Nowatorstwo dramaturgii Antoniego Czechowa

licenciate
dc.abstract.enThe aim of the thesis is to show and organise the characteristics of Anton Chekhov’s plays, that make his work innovative and groundbreaking, basing on his last three plays: ‘Uncle Vanya’, ‘Three sisters’ and ‘The Cherry Orchard’. The thesis is composed of an introduction, four chapters, each of them dealing with different aspects Chekhov’s drama, and conclusion. Chapter one and two focuse the problem of conflict and action and their merely apparent absence. Part three adresses the issue of complexity of ganre of Chekhov’s plays. Final chapter investigates the aspect of communication in the three plays. Conclusions are drawn in the final part and the question of lifespan of Anton Chekhov’s work is asked.pl
dc.abstract.plCelem pracy jest wyodrębnienie oraz usystematyzowanie cech wyróżniających dramaty Antoniego Czechowa na gruncie dramaturgii rosyjskiej i europejskiej, na podstawie jego trzech ostatnich i zarazem najbardziej dojrzałych utworów dramatycznych: „Wujaszka Wani", „Trzech sióstr" oraz „Wiśniowego sadu". Aby udowodnić, że sztuki Czechowa nie są „antydramatyczne”, a innowacyjne w swojej dramatyczności, pokazano w jaki sposób Czechow skonstruował akcję swoich dramatów oraz na czym osadził zaistniały w nich konflikt dramatyczny. W celu unaocznienia faktu, iż dramaturgia Czechowa nawet w XXI wieku jest powodem konsternacji badaczy, co dowodzi jej nowatorstwa, przedstawiono kwestię klasyfikacji gatunkowej jego sztuk. Przyjrzano się im przez pryzmat problemu komunikacji międzyludzkiej, czym Czechow wyprzedził nie tylko dramaturgów, ale i filozofów oraz językoznawców XX i XXI wieku. W pracy podjęto próbę udowodnienia innowacyjności wyżej wymienionych atrybutów Czechowowskich sztuk i ich wpływu na dramaturgię wieku XX oraz zadano pytanie o żywotność i uniwersalizm dramaturgii Antoniego Czechowa.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorChrząszcz, Matylda - 174696 pl
dc.contributor.authorHausner, Katarzynapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerChrząszcz, Matylda - 174696 pl
dc.contributor.reviewerOchniak, Magdalena - 131119 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T08:35:15Z
dc.date.available2020-07-27T08:35:15Z
dc.date.submitted2017-07-07pl
dc.fieldofstudyfilologia rosyjskapl
dc.identifier.apddiploma-116059-193829pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/221381
dc.languagepolpl
dc.subject.enAnton Chekhov, drama, play, novelty, conflict, comedy, communicationpl
dc.subject.plAntoni Czechow, dramaturgia, nowatorstwo, konflikt dramatyczny, komedia, komunikacja międzyludzkapl
dc.titleNowatorstwo dramaturgii Antoniego Czechowapl
dc.title.alternativeNovelty of Anton Chekhov's playspl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of the thesis is to show and organise the characteristics of Anton Chekhov’s plays, that make his work innovative and groundbreaking, basing on his last three plays: ‘Uncle Vanya’, ‘Three sisters’ and ‘The Cherry Orchard’. The thesis is composed of an introduction, four chapters, each of them dealing with different aspects Chekhov’s drama, and conclusion. Chapter one and two focuse the problem of conflict and action and their merely apparent absence. Part three adresses the issue of complexity of ganre of Chekhov’s plays. Final chapter investigates the aspect of communication in the three plays. Conclusions are drawn in the final part and the question of lifespan of Anton Chekhov’s work is asked.
dc.abstract.plpl
Celem pracy jest wyodrębnienie oraz usystematyzowanie cech wyróżniających dramaty Antoniego Czechowa na gruncie dramaturgii rosyjskiej i europejskiej, na podstawie jego trzech ostatnich i zarazem najbardziej dojrzałych utworów dramatycznych: „Wujaszka Wani", „Trzech sióstr" oraz „Wiśniowego sadu". Aby udowodnić, że sztuki Czechowa nie są „antydramatyczne”, a innowacyjne w swojej dramatyczności, pokazano w jaki sposób Czechow skonstruował akcję swoich dramatów oraz na czym osadził zaistniały w nich konflikt dramatyczny. W celu unaocznienia faktu, iż dramaturgia Czechowa nawet w XXI wieku jest powodem konsternacji badaczy, co dowodzi jej nowatorstwa, przedstawiono kwestię klasyfikacji gatunkowej jego sztuk. Przyjrzano się im przez pryzmat problemu komunikacji międzyludzkiej, czym Czechow wyprzedził nie tylko dramaturgów, ale i filozofów oraz językoznawców XX i XXI wieku. W pracy podjęto próbę udowodnienia innowacyjności wyżej wymienionych atrybutów Czechowowskich sztuk i ich wpływu na dramaturgię wieku XX oraz zadano pytanie o żywotność i uniwersalizm dramaturgii Antoniego Czechowa.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Chrząszcz, Matylda - 174696
dc.contributor.authorpl
Hausner, Katarzyna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Chrząszcz, Matylda - 174696
dc.contributor.reviewerpl
Ochniak, Magdalena - 131119
dc.date.accessioned
2020-07-27T08:35:15Z
dc.date.available
2020-07-27T08:35:15Z
dc.date.submittedpl
2017-07-07
dc.fieldofstudypl
filologia rosyjska
dc.identifier.apdpl
diploma-116059-193829
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/221381
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Anton Chekhov, drama, play, novelty, conflict, comedy, communication
dc.subject.plpl
Antoni Czechow, dramaturgia, nowatorstwo, konflikt dramatyczny, komedia, komunikacja międzyludzka
dc.titlepl
Nowatorstwo dramaturgii Antoniego Czechowa
dc.title.alternativepl
Novelty of Anton Chekhov's plays
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available