Prawna ochrona tatuażu. Zagadnienia wybrane

master
dc.abstract.enAn analysis of the work shows that the tattoo can be subject to copyright under United States law, as it fulfills all the requirements of the Copyright Act and the subject matter of copyright in Poland, as it fulfills all the requirements of polish Copyright and Related Rights Act. Recognition of tattoos as a subject matter of copyright, and thus the granting copyright protection to tattoo artist, would violate universal subjective rights such as exclusive right to one's own body - and more importantly from the point of view of this work - the right to commercial exploitation of elements of one's image. On the other hand, the protection of these subjective rights exposes the creators to unlawful exploitation of their works. There is thus a significant conflict of interest in which rights of the tattoo artist to protect the effect of his creative activity are against the right of the individual to control his own body in the context of image creation. There are literally a few disputes that concern the above issues. All of them have taken place in the United States, and none of them have ever had a judicial settlement. It seems that this issues are a matter of the near future in the area of Polish law. It is strictly related to the popularization of tattoo art in Poland.The work is an attempt to explain the essence of problematics of tattoos as a subject of copyright in the American copyright system and in the European dualistic system, which is also effective in Poland. The aim of the work is foremost to draw attention to the legal implications of tattooing as a matter of copyright protection in the event of attempts by tattoo artist to enforce this protection, and in particular the protection of tattoo copyright in the context of the individual's right to commercial exploitation of one's image. The work draws, on the basis of five examples, the subject of the American legal construction of the right of publicity and the protection of image as a personal good in the Polish legal system.pl
dc.abstract.plPrzeprowadzona w pracy analiza pozwala stwierdzić, że tatuaż może być przedmiotem copyright na gruncie prawa Stanów Zjednoczonych, gdyż spełnia wszystkie przesłanki Copyright Act oraz przedmiotem prawa autorskiego w Polsce, gdyż spełnia wszystkie przesłanki z art. 1 ust.1 pr.aut. Uznanie tatuażu za przedmiot prawa autorskiego, a co za tym idzie, przyznanie ochrony prawnoautorskiej twórcy tatuażu, narusza jednak uniwersalne prawa podmiotowe, do których możemy zaliczyć m.in. wolność dysponowania własnym ciałem – a co ważniejsze z punktu widzenia niniejszej pracy – prawo do komercyjnego eksploatowania elementów swojego wizerunku. Z drugiej strony ochrona tych praw podmiotowych naraża twórców na bezprawne eksploatowanie utworów. Pojawia się zatem istotny konflikt interesów, w którym ścierają się prawa artysty-tatuatora do ochrony efektu swojej działalności twórczej oraz prawa jednostki do dysponowania własnym ciałem w kontekście budowania wizerunku. Znanych jest dosłownie kilka sporów, które dotyczą powyższej problematyki. Wszystkie miały swoje miejsce w Stanach Zjednoczonych i żaden z nich nie doczekał się sądowego rozstrzygnięcia. Wydaje się, że sprawy związane z tym zagadnieniem na gruncie polskiego prawa, to kwestia niedalekiej przyszłości, co jest związane z popularyzacją sztuki tatuowania.Praca stanowi próbę wyjaśnienia istoty problematyki tatuażu jako przedmiotu prawa autorskiego na gruncie systemu copyright oraz na gruncie systemu dualistycznego. Celem pracy jest przede wszystkim zwrócenie uwagi na implikacje prawne, które pojawią się w przypadku uznania tatuażu za przedmiot ochrony prawa autorskiego, w razie próby egzekwowania tej ochrony przez twórcę tatuażu, a w szczególności zagadnienie ochrony praw autorskich do tatuażu w kontekście prawa jednostki do komercyjnego wykorzystania elementów wizerunku. Praca przybliża, na podstawie pięciu przykładów, tematykę amerykańskiej konstrukcji prawnej right of publicity oraz prawa do wizerunku jako dobra osobistego na gruncie polskiego systemu prawnego w kontekście ochrony prawnoautorskiej tatuażu.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorNowińska, Ewa - 131070 pl
dc.contributor.authorWenglarczyk, Demetriuszpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerWasilewski, Piotr - 132546 pl
dc.contributor.reviewerNowińska, Ewa - 131070 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T10:03:19Z
dc.date.available2020-07-27T10:03:19Z
dc.date.submitted2017-09-05pl
dc.fieldofstudyprawopl
dc.identifier.apddiploma-117495-145501pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/222688
dc.languagepolpl
dc.subject.entattoo, copyright, image, right of publicitypl
dc.subject.pltatuaż, prawo autorskie, wizerunek, right of publicitypl
dc.titlePrawna ochrona tatuażu. Zagadnienia wybranepl
dc.title.alternativeLegal protection of the tatoo. Selected problemspl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
An analysis of the work shows that the tattoo can be subject to copyright under United States law, as it fulfills all the requirements of the Copyright Act and the subject matter of copyright in Poland, as it fulfills all the requirements of polish Copyright and Related Rights Act. Recognition of tattoos as a subject matter of copyright, and thus the granting copyright protection to tattoo artist, would violate universal subjective rights such as exclusive right to one's own body - and more importantly from the point of view of this work - the right to commercial exploitation of elements of one's image. On the other hand, the protection of these subjective rights exposes the creators to unlawful exploitation of their works. There is thus a significant conflict of interest in which rights of the tattoo artist to protect the effect of his creative activity are against the right of the individual to control his own body in the context of image creation. There are literally a few disputes that concern the above issues. All of them have taken place in the United States, and none of them have ever had a judicial settlement. It seems that this issues are a matter of the near future in the area of Polish law. It is strictly related to the popularization of tattoo art in Poland.The work is an attempt to explain the essence of problematics of tattoos as a subject of copyright in the American copyright system and in the European dualistic system, which is also effective in Poland. The aim of the work is foremost to draw attention to the legal implications of tattooing as a matter of copyright protection in the event of attempts by tattoo artist to enforce this protection, and in particular the protection of tattoo copyright in the context of the individual's right to commercial exploitation of one's image. The work draws, on the basis of five examples, the subject of the American legal construction of the right of publicity and the protection of image as a personal good in the Polish legal system.
dc.abstract.plpl
Przeprowadzona w pracy analiza pozwala stwierdzić, że tatuaż może być przedmiotem copyright na gruncie prawa Stanów Zjednoczonych, gdyż spełnia wszystkie przesłanki Copyright Act oraz przedmiotem prawa autorskiego w Polsce, gdyż spełnia wszystkie przesłanki z art. 1 ust.1 pr.aut. Uznanie tatuażu za przedmiot prawa autorskiego, a co za tym idzie, przyznanie ochrony prawnoautorskiej twórcy tatuażu, narusza jednak uniwersalne prawa podmiotowe, do których możemy zaliczyć m.in. wolność dysponowania własnym ciałem – a co ważniejsze z punktu widzenia niniejszej pracy – prawo do komercyjnego eksploatowania elementów swojego wizerunku. Z drugiej strony ochrona tych praw podmiotowych naraża twórców na bezprawne eksploatowanie utworów. Pojawia się zatem istotny konflikt interesów, w którym ścierają się prawa artysty-tatuatora do ochrony efektu swojej działalności twórczej oraz prawa jednostki do dysponowania własnym ciałem w kontekście budowania wizerunku. Znanych jest dosłownie kilka sporów, które dotyczą powyższej problematyki. Wszystkie miały swoje miejsce w Stanach Zjednoczonych i żaden z nich nie doczekał się sądowego rozstrzygnięcia. Wydaje się, że sprawy związane z tym zagadnieniem na gruncie polskiego prawa, to kwestia niedalekiej przyszłości, co jest związane z popularyzacją sztuki tatuowania.Praca stanowi próbę wyjaśnienia istoty problematyki tatuażu jako przedmiotu prawa autorskiego na gruncie systemu copyright oraz na gruncie systemu dualistycznego. Celem pracy jest przede wszystkim zwrócenie uwagi na implikacje prawne, które pojawią się w przypadku uznania tatuażu za przedmiot ochrony prawa autorskiego, w razie próby egzekwowania tej ochrony przez twórcę tatuażu, a w szczególności zagadnienie ochrony praw autorskich do tatuażu w kontekście prawa jednostki do komercyjnego wykorzystania elementów wizerunku. Praca przybliża, na podstawie pięciu przykładów, tematykę amerykańskiej konstrukcji prawnej right of publicity oraz prawa do wizerunku jako dobra osobistego na gruncie polskiego systemu prawnego w kontekście ochrony prawnoautorskiej tatuażu.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Nowińska, Ewa - 131070
dc.contributor.authorpl
Wenglarczyk, Demetriusz
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Wasilewski, Piotr - 132546
dc.contributor.reviewerpl
Nowińska, Ewa - 131070
dc.date.accessioned
2020-07-27T10:03:19Z
dc.date.available
2020-07-27T10:03:19Z
dc.date.submittedpl
2017-09-05
dc.fieldofstudypl
prawo
dc.identifier.apdpl
diploma-117495-145501
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/222688
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
tattoo, copyright, image, right of publicity
dc.subject.plpl
tatuaż, prawo autorskie, wizerunek, right of publicity
dc.titlepl
Prawna ochrona tatuażu. Zagadnienia wybrane
dc.title.alternativepl
Legal protection of the tatoo. Selected problems
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available