Rodzina wielokulturowa w kontekście kształtowania tożsamości dziecka

licenciate
dc.abstract.enThe following work entitled Multicultural family in the context of shaping a child's identity is devoted to the current phenomenon of multicultural families. This work addresses the topic of the prevalence of this phenomenon and changes in this area over the years, as well as common difficulties and problems that often accompany members of multicultural families. It also focuses on the situation of a child from a multicultural family. This child, as a person on the "border of cultures", is very often forced to constantly search for themselves and their identity, while encountering many specific problems and difficulties. This work emphasizes not only the importance of proper upbringing and support by the child's relatives, but also an extremely important role is assigned to the social environment, which is why at the end of the work the subject of multicultural education was also addressed as a beneficial process preparing society for living and functioning in a diverse world, the pillars of which are to be respect for the differences between people. This is an extremely important but insufficiently addressed topic nowadays. Today's world is full of cultural diversity, so it requires the implementation and application of such principles and practices that will provide all individuals with conditions that will be able to meet their development needs - that will support the process of searching for their own personality and identity and will enable the expression of their uniqueness.pl
dc.abstract.plMoja praca zatytułowana Rodzina wielokulturowa w kontekście kształtowania tożsamości dziecka poświęcona jest problematyce obecnego dziś zjawiska występowania rodzin wielokulturowych oraz funkcjonowania w nich dzieci. Praca ta podejmuje temat powszechności występowania tego zjawiska oraz przemian w tym zakresie na przestrzeni lat, a także powszechnych trudności i problemów, które towarzyszą często członkom rodzin wielokulturowych. Skupiono się w niej również na sytuacji dziecka z rodziny wielokulturowej. Dziecko to jako osoba znajdująca na “granicy kultur”, zmuszona jest bardzo często do nieustannego poszukiwania siebie, swojej tożsamości, napotykając przy tym na wiele specyficznych problemów i trudności. Badania wykazują, że dzieci z rodzin wielokulturowych znacznie bardziej narażone są na dyskryminację ze strony społeczeństwa, a to z kolei przyczyniać się może znacząco do kryzysów tożsamościowych, poczucia osamotnienia i zagubienia. W pracy podkreśla się nie tylko znaczenie odpowiedniego wychowania i wsparcia przez najbliższych dziecka, ale również niezwykle ważną rolę przypisuje się otoczeniu społecznemu, dlatego na końcu pracy zajęto się także tematyką edukacji wielokulturowej, jako korzystnego procesu przygotowującego społeczeństwo do życia i funkcjonowania w różnorodnym świecie, którego filarami ma być szacunek i respektowanie różnic występujących między ludźmi. Jest to niezwykle istotny, lecz niewystarczająco podejmowany temat w obecnych czasach. Dzisiejszy świat jest pełen różnorodności kulturowej, a więc wymaga on wdrożenia i zastosowania takich zasad oraz praktyk, które zapewnią wszystkim jednostkom warunki, które będą w stanie sprostać ich potrzebom rozwojowym - które wspierać będą proces poszukiwania własnej osobowości i tożsamości oraz umożliwiać będą ekspresję swojej wyjątkowości.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorJagielska, Dominikapl
dc.contributor.authorKunysz, Aleksandrapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerJagielska, Dominikapl
dc.contributor.reviewerKościelniak, Marek - 129216 pl
dc.date.accessioned2023-07-11T22:37:23Z
dc.date.available2023-07-11T22:37:23Z
dc.date.submitted2023-07-10pl
dc.fieldofstudypedagogikapl
dc.identifier.apddiploma-168798-290674pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/315810
dc.languagepolpl
dc.subject.enKey words: multiculturalism, family, multicultural family, child, identity.pl
dc.subject.plSłowa klucze: wielokulturowość, rodzina, rodzina wielokulturowa, dziecko, tożsamośćpl
dc.titleRodzina wielokulturowa w kontekście kształtowania tożsamości dzieckapl
dc.title.alternativeMulticultural family in the context of shaping a child's identitypl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The following work entitled Multicultural family in the context of shaping a child's identity is devoted to the current phenomenon of multicultural families. This work addresses the topic of the prevalence of this phenomenon and changes in this area over the years, as well as common difficulties and problems that often accompany members of multicultural families. It also focuses on the situation of a child from a multicultural family. This child, as a person on the "border of cultures", is very often forced to constantly search for themselves and their identity, while encountering many specific problems and difficulties. This work emphasizes not only the importance of proper upbringing and support by the child's relatives, but also an extremely important role is assigned to the social environment, which is why at the end of the work the subject of multicultural education was also addressed as a beneficial process preparing society for living and functioning in a diverse world, the pillars of which are to be respect for the differences between people. This is an extremely important but insufficiently addressed topic nowadays. Today's world is full of cultural diversity, so it requires the implementation and application of such principles and practices that will provide all individuals with conditions that will be able to meet their development needs - that will support the process of searching for their own personality and identity and will enable the expression of their uniqueness.
dc.abstract.plpl
Moja praca zatytułowana Rodzina wielokulturowa w kontekście kształtowania tożsamości dziecka poświęcona jest problematyce obecnego dziś zjawiska występowania rodzin wielokulturowych oraz funkcjonowania w nich dzieci. Praca ta podejmuje temat powszechności występowania tego zjawiska oraz przemian w tym zakresie na przestrzeni lat, a także powszechnych trudności i problemów, które towarzyszą często członkom rodzin wielokulturowych. Skupiono się w niej również na sytuacji dziecka z rodziny wielokulturowej. Dziecko to jako osoba znajdująca na “granicy kultur”, zmuszona jest bardzo często do nieustannego poszukiwania siebie, swojej tożsamości, napotykając przy tym na wiele specyficznych problemów i trudności. Badania wykazują, że dzieci z rodzin wielokulturowych znacznie bardziej narażone są na dyskryminację ze strony społeczeństwa, a to z kolei przyczyniać się może znacząco do kryzysów tożsamościowych, poczucia osamotnienia i zagubienia. W pracy podkreśla się nie tylko znaczenie odpowiedniego wychowania i wsparcia przez najbliższych dziecka, ale również niezwykle ważną rolę przypisuje się otoczeniu społecznemu, dlatego na końcu pracy zajęto się także tematyką edukacji wielokulturowej, jako korzystnego procesu przygotowującego społeczeństwo do życia i funkcjonowania w różnorodnym świecie, którego filarami ma być szacunek i respektowanie różnic występujących między ludźmi. Jest to niezwykle istotny, lecz niewystarczająco podejmowany temat w obecnych czasach. Dzisiejszy świat jest pełen różnorodności kulturowej, a więc wymaga on wdrożenia i zastosowania takich zasad oraz praktyk, które zapewnią wszystkim jednostkom warunki, które będą w stanie sprostać ich potrzebom rozwojowym - które wspierać będą proces poszukiwania własnej osobowości i tożsamości oraz umożliwiać będą ekspresję swojej wyjątkowości.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Jagielska, Dominika
dc.contributor.authorpl
Kunysz, Aleksandra
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Jagielska, Dominika
dc.contributor.reviewerpl
Kościelniak, Marek - 129216
dc.date.accessioned
2023-07-11T22:37:23Z
dc.date.available
2023-07-11T22:37:23Z
dc.date.submittedpl
2023-07-10
dc.fieldofstudypl
pedagogika
dc.identifier.apdpl
diploma-168798-290674
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/315810
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Key words: multiculturalism, family, multicultural family, child, identity.
dc.subject.plpl
Słowa klucze: wielokulturowość, rodzina, rodzina wielokulturowa, dziecko, tożsamość
dc.titlepl
Rodzina wielokulturowa w kontekście kształtowania tożsamości dziecka
dc.title.alternativepl
Multicultural family in the context of shaping a child's identity
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
38
Views per month
Views per city
Warsaw
12
Krakow
4
Torun
2
Wroclaw
2
Zabrze
2
Bialystok
1
Gdansk
1
Katowice
1
Malczyce
1
Piotrkow Trybunalski
1

No access

No Thumbnail Available