Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Rodzina wielokulturowa w kontekście kształtowania tożsamości dziecka
Multicultural family in the context of shaping a child's identity
Słowa klucze: wielokulturowość, rodzina, rodzina wielokulturowa, dziecko, tożsamość
Key words: multiculturalism, family, multicultural family, child, identity.
Moja praca zatytułowana Rodzina wielokulturowa w kontekście kształtowania tożsamości dziecka poświęcona jest problematyce obecnego dziś zjawiska występowania rodzin wielokulturowych oraz funkcjonowania w nich dzieci. Praca ta podejmuje temat powszechności występowania tego zjawiska oraz przemian w tym zakresie na przestrzeni lat, a także powszechnych trudności i problemów, które towarzyszą często członkom rodzin wielokulturowych. Skupiono się w niej również na sytuacji dziecka z rodziny wielokulturowej. Dziecko to jako osoba znajdująca na “granicy kultur”, zmuszona jest bardzo często do nieustannego poszukiwania siebie, swojej tożsamości, napotykając przy tym na wiele specyficznych problemów i trudności. Badania wykazują, że dzieci z rodzin wielokulturowych znacznie bardziej narażone są na dyskryminację ze strony społeczeństwa, a to z kolei przyczyniać się może znacząco do kryzysów tożsamościowych, poczucia osamotnienia i zagubienia. W pracy podkreśla się nie tylko znaczenie odpowiedniego wychowania i wsparcia przez najbliższych dziecka, ale również niezwykle ważną rolę przypisuje się otoczeniu społecznemu, dlatego na końcu pracy zajęto się także tematyką edukacji wielokulturowej, jako korzystnego procesu przygotowującego społeczeństwo do życia i funkcjonowania w różnorodnym świecie, którego filarami ma być szacunek i respektowanie różnic występujących między ludźmi. Jest to niezwykle istotny, lecz niewystarczająco podejmowany temat w obecnych czasach. Dzisiejszy świat jest pełen różnorodności kulturowej, a więc wymaga on wdrożenia i zastosowania takich zasad oraz praktyk, które zapewnią wszystkim jednostkom warunki, które będą w stanie sprostać ich potrzebom rozwojowym - które wspierać będą proces poszukiwania własnej osobowości i tożsamości oraz umożliwiać będą ekspresję swojej wyjątkowości.
The following work entitled Multicultural family in the context of shaping a child's identity is devoted to the current phenomenon of multicultural families. This work addresses the topic of the prevalence of this phenomenon and changes in this area over the years, as well as common difficulties and problems that often accompany members of multicultural families. It also focuses on the situation of a child from a multicultural family. This child, as a person on the "border of cultures", is very often forced to constantly search for themselves and their identity, while encountering many specific problems and difficulties. This work emphasizes not only the importance of proper upbringing and support by the child's relatives, but also an extremely important role is assigned to the social environment, which is why at the end of the work the subject of multicultural education was also addressed as a beneficial process preparing society for living and functioning in a diverse world, the pillars of which are to be respect for the differences between people. This is an extremely important but insufficiently addressed topic nowadays. Today's world is full of cultural diversity, so it requires the implementation and application of such principles and practices that will provide all individuals with conditions that will be able to meet their development needs - that will support the process of searching for their own personality and identity and will enable the expression of their uniqueness.
dc.abstract.en | The following work entitled Multicultural family in the context of shaping a child's identity is devoted to the current phenomenon of multicultural families. This work addresses the topic of the prevalence of this phenomenon and changes in this area over the years, as well as common difficulties and problems that often accompany members of multicultural families. It also focuses on the situation of a child from a multicultural family. This child, as a person on the "border of cultures", is very often forced to constantly search for themselves and their identity, while encountering many specific problems and difficulties. This work emphasizes not only the importance of proper upbringing and support by the child's relatives, but also an extremely important role is assigned to the social environment, which is why at the end of the work the subject of multicultural education was also addressed as a beneficial process preparing society for living and functioning in a diverse world, the pillars of which are to be respect for the differences between people. This is an extremely important but insufficiently addressed topic nowadays. Today's world is full of cultural diversity, so it requires the implementation and application of such principles and practices that will provide all individuals with conditions that will be able to meet their development needs - that will support the process of searching for their own personality and identity and will enable the expression of their uniqueness. | pl |
dc.abstract.pl | Moja praca zatytułowana Rodzina wielokulturowa w kontekście kształtowania tożsamości dziecka poświęcona jest problematyce obecnego dziś zjawiska występowania rodzin wielokulturowych oraz funkcjonowania w nich dzieci. Praca ta podejmuje temat powszechności występowania tego zjawiska oraz przemian w tym zakresie na przestrzeni lat, a także powszechnych trudności i problemów, które towarzyszą często członkom rodzin wielokulturowych. Skupiono się w niej również na sytuacji dziecka z rodziny wielokulturowej. Dziecko to jako osoba znajdująca na “granicy kultur”, zmuszona jest bardzo często do nieustannego poszukiwania siebie, swojej tożsamości, napotykając przy tym na wiele specyficznych problemów i trudności. Badania wykazują, że dzieci z rodzin wielokulturowych znacznie bardziej narażone są na dyskryminację ze strony społeczeństwa, a to z kolei przyczyniać się może znacząco do kryzysów tożsamościowych, poczucia osamotnienia i zagubienia. W pracy podkreśla się nie tylko znaczenie odpowiedniego wychowania i wsparcia przez najbliższych dziecka, ale również niezwykle ważną rolę przypisuje się otoczeniu społecznemu, dlatego na końcu pracy zajęto się także tematyką edukacji wielokulturowej, jako korzystnego procesu przygotowującego społeczeństwo do życia i funkcjonowania w różnorodnym świecie, którego filarami ma być szacunek i respektowanie różnic występujących między ludźmi. Jest to niezwykle istotny, lecz niewystarczająco podejmowany temat w obecnych czasach. Dzisiejszy świat jest pełen różnorodności kulturowej, a więc wymaga on wdrożenia i zastosowania takich zasad oraz praktyk, które zapewnią wszystkim jednostkom warunki, które będą w stanie sprostać ich potrzebom rozwojowym - które wspierać będą proces poszukiwania własnej osobowości i tożsamości oraz umożliwiać będą ekspresję swojej wyjątkowości. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Jagielska, Dominika | pl |
dc.contributor.author | Kunysz, Aleksandra | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Jagielska, Dominika | pl |
dc.contributor.reviewer | Kościelniak, Marek - 129216 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-07-11T22:37:23Z | |
dc.date.available | 2023-07-11T22:37:23Z | |
dc.date.submitted | 2023-07-10 | pl |
dc.fieldofstudy | pedagogika | pl |
dc.identifier.apd | diploma-168798-290674 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/315810 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Key words: multiculturalism, family, multicultural family, child, identity. | pl |
dc.subject.pl | Słowa klucze: wielokulturowość, rodzina, rodzina wielokulturowa, dziecko, tożsamość | pl |
dc.title | Rodzina wielokulturowa w kontekście kształtowania tożsamości dziecka | pl |
dc.title.alternative | Multicultural family in the context of shaping a child's identity | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |