Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Prawna ochrona tatuażu. Zagadnienia wybrane
Legal protection of the tatoo. Selected problems
tatuaż, prawo autorskie, wizerunek, right of publicity
tattoo, copyright, image, right of publicity
Przeprowadzona w pracy analiza pozwala stwierdzić, że tatuaż może być przedmiotem copyright na gruncie prawa Stanów Zjednoczonych, gdyż spełnia wszystkie przesłanki Copyright Act oraz przedmiotem prawa autorskiego w Polsce, gdyż spełnia wszystkie przesłanki z art. 1 ust.1 pr.aut. Uznanie tatuażu za przedmiot prawa autorskiego, a co za tym idzie, przyznanie ochrony prawnoautorskiej twórcy tatuażu, narusza jednak uniwersalne prawa podmiotowe, do których możemy zaliczyć m.in wolność dysponowania własnym ciałem – a co ważniejsze z punktu widzenia niniejszej pracy – prawo do komercyjnego eksploatowania elementów swojego wizerunku. Z drugiej strony ochrona tych praw podmiotowych naraża twórców na bezprawne eksploatowanie utworów. Pojawia się zatem istotny konflikt interesów, w którym ścierają się prawa artysty-tatuatora do ochrony efektu swojej działalności twórczej oraz prawa jednostki do dysponowania własnym ciałem w kontekście budowania wizerunku. Znanych jest dosłownie kilka sporów, które dotyczą powyższej problematyki. Wszystkie miały swoje miejsce w Stanach Zjednoczonych i żaden z nich nie doczekał się sądowego rozstrzygnięcia. Wydaje się, że sprawy związane z tym zagadnieniem na gruncie polskiego prawa, to kwestia niedalekiej przyszłości, co jest związane z popularyzacją sztuki tatuowania.Praca stanowi próbę wyjaśnienia istoty problematyki tatuażu jako przedmiotu prawa autorskiego na gruncie systemu copyright oraz na gruncie systemu dualistycznego. Celem pracy jest przede wszystkim zwrócenie uwagi na implikacje prawne, które pojawią się w przypadku uznania tatuażu za przedmiot ochrony prawa autorskiego, w razie próby egzekwowania tej ochrony przez twórcę tatuażu, a w szczególności zagadnienie ochrony praw autorskich do tatuażu w kontekście prawa jednostki do komercyjnego wykorzystania elementów wizerunku. Praca przybliża, na podstawie pięciu przykładów, tematykę amerykańskiej konstrukcji prawnej right of publicity oraz prawa do wizerunku jako dobra osobistego na gruncie polskiego systemu prawnego w kontekście ochrony prawnoautorskiej tatuażu.
An analysis of the work shows that the tattoo can be subject to copyright under United States law, as it fulfills all the requirements of the Copyright Act and the subject matter of copyright in Poland, as it fulfills all the requirements of polish Copyright and Related Rights Act. Recognition of tattoos as a subject matter of copyright, and thus the granting copyright protection to tattoo artist, would violate universal subjective rights such as exclusive right to one's own body - and more importantly from the point of view of this work - the right to commercial exploitation of elements of one's image. On the other hand, the protection of these subjective rights exposes the creators to unlawful exploitation of their works. There is thus a significant conflict of interest in which rights of the tattoo artist to protect the effect of his creative activity are against the right of the individual to control his own body in the context of image creation. There are literally a few disputes that concern the above issues. All of them have taken place in the United States, and none of them have ever had a judicial settlement. It seems that this issues are a matter of the near future in the area of Polish law. It is strictly related to the popularization of tattoo art in Poland.The work is an attempt to explain the essence of problematics of tattoos as a subject of copyright in the American copyright system and in the European dualistic system, which is also effective in Poland. The aim of the work is foremost to draw attention to the legal implications of tattooing as a matter of copyright protection in the event of attempts by tattoo artist to enforce this protection, and in particular the protection of tattoo copyright in the context of the individual's right to commercial exploitation of one's image. The work draws, on the basis of five examples, the subject of the American legal construction of the right of publicity and the protection of image as a personal good in the Polish legal system.
dc.abstract.en | An analysis of the work shows that the tattoo can be subject to copyright under United States law, as it fulfills all the requirements of the Copyright Act and the subject matter of copyright in Poland, as it fulfills all the requirements of polish Copyright and Related Rights Act. Recognition of tattoos as a subject matter of copyright, and thus the granting copyright protection to tattoo artist, would violate universal subjective rights such as exclusive right to one's own body - and more importantly from the point of view of this work - the right to commercial exploitation of elements of one's image. On the other hand, the protection of these subjective rights exposes the creators to unlawful exploitation of their works. There is thus a significant conflict of interest in which rights of the tattoo artist to protect the effect of his creative activity are against the right of the individual to control his own body in the context of image creation. There are literally a few disputes that concern the above issues. All of them have taken place in the United States, and none of them have ever had a judicial settlement. It seems that this issues are a matter of the near future in the area of Polish law. It is strictly related to the popularization of tattoo art in Poland.The work is an attempt to explain the essence of problematics of tattoos as a subject of copyright in the American copyright system and in the European dualistic system, which is also effective in Poland. The aim of the work is foremost to draw attention to the legal implications of tattooing as a matter of copyright protection in the event of attempts by tattoo artist to enforce this protection, and in particular the protection of tattoo copyright in the context of the individual's right to commercial exploitation of one's image. The work draws, on the basis of five examples, the subject of the American legal construction of the right of publicity and the protection of image as a personal good in the Polish legal system. | pl |
dc.abstract.pl | Przeprowadzona w pracy analiza pozwala stwierdzić, że tatuaż może być przedmiotem copyright na gruncie prawa Stanów Zjednoczonych, gdyż spełnia wszystkie przesłanki Copyright Act oraz przedmiotem prawa autorskiego w Polsce, gdyż spełnia wszystkie przesłanki z art. 1 ust.1 pr.aut. Uznanie tatuażu za przedmiot prawa autorskiego, a co za tym idzie, przyznanie ochrony prawnoautorskiej twórcy tatuażu, narusza jednak uniwersalne prawa podmiotowe, do których możemy zaliczyć m.in. wolność dysponowania własnym ciałem – a co ważniejsze z punktu widzenia niniejszej pracy – prawo do komercyjnego eksploatowania elementów swojego wizerunku. Z drugiej strony ochrona tych praw podmiotowych naraża twórców na bezprawne eksploatowanie utworów. Pojawia się zatem istotny konflikt interesów, w którym ścierają się prawa artysty-tatuatora do ochrony efektu swojej działalności twórczej oraz prawa jednostki do dysponowania własnym ciałem w kontekście budowania wizerunku. Znanych jest dosłownie kilka sporów, które dotyczą powyższej problematyki. Wszystkie miały swoje miejsce w Stanach Zjednoczonych i żaden z nich nie doczekał się sądowego rozstrzygnięcia. Wydaje się, że sprawy związane z tym zagadnieniem na gruncie polskiego prawa, to kwestia niedalekiej przyszłości, co jest związane z popularyzacją sztuki tatuowania.Praca stanowi próbę wyjaśnienia istoty problematyki tatuażu jako przedmiotu prawa autorskiego na gruncie systemu copyright oraz na gruncie systemu dualistycznego. Celem pracy jest przede wszystkim zwrócenie uwagi na implikacje prawne, które pojawią się w przypadku uznania tatuażu za przedmiot ochrony prawa autorskiego, w razie próby egzekwowania tej ochrony przez twórcę tatuażu, a w szczególności zagadnienie ochrony praw autorskich do tatuażu w kontekście prawa jednostki do komercyjnego wykorzystania elementów wizerunku. Praca przybliża, na podstawie pięciu przykładów, tematykę amerykańskiej konstrukcji prawnej right of publicity oraz prawa do wizerunku jako dobra osobistego na gruncie polskiego systemu prawnego w kontekście ochrony prawnoautorskiej tatuażu. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Nowińska, Ewa - 131070 | pl |
dc.contributor.author | Wenglarczyk, Demetriusz | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wasilewski, Piotr - 132546 | pl |
dc.contributor.reviewer | Nowińska, Ewa - 131070 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T10:03:19Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T10:03:19Z | |
dc.date.submitted | 2017-09-05 | pl |
dc.fieldofstudy | prawo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-117495-145501 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/222688 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | tattoo, copyright, image, right of publicity | pl |
dc.subject.pl | tatuaż, prawo autorskie, wizerunek, right of publicity | pl |
dc.title | Prawna ochrona tatuażu. Zagadnienia wybrane | pl |
dc.title.alternative | Legal protection of the tatoo. Selected problems | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |