Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Dwa modele rodziny – nowoczesny i konserwatywny – w filmie Klient Asqara Farhādiego
Two family models – modern and conservative – in Asqar Farhādi's film The Salesman
Islamska Republika Iranu, rodzina, irańskie kino, Asqar Farhādi
Islamic Republic of Iran, family, Iranian cinema, Asqar Farhādi
Badania nad rodziną irańską są tematem chętnie podejmowanym przez badaczy. Celem pracy jest analiza i porównanie modeli rodziny nowoczesnej i konserwatywnej, które zostały przedstawione w filmie Klient w reżyserii Asqara Farhādiego. Model rodziny tradycyjnej jest dziś wspierany przez obowiązujące prawo i propagowany. Polityka państwa stara się hamować postępującą modernizację społeczeństwa irańskiego. W pracy opisane zostały wybrane przyczyny i skutki zmian, zachodzących w strukturze rodziny w ostatnich dziesięcioleciach, oraz przykłady ograniczeń obyczajowych i prawnych, którym dziś sprzeciwiają się modernizujące się rodziny. Ze względu na pojawiające się nowe zjawiska i problemy oba modele są zmuszone czerpać od siebie i wypracowywać nowe rozwiązania.
Research on the Iranian family is a topic willingly undertaken by researchers. The aim of this thesis is to analyse and compare the models of the modern and conservative family, which were presented in the film The Salesman directed by Asqar Farhādi. Today the traditional family model is supported and promoted by applicable law. The state's policy is trying to inhibit the progressive modernization of Iranian society. In the thesis selected causes and effects of changes in the family structure in recent decades were described, as well as examples of moral and legal restrictions that are objected today by modernizing families. Due to the appearing new phenomena and problems, both models are forced to draw from each other and develop new solutions.
dc.abstract.en | Research on the Iranian family is a topic willingly undertaken by researchers. The aim of this thesis is to analyse and compare the models of the modern and conservative family, which were presented in the film The Salesman directed by Asqar Farhādi. Today the traditional family model is supported and promoted by applicable law. The state's policy is trying to inhibit the progressive modernization of Iranian society. In the thesis selected causes and effects of changes in the family structure in recent decades were described, as well as examples of moral and legal restrictions that are objected today by modernizing families. Due to the appearing new phenomena and problems, both models are forced to draw from each other and develop new solutions. | pl |
dc.abstract.pl | Badania nad rodziną irańską są tematem chętnie podejmowanym przez badaczy. Celem pracy jest analiza i porównanie modeli rodziny nowoczesnej i konserwatywnej, które zostały przedstawione w filmie Klient w reżyserii Asqara Farhādiego. Model rodziny tradycyjnej jest dziś wspierany przez obowiązujące prawo i propagowany. Polityka państwa stara się hamować postępującą modernizację społeczeństwa irańskiego. W pracy opisane zostały wybrane przyczyny i skutki zmian, zachodzących w strukturze rodziny w ostatnich dziesięcioleciach, oraz przykłady ograniczeń obyczajowych i prawnych, którym dziś sprzeciwiają się modernizujące się rodziny. Ze względu na pojawiające się nowe zjawiska i problemy oba modele są zmuszone czerpać od siebie i wypracowywać nowe rozwiązania. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Gacek, Tomasz - 127972 | pl |
dc.contributor.author | Klimek, Zuzanna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Gacek, Tomasz - 127972 | pl |
dc.contributor.reviewer | Rusek-Kowalska, Renata - 131726 | pl |
dc.date.accessioned | 2022-07-06T22:06:23Z | |
dc.date.available | 2022-07-06T22:06:23Z | |
dc.date.submitted | 2022-07-01 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia orientalna - iranistyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-159816-276855 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/295074 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Islamic Republic of Iran, family, Iranian cinema, Asqar Farhādi | pl |
dc.subject.pl | Islamska Republika Iranu, rodzina, irańskie kino, Asqar Farhādi | pl |
dc.title | Dwa modele rodziny – nowoczesny i konserwatywny – w filmie Klient Asqara Farhādiego | pl |
dc.title.alternative | Two family models – modern and conservative – in Asqar Farhādi's film The Salesman | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |