Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Sampling w muzyce: granice prawa autorskiego a wolność twórcza artysty
Sampling in Music: The Boundaries of Copyright Law and the Artist’s Creative Freedom
sampling muzyczny, prawo autorskie, wolność artystyczna, etyka w muzyce, TSUE, produkcja muzyczna, fonogram
music sampling, copyright law, artistic freedom, ethics in music, CJEU, music production, phonogram
Sampling muzyczny, rozumiany jako wykorzystywanie fragmentów wcześniej nagranych fonogramów w nowych kompozycjach, stał się jednym z kluczowych narzędzi współczesnej produkcji muzycznej. Dynamiczny rozwój technologii cyfrowych umożliwił artystom nie tylko tworzenie innowacyjnych brzmień, lecz także prowadzenie dialogu między różnymi gatunkami, epokami i tradycjami muzycznymi. Szczególną rolę sampling odegrał w rozwoju hip-hopu, muzyki popularnej oraz elektronicznej, stając się istotnym elementem języka muzycznego tych gatunków. Jednocześnie technika ta wywołała liczne kontrowersje prawne i etyczne, związane przede wszystkim z ochroną praw autorskich, interesami producentów fonogramów oraz zakresem wolności artystycznej twórców. W pracy podjęto próbę analizy samplingu z trzech komplementarnych perspektyw: historyczno-technicznej, prawnej oraz etycznej. Rozdział pierwszy przedstawia genezę i rozwój samplingu, opisuje różnorodne rodzaje sampli oraz praktyki muzyczne związane z ich stosowaniem. Drugi rozdział poświęcony jest regulacjom prawnym w Polsce i Unii Europejskiej oraz orzecznictwu Trybunału Sprawiedliwości UE, które w znaczący sposób wpływa na rozumienie legalności samplingu. Trzeci rozdział koncentruje się na etycznych aspektach wykorzystania cudzych utworów, w tym na problemie granic wolności twórczej i możliwych ograniczeniach wynikających z ochrony cudzej własności intelektualnej. Celem pracy jest wszechstronne przedstawienie zjawiska samplingu muzycznego, z uwzględnieniem jego kontekstu historycznego, regulacji prawnych, granic dozwolonego użytku oraz wyzwań etycznych, przed którymi stoją współcześni twórcy.
Music sampling, understood as the use of fragments of previously recorded phonograms in new compositions, has become one of the key tools of contemporary music production. The dynamic development of digital technologies has enabled artists not only to create innovative sounds but also to engage in dialogue between different genres, eras, and musical traditions. Sampling has played a particularly important role in the development of hip-hop, popular music, and electronic music, becoming an essential element of the musical language of these genres. At the same time, this technique has given rise to numerous legal and ethical controversies, primarily related to copyright protection, the interests of phonogram producers, and the scope of artistic freedom available to creators. This thesis undertakes an analysis of sampling from three complementary perspectives: historical and technical, legal, and ethical. The first chapter presents the origins and development of sampling, describing the various types of samples and the musical practices associated with their use. The second chapter is devoted to legal regulations in Poland and the European Union, as well as the case law of the Court of Justice of the European Union, which significantly influences the understanding of the legality of sampling. The third chapter focuses on the ethical aspects of using other people’s works, including the problem of the boundaries of creative freedom and the possible limitations resulting from the protection of intellectual property rights. The aim of this thesis is to provide a comprehensive examination of the phenomenon of music sampling, taking into account its historical context, copyright regulations, the limits of permissible use, and the ethical challenges faced by contemporary artists.
dc.abstract.en | Music sampling, understood as the use of fragments of previously recorded phonograms in new compositions, has become one of the key tools of contemporary music production. The dynamic development of digital technologies has enabled artists not only to create innovative sounds but also to engage in dialogue between different genres, eras, and musical traditions. Sampling has played a particularly important role in the development of hip-hop, popular music, and electronic music, becoming an essential element of the musical language of these genres. At the same time, this technique has given rise to numerous legal and ethical controversies, primarily related to copyright protection, the interests of phonogram producers, and the scope of artistic freedom available to creators. This thesis undertakes an analysis of sampling from three complementary perspectives: historical and technical, legal, and ethical. The first chapter presents the origins and development of sampling, describing the various types of samples and the musical practices associated with their use. The second chapter is devoted to legal regulations in Poland and the European Union, as well as the case law of the Court of Justice of the European Union, which significantly influences the understanding of the legality of sampling. The third chapter focuses on the ethical aspects of using other people’s works, including the problem of the boundaries of creative freedom and the possible limitations resulting from the protection of intellectual property rights. The aim of this thesis is to provide a comprehensive examination of the phenomenon of music sampling, taking into account its historical context, copyright regulations, the limits of permissible use, and the ethical challenges faced by contemporary artists. | pl |
dc.abstract.pl | Sampling muzyczny, rozumiany jako wykorzystywanie fragmentów wcześniej nagranych fonogramów w nowych kompozycjach, stał się jednym z kluczowych narzędzi współczesnej produkcji muzycznej. Dynamiczny rozwój technologii cyfrowych umożliwił artystom nie tylko tworzenie innowacyjnych brzmień, lecz także prowadzenie dialogu między różnymi gatunkami, epokami i tradycjami muzycznymi. Szczególną rolę sampling odegrał w rozwoju hip-hopu, muzyki popularnej oraz elektronicznej, stając się istotnym elementem języka muzycznego tych gatunków. Jednocześnie technika ta wywołała liczne kontrowersje prawne i etyczne, związane przede wszystkim z ochroną praw autorskich, interesami producentów fonogramów oraz zakresem wolności artystycznej twórców. W pracy podjęto próbę analizy samplingu z trzech komplementarnych perspektyw: historyczno-technicznej, prawnej oraz etycznej. Rozdział pierwszy przedstawia genezę i rozwój samplingu, opisuje różnorodne rodzaje sampli oraz praktyki muzyczne związane z ich stosowaniem. Drugi rozdział poświęcony jest regulacjom prawnym w Polsce i Unii Europejskiej oraz orzecznictwu Trybunału Sprawiedliwości UE, które w znaczący sposób wpływa na rozumienie legalności samplingu. Trzeci rozdział koncentruje się na etycznych aspektach wykorzystania cudzych utworów, w tym na problemie granic wolności twórczej i możliwych ograniczeniach wynikających z ochrony cudzej własności intelektualnej. Celem pracy jest wszechstronne przedstawienie zjawiska samplingu muzycznego, z uwzględnieniem jego kontekstu historycznego, regulacji prawnych, granic dozwolonego użytku oraz wyzwań etycznych, przed którymi stoją współcześni twórcy. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Stanisławska-Kloc, Sybilla - 132059 | pl |
dc.contributor.author | Górna, Martyna - USOS302123 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Ghazal, Nicholas - 126765 | pl |
dc.contributor.reviewer | Stanisławska-Kloc, Sybilla - 132059 | pl |
dc.date.accessioned | 2025-10-05T22:31:56Z | |
dc.date.available | 2025-10-05T22:31:56Z | |
dc.date.createdat | 2025-10-05T22:31:56Z | en |
dc.date.submitted | 2025-09-30 | pl |
dc.fieldofstudy | prawo własności intelektualnej i nowych mediów | pl |
dc.identifier.apd | diploma-185470-302123 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/561991 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | music sampling, copyright law, artistic freedom, ethics in music, CJEU, music production, phonogram | pl |
dc.subject.pl | sampling muzyczny, prawo autorskie, wolność artystyczna, etyka w muzyce, TSUE, produkcja muzyczna, fonogram | pl |
dc.title | Sampling w muzyce: granice prawa autorskiego a wolność twórcza artysty | pl |
dc.title.alternative | Sampling in Music: The Boundaries of Copyright Law and the Artist’s Creative Freedom | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |