Rola i znaczenie zabawy na przykladzie Przystanku Woodstock.

master
dc.abstract.enContemporary times are characterized by increased demand for entertainment. Today, almost all is connected with entertainment and in many cases also with consumption. A wide array of new ludic spheres is aimed at satysfying human needs, which are constantly rising and changing. Nowadays, mass events are the most popular form of entertainment. One of them is the Woodstock Festival. It is not only a simple rock music festival, but also a cultural phenomenon on a enormous scale. The Woodstock Festival is not only considered controversial but is also surrounded by many different opinions. Problematic aspects of this work are generally connected with coexisting of diversified woodstock's audience, the mechanisms of constituting new community, creating of new human relationships and understanding participants motives for arrival. Moreover, another aspects of work are concerning common patterns of behaviour, ways and forms of spending free time and description of games and their functions. Work is also aimed at underlining negative aspects of entertainment. From foregoing reasons, very important feature of this project is the focus on nonnormative conduct. Present work constitutes of five chapters: two theoretical, one methodological, analysis of own researches and photographies which are showing the peculiarity of festival. In the first chapter the are basic informations concerning the role and significance of entertainment for a contemporary human and general idea for mass events. In work were also used post-subculture ludic conceptions of modernity. Theories of such classics as Johan Huizing and Roger Caillois were chosen. Theory of carnivalesque were used to fully understand the dynamics of new cultural phenomenons. Sociological theories along with literature concerning the Woodstock festival end experience gained on previous visits in festival were used to precisely show the way of creating new communities. Moreover, the work includes theories of new social movements which are emphasizing social mobilization. To understand the emergence of nonnormative behaviours the concept of defiance through entertainment along was used. For the needs of researches Albert Cohen theory of delinquency was used. Second chapter inlcudes the precise characteristic of Woodstock Festival. Third chapter is focusing on detailed informations concerning the methodology of my own resarches. The qualitative method were used. Researches had the ethnographic character. To fully comprehend the examined phenomenons participation observation technique along with anthropological diary and semi-structured interview were used. Fourth chapter includes conclusions from researches. The last part of work consists of photographies from conducted researches.pl
dc.abstract.plWe współczesnych czasach nastąpił wzrost znaczenia i zapotrzebowania na rozrywkę. Dziś niemal wszystko związane jest z rozrywką, a w wielu przypadkach z konsumpcją. Powstaje szereg nowych przestrzeni ludycznych, których celem jest zaspokajanie stale rosnących i zmieniających się potrzeb ludzkich. Współcześnie jedną z bardziej popularnych form rozrywki stało się organizowanie festiwali masowych. Jednym z nich jest Przystanek Woodstock. Jest to nie tylko muzyczna impreza masowa, ale fenomen kulturowy na ogromną skalę. Przystanek Woodstock od dawna był uważany za kontrowersyjny i pojawiało się na jego temat wiele odmiennych opinii. Problematyka niniejszej pracy ogólnie związana jest z współegzystowaniem zróżnicowanej publiczności woodstockowej, mechanizmami tworzenia się wspólnoty, tworzeniem się relacji międzyludzkich, a także zrozumieniem jakimi motywami kierują się przyjezdni. Ponadto problematyka niniejszej pracy oscyluje wokół uchwycenia wspólnych wzorów zachowań, sposobów spędzania czasu wolnego oraz opisania zabaw i ich funkcji. W pracy starano się także wykryć negatywne aspekty zabawy. Z powyższych powodów bardzo istotnym elementem projektu jest zwrócenie uwagi na zachowania nienormatywne. Niniejsza praca składa się z pięciu rozdziałów: dwóch teoretycznych, metodologicznego, analizy badań własnych oraz fotografii, ukazujących specyfikę festiwalu. W pierwszym rozdziale znajdują się podstawowe informacje dotyczące roli i znaczenia zabawy dla współczesnego człowieka, idei masowych imprez plenerowych oraz takich funkcji zabawy. W pracy zastosowano koncepcje ludycznych postsubkultur współczesności. Wybrano teorie zabawy, takich klasyków jak Johan Huizinga oraz Rogera Caillois. W celu zrozumienia dynamiki nowopowstałych zjawisk kulturowych na potrzeby niniejszej pracy wykorzystano teorie karnawalizacji. W oparciu o zapoznanie się z literaturą dotyczącą Przystanku Woodstock i własne doświadczenia z wcześniejszego pobytu na festiwalu skorzystano z teorii socjologicznych, pokazujących w jaki sposób tworzą się i funkcjonują wspólnoty. Ponadto w pracy wykorzystano teorie nowych ruchów społecznych, akcentujących mobilizację społeczną. W celu zrozumienia pojawiania się zachowań nienormatywnych skorzystano z koncepcji kontestacji przez zabawę oraz negatywnych mechanizmów działania tłumu. Na potrzeby niniejszej pracy badawczej częściowo skorzystano także z teorii subkultur dewiacyjnych Cohena. W drugim rozdziale znajduje się szczegółowa charakterystyka Przystanku Woodstock.W rozdziale trzecim znajdują się szczegółowe informacje dotyczące metodologii przeprowadzonych przeze mnie badań. Wykorzystano metodę jakościowa. Badania miały charakter etnograficzny. W celu szczegółowego zrozumienia badanych zjawisk zastosowano technikę obserwacji uczestniczącej ukrytej, dziennika antropologicznego oraz wywiadu częściowo ustrukturyzowanego. W rozdziale czwartym znajdują się wnioski z przeprowadzonych badań. W ostatniej części pracy znajdują się zdjęcia z przeprowadzonych badań.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorSlany, Krystyna - 131924 pl
dc.contributor.authorPiedzińska, Magdalenapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerŚlusarczyk, Magdalena - 132326 pl
dc.contributor.reviewerSlany, Krystyna - 131924 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T18:48:05Z
dc.date.available2020-07-24T18:48:05Z
dc.date.submitted2013-07-17pl
dc.fieldofstudysocjologiapl
dc.identifier.apddiploma-77601-150019pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/190094
dc.languagepolpl
dc.subject.enthe Woodstock Festival, entertainmentpl
dc.subject.plPrzystanek Woodstock, zabawa, ludyzmpl
dc.titleRola i znaczenie zabawy na przykladzie Przystanku Woodstock.pl
dc.title.alternativeThe role and importance of entertainment on the example of Woodstock Festivalpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Contemporary times are characterized by increased demand for entertainment. Today, almost all is connected with entertainment and in many cases also with consumption. A wide array of new ludic spheres is aimed at satysfying human needs, which are constantly rising and changing. Nowadays, mass events are the most popular form of entertainment. One of them is the Woodstock Festival. It is not only a simple rock music festival, but also a cultural phenomenon on a enormous scale. The Woodstock Festival is not only considered controversial but is also surrounded by many different opinions. Problematic aspects of this work are generally connected with coexisting of diversified woodstock's audience, the mechanisms of constituting new community, creating of new human relationships and understanding participants motives for arrival. Moreover, another aspects of work are concerning common patterns of behaviour, ways and forms of spending free time and description of games and their functions. Work is also aimed at underlining negative aspects of entertainment. From foregoing reasons, very important feature of this project is the focus on nonnormative conduct. Present work constitutes of five chapters: two theoretical, one methodological, analysis of own researches and photographies which are showing the peculiarity of festival. In the first chapter the are basic informations concerning the role and significance of entertainment for a contemporary human and general idea for mass events. In work were also used post-subculture ludic conceptions of modernity. Theories of such classics as Johan Huizing and Roger Caillois were chosen. Theory of carnivalesque were used to fully understand the dynamics of new cultural phenomenons. Sociological theories along with literature concerning the Woodstock festival end experience gained on previous visits in festival were used to precisely show the way of creating new communities. Moreover, the work includes theories of new social movements which are emphasizing social mobilization. To understand the emergence of nonnormative behaviours the concept of defiance through entertainment along was used. For the needs of researches Albert Cohen theory of delinquency was used. Second chapter inlcudes the precise characteristic of Woodstock Festival. Third chapter is focusing on detailed informations concerning the methodology of my own resarches. The qualitative method were used. Researches had the ethnographic character. To fully comprehend the examined phenomenons participation observation technique along with anthropological diary and semi-structured interview were used. Fourth chapter includes conclusions from researches. The last part of work consists of photographies from conducted researches.
dc.abstract.plpl
We współczesnych czasach nastąpił wzrost znaczenia i zapotrzebowania na rozrywkę. Dziś niemal wszystko związane jest z rozrywką, a w wielu przypadkach z konsumpcją. Powstaje szereg nowych przestrzeni ludycznych, których celem jest zaspokajanie stale rosnących i zmieniających się potrzeb ludzkich. Współcześnie jedną z bardziej popularnych form rozrywki stało się organizowanie festiwali masowych. Jednym z nich jest Przystanek Woodstock. Jest to nie tylko muzyczna impreza masowa, ale fenomen kulturowy na ogromną skalę. Przystanek Woodstock od dawna był uważany za kontrowersyjny i pojawiało się na jego temat wiele odmiennych opinii. Problematyka niniejszej pracy ogólnie związana jest z współegzystowaniem zróżnicowanej publiczności woodstockowej, mechanizmami tworzenia się wspólnoty, tworzeniem się relacji międzyludzkich, a także zrozumieniem jakimi motywami kierują się przyjezdni. Ponadto problematyka niniejszej pracy oscyluje wokół uchwycenia wspólnych wzorów zachowań, sposobów spędzania czasu wolnego oraz opisania zabaw i ich funkcji. W pracy starano się także wykryć negatywne aspekty zabawy. Z powyższych powodów bardzo istotnym elementem projektu jest zwrócenie uwagi na zachowania nienormatywne. Niniejsza praca składa się z pięciu rozdziałów: dwóch teoretycznych, metodologicznego, analizy badań własnych oraz fotografii, ukazujących specyfikę festiwalu. W pierwszym rozdziale znajdują się podstawowe informacje dotyczące roli i znaczenia zabawy dla współczesnego człowieka, idei masowych imprez plenerowych oraz takich funkcji zabawy. W pracy zastosowano koncepcje ludycznych postsubkultur współczesności. Wybrano teorie zabawy, takich klasyków jak Johan Huizinga oraz Rogera Caillois. W celu zrozumienia dynamiki nowopowstałych zjawisk kulturowych na potrzeby niniejszej pracy wykorzystano teorie karnawalizacji. W oparciu o zapoznanie się z literaturą dotyczącą Przystanku Woodstock i własne doświadczenia z wcześniejszego pobytu na festiwalu skorzystano z teorii socjologicznych, pokazujących w jaki sposób tworzą się i funkcjonują wspólnoty. Ponadto w pracy wykorzystano teorie nowych ruchów społecznych, akcentujących mobilizację społeczną. W celu zrozumienia pojawiania się zachowań nienormatywnych skorzystano z koncepcji kontestacji przez zabawę oraz negatywnych mechanizmów działania tłumu. Na potrzeby niniejszej pracy badawczej częściowo skorzystano także z teorii subkultur dewiacyjnych Cohena. W drugim rozdziale znajduje się szczegółowa charakterystyka Przystanku Woodstock.W rozdziale trzecim znajdują się szczegółowe informacje dotyczące metodologii przeprowadzonych przeze mnie badań. Wykorzystano metodę jakościowa. Badania miały charakter etnograficzny. W celu szczegółowego zrozumienia badanych zjawisk zastosowano technikę obserwacji uczestniczącej ukrytej, dziennika antropologicznego oraz wywiadu częściowo ustrukturyzowanego. W rozdziale czwartym znajdują się wnioski z przeprowadzonych badań. W ostatniej części pracy znajdują się zdjęcia z przeprowadzonych badań.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Slany, Krystyna - 131924
dc.contributor.authorpl
Piedzińska, Magdalena
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Ślusarczyk, Magdalena - 132326
dc.contributor.reviewerpl
Slany, Krystyna - 131924
dc.date.accessioned
2020-07-24T18:48:05Z
dc.date.available
2020-07-24T18:48:05Z
dc.date.submittedpl
2013-07-17
dc.fieldofstudypl
socjologia
dc.identifier.apdpl
diploma-77601-150019
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/190094
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
the Woodstock Festival, entertainment
dc.subject.plpl
Przystanek Woodstock, zabawa, ludyzm
dc.titlepl
Rola i znaczenie zabawy na przykladzie Przystanku Woodstock.
dc.title.alternativepl
The role and importance of entertainment on the example of Woodstock Festival
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
31
Views per month
Views per city
Dąbrowa Górnicza
3
Krakow
3
Warsaw
3
Wroclaw
3
Dublin
2
Bremen
1
Bydgoszcz
1
Gorzów Wielkopolski
1
Grajewo
1
Koszalin
1

No access

No Thumbnail Available