Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Las Aokigahara jako przykład dark tourismu w Japonii
Aokigahara Forest as an example of dark tourism in Japan
dark tourism, samobójstwo, Aokigahara, popkultura, las samobójców
dark tourism, suicide, Aokigahara, pop culture, suicide forest
Niniejsza praca dyplomowa ma na celu kompleksową analizę zjawiska dark tourismu w lesie Aokigahara, znanym jako „las samobójców”, uwzględniając przyczyny samobójstw, motywacje turystów oraz rolę popkultury w jego promowaniu. Przedstawiona została geneza samobójstwa w Japonii, mająca wpływ na wysoki wskaźnik samobójstw współcześnie. Opisano globalny fenomen, jakim stał się dark tourism, prezentując przy tym najbardziej znane miejsca takiej turystyki na świecie i w Japonii, takie jak Muzeum Auschwitz - Birkenau czy Czarnobyl. Przedstawiono także motywacje turystów do odwiedzin poszczególnych miejsc oraz kwestie etyczne wiązane z tego typu podróżami. Na koniec, przenalizowano dark tourism w lesie Aokigahara, obejmując wpływ popkultury, w tym literatury, filmów i mediów społecznościowych, na percepcję tego miejsca i przyciąganie turystów. Praca stara się zrozumieć, jak popkultura kształtuje mroczny wizerunek lasu Aokigahara oraz jakie ma to implikacje społeczne.
This thesis aims to comprehensively analyse the phenomenon of dark tourism in the Aokigahara forest, known as the 'suicide forest', considering the causes of suicide, the motivations of tourists and the role of pop culture in promoting it. The origins of suicide in Japan, influencing the high suicide rate today, are presented. The global phenomenon that dark tourism has become is described, presenting the most famous sites of such tourism in the world and in Japan, such as the Auschwitz - Birkenau Museum or Chernobyl. The motivations of tourists to visit particular sites and the ethical issues related to this type of travelling are also presented. Finally, dark tourism in Aokigahara Forest is analysed, covering the impact of pop culture, including literature, films and social media on the perception of the site and the attraction of tourists. The paper seeks to understand how pop culture shapes the dark image of Aokigahara Forest and the social implications of this.
dc.abstract.en | This thesis aims to comprehensively analyse the phenomenon of dark tourism in the Aokigahara forest, known as the 'suicide forest', considering the causes of suicide, the motivations of tourists and the role of pop culture in promoting it. The origins of suicide in Japan, influencing the high suicide rate today, are presented. The global phenomenon that dark tourism has become is described, presenting the most famous sites of such tourism in the world and in Japan, such as the Auschwitz - Birkenau Museum or Chernobyl. The motivations of tourists to visit particular sites and the ethical issues related to this type of travelling are also presented. Finally, dark tourism in Aokigahara Forest is analysed, covering the impact of pop culture, including literature, films and social media on the perception of the site and the attraction of tourists. The paper seeks to understand how pop culture shapes the dark image of Aokigahara Forest and the social implications of this. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca dyplomowa ma na celu kompleksową analizę zjawiska dark tourismu w lesie Aokigahara, znanym jako „las samobójców”, uwzględniając przyczyny samobójstw, motywacje turystów oraz rolę popkultury w jego promowaniu. Przedstawiona została geneza samobójstwa w Japonii, mająca wpływ na wysoki wskaźnik samobójstw współcześnie. Opisano globalny fenomen, jakim stał się dark tourism, prezentując przy tym najbardziej znane miejsca takiej turystyki na świecie i w Japonii, takie jak Muzeum Auschwitz - Birkenau czy Czarnobyl. Przedstawiono także motywacje turystów do odwiedzin poszczególnych miejsc oraz kwestie etyczne wiązane z tego typu podróżami. Na koniec, przenalizowano dark tourism w lesie Aokigahara, obejmując wpływ popkultury, w tym literatury, filmów i mediów społecznościowych, na percepcję tego miejsca i przyciąganie turystów. Praca stara się zrozumieć, jak popkultura kształtuje mroczny wizerunek lasu Aokigahara oraz jakie ma to implikacje społeczne. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.contributor.advisor | Pletnia, Maciej - 134038 | pl |
dc.contributor.author | Kulik, Aleksandra - USOS305649 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Dybała, Paweł - USOS21636 | pl |
dc.contributor.reviewer | Pletnia, Maciej - 134038 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-07-08T23:12:13Z | |
dc.date.available | 2024-07-08T23:12:13Z | |
dc.date.submitted | 2024-07-08 | pl |
dc.fieldofstudy | studia nad Japonią | pl |
dc.identifier.apd | diploma-174946-305649 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/373297 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | dark tourism, suicide, Aokigahara, pop culture, suicide forest | pl |
dc.subject.pl | dark tourism, samobójstwo, Aokigahara, popkultura, las samobójców | pl |
dc.title | Las Aokigahara jako przykład dark tourismu w Japonii | pl |
dc.title.alternative | Aokigahara Forest as an example of dark tourism in Japan | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |