Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Realizm magiczny we współczesnej literaturze japońskiej na przykładzie „Czerwonych Dziewczyn. Legendy rodu Akakuchibów” Kazuki Sakuraby, „Po zmierzchu” Harukiego Murakamiego oraz „Nadepnęłam na węża” Hiromi Kawakami
Magical realism in contemporary Japanese literature - an analysis of 'Red Girls: The Legend of the Akakuchibas' by Kazuki Sakuraba, 'After Dark' by Haruki Murakami and 'A Snake Stepped On' by Hiromi Kawakami
realizm magiczny, współczesna literatura japońska, Kazuki Sakuraba, Haruki Murakami, Hiromi Kawakami
magical realism, contemporary Japanese literature, Kazuki Sakuraba, Haruki Murakami, Hiromi Kawakami
Celem niniejszej pracy jest identyfikacja oraz analiza elementów konwencji realistyczno- magicznej w trzech wybranych utworach współczesnej literatury japońskiej – "Czerwone dziewczyny. Legenda rodu Akakuchibów" Kazuki Sakuraby, "Po zmierzchu" Harukiego Murakamiego oraz "Nadepnęłam na węża" Hiromi Kawakami. Termin „realizm magiczny” odnosił się pierwotnie do nowej tendencji artystycznej, którą w 1925 roku niemiecki krytyk sztuki Franz Roh dostrzegł w malarstwie europejskim. Od tego czasu pojęcie objęło wiele innych dziedzin sztuki, a dziś znane jest przede wszystkim jako konwencja literacka. Latynoamerykański pierwowzór tego zjawiska powstawał w specyficznych uwarunkowaniach historycznych i kulturowych XX wieku. Od tego czasu z gatunku literackiego kojarzonego głównie z Ameryką Łacińską stał się fenomenem światowym i jako taki zmieniał się i ewoluował. Jak udowadnia niniejsza praca, także autorzy japońskiej prozy chętnie sięgają po elementy konwencji realistyczno-magicznej, dzięki którym wyrażają złożoność współczesnego świata i skomplikowaną ponowoczesną rzeczywistość. Robią to zarówno twórcy literatury wysokiej, popularnej jak i tej z pogranicza. Dobór tekstów do pracy podyktowany był próbą wskazania sposobu funkcjonowania realizmu magicznego w utworach reprezentujących różną tematykę i różny poziom literacki. Choć analizowanych tekstów nie można nazwać modelowymi przykładami nurtu jakim jest realizm magiczny, to w każdym z nich jest on świadomie – choć odmiennie – wykorzystywanym środkiem artystycznego wyrazu.
The aim of this work is to identify and analyse elements of the magical-realist convention in three selected works of contemporary Japanese literature - 'Red Girls: The Legend of the Akakuchibas' by Kazuki Sakuraba, 'After Dark' by Haruki Murakami and 'A Snake Stepped On' by Hiromi Kawakami. The term 'magical realism' originally referred to a new artistic tendency recognized by an art critic Franz Roh in European painting, and which is known today mainly as a literary convention. Since its beginnings as a primarily Latin-American mode, it has become a worldwide phenomenon and has changed and evolved as such. Today, Japanese authors creating both highbrow and popular literature, too, are keen to draw on elements of the genre, which make it easier to express the complexity of the contemporary world. Although the three selected works cannot be called model examples of the magic realism convention, authors of each work make use of its elements.
dc.abstract.en | The aim of this work is to identify and analyse elements of the magical-realist convention in three selected works of contemporary Japanese literature - 'Red Girls: The Legend of the Akakuchibas' by Kazuki Sakuraba, 'After Dark' by Haruki Murakami and 'A Snake Stepped On' by Hiromi Kawakami. The term 'magical realism' originally referred to a new artistic tendency recognized by an art critic Franz Roh in European painting, and which is known today mainly as a literary convention. Since its beginnings as a primarily Latin-American mode, it has become a worldwide phenomenon and has changed and evolved as such. Today, Japanese authors creating both highbrow and popular literature, too, are keen to draw on elements of the genre, which make it easier to express the complexity of the contemporary world. Although the three selected works cannot be called model examples of the magic realism convention, authors of each work make use of its elements. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest identyfikacja oraz analiza elementów konwencji realistyczno- magicznej w trzech wybranych utworach współczesnej literatury japońskiej – "Czerwone dziewczyny. Legenda rodu Akakuchibów" Kazuki Sakuraby, "Po zmierzchu" Harukiego Murakamiego oraz "Nadepnęłam na węża" Hiromi Kawakami. Termin „realizm magiczny” odnosił się pierwotnie do nowej tendencji artystycznej, którą w 1925 roku niemiecki krytyk sztuki Franz Roh dostrzegł w malarstwie europejskim. Od tego czasu pojęcie objęło wiele innych dziedzin sztuki, a dziś znane jest przede wszystkim jako konwencja literacka. Latynoamerykański pierwowzór tego zjawiska powstawał w specyficznych uwarunkowaniach historycznych i kulturowych XX wieku. Od tego czasu z gatunku literackiego kojarzonego głównie z Ameryką Łacińską stał się fenomenem światowym i jako taki zmieniał się i ewoluował. Jak udowadnia niniejsza praca, także autorzy japońskiej prozy chętnie sięgają po elementy konwencji realistyczno-magicznej, dzięki którym wyrażają złożoność współczesnego świata i skomplikowaną ponowoczesną rzeczywistość. Robią to zarówno twórcy literatury wysokiej, popularnej jak i tej z pogranicza. Dobór tekstów do pracy podyktowany był próbą wskazania sposobu funkcjonowania realizmu magicznego w utworach reprezentujących różną tematykę i różny poziom literacki. Choć analizowanych tekstów nie można nazwać modelowymi przykładami nurtu jakim jest realizm magiczny, to w każdym z nich jest on świadomie – choć odmiennie – wykorzystywanym środkiem artystycznego wyrazu. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Sonoyama, Senri - 185954 | pl |
dc.contributor.author | Piłat, Natalia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Sonoyama, Senri - 185954 | pl |
dc.contributor.reviewer | Majtczak, Tomasz - 130227 | pl |
dc.date.accessioned | 2022-10-03T21:44:24Z | |
dc.date.available | 2022-10-03T21:44:24Z | |
dc.date.submitted | 2022-09-29 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia orientalna - japonistyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-161962-193838 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/300689 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | magical realism, contemporary Japanese literature, Kazuki Sakuraba, Haruki Murakami, Hiromi Kawakami | pl |
dc.subject.pl | realizm magiczny, współczesna literatura japońska, Kazuki Sakuraba, Haruki Murakami, Hiromi Kawakami | pl |
dc.title | Realizm magiczny we współczesnej literaturze japońskiej na przykładzie „Czerwonych Dziewczyn. Legendy rodu Akakuchibów” Kazuki Sakuraby, „Po zmierzchu” Harukiego Murakamiego oraz „Nadepnęłam na węża” Hiromi Kawakami | pl |
dc.title.alternative | Magical realism in contemporary Japanese literature - an analysis of 'Red Girls: The Legend of the Akakuchibas' by Kazuki Sakuraba, 'After Dark' by Haruki Murakami and 'A Snake Stepped On' by Hiromi Kawakami | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |