Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Stanisławski/Osterwa: spotkania i kontradykcje. Próba porównania teatralnej pracy zespołowej
Stanisławski/Osterwa: meetings and contradictions. An attempt to compare a theatrical teamwork.
Reduta, Moskiewski Teatr Artystyczny, MChT, teatr, Juliusz Osterwa, Konstanty Stanisławski, studio, Wielka Reforma Teatru, "system" Stanisławskiego, praca z aktorem, laboratorium teatralne, reformator.
Reduta, The Moscow Art Theatre, MChT, theatre, Juliusz Osterwa, Konstantin Stanislavski, studio, The Great Theatre Reform, Stanislavski's system, working with actors, theatre laboratory, reformer.
Celem niniejszej pracy jest próba porównania działalności Teatru Reduta i Moskiewskiego Teatru Artystycznego, ze szczególnym uwzględnieniem ich metod pracy z aktorem. Pierwszy rozdział przybliża początki teatru założonego przez Konstantego Stanisławskiego, zawiera jego najważniejsze postulaty dotyczące etyki aktorskiej oraz główne elementy stworzonego przez niego „systemu”. Dodatkowo opisuje powstanie Pierwszego Studia MChT, gdzie Stanisławski rozwija laboratoryjny charakter pracy. Drugi rozdział przedstawia okoliczności spotkania twórców polskich z rosyjskim reformatorem, opisuje powstanie Teatru Reduta i pierwszy okres jego działalności. Trzeci rozdział ukazuje inspiracje Reduty Moskiewskim Teatrem Artystycznym, poprzez przedstawienie elementów pokrewnych w pracy Reduty.
The aim of this paper is a comparison between an experimental theatre Reduta and The Moscow Art Theatre (abbreviated to MChT), with a focus on their methods of working with actors. The first chapter presents the beginnings of a theatre established by Konstanty Stanisławski. It describes Stanisławski’s most important proposals pertaining to an actor’s work ethic, and the system which he created. Additionally, the chapter describes the establishment of the First Studio of the Moscow Art Theatre, where Stanisławski developed his laboratory-like way of work. The second chapter introduces the circumstances surrounding the meeting of Polish authors with a Russian reformer, and describes the creation of Reduta and its very beginnings. The third chapter presents Reduta’s inspirations with MChT by presenting certain aspects of Reduta’s work that are akin to MChT.
dc.abstract.en | The aim of this paper is a comparison between an experimental theatre Reduta and The Moscow Art Theatre (abbreviated to MChT), with a focus on their methods of working with actors. The first chapter presents the beginnings of a theatre established by Konstanty Stanisławski. It describes Stanisławski’s most important proposals pertaining to an actor’s work ethic, and the system which he created. Additionally, the chapter describes the establishment of the First Studio of the Moscow Art Theatre, where Stanisławski developed his laboratory-like way of work. The second chapter introduces the circumstances surrounding the meeting of Polish authors with a Russian reformer, and describes the creation of Reduta and its very beginnings. The third chapter presents Reduta’s inspirations with MChT by presenting certain aspects of Reduta’s work that are akin to MChT. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest próba porównania działalności Teatru Reduta i Moskiewskiego Teatru Artystycznego, ze szczególnym uwzględnieniem ich metod pracy z aktorem. Pierwszy rozdział przybliża początki teatru założonego przez Konstantego Stanisławskiego, zawiera jego najważniejsze postulaty dotyczące etyki aktorskiej oraz główne elementy stworzonego przez niego „systemu”. Dodatkowo opisuje powstanie Pierwszego Studia MChT, gdzie Stanisławski rozwija laboratoryjny charakter pracy. Drugi rozdział przedstawia okoliczności spotkania twórców polskich z rosyjskim reformatorem, opisuje powstanie Teatru Reduta i pierwszy okres jego działalności. Trzeci rozdział ukazuje inspiracje Reduty Moskiewskim Teatrem Artystycznym, poprzez przedstawienie elementów pokrewnych w pracy Reduty. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Fazan, Katarzyna - 127887 | pl |
dc.contributor.author | Podlewska, Aleksandra | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Fazan, Katarzyna - 127887 | pl |
dc.contributor.reviewer | Marszałek, Agnieszka - 130350 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T04:09:51Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T04:09:51Z | |
dc.date.submitted | 2019-09-12 | pl |
dc.fieldofstudy | wiedza o teatrze | pl |
dc.identifier.apd | diploma-137030-225529 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/238865 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Reduta, The Moscow Art Theatre, MChT, theatre, Juliusz Osterwa, Konstantin Stanislavski, studio, The Great Theatre Reform, Stanislavski's system, working with actors, theatre laboratory, reformer. | pl |
dc.subject.pl | Reduta, Moskiewski Teatr Artystyczny, MChT, teatr, Juliusz Osterwa, Konstanty Stanisławski, studio, Wielka Reforma Teatru, "system" Stanisławskiego, praca z aktorem, laboratorium teatralne, reformator. | pl |
dc.title | Stanisławski/Osterwa: spotkania i kontradykcje. Próba porównania teatralnej pracy zespołowej | pl |
dc.title.alternative | Stanisławski/Osterwa: meetings and contradictions. An attempt to compare a theatrical teamwork. | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |