'Important, not media-worthy' : the subject of social welfare in selected media from a message management perspective

2024
journal article
article
dc.abstract.enIn this article, I present the results of content analysis, extended by discourse analysis, which covered communications thematically related to social welfare in three media groups ("Rzeczpospolita", "Gazeta Wyborcza", "Fakt", "Super Express"; Onet, WP), published between 2019 and 2022. The analysis of media narratives constructed around social welfare and social integration institutions, as well as social workers, is currently an important research gap, especially as the academic discourse of social policy and the professional discourse of practitioners (workers) in the social welfare system has been dominated for almost two decades by a perception of a negative, unfavourable, inappropriate and/or unfair media image of welfare institutions. I decided to verify this 'hypothesis' through a systematic analysis. At the same time, the study made it possible to identify the main thematic and situational contexts, narrative patterns, and quantitative proportions of individual 'welfare motifs' in situational frameworks such as "information, response to individual or collective tragedy" or "scandal and intervention". The analysis confirmed the thesis of a highly schematic character of media texts dealing with the subject of social welfare and the particular phenomenon of message content management, oriented towards the preferences and expectations of individual media audiences. There is also a tendency to strongly link the ways in which the subject matter is framed, including the emotional tinge of the texts and the choice of narrative strategy, adequately to the frame and convention.
dc.abstract.plW artykule prezentuję wyniki przeprowadzonej analizy zawartości, poszerzonej o elementy analizy dyskursu, która objęła artykuły powiązane tematycznie z pomocą społeczną w trzech grupach mediów ("Rzeczpospolita", "Gazeta Wyborcza", "Fakt", "Super Express"; Onet, WP), opublikowane w latach 2019-2022. Analiza medialnych narracji budowanych wokół instytucji pomocy i integracji społecznej oraz pracowników socjalnych stanowi obecnie istotną lukę badawczą, zwłaszcza że w dyskursie naukowym polityki społecznej oraz dyskursie zawodowym praktyków (pracowników) systemu pomocy społecznej niemal od dwóch dekad dominuje przekonanie o negatywnym, niekorzystnym, niewłaściwym lub/i niesprawiedliwym obrazie medialnym instytucji pomocowych. Postanowiłem zweryfikować tę "hipotezę" w oparciu o systematyczną analizę. Badanie umożliwiło jednocześnie określenie głównych kontekstów tematycznych i sytuacyjnych, schematów narracyjnych oraz ilościowych proporcji poszczególnych "motywów pomocowych" w takich ramach sytuacyjnych, jak "informowanie, reakcja na indywidualną lub zbiorową tragedię" lub "skandal i interwencja". Analiza potwierdziła tezę o wysokim poziomie schematyczności tekstów medialnych podejmujących tematykę pomocy społecznej oraz szczególnego rodzaju zjawisko zarządzania treścią przekazu, zorientowanego na preferencje i oczekiwania odbiorców poszczególnych mediów. Uwidacznia się również tendencja mocnego powiązania sposobów ujęcia tematyki, w tym wyrazu emocjonalnego tekstów i doboru strategii narracji, adekwatnie do ramy i podjętej konwencji.
dc.contributor.authorSzyszka, Michał
dc.date.accessioned2025-02-25T08:04:48Z
dc.date.available2025-02-25T08:04:48Z
dc.date.createdat2025-02-25T08:04:48Zen
dc.date.issued2024
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 87-89
dc.description.number4 (260)
dc.description.physical73-89
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume67
dc.identifier.doi10.4467/22996362PZ.24.040.20561
dc.identifier.eissn2299-6362
dc.identifier.issn0555-0025
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/549440
dc.languageeng
dc.language.containereng
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.ensocial welfare in the media
dc.subject.encontent analysis
dc.subject.enmedia image of social welfare
dc.subject.enmedia message management
dc.subject.enaid reporting
dc.subject.ensituational frames
dc.subject.plpomoc społeczna w mediach
dc.subject.planaliza zawartości
dc.subject.plwizerunek medialny pomocy społecznej
dc.subject.plzarządzanie przekazem w mediach
dc.subject.plinformowanie o pomocy
dc.subject.plramy sytuacyjne
dc.subtypeArticle
dc.title'Important, not media-worthy' : the subject of social welfare in selected media from a message management perspective
dc.title.alternative"Ważne, niegodne mediów" : temat pomocy społecznej w wybranych mediach z perspektywy zarządzania przekazem
dc.title.journalMedia Research Issues
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
In this article, I present the results of content analysis, extended by discourse analysis, which covered communications thematically related to social welfare in three media groups ("Rzeczpospolita", "Gazeta Wyborcza", "Fakt", "Super Express"; Onet, WP), published between 2019 and 2022. The analysis of media narratives constructed around social welfare and social integration institutions, as well as social workers, is currently an important research gap, especially as the academic discourse of social policy and the professional discourse of practitioners (workers) in the social welfare system has been dominated for almost two decades by a perception of a negative, unfavourable, inappropriate and/or unfair media image of welfare institutions. I decided to verify this 'hypothesis' through a systematic analysis. At the same time, the study made it possible to identify the main thematic and situational contexts, narrative patterns, and quantitative proportions of individual 'welfare motifs' in situational frameworks such as "information, response to individual or collective tragedy" or "scandal and intervention". The analysis confirmed the thesis of a highly schematic character of media texts dealing with the subject of social welfare and the particular phenomenon of message content management, oriented towards the preferences and expectations of individual media audiences. There is also a tendency to strongly link the ways in which the subject matter is framed, including the emotional tinge of the texts and the choice of narrative strategy, adequately to the frame and convention.
dc.abstract.pl
W artykule prezentuję wyniki przeprowadzonej analizy zawartości, poszerzonej o elementy analizy dyskursu, która objęła artykuły powiązane tematycznie z pomocą społeczną w trzech grupach mediów ("Rzeczpospolita", "Gazeta Wyborcza", "Fakt", "Super Express"; Onet, WP), opublikowane w latach 2019-2022. Analiza medialnych narracji budowanych wokół instytucji pomocy i integracji społecznej oraz pracowników socjalnych stanowi obecnie istotną lukę badawczą, zwłaszcza że w dyskursie naukowym polityki społecznej oraz dyskursie zawodowym praktyków (pracowników) systemu pomocy społecznej niemal od dwóch dekad dominuje przekonanie o negatywnym, niekorzystnym, niewłaściwym lub/i niesprawiedliwym obrazie medialnym instytucji pomocowych. Postanowiłem zweryfikować tę "hipotezę" w oparciu o systematyczną analizę. Badanie umożliwiło jednocześnie określenie głównych kontekstów tematycznych i sytuacyjnych, schematów narracyjnych oraz ilościowych proporcji poszczególnych "motywów pomocowych" w takich ramach sytuacyjnych, jak "informowanie, reakcja na indywidualną lub zbiorową tragedię" lub "skandal i interwencja". Analiza potwierdziła tezę o wysokim poziomie schematyczności tekstów medialnych podejmujących tematykę pomocy społecznej oraz szczególnego rodzaju zjawisko zarządzania treścią przekazu, zorientowanego na preferencje i oczekiwania odbiorców poszczególnych mediów. Uwidacznia się również tendencja mocnego powiązania sposobów ujęcia tematyki, w tym wyrazu emocjonalnego tekstów i doboru strategii narracji, adekwatnie do ramy i podjętej konwencji.
dc.contributor.author
Szyszka, Michał
dc.date.accessioned
2025-02-25T08:04:48Z
dc.date.available
2025-02-25T08:04:48Z
dc.date.createdaten
2025-02-25T08:04:48Z
dc.date.issued
2024
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 87-89
dc.description.number
4 (260)
dc.description.physical
73-89
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
67
dc.identifier.doi
10.4467/22996362PZ.24.040.20561
dc.identifier.eissn
2299-6362
dc.identifier.issn
0555-0025
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/549440
dc.language
eng
dc.language.container
eng
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
social welfare in the media
dc.subject.en
content analysis
dc.subject.en
media image of social welfare
dc.subject.en
media message management
dc.subject.en
aid reporting
dc.subject.en
situational frames
dc.subject.pl
pomoc społeczna w mediach
dc.subject.pl
analiza zawartości
dc.subject.pl
wizerunek medialny pomocy społecznej
dc.subject.pl
zarządzanie przekazem w mediach
dc.subject.pl
informowanie o pomocy
dc.subject.pl
ramy sytuacyjne
dc.subtype
Article
dc.title
'Important, not media-worthy' : the subject of social welfare in selected media from a message management perspective
dc.title.alternative
"Ważne, niegodne mediów" : temat pomocy społecznej w wybranych mediach z perspektywy zarządzania przekazem
dc.title.journal
Media Research Issues
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
6
Views per month
Views per city
Krakow
4
Downloads
szyszka_important_not_media-worthy_2024.pdf
5