„Kultura podrywu”. Obraz flirtu w wybranych programach polskich stand-uperów

licenciate
dc.abstract.enThe aim of this work was to examine the image of flirting that was created by comedians on the Polish stand-up scene. Both, the textual layer of the speeches and the artist's non-verbal communication, were analyzed. In the end, the rules of the "culture of seduction" that apply in the presented world were presented. This bachelor's thesis was based on stand-up programs that were published on the YouTube platform in the period from 2014 to 2022. The choice of materials depended on the topic, which interested me (flirt, seduction), popularity (measured by the number of views on the platform), and my preferences. The research methods and tools that have been used are the image of the world, including the linguistic worldview, point of view, perspective, stereotype, linguistic categorization, and the concept of a prototype. On the other hand, in terms of non-verbal communication was used, the terminology of Marian Bugajski, consisted of three codes: prosodic (in terms of paralinguistics by G. L. Trager), kinetic and proxemic, and the division of Jolanta Antas’ gestures into affective and narrative.pl
dc.abstract.plCelem tej pracy było zbadanie obrazu flirtu, który został stworzony przez komików na polskiej scenie stand-upowej. Analizie podlegała zarówno warstwa tekstowa wystąpień, jak i komunikacja niewerbalna artysty. Na koniec zostały zaprezentowane zasady „kultury podrywu”, które obowiązują w świecie przedstawianym. Niniejsza praca licencjacka została oparta na programach stand-upowych, które były opublikowane na platformie YouTube w przedziale czasowym od 2014 do 2022 roku. Wybór materiałów został uzależniony od poruszanego przez komików interesującego mnie tematu (flirt, podryw), popularności (mierzonej liczbą wyświetleń na platformie) oraz własnych preferencji. Metody i narzędzia badawcze, które zostały wykorzystane to obraz świata w tym językowy obraz świata, punkt widzenia, perspektywa, stereotyp, kategoryzacja językowa i pojęcie prototypu. Natomiast w kwestii komunikacji niewerbalnej została wykorzystana terminologia Mariana Bugajskiego, składająca się z podziału na trzy kody: prozodycznego (w ujęciu paralingwistyki G. L. Tragera), kinezycznego i proksemicznego oraz podział gestów Jolanty Antas na afektywne i narracyjne.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorChudzik, Annapl
dc.contributor.authorAngielczyk, Kingapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerChudzik, Annapl
dc.contributor.reviewerDrabik, Beata - 173717 pl
dc.date.accessioned2022-07-05T22:07:42Z
dc.date.available2022-07-05T22:07:42Z
dc.date.submitted2022-07-05pl
dc.fieldofstudyjęzyk polski w komunikacji społecznejpl
dc.identifier.apddiploma-160139-273458pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/294783
dc.languagepolpl
dc.subject.ensense of humor, image, flirt, stage creation, point of viewpl
dc.subject.plpoczucie humoru, obraz, flirt, kreacja sceniczna, punkt widzeniapl
dc.title„Kultura podrywu”. Obraz flirtu w wybranych programach polskich stand-uperówpl
dc.title.alternative“The culture of seduction”. The image of flirting in selected programs of Polish stand-uperspl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this work was to examine the image of flirting that was created by comedians on the Polish stand-up scene. Both, the textual layer of the speeches and the artist's non-verbal communication, were analyzed. In the end, the rules of the "culture of seduction" that apply in the presented world were presented. This bachelor's thesis was based on stand-up programs that were published on the YouTube platform in the period from 2014 to 2022. The choice of materials depended on the topic, which interested me (flirt, seduction), popularity (measured by the number of views on the platform), and my preferences. The research methods and tools that have been used are the image of the world, including the linguistic worldview, point of view, perspective, stereotype, linguistic categorization, and the concept of a prototype. On the other hand, in terms of non-verbal communication was used, the terminology of Marian Bugajski, consisted of three codes: prosodic (in terms of paralinguistics by G. L. Trager), kinetic and proxemic, and the division of Jolanta Antas’ gestures into affective and narrative.
dc.abstract.plpl
Celem tej pracy było zbadanie obrazu flirtu, który został stworzony przez komików na polskiej scenie stand-upowej. Analizie podlegała zarówno warstwa tekstowa wystąpień, jak i komunikacja niewerbalna artysty. Na koniec zostały zaprezentowane zasady „kultury podrywu”, które obowiązują w świecie przedstawianym. Niniejsza praca licencjacka została oparta na programach stand-upowych, które były opublikowane na platformie YouTube w przedziale czasowym od 2014 do 2022 roku. Wybór materiałów został uzależniony od poruszanego przez komików interesującego mnie tematu (flirt, podryw), popularności (mierzonej liczbą wyświetleń na platformie) oraz własnych preferencji. Metody i narzędzia badawcze, które zostały wykorzystane to obraz świata w tym językowy obraz świata, punkt widzenia, perspektywa, stereotyp, kategoryzacja językowa i pojęcie prototypu. Natomiast w kwestii komunikacji niewerbalnej została wykorzystana terminologia Mariana Bugajskiego, składająca się z podziału na trzy kody: prozodycznego (w ujęciu paralingwistyki G. L. Tragera), kinezycznego i proksemicznego oraz podział gestów Jolanty Antas na afektywne i narracyjne.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Chudzik, Anna
dc.contributor.authorpl
Angielczyk, Kinga
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Chudzik, Anna
dc.contributor.reviewerpl
Drabik, Beata - 173717
dc.date.accessioned
2022-07-05T22:07:42Z
dc.date.available
2022-07-05T22:07:42Z
dc.date.submittedpl
2022-07-05
dc.fieldofstudypl
język polski w komunikacji społecznej
dc.identifier.apdpl
diploma-160139-273458
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/294783
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
sense of humor, image, flirt, stage creation, point of view
dc.subject.plpl
poczucie humoru, obraz, flirt, kreacja sceniczna, punkt widzenia
dc.titlepl
„Kultura podrywu”. Obraz flirtu w wybranych programach polskich stand-uperów
dc.title.alternativepl
“The culture of seduction”. The image of flirting in selected programs of Polish stand-upers
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
16
Views per month
Views per city
Warsaw
3
Gliwice
2
Olkusz
2
Bialystok
1
Gdańsk
1
Kiełczów
1
Otwock
1
Szczecin
1
Wroclaw
1
Wróblew
1

No access

No Thumbnail Available