Muzyka w polskich kampaniach prezydenckich (1995-2015)

master
dc.abstract.enThe subject of the thesis is the role of music in Polish presidential campaigns (1995-2015). The main target was to find an answer whether music in political marketing is used as an instrument of political impact, increases the persuasive force of political statements, underlines the values typical for a political formation, supports an intended image of a presidential candidate and aids in election targeting. The principal research method used in this thesis was content analysis enriched with literary and musicological optics. The source material included examples of election songs and political advertising published by campaign staff of various political factions. The analysis confirmed the presence of differences in musical style and devices among ideologically opposing formations, who have accented the values especially important to them, simultaneously increasing the polarization between the left and right side of the political scene. The final conclusion states that the current tendency is to withdraw from the employment of music for the purpose of political persuasion or manipulation in Polish presidential campaigns.pl
dc.abstract.plPrzedmiotem badań w niniejszej pracy jest funkcjonowanie muzyki w polskich kampaniach prezydenckich (1995-2015). Głównym zamierzeniem stało się zbadanie czy muzyka wykorzystywana jest w marketingu wyborczym jako narzędzie wpływu politycznego, czy potęguje perswazyjny wymiar politycznych komunikatów, podkreśla wartości typowe dla zróżnicowanych ideologicznie partii, wspiera intendowany wizerunek polityka oraz wspomaga targeting wyborczy, docierając do konkretnej grupy odbiorców. W celu odpowiedzi na postawione pytania badawcze posłużono się analizą zawartości, z włączeniem elementów analizy literackiej oraz muzykologicznej. Poddano analizie i interpretacji zastałe przykłady piosenek oraz spotów wyborczych opublikowanych przez sztaby różnych ugrupowań politycznych. Wykazano obecność odmiennych stylistyk oraz środków muzycznych u opozycyjnych ideologicznie formacji politycznych, które akcentowały kluczowe dla nich wartości jednocześnie wspierając polaryzację pomiędzy lewą a prawą stroną sceny politycznej. Ostateczną konkluzją jest stwierdzenie tendencji do coraz mniejszego wykorzystywania muzyki w celach politycznej perswazji i propagandy w polskich kampaniach prezydenckich.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorSasińska-Klas, Teresa - 131806 pl
dc.contributor.authorPiecuch, Annapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerSasińska-Klas, Teresa - 131806 pl
dc.contributor.reviewerŻyrek-Horodyska, Edytapl
dc.date.accessioned2020-07-27T19:29:53Z
dc.date.available2020-07-27T19:29:53Z
dc.date.submitted2018-10-01pl
dc.fieldofstudydziennikarstwo i komunikacja społecznapl
dc.identifier.apddiploma-127063-180763pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/230973
dc.languagepolpl
dc.subject.enPolish presidential campaigns, music, election song, political advertisings, political marketingpl
dc.subject.plpolskie kampanie prezydenckie, muzyka, piosenka wyborcza, spoty polityczne, marketing politycznypl
dc.titleMuzyka w polskich kampaniach prezydenckich (1995-2015)pl
dc.title.alternativeMusic in Polish presidential campaigns (1995-2015)pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of the thesis is the role of music in Polish presidential campaigns (1995-2015). The main target was to find an answer whether music in political marketing is used as an instrument of political impact, increases the persuasive force of political statements, underlines the values typical for a political formation, supports an intended image of a presidential candidate and aids in election targeting. The principal research method used in this thesis was content analysis enriched with literary and musicological optics. The source material included examples of election songs and political advertising published by campaign staff of various political factions. The analysis confirmed the presence of differences in musical style and devices among ideologically opposing formations, who have accented the values especially important to them, simultaneously increasing the polarization between the left and right side of the political scene. The final conclusion states that the current tendency is to withdraw from the employment of music for the purpose of political persuasion or manipulation in Polish presidential campaigns.
dc.abstract.plpl
Przedmiotem badań w niniejszej pracy jest funkcjonowanie muzyki w polskich kampaniach prezydenckich (1995-2015). Głównym zamierzeniem stało się zbadanie czy muzyka wykorzystywana jest w marketingu wyborczym jako narzędzie wpływu politycznego, czy potęguje perswazyjny wymiar politycznych komunikatów, podkreśla wartości typowe dla zróżnicowanych ideologicznie partii, wspiera intendowany wizerunek polityka oraz wspomaga targeting wyborczy, docierając do konkretnej grupy odbiorców. W celu odpowiedzi na postawione pytania badawcze posłużono się analizą zawartości, z włączeniem elementów analizy literackiej oraz muzykologicznej. Poddano analizie i interpretacji zastałe przykłady piosenek oraz spotów wyborczych opublikowanych przez sztaby różnych ugrupowań politycznych. Wykazano obecność odmiennych stylistyk oraz środków muzycznych u opozycyjnych ideologicznie formacji politycznych, które akcentowały kluczowe dla nich wartości jednocześnie wspierając polaryzację pomiędzy lewą a prawą stroną sceny politycznej. Ostateczną konkluzją jest stwierdzenie tendencji do coraz mniejszego wykorzystywania muzyki w celach politycznej perswazji i propagandy w polskich kampaniach prezydenckich.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Sasińska-Klas, Teresa - 131806
dc.contributor.authorpl
Piecuch, Anna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Sasińska-Klas, Teresa - 131806
dc.contributor.reviewerpl
Żyrek-Horodyska, Edyta
dc.date.accessioned
2020-07-27T19:29:53Z
dc.date.available
2020-07-27T19:29:53Z
dc.date.submittedpl
2018-10-01
dc.fieldofstudypl
dziennikarstwo i komunikacja społeczna
dc.identifier.apdpl
diploma-127063-180763
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/230973
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Polish presidential campaigns, music, election song, political advertisings, political marketing
dc.subject.plpl
polskie kampanie prezydenckie, muzyka, piosenka wyborcza, spoty polityczne, marketing polityczny
dc.titlepl
Muzyka w polskich kampaniach prezydenckich (1995-2015)
dc.title.alternativepl
Music in Polish presidential campaigns (1995-2015)
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
23
Views per month
Views per city
Wroclaw
4
Krakow
2
Krzeszowice
2
Lodz
2
Poznan
2
Szczecin
2
Warsaw
2
Bialystok
1
Drwinia
1
Dublin
1

No access

No Thumbnail Available