Postać fikcyjna jako przedmiot ochrony prawnej ze szczególnym uwzględnieniem prawa autorskiego

master
dc.abstract.enThis master's thesis addresses the topic of legal protection for fictional characters. The thesis proposes a definition of a fictional character and a classification of fictional characters into categories based on the type of work in which the character is embedded. It also explores the possibility of protecting fictional characters through trademark, industrial design, and the law on combating unfair competition.The second chapter focuses on the analysis of copyright protection for fictional characters. Two methods of protection are described: as an integral part of the original work and as an independent work. In order to provide a broader context and compare different legal systems, exemplary judgments from American and French courts are discussed. Additionally, selected forms of using fictional characters are examined, such as fanfiction, cosplay, and character merchandising.The third chapter discusses the issue of copyright protection for avatars in MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Games). It explains what an avatar is and discusses the possibility of classifying it as a fictional character protected as an independent work. The question of authorship attribution for avatars is also addressed, whether they are considered the creation of the player, the game producer, or a case of joint authorship.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca magisterska porusza tematykę ochrony prawnej postaci fikcyjnej. W rozprawie zaproponowana zostaje definicja postaci fikcyjnej oraz podział postaci fikcyjnych na kategorie uwzględniające rodzaj utworu, w którym postać została osadzona. Opisana jest także możliwość objęcia postaci fikcyjnej ochroną ze znaku towarowego, wzoru przemysłowego a także na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Drugi rozdział skupia się na analizie prawnoautorskiej ochrony postaci fikcyjnej. Opisane są dwa sposoby zabezpieczenia: jako integralna część utworu macierzystego oraz jako samodzielny utwór. W celu zarysowania szerszego kontekstu oraz zestawienia różnych porządków prawnych omówiono przykładowe orzeczenia sądów amerykańskich oraz francuskich. Dodatkowo, rozpatrzone zostały wybrane formy wykorzystania postaci fikcyjnej, takie jak: fanfiction, cosplay oraz character merchandising. W trzecim rozdziale pochylono się nad kwestią ochrony autorskoprawnej awatarów z gier komputerowych z gatunku MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Games). Przedstawiono, czym awatar jest oraz opisana została możliwość zakwalifikowania go jako postać fikcyjną chronioną jako samodzielny utwór. Poruszona została kwestia przypisania autorstwa awatara – czy jest on dziełem gracza, producenta gry, czy może jest to przypadek współautorstwa.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorMatlak, Andrzej - 130390 pl
dc.contributor.authorGrabowski, Dominikpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerMatlak, Andrzej - 130390 pl
dc.contributor.reviewerWyrwiński, Michał - 132809 pl
dc.date.accessioned2023-07-28T22:26:28Z
dc.date.available2023-07-28T22:26:28Z
dc.date.submitted2023-07-07pl
dc.fieldofstudyprawopl
dc.identifier.apddiploma-168547-259035pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/317360
dc.languagepolpl
dc.subject.enfictional character, copyright law, work, right of integrity, avatar, authorshippl
dc.subject.plpostać fikcyjna, prawo autorskie, utwór, prawo do integralności utworu, awatar, autorstwopl
dc.titlePostać fikcyjna jako przedmiot ochrony prawnej ze szczególnym uwzględnieniem prawa autorskiegopl
dc.title.alternativeFictional character as a subject of legal protection with particular emphasis on copyright lawpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This master's thesis addresses the topic of legal protection for fictional characters. The thesis proposes a definition of a fictional character and a classification of fictional characters into categories based on the type of work in which the character is embedded. It also explores the possibility of protecting fictional characters through trademark, industrial design, and the law on combating unfair competition.The second chapter focuses on the analysis of copyright protection for fictional characters. Two methods of protection are described: as an integral part of the original work and as an independent work. In order to provide a broader context and compare different legal systems, exemplary judgments from American and French courts are discussed. Additionally, selected forms of using fictional characters are examined, such as fanfiction, cosplay, and character merchandising.The third chapter discusses the issue of copyright protection for avatars in MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Games). It explains what an avatar is and discusses the possibility of classifying it as a fictional character protected as an independent work. The question of authorship attribution for avatars is also addressed, whether they are considered the creation of the player, the game producer, or a case of joint authorship.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca magisterska porusza tematykę ochrony prawnej postaci fikcyjnej. W rozprawie zaproponowana zostaje definicja postaci fikcyjnej oraz podział postaci fikcyjnych na kategorie uwzględniające rodzaj utworu, w którym postać została osadzona. Opisana jest także możliwość objęcia postaci fikcyjnej ochroną ze znaku towarowego, wzoru przemysłowego a także na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Drugi rozdział skupia się na analizie prawnoautorskiej ochrony postaci fikcyjnej. Opisane są dwa sposoby zabezpieczenia: jako integralna część utworu macierzystego oraz jako samodzielny utwór. W celu zarysowania szerszego kontekstu oraz zestawienia różnych porządków prawnych omówiono przykładowe orzeczenia sądów amerykańskich oraz francuskich. Dodatkowo, rozpatrzone zostały wybrane formy wykorzystania postaci fikcyjnej, takie jak: fanfiction, cosplay oraz character merchandising. W trzecim rozdziale pochylono się nad kwestią ochrony autorskoprawnej awatarów z gier komputerowych z gatunku MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Games). Przedstawiono, czym awatar jest oraz opisana została możliwość zakwalifikowania go jako postać fikcyjną chronioną jako samodzielny utwór. Poruszona została kwestia przypisania autorstwa awatara – czy jest on dziełem gracza, producenta gry, czy może jest to przypadek współautorstwa.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Matlak, Andrzej - 130390
dc.contributor.authorpl
Grabowski, Dominik
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Matlak, Andrzej - 130390
dc.contributor.reviewerpl
Wyrwiński, Michał - 132809
dc.date.accessioned
2023-07-28T22:26:28Z
dc.date.available
2023-07-28T22:26:28Z
dc.date.submittedpl
2023-07-07
dc.fieldofstudypl
prawo
dc.identifier.apdpl
diploma-168547-259035
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/317360
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
fictional character, copyright law, work, right of integrity, avatar, authorship
dc.subject.plpl
postać fikcyjna, prawo autorskie, utwór, prawo do integralności utworu, awatar, autorstwo
dc.titlepl
Postać fikcyjna jako przedmiot ochrony prawnej ze szczególnym uwzględnieniem prawa autorskiego
dc.title.alternativepl
Fictional character as a subject of legal protection with particular emphasis on copyright law
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
41
Views per month
Views per city
Warsaw
8
Krakow
3
Lodz
3
Olsztyn
3
Poznan
3
Sobótka
3
Torun
3
Wroclaw
3
Gliwice
2
Opatów
2

No access

No Thumbnail Available
Collections