Business Model Canvas and energy enterprises

2021
journal article
article
14
cris.lastimport.wos2024-04-09T19:21:03Z
dc.abstract.enSo far, little is known about the Business Model Canvas development in the energy sector. In this paper, we fill this knowledge gap and modify the Business Model Canvas. Based on the cause–effect analysis combined with the literature searching method, we suggest that Osterwalder’s Canvas for energy enterprise should be modified because the available Canvas adaptations cannot fully capture the energy enterprise’s business model or realise its business operations combined with the public interest. We propose a new original Canvas adaptation by adding two crucial blocks representing the mission, energy accountability, and impact on stakeholders in the Business Model Canvas. The findings make two main contributions. First, they contribute to developing entrepreneurship theory. We formulate an original definition of a business model, first showing the limitations of current definitions. We verify Chesbrough’s functions of business models. Second, compared to earlier business model frameworks, the new model clearly points out that accountability in firms’ everyday businesses is at the core of business development. Moreover, this article formulates future research avenues in the energy sector and provides a helpful planning tool for practitioners.pl
dc.abstract.otherJusqu'à présent, on sait peu de choses sur le développement du Business Model Canvas dans le secteur de l'énergie. Dans cet article, nous comblons cette lacune de connaissances et modifions le Business Model Canvas. Sur la base de l'analyse de cause à effet combinée à la méthode de recherche documentaire, nous suggérons de modifier le Canvas d'Osterwalder pour les entreprises énergétiques, car les adaptations disponibles de Canvas ne peuvent pas pleinement saisir le modèle commercial de l'entreprise énergétique ou réaliser ses opérations commerciales combinées à l'intérêt public. Nous proposons une nouvelle adaptation originale du Canvas en ajoutant deux blocs cruciaux représentant la mission, la responsabilité énergétique et l'impact sur les parties prenantes dans le Business Model Canvas. Les résultats apportent deux contributions principales. Premièrement, ils contribuent au développement de la théorie de l'entrepreneuriat. Nous formulons une définition originale d'un modèle économique, montrant d'abord les limites des définitions actuelles. Nous vérifions les fonctions des modèles économiques de Chesbrough. Deuxièmement, par rapport aux cadres de modèles commerciaux antérieurs, le nouveau modèle souligne clairement que la responsabilité dans les activités quotidiennes des entreprises est au cœur du développement commercial. De plus, cet article formule des pistes de recherche futures dans le secteur de l'énergie et fournit un outil de planification utile pour les praticiens.pl
dc.abstract.plDotychczas niewiele prac naukowych traktowało o możliwości zastosowania Business Model Canvas w działalności przedsiębiorstw należących do sektora energetycznego. W niniejszym artykule wypełniamy tę lukę badawczą i modyfikujemy obecnie funkcjonujący model Osterwaldera pn. Business Model Canvas. Bazując na analizie przyczynowo-skutkowej, w oparciu o systematyczny przegląd literatury, proponujemy modyfikację dotychczasowego modelu biznesowego w celu lepszego dostosowania go do uwarunkowań przedsiębiorstwa energetycznego. Udowadniamy, że dotychczasowy Business Model Canvas nie uwzględnia w pełni specyfiki przedsiębiorstwa energetycznego, które w polskich warunkach, łączy tradycyjną działalność gospodarczą z obowiązkiem realizacji interesu publicznego, w zakresie określonym przepisami prawa energetycznego. Proponujemy nową, oryginalną, adaptację Business Model Canvas poprzez uwzględnienie w dotychczasowym modelu misji, rozliczalności energetycznej i wpływu firmy energetycznej na interesariuszy. Formułujemy autorską definicję modelu biznesowego poddając wcześniej krytycznej analizie dotychczasowe uogólnienia. Weryfikujemy funkcje modeli biznesowych Chesbrough’a. Podkreślamy w nowym modelu znaczenie rozliczalności w biznesie. Formułujemy przyszłe kierunki badań w sektorze energetycznym. Badania służą rozwojowi teorii organizacji.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Spraw Publicznychpl
dc.contributor.authorDobrowolski, Zbysław - 227830 pl
dc.contributor.authorSułkowski, Łukasz - 185997 pl
dc.date.accession2021-11-03pl
dc.date.accessioned2021-11-04T12:57:31Z
dc.date.available2021-11-04T12:57:31Z
dc.date.issued2021pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.number21pl
dc.description.publication0,7pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume14pl
dc.identifier.articleid7198pl
dc.identifier.doi10.3390/en14217198pl
dc.identifier.eissn1996-1073pl
dc.identifier.projectFS.1.2.2021pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/282773
dc.identifier.weblinkhttps://www.mdpi.com/1996-1073/14/21/7198pl
dc.languageengpl
dc.language.containerengpl
dc.pbn.affiliationDziedzina nauk społecznych : nauki o zarządzaniu i jakościpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enenergypl
dc.subject.enenergy accountabilitypl
dc.subject.enBusiness Model Canvaspl
dc.subject.eninvestmentspl
dc.subject.enbusinesspl
dc.subject.otherénergiepl
dc.subject.otherresponsabilité énergétiquepl
dc.subject.othercanevas du modèle commercialpl
dc.subject.otherinvestissementspl
dc.subject.otherentreprisepl
dc.subject.plenergetykapl
dc.subject.plrozliczalność energetycznapl
dc.subject.plBusiness Model Canvaspl
dc.subject.plinwestycjepl
dc.subject.plbiznespl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleBusiness Model Canvas and energy enterprisespl
dc.title.alternativeBusiness Model Canvas i przedsiębiorstwa energetycznepl
dc.title.journalEnergiespl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
cris.lastimport.wos
2024-04-09T19:21:03Z
dc.abstract.enpl
So far, little is known about the Business Model Canvas development in the energy sector. In this paper, we fill this knowledge gap and modify the Business Model Canvas. Based on the cause–effect analysis combined with the literature searching method, we suggest that Osterwalder’s Canvas for energy enterprise should be modified because the available Canvas adaptations cannot fully capture the energy enterprise’s business model or realise its business operations combined with the public interest. We propose a new original Canvas adaptation by adding two crucial blocks representing the mission, energy accountability, and impact on stakeholders in the Business Model Canvas. The findings make two main contributions. First, they contribute to developing entrepreneurship theory. We formulate an original definition of a business model, first showing the limitations of current definitions. We verify Chesbrough’s functions of business models. Second, compared to earlier business model frameworks, the new model clearly points out that accountability in firms’ everyday businesses is at the core of business development. Moreover, this article formulates future research avenues in the energy sector and provides a helpful planning tool for practitioners.
dc.abstract.otherpl
Jusqu'à présent, on sait peu de choses sur le développement du Business Model Canvas dans le secteur de l'énergie. Dans cet article, nous comblons cette lacune de connaissances et modifions le Business Model Canvas. Sur la base de l'analyse de cause à effet combinée à la méthode de recherche documentaire, nous suggérons de modifier le Canvas d'Osterwalder pour les entreprises énergétiques, car les adaptations disponibles de Canvas ne peuvent pas pleinement saisir le modèle commercial de l'entreprise énergétique ou réaliser ses opérations commerciales combinées à l'intérêt public. Nous proposons une nouvelle adaptation originale du Canvas en ajoutant deux blocs cruciaux représentant la mission, la responsabilité énergétique et l'impact sur les parties prenantes dans le Business Model Canvas. Les résultats apportent deux contributions principales. Premièrement, ils contribuent au développement de la théorie de l'entrepreneuriat. Nous formulons une définition originale d'un modèle économique, montrant d'abord les limites des définitions actuelles. Nous vérifions les fonctions des modèles économiques de Chesbrough. Deuxièmement, par rapport aux cadres de modèles commerciaux antérieurs, le nouveau modèle souligne clairement que la responsabilité dans les activités quotidiennes des entreprises est au cœur du développement commercial. De plus, cet article formule des pistes de recherche futures dans le secteur de l'énergie et fournit un outil de planification utile pour les praticiens.
dc.abstract.plpl
Dotychczas niewiele prac naukowych traktowało o możliwości zastosowania Business Model Canvas w działalności przedsiębiorstw należących do sektora energetycznego. W niniejszym artykule wypełniamy tę lukę badawczą i modyfikujemy obecnie funkcjonujący model Osterwaldera pn. Business Model Canvas. Bazując na analizie przyczynowo-skutkowej, w oparciu o systematyczny przegląd literatury, proponujemy modyfikację dotychczasowego modelu biznesowego w celu lepszego dostosowania go do uwarunkowań przedsiębiorstwa energetycznego. Udowadniamy, że dotychczasowy Business Model Canvas nie uwzględnia w pełni specyfiki przedsiębiorstwa energetycznego, które w polskich warunkach, łączy tradycyjną działalność gospodarczą z obowiązkiem realizacji interesu publicznego, w zakresie określonym przepisami prawa energetycznego. Proponujemy nową, oryginalną, adaptację Business Model Canvas poprzez uwzględnienie w dotychczasowym modelu misji, rozliczalności energetycznej i wpływu firmy energetycznej na interesariuszy. Formułujemy autorską definicję modelu biznesowego poddając wcześniej krytycznej analizie dotychczasowe uogólnienia. Weryfikujemy funkcje modeli biznesowych Chesbrough’a. Podkreślamy w nowym modelu znaczenie rozliczalności w biznesie. Formułujemy przyszłe kierunki badań w sektorze energetycznym. Badania służą rozwojowi teorii organizacji.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Spraw Publicznych
dc.contributor.authorpl
Dobrowolski, Zbysław - 227830
dc.contributor.authorpl
Sułkowski, Łukasz - 185997
dc.date.accessionpl
2021-11-03
dc.date.accessioned
2021-11-04T12:57:31Z
dc.date.available
2021-11-04T12:57:31Z
dc.date.issuedpl
2021
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.numberpl
21
dc.description.publicationpl
0,7
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
14
dc.identifier.articleidpl
7198
dc.identifier.doipl
10.3390/en14217198
dc.identifier.eissnpl
1996-1073
dc.identifier.projectpl
FS.1.2.2021
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/282773
dc.identifier.weblinkpl
https://www.mdpi.com/1996-1073/14/21/7198
dc.languagepl
eng
dc.language.containerpl
eng
dc.pbn.affiliationpl
Dziedzina nauk społecznych : nauki o zarządzaniu i jakości
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
energy
dc.subject.enpl
energy accountability
dc.subject.enpl
Business Model Canvas
dc.subject.enpl
investments
dc.subject.enpl
business
dc.subject.otherpl
énergie
dc.subject.otherpl
responsabilité énergétique
dc.subject.otherpl
canevas du modèle commercial
dc.subject.otherpl
investissements
dc.subject.otherpl
entreprise
dc.subject.plpl
energetyka
dc.subject.plpl
rozliczalność energetyczna
dc.subject.plpl
Business Model Canvas
dc.subject.plpl
inwestycje
dc.subject.plpl
biznes
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Business Model Canvas and energy enterprises
dc.title.alternativepl
Business Model Canvas i przedsiębiorstwa energetyczne
dc.title.journalpl
Energies
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.