Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Autobiografia Zlatana Ibrahimovicia "Ja, Ibra. Moja historia" jako materiał literacki
Zlatan Ibrahimovic's autobiography
Zlatan, Ibrahimović, literatura, autobiografia,
Ibrahimovic, autobiography, autobiographical triangle, Czerminska
Autor pracy analizuje autobiografię Zlatana Ibrahimovicia, odwołując się do koncepcji Małgorzaty Czermińskiej, przedstawionej w książce pt. "Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie, wyzwanie". Jak wskazuje sam tytuł, badaczka wyróżnia w dziełach autobiograficznych trzy wierzchołki. Kiedy narrator opowiada z perspektywy świadka, najważniejszym układem odniesienia staje się świat zewnętrzny. W przypadku postawy, "wyzwania", kluczową rolę odgrywa odbiorca, zaś gdy dominuje postawa "wyznania", autor autobiografii skupia się przede wszystkim na własnych przeżyciach."Autobiografia Zlatana Ibrahimovicia "Ja, Ibra. Moja historia" jako materiał literacki" ukazuje przenikanie się trzech wierzchołków trójkąta autobiograficznego (świadectwa, wyznania, wyzwania) w książce szwedzkiego napastnika. Autor pracy analizuje częstość i przyczyny zmiany narracji w poszczególnych partiach tekstu. Dariusz Faron rozstrzyga także czy ksiązkę "Ja,Ibra. Moja Historia" na pewno możemy traktować jako autobiografię oraz analizuje, jak rozmieszczenie trzech wierzchołków trójkąta autobiograficznego wpływa na recepcję dzieła.
The author of text examines Zlatan Ibrahimovic's autobiography, referring to the Małgorzata Czermińska's concept, which was presented in book entitled "Autobiographic triangle. Certificate, confession, challenge". As the title indicates, researcher writes about three autobiographic stands. When the narrator tells from the perspective of a witness, the most important frame of reference becomes the outside world. In the case of “challenge” perspective" the key role is played by the reader. We can talk about confession when the author of an autobiography focused primarily on their own experiences.Zlatan Ibrahimovic's autobiography," I am, Ibra. My story" as a literature" shows the difussion of the three apexes of the autobiographical traingle (certificate, confession, challenge) in the book of Swedish striker. The author analyzes the frequency and causes of changes. Dariusz Faron also decides whether "I am Ibra. My story" can be treated as an autobiography and shows in what way the deployment of the three apexes of the autobiographical triangle influences the reception of the work.
dc.abstract.en | The author of text examines Zlatan Ibrahimovic's autobiography, referring to the Małgorzata Czermińska's concept, which was presented in book entitled "Autobiographic triangle. Certificate, confession, challenge". As the title indicates, researcher writes about three autobiographic stands. When the narrator tells from the perspective of a witness, the most important frame of reference becomes the outside world. In the case of “challenge” perspective" the key role is played by the reader. We can talk about confession when the author of an autobiography focused primarily on their own experiences.Zlatan Ibrahimovic's autobiography," I am, Ibra. My story" as a literature" shows the difussion of the three apexes of the autobiographical traingle (certificate, confession, challenge) in the book of Swedish striker. The author analyzes the frequency and causes of changes. Dariusz Faron also decides whether "I am Ibra. My story" can be treated as an autobiography and shows in what way the deployment of the three apexes of the autobiographical triangle influences the reception of the work. | pl |
dc.abstract.pl | Autor pracy analizuje autobiografię Zlatana Ibrahimovicia, odwołując się do koncepcji Małgorzaty Czermińskiej, przedstawionej w książce pt. "Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie, wyzwanie". Jak wskazuje sam tytuł, badaczka wyróżnia w dziełach autobiograficznych trzy wierzchołki. Kiedy narrator opowiada z perspektywy świadka, najważniejszym układem odniesienia staje się świat zewnętrzny. W przypadku postawy, "wyzwania", kluczową rolę odgrywa odbiorca, zaś gdy dominuje postawa "wyznania", autor autobiografii skupia się przede wszystkim na własnych przeżyciach."Autobiografia Zlatana Ibrahimovicia "Ja, Ibra. Moja historia" jako materiał literacki" ukazuje przenikanie się trzech wierzchołków trójkąta autobiograficznego (świadectwa, wyznania, wyzwania) w książce szwedzkiego napastnika. Autor pracy analizuje częstość i przyczyny zmiany narracji w poszczególnych partiach tekstu. Dariusz Faron rozstrzyga także czy ksiązkę "Ja,Ibra. Moja Historia" na pewno możemy traktować jako autobiografię oraz analizuje, jak rozmieszczenie trzech wierzchołków trójkąta autobiograficznego wpływa na recepcję dzieła. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.contributor.advisor | Puchalska, Iwona - 131586 | pl |
dc.contributor.author | Faron, Dariusz | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Puchalska, Iwona - 131586 | pl |
dc.contributor.reviewer | Siwiec, Magdalena - 131889 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T18:08:03Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T18:08:03Z | |
dc.date.submitted | 2013-07-05 | pl |
dc.fieldofstudy | nauczycielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-76873-129340 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/189469 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Ibrahimovic, autobiography, autobiographical triangle, Czerminska | pl |
dc.subject.pl | Zlatan, Ibrahimović, literatura, autobiografia, | pl |
dc.title | Autobiografia Zlatana Ibrahimovicia "Ja, Ibra. Moja historia" jako materiał literacki | pl |
dc.title.alternative | Zlatan Ibrahimovic's autobiography | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |