Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Działalność Muzeum Kresów w Lubaczowie na rzecz ochrony sztuki cerkiewnej
Activity of the Eastern Borderlands Museum in Lubaczów in the area of orthodox art protection.
muzeum, cerkiew, sztuka, ikona, eksponat
museum, orthodox church, art, icon
Moja praca magisterska składa się z 6 rozdziałów. W każdym z nich znajdują się także zdjęcia oraz tabelki, które ułatwiają odbiór różnych zagadnień. Pierwszy rozdział składa się z historii Muzeum Kresów oraz historii miasta Lubaczów. Historii Muzeum, które powstało w latach 30-tych XX wieku, zmieniało nazwy, pracowników i rozrastało się.W drugim rozdziale opisuje losy cerkwi w rejonie Lubaczowa po 1944 roku. Losy pogmatwane, losy palenia, rozbierania, ale także odbudowywania cerkwi. Trzeci rozdział to rozdział o eksponatach muzealnych, o ich pozyskiwaniu i wystawianiu.Czwarty składa się z trzech części: malarstwo ikonowe, kowalstwo cerkiewne i płazowski drzeworyt. Napisałam ogólna charakterystykę ikon oraz o tym jakie ikony znajdują się w muzeum, kto jest ich autorem i skąd pochodzą. O kowalstwie cerkiewnym czyli o sztuce wykonywania krzyży. A płazowski drzeworyt to drzeworyt z okolic Lubaczowa. Niestety w muzeum znajdują się tylko kopie, a oryginały znajdują sie w Muzeum Etnograficznych w Krakowie. Rozdział o Radrużu i o kamieniarstwie bruśnieńskim to rozdział piaty. Opisuje cerkiew w Radrużu oraz jakie plany wobec tej cerkwi ma Muzeum Kresów. W podrozdziale o kamieniarstwie napisałam o pięknie rzeźby bruśnieńskiej oraz niestety o tym, ze nie istnieją już warsztaty kamieniarskie wytwarzające te rzeźby. Muzeum ratuje czasem rzeźby, które zdają się być już nikomu nie potrzebne. A zdjęcia tych pięknych dzieł są zrobione przeze mnie. Ostatni rozdział to opowieść o skomplikowanych losach ikonostasu z Lubaczowa. Niestety nie można go już podziwiać w Lubaczowie, ponieważ znajduje się z zbiorach przemyskich.Aby napisać tę prace korzystałam z wielu publikacji i rozmawiałam z wieloma osobami. Teraz jeszcze bardziej doceniam to, co robi nasze muzeum dla ziemi lubaczowskiej.
My MA thesis consists of six chapters. The chapters contain pictures, tables and figures, for ease of presentation.The first chapter presents the history of Lubaczów as well as the history of the museum, which was founded in the 30s of the 20th century and has since developed remarkably, changing its name and staff several times.The second chapter describes the fate of the orthodox church in the Lubaczów area after 1944. It presents the process of demolition and destruction of the churches, but also some cases of their reconstruction.The third chapter is about ways of collecting exhibits and presenting them in the museum.The fourth chapter contains three parts: icon painting, orthodox artistic metalwork and Płazów wood engraving. I have written a general description of icons, followed by a note on what icons are in the museum's possession, who made them and where they come from. Orthodox artistic metalwork is mainly the art of making crosses. Płazów wood engraving is typical of the Lubaczów area. Unfortunately, the museum has only copies of the original works, which are on exhibition in the Ethnographic Museum in Cracov.The fifth chapter is about the villages of Radruż and Brusno. The former is famous for its beautiful wooden orthodox church, the latter for its unique artistic stonework. I present the museum's plans concerning the church in Radruż and its activity to protect the remaining and often neglected specimens of Brusno stonework. This is particularly difficult, as the traditional stonemason's shops are no longer operative. The photographs of the stonework were taken by me.The last chapter is about the dramatic story of the Lubaczów iconostasis, which is now found in Przemyśl.To write my thesis I used a large bibliography and talked to many people. Now I can really appreciate the activity of our museum.
dc.abstract.en | My MA thesis consists of six chapters. The chapters contain pictures, tables and figures, for ease of presentation.The first chapter presents the history of Lubaczów as well as the history of the museum, which was founded in the 30s of the 20th century and has since developed remarkably, changing its name and staff several times.The second chapter describes the fate of the orthodox church in the Lubaczów area after 1944. It presents the process of demolition and destruction of the churches, but also some cases of their reconstruction.The third chapter is about ways of collecting exhibits and presenting them in the museum.The fourth chapter contains three parts: icon painting, orthodox artistic metalwork and Płazów wood engraving. I have written a general description of icons, followed by a note on what icons are in the museum's possession, who made them and where they come from. Orthodox artistic metalwork is mainly the art of making crosses. Płazów wood engraving is typical of the Lubaczów area. Unfortunately, the museum has only copies of the original works, which are on exhibition in the Ethnographic Museum in Cracov.The fifth chapter is about the villages of Radruż and Brusno. The former is famous for its beautiful wooden orthodox church, the latter for its unique artistic stonework. I present the museum's plans concerning the church in Radruż and its activity to protect the remaining and often neglected specimens of Brusno stonework. This is particularly difficult, as the traditional stonemason's shops are no longer operative. The photographs of the stonework were taken by me.The last chapter is about the dramatic story of the Lubaczów iconostasis, which is now found in Przemyśl.To write my thesis I used a large bibliography and talked to many people. Now I can really appreciate the activity of our museum. | pl |
dc.abstract.pl | Moja praca magisterska składa się z 6 rozdziałów. W każdym z nich znajdują się także zdjęcia oraz tabelki, które ułatwiają odbiór różnych zagadnień. Pierwszy rozdział składa się z historii Muzeum Kresów oraz historii miasta Lubaczów. Historii Muzeum, które powstało w latach 30-tych XX wieku, zmieniało nazwy, pracowników i rozrastało się.W drugim rozdziale opisuje losy cerkwi w rejonie Lubaczowa po 1944 roku. Losy pogmatwane, losy palenia, rozbierania, ale także odbudowywania cerkwi. Trzeci rozdział to rozdział o eksponatach muzealnych, o ich pozyskiwaniu i wystawianiu.Czwarty składa się z trzech części: malarstwo ikonowe, kowalstwo cerkiewne i płazowski drzeworyt. Napisałam ogólna charakterystykę ikon oraz o tym jakie ikony znajdują się w muzeum, kto jest ich autorem i skąd pochodzą. O kowalstwie cerkiewnym czyli o sztuce wykonywania krzyży. A płazowski drzeworyt to drzeworyt z okolic Lubaczowa. Niestety w muzeum znajdują się tylko kopie, a oryginały znajdują sie w Muzeum Etnograficznych w Krakowie. Rozdział o Radrużu i o kamieniarstwie bruśnieńskim to rozdział piaty. Opisuje cerkiew w Radrużu oraz jakie plany wobec tej cerkwi ma Muzeum Kresów. W podrozdziale o kamieniarstwie napisałam o pięknie rzeźby bruśnieńskiej oraz niestety o tym, ze nie istnieją już warsztaty kamieniarskie wytwarzające te rzeźby. Muzeum ratuje czasem rzeźby, które zdają się być już nikomu nie potrzebne. A zdjęcia tych pięknych dzieł są zrobione przeze mnie. Ostatni rozdział to opowieść o skomplikowanych losach ikonostasu z Lubaczowa. Niestety nie można go już podziwiać w Lubaczowie, ponieważ znajduje się z zbiorach przemyskich.Aby napisać tę prace korzystałam z wielu publikacji i rozmawiałam z wieloma osobami. Teraz jeszcze bardziej doceniam to, co robi nasze muzeum dla ziemi lubaczowskiej. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Krasny, Piotr - 129425 | pl |
dc.contributor.author | Serafin, Katarzyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Pilipowicz, Denys - 131408 | pl |
dc.contributor.reviewer | Krasny, Piotr - 129425 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-15T18:01:59Z | |
dc.date.available | 2020-07-15T18:01:59Z | |
dc.date.submitted | 2011-09-20 | pl |
dc.fieldofstudy | ukrainoznawstwo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-58745-85690 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/172682 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | museum, orthodox church, art, icon | pl |
dc.subject.pl | muzeum, cerkiew, sztuka, ikona, eksponat | pl |
dc.title | Działalność Muzeum Kresów w Lubaczowie na rzecz ochrony sztuki cerkiewnej | pl |
dc.title.alternative | Activity of the Eastern Borderlands Museum in Lubaczów in the area of orthodox art protection. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |