Pozycja ustrojowa i kompetencje Trybunału Konstytucyjnego w Rzeczypospolitej Polskiej

master
dc.abstract.enConstitutional judiciary is extremely important in the modern world. It guarantees compliance with the constitutional standards and is closely related with the state of law.There are two basic models of extraparliamentary control of legal acts: American, applied by the universal courts, while recognizing the particular case, and European, where compliance examination of standards is within the competence of the isolated organ of the Tribunal or the Court, and has an abstract character.In Poland, the judiciary is exercised by the Constitutional Tribunal, which was introduced to the Polish legal system by the act amending the Constitution of Poland (OJ 1982 No. 11, item. 83) in 1982. The provisions of the Act were insufficient for the Tribunal's to start operating. The basis of that enabled it's work were enacted in April 1985, in the Act of the Constitutional Tribunal (OJ 1985 No. 22, item. 98) and the parliamentary resolution defining proceedings before the Constitutional Tribunal (OJ 1985 No. 39, item. 184) which passed on July 31, 1985. These provisions significantly restrict the rank and position of the Tribunal. Changes in regulations were possible only after the events of 1989, which were associated with political transformation.Introduced in April 2, 1997, the Constitution of the Republic of Poland (OJ 1997 No. 78, item. 483 with later amendments) And the Act of 1 August 1997, the Constitutional Tribunal (OJ 1997 No. 102, item. 643 with later amendments) extended the position and jurisdiction of the Constitutional Tribunal and removed the limitations plaguing it.This thesis presents the above regulations and specifies the directions of changes in constitutional judiciary in Poland. An analysis of both political position and competence of the Constitutional Tribunal has been performed in this thesis as well.pl
dc.abstract.plSądownictwo konstytucyjne jest niezwykle ważne we współczesnym świecie. Gwarantuje bowiem przestrzeganie norm konstytucyjnych i wiąże się ściśle z zasadą państwa prawa. Wyróżniamy dwa podstawowe modele pozaparlamentarnej kontroli aktów prawnych: amerykański, stosowany przez sądy powszechne, przy rozpoznawaniu konkretnej sprawy i europejski, w którym badanie zgodności norm jest kompetencją wyodrębnionego organu Sądu lub Trybunału i ma charakter abstrakcyjny.W Polsce sądownictwo to sprawuje Trybunał Konstytucyjny, który wprowadzony został do polskiego systemu prawnego ustawą z dnia 26 marca 1982 r. o zmianie Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz.U. 1982 nr 11, poz. 83). Postanowienia ustawy były jednak zbyt ramowe i niewystarczające do podjęcia przez Trybunał działalności. Podstawę tą stworzyła uchwalona 29 kwietnia 1985 r. ustawa o Trybunale Konstytucyjnym (Dz.U. 1985 nr 22, poz. 98) oraz uchwalona 31 lipca 1985 r. uchwała Sejmu w sprawie szczegółowego trybu postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym (Dz.U. 1985 nr 39, poz. 184). Przepisy te w znaczący sposób ograniczały rangę i pozycję Trybunału. Zmiany w regulacjach możliwe były dopiero po wydarzeniach 1989 r., które wiązały się z transformacją ustrojową. Wprowadzona 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja RP (Dz.U. 1997 nr 78, poz. 483 z późn. zm.) oraz ustawa z 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz.U. 1997 nr 102, poz. 643 z późn. zm.) rozszerzyła pozycję i właściwość Trybunału Konstytucyjnego oraz usunęła dręczące go ograniczenia.W niniejszej pracy magisterskiej przedstawiono powyższe regulacje prawne oraz określono kierunki zmian sądownictwa konstytucyjnego w Polsce. Dokonano analizy zarówno pozycji ustrojowej jak i kompetencji Trybunału Konstytucyjnego.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorKulig, Andrzej - 129687 pl
dc.contributor.authorPopowicz, Paulinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerKulig, Andrzej - 129687 pl
dc.contributor.reviewerGrzybowski, Marian - 128227 pl
dc.date.accessioned2020-07-25T01:41:54Z
dc.date.available2020-07-25T01:41:54Z
dc.date.submitted2014-07-02pl
dc.fieldofstudyadministracjapl
dc.identifier.apddiploma-88006-63920pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/196532
dc.languagepolpl
dc.subject.enconstitutional judiciary, the Constitutional Tribunalpl
dc.subject.plsądownictwo konstytucyjne, Trybunał Konstytucyjny,pl
dc.titlePozycja ustrojowa i kompetencje Trybunału Konstytucyjnego w Rzeczypospolitej Polskiejpl
dc.title.alternativePosition and competence of the Constitutional Tribunal of Polandpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Constitutional judiciary is extremely important in the modern world. It guarantees compliance with the constitutional standards and is closely related with the state of law.There are two basic models of extraparliamentary control of legal acts: American, applied by the universal courts, while recognizing the particular case, and European, where compliance examination of standards is within the competence of the isolated organ of the Tribunal or the Court, and has an abstract character.In Poland, the judiciary is exercised by the Constitutional Tribunal, which was introduced to the Polish legal system by the act amending the Constitution of Poland (OJ 1982 No. 11, item. 83) in 1982. The provisions of the Act were insufficient for the Tribunal's to start operating. The basis of that enabled it's work were enacted in April 1985, in the Act of the Constitutional Tribunal (OJ 1985 No. 22, item. 98) and the parliamentary resolution defining proceedings before the Constitutional Tribunal (OJ 1985 No. 39, item. 184) which passed on July 31, 1985. These provisions significantly restrict the rank and position of the Tribunal. Changes in regulations were possible only after the events of 1989, which were associated with political transformation.Introduced in April 2, 1997, the Constitution of the Republic of Poland (OJ 1997 No. 78, item. 483 with later amendments) And the Act of 1 August 1997, the Constitutional Tribunal (OJ 1997 No. 102, item. 643 with later amendments) extended the position and jurisdiction of the Constitutional Tribunal and removed the limitations plaguing it.This thesis presents the above regulations and specifies the directions of changes in constitutional judiciary in Poland. An analysis of both political position and competence of the Constitutional Tribunal has been performed in this thesis as well.
dc.abstract.plpl
Sądownictwo konstytucyjne jest niezwykle ważne we współczesnym świecie. Gwarantuje bowiem przestrzeganie norm konstytucyjnych i wiąże się ściśle z zasadą państwa prawa. Wyróżniamy dwa podstawowe modele pozaparlamentarnej kontroli aktów prawnych: amerykański, stosowany przez sądy powszechne, przy rozpoznawaniu konkretnej sprawy i europejski, w którym badanie zgodności norm jest kompetencją wyodrębnionego organu Sądu lub Trybunału i ma charakter abstrakcyjny.W Polsce sądownictwo to sprawuje Trybunał Konstytucyjny, który wprowadzony został do polskiego systemu prawnego ustawą z dnia 26 marca 1982 r. o zmianie Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz.U. 1982 nr 11, poz. 83). Postanowienia ustawy były jednak zbyt ramowe i niewystarczające do podjęcia przez Trybunał działalności. Podstawę tą stworzyła uchwalona 29 kwietnia 1985 r. ustawa o Trybunale Konstytucyjnym (Dz.U. 1985 nr 22, poz. 98) oraz uchwalona 31 lipca 1985 r. uchwała Sejmu w sprawie szczegółowego trybu postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym (Dz.U. 1985 nr 39, poz. 184). Przepisy te w znaczący sposób ograniczały rangę i pozycję Trybunału. Zmiany w regulacjach możliwe były dopiero po wydarzeniach 1989 r., które wiązały się z transformacją ustrojową. Wprowadzona 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja RP (Dz.U. 1997 nr 78, poz. 483 z późn. zm.) oraz ustawa z 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz.U. 1997 nr 102, poz. 643 z późn. zm.) rozszerzyła pozycję i właściwość Trybunału Konstytucyjnego oraz usunęła dręczące go ograniczenia.W niniejszej pracy magisterskiej przedstawiono powyższe regulacje prawne oraz określono kierunki zmian sądownictwa konstytucyjnego w Polsce. Dokonano analizy zarówno pozycji ustrojowej jak i kompetencji Trybunału Konstytucyjnego.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Kulig, Andrzej - 129687
dc.contributor.authorpl
Popowicz, Paulina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Kulig, Andrzej - 129687
dc.contributor.reviewerpl
Grzybowski, Marian - 128227
dc.date.accessioned
2020-07-25T01:41:54Z
dc.date.available
2020-07-25T01:41:54Z
dc.date.submittedpl
2014-07-02
dc.fieldofstudypl
administracja
dc.identifier.apdpl
diploma-88006-63920
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/196532
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
constitutional judiciary, the Constitutional Tribunal
dc.subject.plpl
sądownictwo konstytucyjne, Trybunał Konstytucyjny,
dc.titlepl
Pozycja ustrojowa i kompetencje Trybunału Konstytucyjnego w Rzeczypospolitej Polskiej
dc.title.alternativepl
Position and competence of the Constitutional Tribunal of Poland
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
17
Views per month
Views per city
Warsaw
4
Wroclaw
4
Amsterdam
1
Braniewo
1
Brussels
1
Dublin
1
Gdynia
1
Krakow
1
Lubin
1
Lublin
1

No access

No Thumbnail Available