Zakonnice diabła mają za skórą! O nunsploitation i ukrytym w nim potencjale feministycznym

master
dc.abstract.enIn my diploma thesis combining the subject of film and cultural studies, I conduct a case study of the sub-genre of exploitation cinema called nunsploitation, created in the early 1970s. The central figure of the genre is a nun - a young woman who, as a novice, tries to find herself in the new reality of life behind the walls of the monastery. The heroine begins to notice the widespread misogyny and oppressiveness of the institution of the Catholic Church. A sense of rebellion grows within her. She also discovers her own sexuality, which makes her believe that the convent is not her destined place. Based on selected films, I will try to show the characteristic outline of the plot and the creation of the characters and the presented world. The works will be placed in the cultural and moral realities, which will allow a better understanding of the genesis of their creation and the intention of their creators. The analysis of the selected examples will be preceded by a reflection on the role of a nun in the Catholic hierarchy and a more general reflection on the role of soul and body in the Christian tradition. I will refer to, inter alia, on the works of the Fathers of the Church - St. Augustine and St. Thomas - and excerpts from Michel Foucault's History of Sexuality. One of the leading motives of my work is trying to find feminist potential in nunsploitation. Referring to the texts of Laura Mulvey and Linda Williams, I will try to prove that the protagonist of this subspecies represents an emancipatory attitude. My argument ends with the reference to contemporary examples of works from this sub-genre and a reflection on the differences in these productions resulting from different time realities.pl
dc.abstract.plW swojej pracy dyplomowej, z pogranicza kulturoznawstwa i filmoznawstwa, przeprowadzam studium przypadku jakim jest podgatunek kina eksploatacji zwany nunsploitation, powstały na początku lat siedemdziesiątych XX wieku. Postacią centralną tego typu filmów jest zakonnica - młoda kobieta, która jako nowicjuszka próbuje odnaleźć się w nowej rzeczywistości życia za murami klasztoru. Bohaterka zaczyna zauważać powszechny mizoginizm i opresyjność instytucji Kościoła Katolickiego. Narasta w niej poczucie buntu. Odkrywa ona również własną seksualność, co utwierdza ją w przekonaniu, że zakon nie jest miejscem jej przeznaczonym. Na podstawie wybranych filmów postaram się ukazać charakterystyczny zarys fabuły oraz kreację postaci i świata przedstawionego. Dzieła zostaną umieszczone w realiach kulturowych i obyczajowych co pozwoli lepiej zrozumieć genezę ich powstania i zamysł twórców. Analiza wybranych przykładów zostanie poprzedzona refleksją na temat pozycji zakonnicy w hierarchii Kościoła Katolickiego oraz ogólnym namysłem nad rolą duszy i ciała w tradycji chrześcijańskiej. Będę powoływać się m.in. na dzieła Ojców Kościoła - św. Augustyna i św. Tomasza – oraz fragmenty Historii seksualności Michela Foucaulta. Jednym z wiodącym motywów mojej pracy jest próba odnalezienia potencjału feministycznego w nunsploitation. Sięgając do tekstów Laury Mulvey i Lindy Williams postaram się udowodnić, że protagonistka tego podgatunku reprezentuje postawę emancypacyjną. Mój wywód wieńczy odwołanie się do współczesnych przykładów dzieł z tego nurtu oraz namysł nad różnicami w tych produkcjach, wynikającymi z innych realiów czasowych.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorŚwierkosz, Monikapl
dc.contributor.authorKuchczyńska, Aleksandrapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerŚwierkosz, Monikapl
dc.contributor.reviewerOczko, Piotr - 131130 pl
dc.date.accessioned2022-09-19T21:46:00Z
dc.date.available2022-09-19T21:46:00Z
dc.date.submitted2022-09-15pl
dc.fieldofstudykulturoznawstwo - teksty kulturypl
dc.identifier.apddiploma-161651-215007pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/299784
dc.languagepolpl
dc.subject.ennun, nunsploitation, exploitation movies, feminist potential, male gaze, dualism of soul and body, body in the Christian traditionpl
dc.subject.plzakonnica, nunsploitation, kino eksploatacji, potencjał feministyczny, male gaze, dualizm duszy i ciała, ciało w tradycji chrześcijańskiejpl
dc.titleZakonnice diabła mają za skórą! O nunsploitation i ukrytym w nim potencjale feministycznympl
dc.title.alternativeThe sisters have devil under their skin! Reflection on nunsploitation and its hidden feminist potentialpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
In my diploma thesis combining the subject of film and cultural studies, I conduct a case study of the sub-genre of exploitation cinema called nunsploitation, created in the early 1970s. The central figure of the genre is a nun - a young woman who, as a novice, tries to find herself in the new reality of life behind the walls of the monastery. The heroine begins to notice the widespread misogyny and oppressiveness of the institution of the Catholic Church. A sense of rebellion grows within her. She also discovers her own sexuality, which makes her believe that the convent is not her destined place. Based on selected films, I will try to show the characteristic outline of the plot and the creation of the characters and the presented world. The works will be placed in the cultural and moral realities, which will allow a better understanding of the genesis of their creation and the intention of their creators. The analysis of the selected examples will be preceded by a reflection on the role of a nun in the Catholic hierarchy and a more general reflection on the role of soul and body in the Christian tradition. I will refer to, inter alia, on the works of the Fathers of the Church - St. Augustine and St. Thomas - and excerpts from Michel Foucault's History of Sexuality. One of the leading motives of my work is trying to find feminist potential in nunsploitation. Referring to the texts of Laura Mulvey and Linda Williams, I will try to prove that the protagonist of this subspecies represents an emancipatory attitude. My argument ends with the reference to contemporary examples of works from this sub-genre and a reflection on the differences in these productions resulting from different time realities.
dc.abstract.plpl
W swojej pracy dyplomowej, z pogranicza kulturoznawstwa i filmoznawstwa, przeprowadzam studium przypadku jakim jest podgatunek kina eksploatacji zwany nunsploitation, powstały na początku lat siedemdziesiątych XX wieku. Postacią centralną tego typu filmów jest zakonnica - młoda kobieta, która jako nowicjuszka próbuje odnaleźć się w nowej rzeczywistości życia za murami klasztoru. Bohaterka zaczyna zauważać powszechny mizoginizm i opresyjność instytucji Kościoła Katolickiego. Narasta w niej poczucie buntu. Odkrywa ona również własną seksualność, co utwierdza ją w przekonaniu, że zakon nie jest miejscem jej przeznaczonym. Na podstawie wybranych filmów postaram się ukazać charakterystyczny zarys fabuły oraz kreację postaci i świata przedstawionego. Dzieła zostaną umieszczone w realiach kulturowych i obyczajowych co pozwoli lepiej zrozumieć genezę ich powstania i zamysł twórców. Analiza wybranych przykładów zostanie poprzedzona refleksją na temat pozycji zakonnicy w hierarchii Kościoła Katolickiego oraz ogólnym namysłem nad rolą duszy i ciała w tradycji chrześcijańskiej. Będę powoływać się m.in. na dzieła Ojców Kościoła - św. Augustyna i św. Tomasza – oraz fragmenty Historii seksualności Michela Foucaulta. Jednym z wiodącym motywów mojej pracy jest próba odnalezienia potencjału feministycznego w nunsploitation. Sięgając do tekstów Laury Mulvey i Lindy Williams postaram się udowodnić, że protagonistka tego podgatunku reprezentuje postawę emancypacyjną. Mój wywód wieńczy odwołanie się do współczesnych przykładów dzieł z tego nurtu oraz namysł nad różnicami w tych produkcjach, wynikającymi z innych realiów czasowych.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Świerkosz, Monika
dc.contributor.authorpl
Kuchczyńska, Aleksandra
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Świerkosz, Monika
dc.contributor.reviewerpl
Oczko, Piotr - 131130
dc.date.accessioned
2022-09-19T21:46:00Z
dc.date.available
2022-09-19T21:46:00Z
dc.date.submittedpl
2022-09-15
dc.fieldofstudypl
kulturoznawstwo - teksty kultury
dc.identifier.apdpl
diploma-161651-215007
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/299784
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
nun, nunsploitation, exploitation movies, feminist potential, male gaze, dualism of soul and body, body in the Christian tradition
dc.subject.plpl
zakonnica, nunsploitation, kino eksploatacji, potencjał feministyczny, male gaze, dualizm duszy i ciała, ciało w tradycji chrześcijańskiej
dc.titlepl
Zakonnice diabła mają za skórą! O nunsploitation i ukrytym w nim potencjale feministycznym
dc.title.alternativepl
The sisters have devil under their skin! Reflection on nunsploitation and its hidden feminist potential
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
48
Views per month
Views per city
Krakow
8
Uberaba
5
Opole
4
Warsaw
4
Wembley
4
Katowice
3
Kozy
3
Jaworzno
2
Lambeth
2
Lodz
2

No access

No Thumbnail Available
Collections