Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Życie zapisane na taśmie - wątki autobiograficzne w twórczości Francois Truffaut
Life written on a film reel. The autobiographical aspects of François Truffaut’s work.
François Truffaut, 'Cahiers du Cinéma', autobiography, French cinema, French New Wave
francuska Nowa Fala, kino francuskie, François Truffaut,"Cahiers du Cinéma", autobiografia
François Truffaut was one of the most important French New Wave directors – a film movement which changed the face of cinema at the end of 50s of the twentieth century. The creators of this formation, first as critics gathered around the magazine 'Cahiers du Cinéma', later as the filmmakers have created their own vision of cinema - intimate, personal (based primarily on their own experiences) and breaking the rigid rules of communication constructing film. These vision was fulfilled at most by François Truffaut. Many autobiographical elements are included in his work. Since his childhood he had huge connection with the art of cinema. As a critic, in 1954 he wrote a legendary article "A certain tendency of French cinema". He did not only declare war with older generation of French filmmakers but also formulated the author's theory. According to this, the director became the most important person on a film set, a person who the very own memories and experiences in his work. Although Truffaut in the later stage of his career has undermined the theses of mentioned article, he has accomplished most of them in his work. He even created his own on-screen alter ego - Antoine Doinel. The main purpose of this work is the analysis of autobiographical aspects in some of Truffaut’s films which is associated not only with the connection between events of the director's life and his movies but also with some of his artistic inspiration which have influenced his work.
François Truffaut był jednym z najważniejszych reżyserów francuskiej Nowej Fali - ruchu filmowego, który pod koniec lat 50. XX wieku zmienił oblicze kina. Twórcy tej formacji, najpierw jako krytycy skupieni wokół magazynu "Cahiers du Cinéma", później jako filmowcy, wykreowali własną wizję kina - kameralnego, osobistego, zrywającego ze sztywnymi zasadami budowania przekazu filmowego. Reżyser miał bazować przede wszystkim na własnych doświadczeniach. Postulaty te najpełniej realizował François Truffaut. Zawarł w swoich dziełach wiele elementów autobiograficznych. Jego życiorys był niezwykle barwny i od dzieciństwa silnie zespolony z kinem. Jako krytyk w legendarnym tekście "O pewnej tendencji kina francuskiego" z 1954 roku nie tylko wypowiedział wojnę skostniałemu kinu starszej generacji filmowców francuskich,ale sformułował także zręby tzw. teorii autorskiej. Wedle jej założeń reżyser stawał się najważniejszą osobą na planie filmowym; osobą, która użycza własnych wspomnień i przeżyć dziełu. Mimo że Truffaut w późniejszym etapie swojej kariery odżegnywał się od tez zawartych w tym artykule, to sam w dużej mierze realizował jego założenia. Stworzył nawet własne ekranowe alter ego - postać Antoine'a Doinela. Głównym celem tej pracy jest analiza wątków autobiograficznych w niektórych dziełach Truffaut, co wiąże się nie tylko z połączeniem filmów z wydarzeniami z życia reżysera, ale także rozważeniem inspiracji artystycznych, które wpłynęły na jego twórczość.
dc.abstract.en | François Truffaut was one of the most important French New Wave directors – a film movement which changed the face of cinema at the end of 50s of the twentieth century. The creators of this formation, first as critics gathered around the magazine 'Cahiers du Cinéma', later as the filmmakers have created their own vision of cinema - intimate, personal (based primarily on their own experiences) and breaking the rigid rules of communication constructing film. These vision was fulfilled at most by François Truffaut. Many autobiographical elements are included in his work. Since his childhood he had huge connection with the art of cinema. As a critic, in 1954 he wrote a legendary article "A certain tendency of French cinema". He did not only declare war with older generation of French filmmakers but also formulated the author's theory. According to this, the director became the most important person on a film set, a person who the very own memories and experiences in his work. Although Truffaut in the later stage of his career has undermined the theses of mentioned article, he has accomplished most of them in his work. He even created his own on-screen alter ego - Antoine Doinel. The main purpose of this work is the analysis of autobiographical aspects in some of Truffaut’s films which is associated not only with the connection between events of the director's life and his movies but also with some of his artistic inspiration which have influenced his work. | pl |
dc.abstract.other | François Truffaut był jednym z najważniejszych reżyserów francuskiej Nowej Fali - ruchu filmowego, który pod koniec lat 50. XX wieku zmienił oblicze kina. Twórcy tej formacji, najpierw jako krytycy skupieni wokół magazynu "Cahiers du Cinéma", później jako filmowcy, wykreowali własną wizję kina - kameralnego, osobistego, zrywającego ze sztywnymi zasadami budowania przekazu filmowego. Reżyser miał bazować przede wszystkim na własnych doświadczeniach. Postulaty te najpełniej realizował François Truffaut. Zawarł w swoich dziełach wiele elementów autobiograficznych. Jego życiorys był niezwykle barwny i od dzieciństwa silnie zespolony z kinem. Jako krytyk w legendarnym tekście "O pewnej tendencji kina francuskiego" z 1954 roku nie tylko wypowiedział wojnę skostniałemu kinu starszej generacji filmowców francuskich,ale sformułował także zręby tzw. teorii autorskiej. Wedle jej założeń reżyser stawał się najważniejszą osobą na planie filmowym; osobą, która użycza własnych wspomnień i przeżyć dziełu. Mimo że Truffaut w późniejszym etapie swojej kariery odżegnywał się od tez zawartych w tym artykule, to sam w dużej mierze realizował jego założenia. Stworzył nawet własne ekranowe alter ego - postać Antoine'a Doinela. Głównym celem tej pracy jest analiza wątków autobiograficznych w niektórych dziełach Truffaut, co wiąże się nie tylko z połączeniem filmów z wydarzeniami z życia reżysera, ale także rozważeniem inspiracji artystycznych, które wpłynęły na jego twórczość. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.contributor.advisor | Stach, Grażyna - 132036 | pl |
dc.contributor.author | Stasiak, Małgorzata | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Lubelski, Tadeusz | pl |
dc.contributor.reviewer | Stach, Grażyna - 132036 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-20T20:02:02Z | |
dc.date.available | 2020-07-20T20:02:02Z | |
dc.date.submitted | 2011-10-20 | pl |
dc.fieldofstudy | filmoznawstwo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-61302-62200 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/174871 | |
dc.subject.en | François Truffaut, 'Cahiers du Cinéma', autobiography, French cinema, French New Wave | pl |
dc.subject.other | francuska Nowa Fala, kino francuskie, François Truffaut,"Cahiers du Cinéma", autobiografia | pl |
dc.title | Życie zapisane na taśmie - wątki autobiograficzne w twórczości Francois Truffaut | pl |
dc.title.alternative | Life written on a film reel. The autobiographical aspects of François Truffaut’s work. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |