Dom jako relacja : Henry’ego Davida Thoreau pomysły na budowanie demokracji

2020
journal article
article
cris.lastimport.wos2024-04-09T19:27:23Z
dc.abstract.enAccording to the interpretation proposed in the article, Henry David Thoreau uses the concept of home as a starting point for discussing democracy or, more precisely, democratic education. Thoreau’s moving the center of gravity in the discussion towards certain activities semantically related to the concept of home and centered around home, such as inhabiting, domestication, attachment or furnishing, is grounded in his redefinition of home so that the latter is no longer understood as a place, or a building with its material equipment, but involves a particular kind of relationships established by an individual. For the nineteenth-century philosopher, relationality is also one of the foundations of democracy. The author of the paper justifies her emphasis on the home-related metaphors in the context of democratic education by pointing to Thoreau’s focus on the experiential dimension of democracy which consists of—transient and thus difficult to grasp—everyday micropractices whose quality depends on developing appropriate dispositions by an individual, i.e., critical thinking, a fresh, opening-up mode of perception, care, hospitality or abandoning attempts at total control over every-day reality. The category of domestication, as seen by the American Transcendentalist, is one of the ‘common denominators’ which help explain the relationships such as ‘self–self,’ ‘self–home,’ and ‘self–the world.’pl
dc.abstract.plZgodnie z interpretacją, która została przedstawiona w artykule, pojęcie domu służy Henry’emu Davidowi Thoreau za punkt wyjścia do dyskusji o demokracji, a dokładniej – edukacji demokratycznej. Przeniesienie środka ciężkości tej dyskusji na – semantycznie spokrewnione z pojęciem domu i skupione wokół niego – działania: zamieszkiwania, udomowienia, przywiązania bądź meblowania, wynika z dokonanej przez dziewiętnastowiecznego filozofa redefinicji, skutkującej rozumieniem domu nie tyle jako miejsca czy węziej – budynku z jego materialnym wyposażeniem, ile jako pewnego rodzaju nawiązywanej przez jednostkę relacji. Relacyjność jest dla myśliciela również jednym z fundamentów demokracji. Odwoływanie się do metaforyki domu w kontekście edukacji demokratycznej autorka uzasadnia skupieniem się przez samego Thoreau na doświadczeniowym wymiarze demokracji, na trudno uchwytnych w swej ulotności codziennych mikropraktykach, o których jakości decyduje wykształcenie przez jednostki odpowiednich dyspozycji, takich jak: krytyczne myślenie, percepcja otwierająca, troska, gościnność czy rezygnacja z prób zachowania pełnej kontroli nad codziennością. Według amerykańskiego transcendentalisty jednym ze wspólnych mianowników, pozwalających objaśniać relacje: „ja–ja”, „ja–dom”, „ja–świat”, jest kategoria oswajania.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracji : Katedra Historii Doktryn Politycznych i Prawnychpl
dc.contributor.authorAdamczak, Agnieszka - 160290 pl
dc.date.accession2021-01-07pl
dc.date.accessioned2021-01-07T17:01:11Z
dc.date.available2021-01-07T17:01:11Z
dc.date.issued2020pl
dc.description.number2 (130)pl
dc.description.physical163-179pl
dc.description.publication1pl
dc.description.volume33pl
dc.identifier.doi10.12887/33-2020-2-130-11pl
dc.identifier.issn0860-8024pl
dc.identifier.projectROD UJ / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/259922
dc.identifier.weblinkhttps://czasopisma.kul.pl/ethos/article/view/11855pl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.pbn.affiliationDziedzina nauk społecznych : nauki prawnepl
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny*
dc.rights.licenceBez licencji otwartego dostępu
dc.rights.uri*
dc.subject.enhomepl
dc.subject.endemocratic educationpl
dc.subject.encritical thinkingpl
dc.subject.enperceptionpl
dc.subject.enrelationshippl
dc.subject.pldompl
dc.subject.pledukacja demokratycznapl
dc.subject.plmyślenie krytycznepl
dc.subject.plpercepcjapl
dc.subject.plrelacjapl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleDom jako relacja : Henry’ego Davida Thoreau pomysły na budowanie demokracjipl
dc.title.alternativeHome as a relationship : Henry David Thoreau’s ideas for building democracypl
dc.title.journalEthospl
dc.title.volumeDompl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
cris.lastimport.wos
2024-04-09T19:27:23Z
dc.abstract.enpl
According to the interpretation proposed in the article, Henry David Thoreau uses the concept of home as a starting point for discussing democracy or, more precisely, democratic education. Thoreau’s moving the center of gravity in the discussion towards certain activities semantically related to the concept of home and centered around home, such as inhabiting, domestication, attachment or furnishing, is grounded in his redefinition of home so that the latter is no longer understood as a place, or a building with its material equipment, but involves a particular kind of relationships established by an individual. For the nineteenth-century philosopher, relationality is also one of the foundations of democracy. The author of the paper justifies her emphasis on the home-related metaphors in the context of democratic education by pointing to Thoreau’s focus on the experiential dimension of democracy which consists of—transient and thus difficult to grasp—everyday micropractices whose quality depends on developing appropriate dispositions by an individual, i.e., critical thinking, a fresh, opening-up mode of perception, care, hospitality or abandoning attempts at total control over every-day reality. The category of domestication, as seen by the American Transcendentalist, is one of the ‘common denominators’ which help explain the relationships such as ‘self–self,’ ‘self–home,’ and ‘self–the world.’
dc.abstract.plpl
Zgodnie z interpretacją, która została przedstawiona w artykule, pojęcie domu służy Henry’emu Davidowi Thoreau za punkt wyjścia do dyskusji o demokracji, a dokładniej – edukacji demokratycznej. Przeniesienie środka ciężkości tej dyskusji na – semantycznie spokrewnione z pojęciem domu i skupione wokół niego – działania: zamieszkiwania, udomowienia, przywiązania bądź meblowania, wynika z dokonanej przez dziewiętnastowiecznego filozofa redefinicji, skutkującej rozumieniem domu nie tyle jako miejsca czy węziej – budynku z jego materialnym wyposażeniem, ile jako pewnego rodzaju nawiązywanej przez jednostkę relacji. Relacyjność jest dla myśliciela również jednym z fundamentów demokracji. Odwoływanie się do metaforyki domu w kontekście edukacji demokratycznej autorka uzasadnia skupieniem się przez samego Thoreau na doświadczeniowym wymiarze demokracji, na trudno uchwytnych w swej ulotności codziennych mikropraktykach, o których jakości decyduje wykształcenie przez jednostki odpowiednich dyspozycji, takich jak: krytyczne myślenie, percepcja otwierająca, troska, gościnność czy rezygnacja z prób zachowania pełnej kontroli nad codziennością. Według amerykańskiego transcendentalisty jednym ze wspólnych mianowników, pozwalających objaśniać relacje: „ja–ja”, „ja–dom”, „ja–świat”, jest kategoria oswajania.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji : Katedra Historii Doktryn Politycznych i Prawnych
dc.contributor.authorpl
Adamczak, Agnieszka - 160290
dc.date.accessionpl
2021-01-07
dc.date.accessioned
2021-01-07T17:01:11Z
dc.date.available
2021-01-07T17:01:11Z
dc.date.issuedpl
2020
dc.description.numberpl
2 (130)
dc.description.physicalpl
163-179
dc.description.publicationpl
1
dc.description.volumepl
33
dc.identifier.doipl
10.12887/33-2020-2-130-11
dc.identifier.issnpl
0860-8024
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/259922
dc.identifier.weblinkpl
https://czasopisma.kul.pl/ethos/article/view/11855
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.pbn.affiliationpl
Dziedzina nauk społecznych : nauki prawne
dc.rights*
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
Bez licencji otwartego dostępu
dc.rights.uri*
dc.subject.enpl
home
dc.subject.enpl
democratic education
dc.subject.enpl
critical thinking
dc.subject.enpl
perception
dc.subject.enpl
relationship
dc.subject.plpl
dom
dc.subject.plpl
edukacja demokratyczna
dc.subject.plpl
myślenie krytyczne
dc.subject.plpl
percepcja
dc.subject.plpl
relacja
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Dom jako relacja : Henry’ego Davida Thoreau pomysły na budowanie demokracji
dc.title.alternativepl
Home as a relationship : Henry David Thoreau’s ideas for building democracy
dc.title.journalpl
Ethos
dc.title.volumepl
Dom
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
14
Views per month
Views per city
Beijing
2
Wroclaw
2
Angeles City
1
Dublin
1
Tashkent
1
Wolbrom
1

No access

No Thumbnail Available