Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
From Startup to Scale up : Best practises for entrepreneurs
Od Startupu do Skalowania: Najlepsze Praktyki dla Przedsiębiorców
Badania jakościowe. Przedsiębiorczość. Startupy. Skalowanie.
Entrepreneurship. Startup. Scale-up. Qualitative research
Niniejsza praca bada praktyki stosowane przez europejskich przedsiębiorców w celu rozszerzania i rozwijania swoich startupów. Zostały one podzielone na cztery wymiary: pozyskiwanie klientów, ludzi, organizację oraz finanse. W badaniu wykorzystano wywiady z dziesięcioma prezesami zarządu różnych europejskich startupów (CEO), aby przeanalizować ich najlepsze praktyki, zgodnie z wcześniejszymi wymiarami, i zidentyfikować elementy, wymagające poprawy oraz wskazać to, czego nie należy robić.Wywiady przytoczone są w formie nagranego filmu lub transkrypcji. Aby odpowiedzieć na pytanie: "Jak przejść od startupu do scaleupu, nie tracąc przy tym podstawowych wartości firmy", przedstawiłem wyniki w opisie narracyjnym, śledząc cztery wymiary. Kluczowe punkty, wynikające z badań, to przede wszystkim znaczenie satysfakcji klienta dla pozyskiwania klientów. Ponadto, istotne jest przyjęcie różnych podejść do sprzedaży i marketingu podczas ekspansji na różne rynki. Po drugie, kultura i wartości firmy mogą być zagrożone w okresie skalowania i szybkich zmian. Wartości te mogą jednak ewoluować wraz z rozwojem firmy, ale podstawy powinny pozostać takie same. Ważne jest również, aby inwestować w podróże służbowe między różnymi oddziałami, aby zachować kulturę i wartości firmy a także stworzyć dobre współistnienie między różnymi oddziałami a centralą. Po trzecie, przedsiębiorca powinien być transparentny wobec swoich pracowników oraz dać im możliwość dzielenia się pomysłami. Ponadto, przy rekrutacji najlepiej jest zatrudniać ludzi, którzy mają potencjał do rozwoju w firmie. Na koniec, startupy mogą skupić się na własnych środkach i wykorzystywaniu dostępnych zasobów. Jednak mając inwestorów, najlepiej, żeby wierzyli oni w produkt i byli w stanie dostarczyć dodatkową wartość startupowi.Przedstawiona analiza opiera się na badaniach jakościowych i może być subiektywna. Własną, stronniczą, opinię może prezentować zarówno źródło danych, czyli osoby udzielające wywiadu, jak i autor niniejszej pracy, który przedstawił wnioski z badań.
This study researches the practices that european entrepreneurs use in order for them to scale up and grow their startups. It has been divided into four dimensions: Customer acquisition, people, organizational and lastly financial. I have used interviews of 10 Ceo’s of different european startups in order to analyse their best practices following the previous dimensions and identify the elements to improve and the”Not-to-Do”.The interviews had either the format of a filmed video or the format of transcript. To answer the question “ How to move from startup to scaleup without losing the core value of the business”, I presented the results in a narrative description following the four dimensions. The key points taken by the research were firstly the importance of customer satisfaction in the customer acquisition dimension. As well, It’s important to adopt different approaches of sales and marketing when expanding to different markets. Second, culture is crucial and it’s a main risk in a period of scaling . However, culture can evolve with the growth of the business but the fundamentals should stay the same. It’s important also to invest in business trips between different expansions in order to main the culture and the organization between the different expansions and the HQ. Third,the entrepreneur should be transparent with his employees as well as give them the opportunity to share ideas . Also, when hiring it’s best to hire people that have the potential to grow within the company . Last,Startups can focus on bootstrapping and using the available resources. However, when having investors, it’s best that they believe in the product and that they can give added value to the startup. This research is in fact based on qualitative research and it can be subject to unconscious bias whether from the data source which is the interviewee or from me as an analyser of their words.
dc.abstract.en | This study researches the practices that european entrepreneurs use in order for them to scale up and grow their startups. It has been divided into four dimensions: Customer acquisition, people, organizational and lastly financial. I have used interviews of 10 Ceo’s of different european startups in order to analyse their best practices following the previous dimensions and identify the elements to improve and the”Not-to-Do”.The interviews had either the format of a filmed video or the format of transcript. To answer the question “ How to move from startup to scaleup without losing the core value of the business”, I presented the results in a narrative description following the four dimensions. The key points taken by the research were firstly the importance of customer satisfaction in the customer acquisition dimension. As well, It’s important to adopt different approaches of sales and marketing when expanding to different markets. Second, culture is crucial and it’s a main risk in a period of scaling . However, culture can evolve with the growth of the business but the fundamentals should stay the same. It’s important also to invest in business trips between different expansions in order to main the culture and the organization between the different expansions and the HQ. Third,the entrepreneur should be transparent with his employees as well as give them the opportunity to share ideas . Also, when hiring it’s best to hire people that have the potential to grow within the company . Last,Startups can focus on bootstrapping and using the available resources. However, when having investors, it’s best that they believe in the product and that they can give added value to the startup. This research is in fact based on qualitative research and it can be subject to unconscious bias whether from the data source which is the interviewee or from me as an analyser of their words. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca bada praktyki stosowane przez europejskich przedsiębiorców w celu rozszerzania i rozwijania swoich startupów. Zostały one podzielone na cztery wymiary: pozyskiwanie klientów, ludzi, organizację oraz finanse. W badaniu wykorzystano wywiady z dziesięcioma prezesami zarządu różnych europejskich startupów (CEO), aby przeanalizować ich najlepsze praktyki, zgodnie z wcześniejszymi wymiarami, i zidentyfikować elementy, wymagające poprawy oraz wskazać to, czego nie należy robić.Wywiady przytoczone są w formie nagranego filmu lub transkrypcji. Aby odpowiedzieć na pytanie: "Jak przejść od startupu do scaleupu, nie tracąc przy tym podstawowych wartości firmy", przedstawiłem wyniki w opisie narracyjnym, śledząc cztery wymiary. Kluczowe punkty, wynikające z badań, to przede wszystkim znaczenie satysfakcji klienta dla pozyskiwania klientów. Ponadto, istotne jest przyjęcie różnych podejść do sprzedaży i marketingu podczas ekspansji na różne rynki. Po drugie, kultura i wartości firmy mogą być zagrożone w okresie skalowania i szybkich zmian. Wartości te mogą jednak ewoluować wraz z rozwojem firmy, ale podstawy powinny pozostać takie same. Ważne jest również, aby inwestować w podróże służbowe między różnymi oddziałami, aby zachować kulturę i wartości firmy a także stworzyć dobre współistnienie między różnymi oddziałami a centralą. Po trzecie, przedsiębiorca powinien być transparentny wobec swoich pracowników oraz dać im możliwość dzielenia się pomysłami. Ponadto, przy rekrutacji najlepiej jest zatrudniać ludzi, którzy mają potencjał do rozwoju w firmie. Na koniec, startupy mogą skupić się na własnych środkach i wykorzystywaniu dostępnych zasobów. Jednak mając inwestorów, najlepiej, żeby wierzyli oni w produkt i byli w stanie dostarczyć dodatkową wartość startupowi.Przedstawiona analiza opiera się na badaniach jakościowych i może być subiektywna. Własną, stronniczą, opinię może prezentować zarówno źródło danych, czyli osoby udzielające wywiadu, jak i autor niniejszej pracy, który przedstawił wnioski z badań. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Czakon, Wojciech | pl |
dc.contributor.author | Mghirbi, Youssef | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Jedynak, Monika - 128511 | pl |
dc.contributor.reviewer | Czakon, Wojciech | pl |
dc.date.accessioned | 2023-10-20T21:42:49Z | |
dc.date.available | 2023-10-20T21:42:49Z | |
dc.date.submitted | 2023-10-18 | pl |
dc.fieldofstudy | Business and Finance Management | pl |
dc.identifier.apd | diploma-165562-300176 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/321691 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | Entrepreneurship. Startup. Scale-up. Qualitative research | pl |
dc.subject.pl | Badania jakościowe. Przedsiębiorczość. Startupy. Skalowanie. | pl |
dc.title | From Startup to Scale up : Best practises for entrepreneurs | pl |
dc.title.alternative | Od Startupu do Skalowania: Najlepsze Praktyki dla Przedsiębiorców | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |