Swoboda i przymus w pedagogice Marii Montessori na tle Nowego Wychowania

master
dc.abstract.enThe following thesis is an attempt to reflect on on the system of freedom and coercion present in Montessori education. Its aim is to show Montessori's pedagogy against the New Education as a phenomenon of this period, which redefined education and the relationship between the child and the teacher. The work presented the general issue of freedom in education, then the detailing on the basis of pedagogy Montessori and the New Education. Analysis of Maria Montessori's educational system allowed to determine on what basis exists in the freedom ward and whether it is identical to the complete absence of coercion.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca jest próbą podjęcia refleksji na temat systemu swobody i przymusu obecnego w wychowaniu Marii Montessori. Jej celem jest ukazanie pedagogiki Marii Montessori na tle Nowego Wychowania jako pewien fenomen tego okresu, który na nowo zdefiniował wychowanie i relację pomiędzy dzieckiem a wychowawcą. W pracy zostało przedstawione ogólne zagadnienie swobody i przymusu w wychowaniu, a następnie jego uszczegółowienie na gruncie Nowego Wychowania i pedagogiki Marii Montessori. Analiza systemu wychowawczego Marii Montessori pozwoliła określić, na jakiej zasadzie istnieje w nim swoboda wychowanka i czy jest ona tożsama z całkowitym brakiem przymusu.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorWrońska, Katarzyna - 132780 pl
dc.contributor.authorBoślak, Martynapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerWrońska, Katarzyna - 132780 pl
dc.contributor.reviewerDoniec, Renata - 127747 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T19:20:51Z
dc.date.available2020-07-26T19:20:51Z
dc.date.submitted2015-10-28pl
dc.fieldofstudyanimacja społeczno-kulturowapl
dc.identifier.apddiploma-102244-129630pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/209193
dc.languagepolpl
dc.subject.enFREEDOM AND COERCION IN EDUCATION - MARIA MONTSSORI - NEW EDUCATION - LIBERTYpl
dc.subject.plSWOBODA I PRZYMUS W WYCHOWANIU - MARIA MONTESSORI - NOWE WYCHOWANIE - WOLNOŚĆpl
dc.titleSwoboda i przymus w pedagogice Marii Montessori na tle Nowego Wychowaniapl
dc.title.alternativeFreedom and coercion in Maria Montessori's pedagogy on the background of the New Educationpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The following thesis is an attempt to reflect on on the system of freedom and coercion present in Montessori education. Its aim is to show Montessori's pedagogy against the New Education as a phenomenon of this period, which redefined education and the relationship between the child and the teacher. The work presented the general issue of freedom in education, then the detailing on the basis of pedagogy Montessori and the New Education. Analysis of Maria Montessori's educational system allowed to determine on what basis exists in the freedom ward and whether it is identical to the complete absence of coercion.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca jest próbą podjęcia refleksji na temat systemu swobody i przymusu obecnego w wychowaniu Marii Montessori. Jej celem jest ukazanie pedagogiki Marii Montessori na tle Nowego Wychowania jako pewien fenomen tego okresu, który na nowo zdefiniował wychowanie i relację pomiędzy dzieckiem a wychowawcą. W pracy zostało przedstawione ogólne zagadnienie swobody i przymusu w wychowaniu, a następnie jego uszczegółowienie na gruncie Nowego Wychowania i pedagogiki Marii Montessori. Analiza systemu wychowawczego Marii Montessori pozwoliła określić, na jakiej zasadzie istnieje w nim swoboda wychowanka i czy jest ona tożsama z całkowitym brakiem przymusu.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Wrońska, Katarzyna - 132780
dc.contributor.authorpl
Boślak, Martyna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Wrońska, Katarzyna - 132780
dc.contributor.reviewerpl
Doniec, Renata - 127747
dc.date.accessioned
2020-07-26T19:20:51Z
dc.date.available
2020-07-26T19:20:51Z
dc.date.submittedpl
2015-10-28
dc.fieldofstudypl
animacja społeczno-kulturowa
dc.identifier.apdpl
diploma-102244-129630
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/209193
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
FREEDOM AND COERCION IN EDUCATION - MARIA MONTSSORI - NEW EDUCATION - LIBERTY
dc.subject.plpl
SWOBODA I PRZYMUS W WYCHOWANIU - MARIA MONTESSORI - NOWE WYCHOWANIE - WOLNOŚĆ
dc.titlepl
Swoboda i przymus w pedagogice Marii Montessori na tle Nowego Wychowania
dc.title.alternativepl
Freedom and coercion in Maria Montessori's pedagogy on the background of the New Education
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available