O udostępnianiu sztuki osobom niewidomym i niedowidzącym. Teoria i praktyka

master
dc.abstract.enThe work aims to present methods for enabling knowing art blind and visually impaired people. Admission is characteristics of blind recipient and expectations in relation to the institution issuing the art. An essential part of the work is to describe the use of specific techniques which making accesible art: audio description, tactile graphics, and multisensory methods.The summary of theoretical knowledge is the chapter presents examples of exhibitions and how to design the space of museum or gallery to special needs of visually impaired people. Last chapter is my own project how to make more accesible permanent exhibition on the example room EX-PRESSURE in National Museum in Krakow.pl
dc.abstract.plPraca ma na celu zaprezentowanie metod udostępniania sztuki osobom z niepełnosprawnością wzrokową. Podstawą do tego jest poznanie barier i oczekiwań zarówno po stronie tej konkretnej grupy odbiorców jak i udostępniających. Wstęp stanowi charakterystyka odbiorcy niewidomego oraz jego oczekiwania w stosunku do instytucji wystawiających sztukę. Zasadniczą częścią pracy jest opis zastosowania konkretnych technik udostępniania jakimi są audiodeskrypcja, tyflografika oraz metody multisensoryczne. Podsumowaniem teoretycznej wiedzy jest przedostatni rozdział prezentujący na przykładach zasady projektowania wystawy dostosowanej do potrzeb osób niewidomych i niedowidzących. Opisane zostały zarówno zasady projektowania przestrzeni, udostępniania informacji jak i różne typy wystaw i wydarzeń organizowanych dla grupy osób z dysfunkcją wzroku. Ostatni rozdział stanowi mój autorski projekt dostosowania wystawy stałej na przykładzie sali EX-PRESJA Muzeum Narodowego w Krakowie.pl
dc.affiliationWydział Historycznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorSzczerski, Andrzej - 132215 pl
dc.contributor.authorRaduszewska, Martynapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WH3pl
dc.contributor.reviewerHussakowska-Szyszko, Maria - 102571 pl
dc.contributor.reviewerSzczerski, Andrzej - 132215 pl
dc.date.accessioned2020-07-25T05:03:27Z
dc.date.available2020-07-25T05:03:27Z
dc.date.submitted2014-10-28pl
dc.fieldofstudyhistoria sztukipl
dc.identifier.apddiploma-91386-115504pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/199587
dc.languagepolpl
dc.subject.enblind, exhibition, audio description, tactile graphics, multisensory methodspl
dc.subject.plniewidomi, audiodeskrypcja, tyflografika, metody multisensoryczne, wystawapl
dc.titleO udostępnianiu sztuki osobom niewidomym i niedowidzącym. Teoria i praktykapl
dc.title.alternativeAbout access to the art for blind and partially sighted people. Theory and practicepl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The work aims to present methods for enabling knowing art blind and visually impaired people. Admission is characteristics of blind recipient and expectations in relation to the institution issuing the art. An essential part of the work is to describe the use of specific techniques which making accesible art: audio description, tactile graphics, and multisensory methods.The summary of theoretical knowledge is the chapter presents examples of exhibitions and how to design the space of museum or gallery to special needs of visually impaired people. Last chapter is my own project how to make more accesible permanent exhibition on the example room EX-PRESSURE in National Museum in Krakow.
dc.abstract.plpl
Praca ma na celu zaprezentowanie metod udostępniania sztuki osobom z niepełnosprawnością wzrokową. Podstawą do tego jest poznanie barier i oczekiwań zarówno po stronie tej konkretnej grupy odbiorców jak i udostępniających. Wstęp stanowi charakterystyka odbiorcy niewidomego oraz jego oczekiwania w stosunku do instytucji wystawiających sztukę. Zasadniczą częścią pracy jest opis zastosowania konkretnych technik udostępniania jakimi są audiodeskrypcja, tyflografika oraz metody multisensoryczne. Podsumowaniem teoretycznej wiedzy jest przedostatni rozdział prezentujący na przykładach zasady projektowania wystawy dostosowanej do potrzeb osób niewidomych i niedowidzących. Opisane zostały zarówno zasady projektowania przestrzeni, udostępniania informacji jak i różne typy wystaw i wydarzeń organizowanych dla grupy osób z dysfunkcją wzroku. Ostatni rozdział stanowi mój autorski projekt dostosowania wystawy stałej na przykładzie sali EX-PRESJA Muzeum Narodowego w Krakowie.
dc.affiliationpl
Wydział Historyczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Szczerski, Andrzej - 132215
dc.contributor.authorpl
Raduszewska, Martyna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WH3
dc.contributor.reviewerpl
Hussakowska-Szyszko, Maria - 102571
dc.contributor.reviewerpl
Szczerski, Andrzej - 132215
dc.date.accessioned
2020-07-25T05:03:27Z
dc.date.available
2020-07-25T05:03:27Z
dc.date.submittedpl
2014-10-28
dc.fieldofstudypl
historia sztuki
dc.identifier.apdpl
diploma-91386-115504
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/199587
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
blind, exhibition, audio description, tactile graphics, multisensory methods
dc.subject.plpl
niewidomi, audiodeskrypcja, tyflografika, metody multisensoryczne, wystawa
dc.titlepl
O udostępnianiu sztuki osobom niewidomym i niedowidzącym. Teoria i praktyka
dc.title.alternativepl
About access to the art for blind and partially sighted people. Theory and practice
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
33
Views per month
Views per city
Melbourne
6
Chandler
4
Gdansk
3
Krakow
3
Mikołów
2
Wroclaw
2
Des Moines
1
Dublin
1
Konopnica
1
Limanowa
1

No access

No Thumbnail Available