Polarisation of content in Polish news making, as exemplified by news programmes of licensed broadcasters and the public service broadcaster

2021
journal article
article
dc.abstract.enThe paper contains a quantitative and qualitative analysis of the news services of the three largest broadcasters and three events essential for the functioning of the state and public life in Poland. The first one was the amendment to the Supreme Court Act of July 2017. The second event was the local elections campaign in Poland (broadcasts aired on the 18th of October 2018, the last but one day of the elections campaign), while the third set of material were the news items on the murder of the Mayor of Gdańsk - Paweł Adamowicz (broadcasts aired on the 15th of January 2019, one day after the tragic event). The analysis focused on the evening news editions by the three most popular broadcasters with the highest viewership, including commercial stations (i.e. TVN's Fakty and Polsat's Wydarzenia) and the public broadcaster (i.e. the Polish Television's Wiadomości). In total, 43 news items of 2 hours, 20 minutes and 6 seconds were analysed. The study has revealed a clear polarisation of news content coming from the licensed broadcasters and the public service broadcaster.pl
dc.abstract.plArtykuł przedstawia wyniki ilościowej i jakościowej analizy serwisów informacyjnych trzech największych nadawców oraz trzech wydarzeń istotnych dla funkcjonowania państwa i życia publicznego w Polsce. Pierwszym z nich była nowelizacja ustawy o Sądzie Najwyższym z lipca 2017 r. Drugim wydarzeniem była samorządowa kampania wyborcza w Polsce (analizowane były programy z 18 października 2018 r., przedostatniego dnia kampanii wyborczej). Trzecim wydarzeniem, relacjonowanym w analizowanych serwisach (15 stycznia 2019 r., dzień po tragicznym wydarzeniu), było zabójstwo Prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza. Analiza skoncentrowana była na wieczornych wydaniach informacyjnych programów trzech najpopularniejszych nadawców o największej oglądalności, w tym stacji komercyjnych (tj. Fakty TVN i Wydarzenia Polsatu) oraz nadawcy publicznego (tj. Wiadomości TVP). W sumie przeanalizowano 43 materiały trwające 2 godziny, 20 minut i 6 sekund. Badanie ujawniło wyraźną polaryzację treści informacyjnych przekazywanych przez nadawców prywatnych i publicznych.pl
dc.contributor.authorSkrzypczak, Jędrzejpl
dc.contributor.authorIwasiuta, Grzegorzpl
dc.date.accessioned2023-08-25T09:31:02Z
dc.date.available2023-08-25T09:31:02Z
dc.date.issued2021pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 46-48pl
dc.description.number2 (246)pl
dc.description.physical23-48pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume64pl
dc.identifier.doi10.4467/22996362PZ.21.009.13474pl
dc.identifier.eissn2299-6362pl
dc.identifier.issn0555-0025pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/317994
dc.languageengpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY-NC-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.ennewspl
dc.subject.enmediapl
dc.subject.enbroadcasterspl
dc.subject.enmedia pluralismpl
dc.subject.enpolarisation of media contentpl
dc.subject.enfreedom of speechpl
dc.subject.plwiadomościpl
dc.subject.plmediapl
dc.subject.plnadawcypl
dc.subject.plpluralizm mediówpl
dc.subject.plpolaryzacja treści medialnychpl
dc.subject.plwolność słowapl
dc.subtypeArticlepl
dc.titlePolarisation of content in Polish news making, as exemplified by news programmes of licensed broadcasters and the public service broadcasterpl
dc.title.alternativePolaryzacja treści serwisów informacyjnych w Polsce na przykładzie programów informacyjnych nadawców prywatnych i publicznychpl
dc.title.journalZeszyty Prasoznawczepl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The paper contains a quantitative and qualitative analysis of the news services of the three largest broadcasters and three events essential for the functioning of the state and public life in Poland. The first one was the amendment to the Supreme Court Act of July 2017. The second event was the local elections campaign in Poland (broadcasts aired on the 18th of October 2018, the last but one day of the elections campaign), while the third set of material were the news items on the murder of the Mayor of Gdańsk - Paweł Adamowicz (broadcasts aired on the 15th of January 2019, one day after the tragic event). The analysis focused on the evening news editions by the three most popular broadcasters with the highest viewership, including commercial stations (i.e. TVN's Fakty and Polsat's Wydarzenia) and the public broadcaster (i.e. the Polish Television's Wiadomości). In total, 43 news items of 2 hours, 20 minutes and 6 seconds were analysed. The study has revealed a clear polarisation of news content coming from the licensed broadcasters and the public service broadcaster.
dc.abstract.plpl
Artykuł przedstawia wyniki ilościowej i jakościowej analizy serwisów informacyjnych trzech największych nadawców oraz trzech wydarzeń istotnych dla funkcjonowania państwa i życia publicznego w Polsce. Pierwszym z nich była nowelizacja ustawy o Sądzie Najwyższym z lipca 2017 r. Drugim wydarzeniem była samorządowa kampania wyborcza w Polsce (analizowane były programy z 18 października 2018 r., przedostatniego dnia kampanii wyborczej). Trzecim wydarzeniem, relacjonowanym w analizowanych serwisach (15 stycznia 2019 r., dzień po tragicznym wydarzeniu), było zabójstwo Prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza. Analiza skoncentrowana była na wieczornych wydaniach informacyjnych programów trzech najpopularniejszych nadawców o największej oglądalności, w tym stacji komercyjnych (tj. Fakty TVN i Wydarzenia Polsatu) oraz nadawcy publicznego (tj. Wiadomości TVP). W sumie przeanalizowano 43 materiały trwające 2 godziny, 20 minut i 6 sekund. Badanie ujawniło wyraźną polaryzację treści informacyjnych przekazywanych przez nadawców prywatnych i publicznych.
dc.contributor.authorpl
Skrzypczak, Jędrzej
dc.contributor.authorpl
Iwasiuta, Grzegorz
dc.date.accessioned
2023-08-25T09:31:02Z
dc.date.available
2023-08-25T09:31:02Z
dc.date.issuedpl
2021
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 46-48
dc.description.numberpl
2 (246)
dc.description.physicalpl
23-48
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
64
dc.identifier.doipl
10.4467/22996362PZ.21.009.13474
dc.identifier.eissnpl
2299-6362
dc.identifier.issnpl
0555-0025
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/317994
dc.languagepl
eng
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-NC-ND
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
news
dc.subject.enpl
media
dc.subject.enpl
broadcasters
dc.subject.enpl
media pluralism
dc.subject.enpl
polarisation of media content
dc.subject.enpl
freedom of speech
dc.subject.plpl
wiadomości
dc.subject.plpl
media
dc.subject.plpl
nadawcy
dc.subject.plpl
pluralizm mediów
dc.subject.plpl
polaryzacja treści medialnych
dc.subject.plpl
wolność słowa
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Polarisation of content in Polish news making, as exemplified by news programmes of licensed broadcasters and the public service broadcaster
dc.title.alternativepl
Polaryzacja treści serwisów informacyjnych w Polsce na przykładzie programów informacyjnych nadawców prywatnych i publicznych
dc.title.journalpl
Zeszyty Prasoznawcze
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
5
Views per month
Views per city
Boardman
1
Hamburg
1
Johannesburg
1
Krakow
1
Shanghai
1
Downloads
skrzypczak_iwasiuta_polarisation_of_content_in_polish_news_making_2021.pdf
17