pierwszych prezentujących najbardziej aktualną wtedy praktykę artystyczną w ramach sztuki performance, instalacji czy dzieł site-specific.Wniknięcie w metody i intencje twórców weneckiej rekonstrukcji When Attitudes Become Form pozwoli przyjrzeć się temu, jaki obecnie status ma wystawa oraz jaka jest rola jej autora, jak również ocenić wpływ Haralda Szeemanna na współczesną teorię i praktykę kuratorską.W poniższej dysertacji proponuję analizę fenomenu odtwarzania historycznych wystaw, którego częścią jest When Attitudes Become Form. Bern 1969/Venice 2013, z trzech perspektyw, którym poświęcam kolejne rozdziały. Rezurekcja stanowi rozpatrzenie weneckiej rekonstrukcji w świetle historii kuratorstwa, spisywanej na przestrzeni ostatnich 20 lat, której Harald Szeemann stał się centralną postacią. Tak też wystawa Germano Celanta będzie zarówno sposobem pisania historii, jak i komentarzem jej dotyczącym. Druga część pracy poświęcona jest miejscu rekonstrukcji i strategii konserwatorskich w obliczu sztuki współczesnej i właściwych jej mediów, z których szerokim spektrum zmierzyli się twórcy weneckiej wystawy. Rekurencja, trzeci rozdział, traktuje o zjawisku metakuratorstwa, praktyki autotelicznej skupionej na tworzeniu wystaw o wystawach i w ramach innych wystaw, czego omawiana przeze mnie When Attitudes Become Form. Bern 1969/Venice 2013 może być najlepszym przykładem.pl
dc.affiliationWydział Historycznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorHussakowska-Szyszko, Maria - 102571 pl
dc.contributor.authorDziekan, Martynapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WH3pl
dc.contributor.reviewerHussakowska-Szyszko, Maria - 102571 pl
dc.contributor.reviewerGryglewicz, Tomasz - 128197 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T11:22:39Z
dc.date.available2020-07-26T11:22:39Z
dc.date.submitted2015-06-24pl
dc.fieldofstudyhistoria sztukipl
dc.identifier.apddiploma-94370-114528pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/201978
dc.languagepolpl
dc.subject.encurating, the curatorial, exhibition, biennial, reconstruction, re-enactment, Contemporary Art, Harald Szeemannpl
dc.subject.plkuratorstwo, historia wystaw, biennale, rekonstrukcja, sztuka współczesna, Harald Szeemannpl
dc.titleRezurekcja, Rekonstrukcja, Rekurencja. "When Attitudes Become Form. Bern 1969/Venice 2013"pl
dc.title.alternativeResurrection, Reconstruction, Recursion. "When Attitudes Become Form. Bern 1969/Venice 2013"pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
In recent years, reconstruction of historic exhibitions has evolved into one of the leading curatorial practices. The subject of the paper, the exhibition When Attitudes Become Form. Bern 1969/Venice 2013 is arguably an outstanding example. Curated by Germano Celant, under the auspices of the Fondazione Prada and parallel to the 55th Venice Biennial, was a recreation of the renowned Live in Your Head: When Attitudes Become Form, a group show authored by Harald Szeemann at the Kunsthalle Bern in 1969, holding a special place within the history of exhibitions and post-war art. Germano Celant, with a help of Rem Koolhaas and Thomas Demand, attempted at reconstructing Szeemann's exhibition as precise as possible, displaying most of the original artworks in their former relations, including the architectural frame.Delving into methods and intentions of the authors of Venetian reconstruction could help to define the status of exhibition and role of curator today. The phenomenon, which When Attitudes Become Form. Bern 1969/Venice 2013 is a part of, is analysed from three different perspectives. Firstly, the reconstruction serves as the reflection on the history of curating, as well as a commentary on Szeemann, who became a central figure of the new discipline. Secondly, the Celant's restaging can be seen as a collection of reconstruction and conservation strategies for contemporary art, including its ephemeral genres, such as installation, happening and performance. In culmination, the Venetian show is considered as a part of the larger trend of metacurating – exhibitions made within and about other exhibitions.
dc.abstract.plpl
W ostatnich latach rekonstruowanie historycznych wystaw stało się jedną z wiodących praktyk kuratorskich. Wystawa When Attitudes Become Form. Bern 1969/Venice 2013, o której traktuje poniższa praca, z wielu względów będzie projektem wyjątkowym. Zrealizowana przez Germano Celanta pod patronatem Fondazione Prada, odbywająca się równolegle do 55. Biennale Sztuki w Wenecji, powtarzać będzie słynną wystawę Haralda Szeemanna Live in Your Head: When Attitudes Become Form, która miała miejsce w Kunsthalle Bern wiosną 1969. Pierwowzór trwale zapisał się w historii kuratorstwa, ochrzczony jedną z najważniejszych wystaw w historii powojennej sztuki, a także jedną z pierwszych prezentujących najbardziej aktualną wtedy praktykę artystyczną w ramach sztuki performance, instalacji czy dzieł site-specific.Wniknięcie w metody i intencje twórców weneckiej rekonstrukcji When Attitudes Become Form pozwoli przyjrzeć się temu, jaki obecnie status ma wystawa oraz jaka jest rola jej autora, jak również ocenić wpływ Haralda Szeemanna na współczesną teorię i praktykę kuratorską.W poniższej dysertacji proponuję analizę fenomenu odtwarzania historycznych wystaw, którego częścią jest When Attitudes Become Form. Bern 1969/Venice 2013, z trzech perspektyw, którym poświęcam kolejne rozdziały. Rezurekcja stanowi rozpatrzenie weneckiej rekonstrukcji w świetle historii kuratorstwa, spisywanej na przestrzeni ostatnich 20 lat, której Harald Szeemann stał się centralną postacią. Tak też wystawa Germano Celanta będzie zarówno sposobem pisania historii, jak i komentarzem jej dotyczącym. Druga część pracy poświęcona jest miejscu rekonstrukcji i strategii konserwatorskich w obliczu sztuki współczesnej i właściwych jej mediów, z których szerokim spektrum zmierzyli się twórcy weneckiej wystawy. Rekurencja, trzeci rozdział, traktuje o zjawisku metakuratorstwa, praktyki autotelicznej skupionej na tworzeniu wystaw o wystawach i w ramach innych wystaw, czego omawiana przeze mnie When Attitudes Become Form. Bern 1969/Venice 2013 może być najlepszym przykładem.
dc.affiliationpl
Wydział Historyczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Hussakowska-Szyszko, Maria - 102571
dc.contributor.authorpl
Dziekan, Martyna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WH3
dc.contributor.reviewerpl
Hussakowska-Szyszko, Maria - 102571
dc.contributor.reviewerpl
Gryglewicz, Tomasz - 128197
dc.date.accessioned
2020-07-26T11:22:39Z
dc.date.available
2020-07-26T11:22:39Z
dc.date.submittedpl
2015-06-24
dc.fieldofstudypl
historia sztuki
dc.identifier.apdpl
diploma-94370-114528
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/201978
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
curating, the curatorial, exhibition, biennial, reconstruction, re-enactment, Contemporary Art, Harald Szeemann
dc.subject.plpl
kuratorstwo, historia wystaw, biennale, rekonstrukcja, sztuka współczesna, Harald Szeemann
dc.titlepl
Rezurekcja, Rekonstrukcja, Rekurencja. "When Attitudes Become Form. Bern 1969/Venice 2013"
dc.title.alternativepl
Resurrection, Reconstruction, Recursion. "When Attitudes Become Form. Bern 1969/Venice 2013"
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
19
Views per month
Views per city
Wroclaw
5
Krakow
4
Dublin
2
Macao
2
Biale Blota
1
Lodz
1
Tokyo
1
Warsaw
1

No access

No Thumbnail Available