Działania CSR na przykładzie firmy IKEA

master
dc.abstract.enThe master’s thesis describes the CSR activities based on example of IKEA. Its main objective is to identify the effects of those activities, including postive and the negative ones. This paper includes also the changes of these initiatives over the years. The thesis is divided into three chapters. The first one describes the history and the evolution of the corporate social responsibility. It inludes the information concerning the concept of the stakeholders; what it is and what kind of meaning it has for the corporate social responsibility. The first chapter also contains information about the advantages and disadvantages of the CSR. What is more, this chapter shows the neagtive side of the corporate social responsibility and the attitude of the polish entrepreneurs towards it. The second chapter includes the information about IKEA. Its history and the organisational structure. It also contains its mission, rules and the code of conduct which the employers have to obey. This chapter focuses also on the division of the CSR on the four areas: ecology, social responibility towards workers, customers and the local communities. Within that division many examples of CSR activities pursued by IKEA are being brought. The third chapter of the master’s thesis focuses on the analysis of the CSR activities accomplished by IKEA in the years 2018-2021. All the initiatives presented in the analysis are described in the IKEA’s annual reports concerning sustainabiilty. The third chapter focuses also on the SWOT analysis, which was used to analyse the CSR strategy of the IKEA. Besides SWOT analysis, thesis includes also research method called desk research. Thanks to both of these methods the analysis of the IKEA’s CSR could be conducted. What is more, due to them,conlusion concerning the assesment of the assumptions fulfilled by the IKEA’s CSR strategy could be drawn.pl
dc.abstract.plPraca magisterska przedstawia działania społecznej odpowiedzialności biznesu na przykładzie szwedzkiego koncernu IKEA. Głównym jej celem jest zidentyfikowanie efektów tych inicjatyw, zarówno pozytywnych jak i negatywnych. Publikacja zawiera także przemiany tych działań na przestrzeni lat. Jest ona podzielona na trzy rozdziały. Pierwszy z nich przedstawia historię oraz ewolucję definicji społecznej odpowiedzialności biznesu. Znajdują się w nim informacje dotyczące koncepcji interesariuszy, czym ta koncepcja jest oraz jakie ma znaczenie dla społecznej odpowiedzialności biznesu. Zaprezentowane są zalety i wady koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu. Opisana jest również negatywna strona CSR oraz podejście do niej polskich przedsiębiorców. W drugim rozdziale znajdują się informację dotyczące szwedzkiego przedsiębiorstwa IKEA. Jego historia wraz ze strukturą organizacyjną. Poruszony jest także temat jej misji oraz przedstawiono zbiory zasad i kodeksów, do których przestrzegania zobligowani są pracownicy koncernu. Zilustrowany jest także podział społecznej odpowiedzialności IKEA na cztery obszary: odpowiedzialność wobec ekologii, wobec klientów, wobec pracowników oraz społeczności lokalnych. W ramach tego podziału zostały przytoczone przykłady inicjatyw społecznie odpowiedzialnych realizowanych przez przedsiębiorstwo. Trzeci rozdział publikacji obejmuje analizę działań CSR podejmowanych przez przedsiębiorstwo w latach 2018-2021. Wszystkie inicjatywy zaprezentowane w analizie zostały przedstawione przez IKEA w corocznych raportach dotyczących zrównoważonego rozwoju. Przedstawiona w nim jest również analiza SWOT, dzięki której została przeanalizowana strategia CSR szwedzkiego koncernu. W pracy magisterskiej oprócz analizy SWOT, została użyta metoda badawcza o nazwie desk research. Dzięki nim zostały przenalizowane działania CSR przedsiębiorstwa i wyciągnięto wnioski na temat oceny realizowania założeń dotyczących strategii społecznej odpowiedzialności biznesu przez IKEA.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.contributor.advisorBarańska, Marzenapl
dc.contributor.authorWłodarz, Annapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerBarańska, Marzenapl
dc.contributor.reviewerPlebańczyk, Katarzyna - 131440 pl
dc.date.accessioned2022-07-06T21:56:14Z
dc.date.available2022-07-06T21:56:14Z
dc.date.submitted2022-07-06pl
dc.fieldofstudyzarządzanie mediami i reklamąpl
dc.identifier.apddiploma-158537-286903pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/295027
dc.languagepolpl
dc.subject.enikea, csr, corporate social responsibility, SWOT analysis, sustainable development, desk researchpl
dc.subject.plikea, społeczna odpowiedzialność biznesu, csr, analiza SWOT, zrównoważony rozwój, desk researchpl
dc.titleDziałania CSR na przykładzie firmy IKEApl
dc.title.alternativeCSR activities based on example of IKEApl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The master’s thesis describes the CSR activities based on example of IKEA. Its main objective is to identify the effects of those activities, including postive and the negative ones. This paper includes also the changes of these initiatives over the years. The thesis is divided into three chapters. The first one describes the history and the evolution of the corporate social responsibility. It inludes the information concerning the concept of the stakeholders; what it is and what kind of meaning it has for the corporate social responsibility. The first chapter also contains information about the advantages and disadvantages of the CSR. What is more, this chapter shows the neagtive side of the corporate social responsibility and the attitude of the polish entrepreneurs towards it. The second chapter includes the information about IKEA. Its history and the organisational structure. It also contains its mission, rules and the code of conduct which the employers have to obey. This chapter focuses also on the division of the CSR on the four areas: ecology, social responibility towards workers, customers and the local communities. Within that division many examples of CSR activities pursued by IKEA are being brought. The third chapter of the master’s thesis focuses on the analysis of the CSR activities accomplished by IKEA in the years 2018-2021. All the initiatives presented in the analysis are described in the IKEA’s annual reports concerning sustainabiilty. The third chapter focuses also on the SWOT analysis, which was used to analyse the CSR strategy of the IKEA. Besides SWOT analysis, thesis includes also research method called desk research. Thanks to both of these methods the analysis of the IKEA’s CSR could be conducted. What is more, due to them,conlusion concerning the assesment of the assumptions fulfilled by the IKEA’s CSR strategy could be drawn.
dc.abstract.plpl
Praca magisterska przedstawia działania społecznej odpowiedzialności biznesu na przykładzie szwedzkiego koncernu IKEA. Głównym jej celem jest zidentyfikowanie efektów tych inicjatyw, zarówno pozytywnych jak i negatywnych. Publikacja zawiera także przemiany tych działań na przestrzeni lat. Jest ona podzielona na trzy rozdziały. Pierwszy z nich przedstawia historię oraz ewolucję definicji społecznej odpowiedzialności biznesu. Znajdują się w nim informacje dotyczące koncepcji interesariuszy, czym ta koncepcja jest oraz jakie ma znaczenie dla społecznej odpowiedzialności biznesu. Zaprezentowane są zalety i wady koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu. Opisana jest również negatywna strona CSR oraz podejście do niej polskich przedsiębiorców. W drugim rozdziale znajdują się informację dotyczące szwedzkiego przedsiębiorstwa IKEA. Jego historia wraz ze strukturą organizacyjną. Poruszony jest także temat jej misji oraz przedstawiono zbiory zasad i kodeksów, do których przestrzegania zobligowani są pracownicy koncernu. Zilustrowany jest także podział społecznej odpowiedzialności IKEA na cztery obszary: odpowiedzialność wobec ekologii, wobec klientów, wobec pracowników oraz społeczności lokalnych. W ramach tego podziału zostały przytoczone przykłady inicjatyw społecznie odpowiedzialnych realizowanych przez przedsiębiorstwo. Trzeci rozdział publikacji obejmuje analizę działań CSR podejmowanych przez przedsiębiorstwo w latach 2018-2021. Wszystkie inicjatywy zaprezentowane w analizie zostały przedstawione przez IKEA w corocznych raportach dotyczących zrównoważonego rozwoju. Przedstawiona w nim jest również analiza SWOT, dzięki której została przeanalizowana strategia CSR szwedzkiego koncernu. W pracy magisterskiej oprócz analizy SWOT, została użyta metoda badawcza o nazwie desk research. Dzięki nim zostały przenalizowane działania CSR przedsiębiorstwa i wyciągnięto wnioski na temat oceny realizowania założeń dotyczących strategii społecznej odpowiedzialności biznesu przez IKEA.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.contributor.advisorpl
Barańska, Marzena
dc.contributor.authorpl
Włodarz, Anna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Barańska, Marzena
dc.contributor.reviewerpl
Plebańczyk, Katarzyna - 131440
dc.date.accessioned
2022-07-06T21:56:14Z
dc.date.available
2022-07-06T21:56:14Z
dc.date.submittedpl
2022-07-06
dc.fieldofstudypl
zarządzanie mediami i reklamą
dc.identifier.apdpl
diploma-158537-286903
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/295027
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
ikea, csr, corporate social responsibility, SWOT analysis, sustainable development, desk research
dc.subject.plpl
ikea, społeczna odpowiedzialność biznesu, csr, analiza SWOT, zrównoważony rozwój, desk research
dc.titlepl
Działania CSR na przykładzie firmy IKEA
dc.title.alternativepl
CSR activities based on example of IKEA
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available
Collections