Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Postać fikcyjna jako przedmiot ochrony prawnej ze szczególnym uwzględnieniem prawa autorskiego
Fictional character as a subject of legal protection with particular emphasis on copyright law
postać fikcyjna, prawo autorskie, utwór, prawo do integralności utworu, awatar, autorstwo
fictional character, copyright law, work, right of integrity, avatar, authorship
Niniejsza praca magisterska porusza tematykę ochrony prawnej postaci fikcyjnej. W rozprawie zaproponowana zostaje definicja postaci fikcyjnej oraz podział postaci fikcyjnych na kategorie uwzględniające rodzaj utworu, w którym postać została osadzona. Opisana jest także możliwość objęcia postaci fikcyjnej ochroną ze znaku towarowego, wzoru przemysłowego a także na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Drugi rozdział skupia się na analizie prawnoautorskiej ochrony postaci fikcyjnej. Opisane są dwa sposoby zabezpieczenia: jako integralna część utworu macierzystego oraz jako samodzielny utwór. W celu zarysowania szerszego kontekstu oraz zestawienia różnych porządków prawnych omówiono przykładowe orzeczenia sądów amerykańskich oraz francuskich. Dodatkowo, rozpatrzone zostały wybrane formy wykorzystania postaci fikcyjnej, takie jak: fanfiction, cosplay oraz character merchandising. W trzecim rozdziale pochylono się nad kwestią ochrony autorskoprawnej awatarów z gier komputerowych z gatunku MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Games). Przedstawiono, czym awatar jest oraz opisana została możliwość zakwalifikowania go jako postać fikcyjną chronioną jako samodzielny utwór. Poruszona została kwestia przypisania autorstwa awatara – czy jest on dziełem gracza, producenta gry, czy może jest to przypadek współautorstwa.
This master's thesis addresses the topic of legal protection for fictional characters. The thesis proposes a definition of a fictional character and a classification of fictional characters into categories based on the type of work in which the character is embedded. It also explores the possibility of protecting fictional characters through trademark, industrial design, and the law on combating unfair competition.The second chapter focuses on the analysis of copyright protection for fictional characters. Two methods of protection are described: as an integral part of the original work and as an independent work. In order to provide a broader context and compare different legal systems, exemplary judgments from American and French courts are discussed. Additionally, selected forms of using fictional characters are examined, such as fanfiction, cosplay, and character merchandising.The third chapter discusses the issue of copyright protection for avatars in MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Games). It explains what an avatar is and discusses the possibility of classifying it as a fictional character protected as an independent work. The question of authorship attribution for avatars is also addressed, whether they are considered the creation of the player, the game producer, or a case of joint authorship.
| dc.abstract.en | This master's thesis addresses the topic of legal protection for fictional characters. The thesis proposes a definition of a fictional character and a classification of fictional characters into categories based on the type of work in which the character is embedded. It also explores the possibility of protecting fictional characters through trademark, industrial design, and the law on combating unfair competition.The second chapter focuses on the analysis of copyright protection for fictional characters. Two methods of protection are described: as an integral part of the original work and as an independent work. In order to provide a broader context and compare different legal systems, exemplary judgments from American and French courts are discussed. Additionally, selected forms of using fictional characters are examined, such as fanfiction, cosplay, and character merchandising.The third chapter discusses the issue of copyright protection for avatars in MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Games). It explains what an avatar is and discusses the possibility of classifying it as a fictional character protected as an independent work. The question of authorship attribution for avatars is also addressed, whether they are considered the creation of the player, the game producer, or a case of joint authorship. | pl |
| dc.abstract.pl | Niniejsza praca magisterska porusza tematykę ochrony prawnej postaci fikcyjnej. W rozprawie zaproponowana zostaje definicja postaci fikcyjnej oraz podział postaci fikcyjnych na kategorie uwzględniające rodzaj utworu, w którym postać została osadzona. Opisana jest także możliwość objęcia postaci fikcyjnej ochroną ze znaku towarowego, wzoru przemysłowego a także na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Drugi rozdział skupia się na analizie prawnoautorskiej ochrony postaci fikcyjnej. Opisane są dwa sposoby zabezpieczenia: jako integralna część utworu macierzystego oraz jako samodzielny utwór. W celu zarysowania szerszego kontekstu oraz zestawienia różnych porządków prawnych omówiono przykładowe orzeczenia sądów amerykańskich oraz francuskich. Dodatkowo, rozpatrzone zostały wybrane formy wykorzystania postaci fikcyjnej, takie jak: fanfiction, cosplay oraz character merchandising. W trzecim rozdziale pochylono się nad kwestią ochrony autorskoprawnej awatarów z gier komputerowych z gatunku MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Games). Przedstawiono, czym awatar jest oraz opisana została możliwość zakwalifikowania go jako postać fikcyjną chronioną jako samodzielny utwór. Poruszona została kwestia przypisania autorstwa awatara – czy jest on dziełem gracza, producenta gry, czy może jest to przypadek współautorstwa. | pl |
| dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
| dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
| dc.contributor.advisor | Matlak, Andrzej - 130390 | pl |
| dc.contributor.author | Grabowski, Dominik | pl |
| dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
| dc.contributor.reviewer | Matlak, Andrzej - 130390 | pl |
| dc.contributor.reviewer | Wyrwiński, Michał - 132809 | pl |
| dc.date.accessioned | 2023-07-28T22:26:28Z | |
| dc.date.available | 2023-07-28T22:26:28Z | |
| dc.date.submitted | 2023-07-07 | pl |
| dc.fieldofstudy | prawo | pl |
| dc.identifier.apd | diploma-168547-259035 | pl |
| dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/317360 | |
| dc.language | pol | pl |
| dc.subject.en | fictional character, copyright law, work, right of integrity, avatar, authorship | pl |
| dc.subject.pl | postać fikcyjna, prawo autorskie, utwór, prawo do integralności utworu, awatar, autorstwo | pl |
| dc.title | Postać fikcyjna jako przedmiot ochrony prawnej ze szczególnym uwzględnieniem prawa autorskiego | pl |
| dc.title.alternative | Fictional character as a subject of legal protection with particular emphasis on copyright law | pl |
| dc.type | master | pl |
| dspace.entity.type | Publication |