Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
System wartości pokolenia X,Y,Z i jego znaczenie w kontekście pracy
The system of values of the generation X, Y, Z and its meaning in the context of work
generacja, pokolenie X, pokolenie Y, pokolenie Z, system wartości
generation, generation X, generation Y, generation Z, value system,
Dzisiejszy rynek pracy nieustannie się zmienia a wraz z nim wymagania pracowników. Dlatego współczesne organizacje muszą dostosowywać swoje instrumenty do pokoleń, aby pozyskać i utrzymać pracowników w firmie. Chcąc to zrobić muszą znać ważne dla poszczególnych generacji wartości. Celem niniejszej pracy jest porównanie wartości cenionych przez pokolenia XYZ w kontekście aktywności zawodowej. W tym celu przedstawiono odrębne charakterystyki generacji, w których szczególnie zwrócono uwagę na wartości oraz postawy, które reprezentanci tych pokoleń przejawiają. Następnie starano się wykazać jak systemy wartości różnicują oczekiwania osób z danej generacji, ale także podejścia pracodawców do kandydatów z różnych pokoleń. W pracy zaprezentowano także wyniki badań przeprowadzonych z wykorzystaniem testu Skala Wartości, zaadoptowanego przez Piotra Brzozowskiego z amerykańskiego testu o nazwie Value Survey (VS). Do istotnych wyników badań należy zaliczyć, iż wartość “Szczęście” została oceniona jako trzecia z kolei najważniejsza wartość w hierarchii wartości pokolenia Z oraz została uznana za bardziej istotną niż wartość “Dostatnie życie”. Zestawienie tych wyników z rezultatami badań przeprowadzonych na pokoleniu X wykazało podobieństwa i różnice w systemach wartości tych dwóch pokoleń. Pokolenia podobnie ceniły należały “Poczucie Dokonania” i “Równość”, natomiast “Dostatnie życie” i “Zbawienie” były wartościami najbardziej różnicującymi dane generacje.
Today’s labour market is constantly changing and with it the demands of workers. This is why today’s organizations need to adapt their instruments to generations to acquire and sustain employees in the company. In order to achieve this, values important for each generation must be taken into consideration. The purpose of this work is to compare values held by generations of XYZ in the context of professional activity. Therefore, separate generation characteristics were presented, in which particular attention was given to the values and attitudes that the representatives of these generations manifest. Then an attempt was made to demonstrate how value systems differentiate the expectations of individuals from a given generation, but also the employer’s approach to candidates from different generations. The work also presented the results of the test conducted using the scale of values, adopted by Piotr Brzozowski from the American test called Value Survey (VS). The relevant results of the study include the fact that the value of “happiness” was evaluated as the third most important value in the hierarchy of the value of the Z generation, and was considered more important than the value of “prosperity of life”. The compilation of these results with the results of the research carried out on generation X showed similarities and differences in the value systems of these two generations. The generations were similarly valued by the “sense of accomplishments” and “equality”, while the “prospered life” and “salvation” were the most diverse values among those generations.
dc.abstract.en | Today’s labour market is constantly changing and with it the demands of workers. This is why today’s organizations need to adapt their instruments to generations to acquire and sustain employees in the company. In order to achieve this, values important for each generation must be taken into consideration. The purpose of this work is to compare values held by generations of XYZ in the context of professional activity. Therefore, separate generation characteristics were presented, in which particular attention was given to the values and attitudes that the representatives of these generations manifest. Then an attempt was made to demonstrate how value systems differentiate the expectations of individuals from a given generation, but also the employer’s approach to candidates from different generations. The work also presented the results of the test conducted using the scale of values, adopted by Piotr Brzozowski from the American test called Value Survey (VS). The relevant results of the study include the fact that the value of “happiness” was evaluated as the third most important value in the hierarchy of the value of the Z generation, and was considered more important than the value of “prosperity of life”. The compilation of these results with the results of the research carried out on generation X showed similarities and differences in the value systems of these two generations. The generations were similarly valued by the “sense of accomplishments” and “equality”, while the “prospered life” and “salvation” were the most diverse values among those generations. | pl |
dc.abstract.pl | Dzisiejszy rynek pracy nieustannie się zmienia a wraz z nim wymagania pracowników. Dlatego współczesne organizacje muszą dostosowywać swoje instrumenty do pokoleń, aby pozyskać i utrzymać pracowników w firmie. Chcąc to zrobić muszą znać ważne dla poszczególnych generacji wartości. Celem niniejszej pracy jest porównanie wartości cenionych przez pokolenia XYZ w kontekście aktywności zawodowej. W tym celu przedstawiono odrębne charakterystyki generacji, w których szczególnie zwrócono uwagę na wartości oraz postawy, które reprezentanci tych pokoleń przejawiają. Następnie starano się wykazać jak systemy wartości różnicują oczekiwania osób z danej generacji, ale także podejścia pracodawców do kandydatów z różnych pokoleń. W pracy zaprezentowano także wyniki badań przeprowadzonych z wykorzystaniem testu Skala Wartości, zaadoptowanego przez Piotra Brzozowskiego z amerykańskiego testu o nazwie Value Survey (VS). Do istotnych wyników badań należy zaliczyć, iż wartość “Szczęście” została oceniona jako trzecia z kolei najważniejsza wartość w hierarchii wartości pokolenia Z oraz została uznana za bardziej istotną niż wartość “Dostatnie życie”. Zestawienie tych wyników z rezultatami badań przeprowadzonych na pokoleniu X wykazało podobieństwa i różnice w systemach wartości tych dwóch pokoleń. Pokolenia podobnie ceniły należały “Poczucie Dokonania” i “Równość”, natomiast “Dostatnie życie” i “Zbawienie” były wartościami najbardziej różnicującymi dane generacje. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Jaworek, Magdalena - 173360 | pl |
dc.contributor.author | Maciejczyk, Justyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Jaworek, Magdalena - 173360 | pl |
dc.contributor.reviewer | Dyląg, Anna - 127842 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T23:22:49Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T23:22:49Z | |
dc.date.submitted | 2019-07-10 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie międzynarodowe | pl |
dc.identifier.apd | diploma-131985-227428 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/234549 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | generation, generation X, generation Y, generation Z, value system, | pl |
dc.subject.pl | generacja, pokolenie X, pokolenie Y, pokolenie Z, system wartości | pl |
dc.title | System wartości pokolenia X,Y,Z i jego znaczenie w kontekście pracy | pl |
dc.title.alternative | The system of values of the generation X, Y, Z and its meaning in the context of work | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |