Dwa modele rodziny – nowoczesny i konserwatywny – w filmie Klient Asqara Farhādiego

licenciate
dc.abstract.enResearch on the Iranian family is a topic willingly undertaken by researchers. The aim of this thesis is to analyse and compare the models of the modern and conservative family, which were presented in the film The Salesman directed by Asqar Farhādi. Today the traditional family model is supported and promoted by applicable law. The state's policy is trying to inhibit the progressive modernization of Iranian society. In the thesis selected causes and effects of changes in the family structure in recent decades were described, as well as examples of moral and legal restrictions that are objected today by modernizing families. Due to the appearing new phenomena and problems, both models are forced to draw from each other and develop new solutions.pl
dc.abstract.plBadania nad rodziną irańską są tematem chętnie podejmowanym przez badaczy. Celem pracy jest analiza i porównanie modeli rodziny nowoczesnej i konserwatywnej, które zostały przedstawione w filmie Klient w reżyserii Asqara Farhādiego. Model rodziny tradycyjnej jest dziś wspierany przez obowiązujące prawo i propagowany. Polityka państwa stara się hamować postępującą modernizację społeczeństwa irańskiego. W pracy opisane zostały wybrane przyczyny i skutki zmian, zachodzących w strukturze rodziny w ostatnich dziesięcioleciach, oraz przykłady ograniczeń obyczajowych i prawnych, którym dziś sprzeciwiają się modernizujące się rodziny. Ze względu na pojawiające się nowe zjawiska i problemy oba modele są zmuszone czerpać od siebie i wypracowywać nowe rozwiązania.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorGacek, Tomasz - 127972 pl
dc.contributor.authorKlimek, Zuzannapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerGacek, Tomasz - 127972 pl
dc.contributor.reviewerRusek-Kowalska, Renata - 131726 pl
dc.date.accessioned2022-07-06T22:06:23Z
dc.date.available2022-07-06T22:06:23Z
dc.date.submitted2022-07-01pl
dc.fieldofstudyfilologia orientalna - iranistykapl
dc.identifier.apddiploma-159816-276855pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/295074
dc.languagepolpl
dc.subject.enIslamic Republic of Iran, family, Iranian cinema, Asqar Farhādipl
dc.subject.plIslamska Republika Iranu, rodzina, irańskie kino, Asqar Farhādipl
dc.titleDwa modele rodziny – nowoczesny i konserwatywny – w filmie Klient Asqara Farhādiegopl
dc.title.alternativeTwo family models – modern and conservative – in Asqar Farhādi's film The Salesmanpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Research on the Iranian family is a topic willingly undertaken by researchers. The aim of this thesis is to analyse and compare the models of the modern and conservative family, which were presented in the film The Salesman directed by Asqar Farhādi. Today the traditional family model is supported and promoted by applicable law. The state's policy is trying to inhibit the progressive modernization of Iranian society. In the thesis selected causes and effects of changes in the family structure in recent decades were described, as well as examples of moral and legal restrictions that are objected today by modernizing families. Due to the appearing new phenomena and problems, both models are forced to draw from each other and develop new solutions.
dc.abstract.plpl
Badania nad rodziną irańską są tematem chętnie podejmowanym przez badaczy. Celem pracy jest analiza i porównanie modeli rodziny nowoczesnej i konserwatywnej, które zostały przedstawione w filmie Klient w reżyserii Asqara Farhādiego. Model rodziny tradycyjnej jest dziś wspierany przez obowiązujące prawo i propagowany. Polityka państwa stara się hamować postępującą modernizację społeczeństwa irańskiego. W pracy opisane zostały wybrane przyczyny i skutki zmian, zachodzących w strukturze rodziny w ostatnich dziesięcioleciach, oraz przykłady ograniczeń obyczajowych i prawnych, którym dziś sprzeciwiają się modernizujące się rodziny. Ze względu na pojawiające się nowe zjawiska i problemy oba modele są zmuszone czerpać od siebie i wypracowywać nowe rozwiązania.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Gacek, Tomasz - 127972
dc.contributor.authorpl
Klimek, Zuzanna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Gacek, Tomasz - 127972
dc.contributor.reviewerpl
Rusek-Kowalska, Renata - 131726
dc.date.accessioned
2022-07-06T22:06:23Z
dc.date.available
2022-07-06T22:06:23Z
dc.date.submittedpl
2022-07-01
dc.fieldofstudypl
filologia orientalna - iranistyka
dc.identifier.apdpl
diploma-159816-276855
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/295074
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Islamic Republic of Iran, family, Iranian cinema, Asqar Farhādi
dc.subject.plpl
Islamska Republika Iranu, rodzina, irańskie kino, Asqar Farhādi
dc.titlepl
Dwa modele rodziny – nowoczesny i konserwatywny – w filmie Klient Asqara Farhādiego
dc.title.alternativepl
Two family models – modern and conservative – in Asqar Farhādi's film The Salesman
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
7
Views per month
Views per city
Lodz
2
Chwaszczyno
1
Katowice
1
Olsztyn
1
Poznan
1

No access

No Thumbnail Available