Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Dziecko w twórczości Mikołaja Reja wobec pedagogiki wczesnonowożytnej
The child in the works of Mikołaj Rej in the light of early modern pedagogy
pedagogika, wychowanie, dziecko, dzieciństwo, Mikołaj Rej, wczesna nowożytność
pedagogy, upbringing, child, childhood, Mikołaj Rej, early modernity
Przedmiotem pracy jest ukazanie pedagogicznej wizji Mikołaja Reja wobec stanu pedagogiki wczesnonowożytnej. Praca skupia się na interpretacji dzieł Reja oraz analizie jego poglądów wychowawczych w kontekście epoki, w której tworzył. Rozważaniom zostały poddane wybrane dzieła Mikołaja Reja oraz prace wielkich XVI i XVII wiecznych pedagogów takich jak Erazm z Rotterdamu, Juan Luis Vives oraz Jan Ámos Komenský. Interpretacja wzbogacona została o tło historyczne oraz badania historyków dzieciństwa i pedagogów. Analiza prowadzi do wniosku, że poglądy Mikołaja Reja z Nagłowic na temat wychowania dziecka oraz samego dzieciństwa były skupione wokół podmiotowego traktowania jednostki, indywidualizacji metod, poszanowania praw dziecka, a także nieznacznie odbiegały od zachodnich koncepcji wychowawczych.
The subject of the work is to present the pedagogical vision of Mikołaj Rej towards the state of early modern pedagogy. The work focuses on the interpretation of Rej's works and the analysis of his educational views in the context of the era in which he created. Selected works by Mikołaj Rej and the works of great 16th and 17th century teachers such as Erasmus of Rotterdam, Juan Luis Vives and Jan Ámos Komenský were considered. The interpretation was enriched with historical background and research by childhood historians and educators. The analysis leads to the conclusion that the views of Mikołaj Rej from Nagłowice on raising a child and childhood itself were focused on the subjective treatment of the individual, individualization of methods, respect for children's rights, and differed slightly from Western educational concepts.
dc.abstract.en | The subject of the work is to present the pedagogical vision of Mikołaj Rej towards the state of early modern pedagogy. The work focuses on the interpretation of Rej's works and the analysis of his educational views in the context of the era in which he created. Selected works by Mikołaj Rej and the works of great 16th and 17th century teachers such as Erasmus of Rotterdam, Juan Luis Vives and Jan Ámos Komenský were considered. The interpretation was enriched with historical background and research by childhood historians and educators. The analysis leads to the conclusion that the views of Mikołaj Rej from Nagłowice on raising a child and childhood itself were focused on the subjective treatment of the individual, individualization of methods, respect for children's rights, and differed slightly from Western educational concepts. | pl |
dc.abstract.pl | Przedmiotem pracy jest ukazanie pedagogicznej wizji Mikołaja Reja wobec stanu pedagogiki wczesnonowożytnej. Praca skupia się na interpretacji dzieł Reja oraz analizie jego poglądów wychowawczych w kontekście epoki, w której tworzył. Rozważaniom zostały poddane wybrane dzieła Mikołaja Reja oraz prace wielkich XVI i XVII wiecznych pedagogów takich jak Erazm z Rotterdamu, Juan Luis Vives oraz Jan Ámos Komenský. Interpretacja wzbogacona została o tło historyczne oraz badania historyków dzieciństwa i pedagogów. Analiza prowadzi do wniosku, że poglądy Mikołaja Reja z Nagłowic na temat wychowania dziecka oraz samego dzieciństwa były skupione wokół podmiotowego traktowania jednostki, indywidualizacji metod, poszanowania praw dziecka, a także nieznacznie odbiegały od zachodnich koncepcji wychowawczych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Urban-Godziek, Grażyna - 132479 | pl |
dc.contributor.author | Osypka, Gabriela - USOS282414 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Urban-Godziek, Grażyna - 132479 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kaszowska-Wandor, Barbara - 326968 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-07-03T23:06:35Z | |
dc.date.available | 2024-07-03T23:06:35Z | |
dc.date.submitted | 2024-07-02 | pl |
dc.fieldofstudy | polonistyka - komparatystyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-176851-282414 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/368501 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | pedagogy, upbringing, child, childhood, Mikołaj Rej, early modernity | pl |
dc.subject.pl | pedagogika, wychowanie, dziecko, dzieciństwo, Mikołaj Rej, wczesna nowożytność | pl |
dc.title | Dziecko w twórczości Mikołaja Reja wobec pedagogiki wczesnonowożytnej | pl |
dc.title.alternative | The child in the works of Mikołaj Rej in the light of early modern pedagogy | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |