Dziecko w twórczości Mikołaja Reja wobec pedagogiki wczesnonowożytnej

master
dc.abstract.enThe subject of the work is to present the pedagogical vision of Mikołaj Rej towards the state of early modern pedagogy. The work focuses on the interpretation of Rej's works and the analysis of his educational views in the context of the era in which he created. Selected works by Mikołaj Rej and the works of great 16th and 17th century teachers such as Erasmus of Rotterdam, Juan Luis Vives and Jan Ámos Komenský were considered. The interpretation was enriched with historical background and research by childhood historians and educators. The analysis leads to the conclusion that the views of Mikołaj Rej from Nagłowice on raising a child and childhood itself were focused on the subjective treatment of the individual, individualization of methods, respect for children's rights, and differed slightly from Western educational concepts.pl
dc.abstract.plPrzedmiotem pracy jest ukazanie pedagogicznej wizji Mikołaja Reja wobec stanu pedagogiki wczesnonowożytnej. Praca skupia się na interpretacji dzieł Reja oraz analizie jego poglądów wychowawczych w kontekście epoki, w której tworzył. Rozważaniom zostały poddane wybrane dzieła Mikołaja Reja oraz prace wielkich XVI i XVII wiecznych pedagogów takich jak Erazm z Rotterdamu, Juan Luis Vives oraz Jan Ámos Komenský. Interpretacja wzbogacona została o tło historyczne oraz badania historyków dzieciństwa i pedagogów. Analiza prowadzi do wniosku, że poglądy Mikołaja Reja z Nagłowic na temat wychowania dziecka oraz samego dzieciństwa były skupione wokół podmiotowego traktowania jednostki, indywidualizacji metod, poszanowania praw dziecka, a także nieznacznie odbiegały od zachodnich koncepcji wychowawczych.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorUrban-Godziek, Grażyna - 132479 pl
dc.contributor.authorOsypka, Gabriela - USOS282414 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerUrban-Godziek, Grażyna - 132479 pl
dc.contributor.reviewerKaszowska-Wandor, Barbara - 326968 pl
dc.date.accessioned2024-07-03T23:06:35Z
dc.date.available2024-07-03T23:06:35Z
dc.date.submitted2024-07-02pl
dc.fieldofstudypolonistyka - komparatystykapl
dc.identifier.apddiploma-176851-282414pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/368501
dc.languagepolpl
dc.subject.enpedagogy, upbringing, child, childhood, Mikołaj Rej, early modernitypl
dc.subject.plpedagogika, wychowanie, dziecko, dzieciństwo, Mikołaj Rej, wczesna nowożytnośćpl
dc.titleDziecko w twórczości Mikołaja Reja wobec pedagogiki wczesnonowożytnejpl
dc.title.alternativeThe child in the works of Mikołaj Rej in the light of early modern pedagogypl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of the work is to present the pedagogical vision of Mikołaj Rej towards the state of early modern pedagogy. The work focuses on the interpretation of Rej's works and the analysis of his educational views in the context of the era in which he created. Selected works by Mikołaj Rej and the works of great 16th and 17th century teachers such as Erasmus of Rotterdam, Juan Luis Vives and Jan Ámos Komenský were considered. The interpretation was enriched with historical background and research by childhood historians and educators. The analysis leads to the conclusion that the views of Mikołaj Rej from Nagłowice on raising a child and childhood itself were focused on the subjective treatment of the individual, individualization of methods, respect for children's rights, and differed slightly from Western educational concepts.
dc.abstract.plpl
Przedmiotem pracy jest ukazanie pedagogicznej wizji Mikołaja Reja wobec stanu pedagogiki wczesnonowożytnej. Praca skupia się na interpretacji dzieł Reja oraz analizie jego poglądów wychowawczych w kontekście epoki, w której tworzył. Rozważaniom zostały poddane wybrane dzieła Mikołaja Reja oraz prace wielkich XVI i XVII wiecznych pedagogów takich jak Erazm z Rotterdamu, Juan Luis Vives oraz Jan Ámos Komenský. Interpretacja wzbogacona została o tło historyczne oraz badania historyków dzieciństwa i pedagogów. Analiza prowadzi do wniosku, że poglądy Mikołaja Reja z Nagłowic na temat wychowania dziecka oraz samego dzieciństwa były skupione wokół podmiotowego traktowania jednostki, indywidualizacji metod, poszanowania praw dziecka, a także nieznacznie odbiegały od zachodnich koncepcji wychowawczych.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Urban-Godziek, Grażyna - 132479
dc.contributor.authorpl
Osypka, Gabriela - USOS282414
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Urban-Godziek, Grażyna - 132479
dc.contributor.reviewerpl
Kaszowska-Wandor, Barbara - 326968
dc.date.accessioned
2024-07-03T23:06:35Z
dc.date.available
2024-07-03T23:06:35Z
dc.date.submittedpl
2024-07-02
dc.fieldofstudypl
polonistyka - komparatystyka
dc.identifier.apdpl
diploma-176851-282414
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/368501
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
pedagogy, upbringing, child, childhood, Mikołaj Rej, early modernity
dc.subject.plpl
pedagogika, wychowanie, dziecko, dzieciństwo, Mikołaj Rej, wczesna nowożytność
dc.titlepl
Dziecko w twórczości Mikołaja Reja wobec pedagogiki wczesnonowożytnej
dc.title.alternativepl
The child in the works of Mikołaj Rej in the light of early modern pedagogy
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
31
Views per month
Views per city
Krakow
5
Warsaw
5
Poznan
3
Bialystok
2
Gorlice
2
Cmolas
1
Katowice
1
Pruszków
1
Strzyżów
1
Wroclaw
1

No access

No Thumbnail Available
Collections