Ochrona oznaczenia przedsiębiorstwa w prawie polskim

master
dc.abstract.enDesignation of company has significant economic and legal importance. The entrepreneur must be recognizable on the background of its competitors, in order to be possible to identify the market by potential customers. The aim of the study was to analyze polish law institutions that protect designation of company inter alia: name, firm, trademark, brand name, trade name, Internet domain name. It describes the ability to protect companies designations: shape of the bottle, perfume or product name. It is concluded the traditional signs are in polish law adequately protected. Attention was drawn to the need to create a legal framework for such designations as the brand, internet domain, the smell. Proper management of protecting the designation has a significant effect on the value or reputation of the company and its profits. That is why protection is a fundamental challenge for both lawyers and entrepreneurs.pl
dc.abstract.plOznaczenie przedsiębiorstwa ma istotne znaczenie gospodarcze, a w efekcie również prawne. Przedsiębiorca musi być rozpoznawalny na tle swoich konkurentów, aby być możliwym do identyfikacji na rynku przez potencjalnych klientów. Celem pracy była analiza instytucji prawa polskiego, chroniących oznaczenia przedsiębiorstwa m.in.: nazwę, firmę, znak towarowy, markę, nazwę handlową, domenę internetową. Opisano w niej możliwość ochrony oznaczenia przedsiębiorstwa w postaci kształtu flakonu, zapachu perfum czy nazwy produktu. Wysunięto wniosek, iż tradycyjne oznaczenia są w polskim prawie chronione dostatecznie. Zwrócono uwagę na potrzebę stworzenia ram prawnych dla takich oznaczeń jak: marka, domena internetowa, zapach. Odpowiednie zarządzanie ochroną oznaczenia ma znaczący wpływ na wartość czy renomę przedsiębiorstwa oraz jego zyski. Dlatego ochrona ta jest podstawowym wyzwaniem zarówno dla prawników, jak i przedsiębiorców.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorPodrecki, Paweł - 131477 pl
dc.contributor.authorPodbielska, Magdalenapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerPodrecki, Paweł - 131477 pl
dc.contributor.reviewerKasprzycki, Dariuszpl
dc.date.accessioned2020-07-26T12:44:42Z
dc.date.available2020-07-26T12:44:42Z
dc.date.submitted2015-07-01pl
dc.fieldofstudyprawopl
dc.identifier.apddiploma-95735-126963pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/203255
dc.languagepolpl
dc.subject.endesignation of company, firm, brand name, bottle of perfumepl
dc.subject.ploznaczenie przedsiębiorstwa, firma, marka, flakon perfumpl
dc.titleOchrona oznaczenia przedsiębiorstwa w prawie polskimpl
dc.title.alternativeProtection of company’s designation in polish law.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Designation of company has significant economic and legal importance. The entrepreneur must be recognizable on the background of its competitors, in order to be possible to identify the market by potential customers. The aim of the study was to analyze polish law institutions that protect designation of company inter alia: name, firm, trademark, brand name, trade name, Internet domain name. It describes the ability to protect companies designations: shape of the bottle, perfume or product name. It is concluded the traditional signs are in polish law adequately protected. Attention was drawn to the need to create a legal framework for such designations as the brand, internet domain, the smell. Proper management of protecting the designation has a significant effect on the value or reputation of the company and its profits. That is why protection is a fundamental challenge for both lawyers and entrepreneurs.
dc.abstract.plpl
Oznaczenie przedsiębiorstwa ma istotne znaczenie gospodarcze, a w efekcie również prawne. Przedsiębiorca musi być rozpoznawalny na tle swoich konkurentów, aby być możliwym do identyfikacji na rynku przez potencjalnych klientów. Celem pracy była analiza instytucji prawa polskiego, chroniących oznaczenia przedsiębiorstwa m.in.: nazwę, firmę, znak towarowy, markę, nazwę handlową, domenę internetową. Opisano w niej możliwość ochrony oznaczenia przedsiębiorstwa w postaci kształtu flakonu, zapachu perfum czy nazwy produktu. Wysunięto wniosek, iż tradycyjne oznaczenia są w polskim prawie chronione dostatecznie. Zwrócono uwagę na potrzebę stworzenia ram prawnych dla takich oznaczeń jak: marka, domena internetowa, zapach. Odpowiednie zarządzanie ochroną oznaczenia ma znaczący wpływ na wartość czy renomę przedsiębiorstwa oraz jego zyski. Dlatego ochrona ta jest podstawowym wyzwaniem zarówno dla prawników, jak i przedsiębiorców.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Podrecki, Paweł - 131477
dc.contributor.authorpl
Podbielska, Magdalena
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Podrecki, Paweł - 131477
dc.contributor.reviewerpl
Kasprzycki, Dariusz
dc.date.accessioned
2020-07-26T12:44:42Z
dc.date.available
2020-07-26T12:44:42Z
dc.date.submittedpl
2015-07-01
dc.fieldofstudypl
prawo
dc.identifier.apdpl
diploma-95735-126963
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/203255
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
designation of company, firm, brand name, bottle of perfume
dc.subject.plpl
oznaczenie przedsiębiorstwa, firma, marka, flakon perfum
dc.titlepl
Ochrona oznaczenia przedsiębiorstwa w prawie polskim
dc.title.alternativepl
Protection of company’s designation in polish law.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
22
Views per month
Views per city
Wroclaw
6
Bydgoszcz
4
Warsaw
2
Boardman
1
Dublin
1
Groningen
1
Sofia
1
Torun
1

No access

No Thumbnail Available