Sampling w muzyce: granice prawa autorskiego a wolność twórcza artysty

licenciate
dc.abstract.enMusic sampling, understood as the use of fragments of previously recorded phonograms in new compositions, has become one of the key tools of contemporary music production. The dynamic development of digital technologies has enabled artists not only to create innovative sounds but also to engage in dialogue between different genres, eras, and musical traditions. Sampling has played a particularly important role in the development of hip-hop, popular music, and electronic music, becoming an essential element of the musical language of these genres. At the same time, this technique has given rise to numerous legal and ethical controversies, primarily related to copyright protection, the interests of phonogram producers, and the scope of artistic freedom available to creators. This thesis undertakes an analysis of sampling from three complementary perspectives: historical and technical, legal, and ethical. The first chapter presents the origins and development of sampling, describing the various types of samples and the musical practices associated with their use. The second chapter is devoted to legal regulations in Poland and the European Union, as well as the case law of the Court of Justice of the European Union, which significantly influences the understanding of the legality of sampling. The third chapter focuses on the ethical aspects of using other people’s works, including the problem of the boundaries of creative freedom and the possible limitations resulting from the protection of intellectual property rights. The aim of this thesis is to provide a comprehensive examination of the phenomenon of music sampling, taking into account its historical context, copyright regulations, the limits of permissible use, and the ethical challenges faced by contemporary artists.pl
dc.abstract.plSampling muzyczny, rozumiany jako wykorzystywanie fragmentów wcześniej nagranych fonogramów w nowych kompozycjach, stał się jednym z kluczowych narzędzi współczesnej produkcji muzycznej. Dynamiczny rozwój technologii cyfrowych umożliwił artystom nie tylko tworzenie innowacyjnych brzmień, lecz także prowadzenie dialogu między różnymi gatunkami, epokami i tradycjami muzycznymi. Szczególną rolę sampling odegrał w rozwoju hip-hopu, muzyki popularnej oraz elektronicznej, stając się istotnym elementem języka muzycznego tych gatunków. Jednocześnie technika ta wywołała liczne kontrowersje prawne i etyczne, związane przede wszystkim z ochroną praw autorskich, interesami producentów fonogramów oraz zakresem wolności artystycznej twórców. W pracy podjęto próbę analizy samplingu z trzech komplementarnych perspektyw: historyczno-technicznej, prawnej oraz etycznej. Rozdział pierwszy przedstawia genezę i rozwój samplingu, opisuje różnorodne rodzaje sampli oraz praktyki muzyczne związane z ich stosowaniem. Drugi rozdział poświęcony jest regulacjom prawnym w Polsce i Unii Europejskiej oraz orzecznictwu Trybunału Sprawiedliwości UE, które w znaczący sposób wpływa na rozumienie legalności samplingu. Trzeci rozdział koncentruje się na etycznych aspektach wykorzystania cudzych utworów, w tym na problemie granic wolności twórczej i możliwych ograniczeniach wynikających z ochrony cudzej własności intelektualnej. Celem pracy jest wszechstronne przedstawienie zjawiska samplingu muzycznego, z uwzględnieniem jego kontekstu historycznego, regulacji prawnych, granic dozwolonego użytku oraz wyzwań etycznych, przed którymi stoją współcześni twórcy.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorStanisławska-Kloc, Sybilla - 132059 pl
dc.contributor.authorGórna, Martyna - USOS302123 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerGhazal, Nicholas - 126765 pl
dc.contributor.reviewerStanisławska-Kloc, Sybilla - 132059 pl
dc.date.accessioned2025-10-05T22:31:56Z
dc.date.available2025-10-05T22:31:56Z
dc.date.createdat2025-10-05T22:31:56Zen
dc.date.submitted2025-09-30pl
dc.fieldofstudyprawo własności intelektualnej i nowych mediówpl
dc.identifier.apddiploma-185470-302123pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/561991
dc.languagepolpl
dc.subject.enmusic sampling, copyright law, artistic freedom, ethics in music, CJEU, music production, phonogrampl
dc.subject.plsampling muzyczny, prawo autorskie, wolność artystyczna, etyka w muzyce, TSUE, produkcja muzyczna, fonogrampl
dc.titleSampling w muzyce: granice prawa autorskiego a wolność twórcza artystypl
dc.title.alternativeSampling in Music: The Boundaries of Copyright Law and the Artist’s Creative Freedompl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Music sampling, understood as the use of fragments of previously recorded phonograms in new compositions, has become one of the key tools of contemporary music production. The dynamic development of digital technologies has enabled artists not only to create innovative sounds but also to engage in dialogue between different genres, eras, and musical traditions. Sampling has played a particularly important role in the development of hip-hop, popular music, and electronic music, becoming an essential element of the musical language of these genres. At the same time, this technique has given rise to numerous legal and ethical controversies, primarily related to copyright protection, the interests of phonogram producers, and the scope of artistic freedom available to creators. This thesis undertakes an analysis of sampling from three complementary perspectives: historical and technical, legal, and ethical. The first chapter presents the origins and development of sampling, describing the various types of samples and the musical practices associated with their use. The second chapter is devoted to legal regulations in Poland and the European Union, as well as the case law of the Court of Justice of the European Union, which significantly influences the understanding of the legality of sampling. The third chapter focuses on the ethical aspects of using other people’s works, including the problem of the boundaries of creative freedom and the possible limitations resulting from the protection of intellectual property rights. The aim of this thesis is to provide a comprehensive examination of the phenomenon of music sampling, taking into account its historical context, copyright regulations, the limits of permissible use, and the ethical challenges faced by contemporary artists.
dc.abstract.plpl
Sampling muzyczny, rozumiany jako wykorzystywanie fragmentów wcześniej nagranych fonogramów w nowych kompozycjach, stał się jednym z kluczowych narzędzi współczesnej produkcji muzycznej. Dynamiczny rozwój technologii cyfrowych umożliwił artystom nie tylko tworzenie innowacyjnych brzmień, lecz także prowadzenie dialogu między różnymi gatunkami, epokami i tradycjami muzycznymi. Szczególną rolę sampling odegrał w rozwoju hip-hopu, muzyki popularnej oraz elektronicznej, stając się istotnym elementem języka muzycznego tych gatunków. Jednocześnie technika ta wywołała liczne kontrowersje prawne i etyczne, związane przede wszystkim z ochroną praw autorskich, interesami producentów fonogramów oraz zakresem wolności artystycznej twórców. W pracy podjęto próbę analizy samplingu z trzech komplementarnych perspektyw: historyczno-technicznej, prawnej oraz etycznej. Rozdział pierwszy przedstawia genezę i rozwój samplingu, opisuje różnorodne rodzaje sampli oraz praktyki muzyczne związane z ich stosowaniem. Drugi rozdział poświęcony jest regulacjom prawnym w Polsce i Unii Europejskiej oraz orzecznictwu Trybunału Sprawiedliwości UE, które w znaczący sposób wpływa na rozumienie legalności samplingu. Trzeci rozdział koncentruje się na etycznych aspektach wykorzystania cudzych utworów, w tym na problemie granic wolności twórczej i możliwych ograniczeniach wynikających z ochrony cudzej własności intelektualnej. Celem pracy jest wszechstronne przedstawienie zjawiska samplingu muzycznego, z uwzględnieniem jego kontekstu historycznego, regulacji prawnych, granic dozwolonego użytku oraz wyzwań etycznych, przed którymi stoją współcześni twórcy.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Stanisławska-Kloc, Sybilla - 132059
dc.contributor.authorpl
Górna, Martyna - USOS302123
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Ghazal, Nicholas - 126765
dc.contributor.reviewerpl
Stanisławska-Kloc, Sybilla - 132059
dc.date.accessioned
2025-10-05T22:31:56Z
dc.date.available
2025-10-05T22:31:56Z
dc.date.createdaten
2025-10-05T22:31:56Z
dc.date.submittedpl
2025-09-30
dc.fieldofstudypl
prawo własności intelektualnej i nowych mediów
dc.identifier.apdpl
diploma-185470-302123
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/561991
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
music sampling, copyright law, artistic freedom, ethics in music, CJEU, music production, phonogram
dc.subject.plpl
sampling muzyczny, prawo autorskie, wolność artystyczna, etyka w muzyce, TSUE, produkcja muzyczna, fonogram
dc.titlepl
Sampling w muzyce: granice prawa autorskiego a wolność twórcza artysty
dc.title.alternativepl
Sampling in Music: The Boundaries of Copyright Law and the Artist’s Creative Freedom
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
0
Views per month

No access

No Thumbnail Available