Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Songs from the comedy opera "Siedem razy jeden" [Seven times one] by Ludwik Adam Dmuszewski and Józef Elsner as a prime example of the popularisation of comedy operas during the first half of the nineteenth century
Pieśni z komedioopery "Siedem razy jeden" L. Dmuszewskiego i J. Elsnera jako wzorcowy przykład popularyzacji komediooper w pierwszej połowie XIX wieku
XIX-wieczna opera polska
stylometryczna analiza
elementy muzyki narodowej
XIX-wieczne pieśni popularne
nineteenth-century Polish opera
stylometric analysis
national music elements
nineteenth-century popular songs
Recenzowane materiały z międzynarodowej konferencji "Liryka i element wokalny w muzyce instrumentalnej XIX wieku", która odbyła się w dniach 16-18.09.2016 w Radziejowicach
Opera Warszawska pod dyrekcją Elsnera i Dmuszewskiego wystawiała bardzo różnorodny repertuar dramatyczny - od prostych form singspielowych po tragedie muzyczne. Jej najważniejszą funkcją było jednak kształtowanie gustów publiczności polskiej - szczególnie w latach 20. XIX wieku. Tytułowa komedioopera "Siedem razy jeden" była jednym z większych sukcesów repertuarowych teatru - zarówno pod względem samej realizacji scenicznej, jak i pod względem muzycznym. Opublikowane w Poznaniu w 1805 roku "Pieśnie z komedioopery Siedem razy jeden i innych oper polskich" to znakomity przykład popularyzacji repertuaru operowego wśród szerokiej publiczności - odpowiednik dzisiejszych mainstreamowych przebojów muzyki pop. Pieśni te stanowiły nie tylko repertuar muzykowania domowego, ale także kształtowały ówczesny gust muzyczny. Poprzez analizę wybranych pieśni/arii wykazany zostaje model ówczesnego pojęcia "melodyjności” i "śpiewności” stosowany nie tylko w muzyce wokalnej, ale także w muzyce instrumentalnej. W pracy wykorzystano możliwości zautomatyzowanej analizy stylometrycznej, opierając się na języku i oprogramowaniu Humdrum stworzonym w Center for Computer Assisted Research in the Humanities.
Under the management of Elsner and Dmuszewski, the Warsaw Opera staged a great variety of dramatic repertoire: from simple singspiel forms to musical tragedies. Its most important function, however, was to form the tastes of Polish audiences, particularly during the 1820s. The titular comedy opera "Seven Times One" was one of the greatest successes of the theatre’s repertoire, in terms of both the production and the music. Published in Poznań in 1805, "Pieśnie z komedioopery ‘Siedem razy jeden’ i innych oper polskich" [Songs from the comedy opera Seven Times One and other Polish operas] is an excellent example of the popularisation of operatic repertoire among a broad public - an equivalent of today’s mainstream pop music hits. These songs not only formed the repertoire of music making in the home, but also shaped musical tastes. Analysis of selected songs/arias will reveal the model of the notion of "melodiousness" and ‘songfulness’ at that time as applied not just in vocal music, but in instrumental music as well. The work uses the capacities of automated stylometric analysis based on the Humdrum language and software developed at the Center for Computer Assisted Research in the Humanities at Stanford University.
dc.abstract.en | Under the management of Elsner and Dmuszewski, the Warsaw Opera staged a great variety of dramatic repertoire: from simple singspiel forms to musical tragedies. Its most important function, however, was to form the tastes of Polish audiences, particularly during the 1820s. The titular comedy opera "Seven Times One" was one of the greatest successes of the theatre’s repertoire, in terms of both the production and the music. Published in Poznań in 1805, "Pieśnie z komedioopery ‘Siedem razy jeden’ i innych oper polskich" [Songs from the comedy opera Seven Times One and other Polish operas] is an excellent example of the popularisation of operatic repertoire among a broad public - an equivalent of today’s mainstream pop music hits. These songs not only formed the repertoire of music making in the home, but also shaped musical tastes. Analysis of selected songs/arias will reveal the model of the notion of "melodiousness" and ‘songfulness’ at that time as applied not just in vocal music, but in instrumental music as well. The work uses the capacities of automated stylometric analysis based on the Humdrum language and software developed at the Center for Computer Assisted Research in the Humanities at Stanford University. | pl |
dc.abstract.pl | Opera Warszawska pod dyrekcją Elsnera i Dmuszewskiego wystawiała bardzo różnorodny repertuar dramatyczny - od prostych form singspielowych po tragedie muzyczne. Jej najważniejszą funkcją było jednak kształtowanie gustów publiczności polskiej - szczególnie w latach 20. XIX wieku. Tytułowa komedioopera "Siedem razy jeden" była jednym z większych sukcesów repertuarowych teatru - zarówno pod względem samej realizacji scenicznej, jak i pod względem muzycznym. Opublikowane w Poznaniu w 1805 roku "Pieśnie z komedioopery Siedem razy jeden i innych oper polskich" to znakomity przykład popularyzacji repertuaru operowego wśród szerokiej publiczności - odpowiednik dzisiejszych mainstreamowych przebojów muzyki pop. Pieśni te stanowiły nie tylko repertuar muzykowania domowego, ale także kształtowały ówczesny gust muzyczny. Poprzez analizę wybranych pieśni/arii wykazany zostaje model ówczesnego pojęcia "melodyjności” i "śpiewności” stosowany nie tylko w muzyce wokalnej, ale także w muzyce instrumentalnej. W pracy wykorzystano możliwości zautomatyzowanej analizy stylometrycznej, opierając się na języku i oprogramowaniu Humdrum stworzonym w Center for Computer Assisted Research in the Humanities. | pl |
dc.affiliation | Wydział Historyczny : Instytut Muzykologii | pl |
dc.contributor.author | Marchwica, Wojciech - 102357 | pl |
dc.contributor.editor | Stępień-Kutera, Kamila | pl |
dc.date.accessioned | 2018-03-12T12:44:28Z | |
dc.date.available | 2018-03-12T12:44:28Z | |
dc.date.issued | 2017 | pl |
dc.description.additional | Recenzowane materiały z międzynarodowej konferencji "Liryka i element wokalny w muzyce instrumentalnej XIX wieku", która odbyła się w dniach 16-18.09.2016 w Radziejowicach | pl |
dc.description.physical | 293-327 | pl |
dc.description.publication | 1,74 | pl |
dc.identifier.bookweblink | http://193.0.118.54/lib/item?id=chamo:4257341&fromLocationLink=false&theme=nukat | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-64823-69-5 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/51691 | |
dc.language | eng | pl |
dc.language.container | eng | pl |
dc.pubinfo | Warsaw : The Fryderyk Chopin Institute | pl |
dc.publisher.ministerial | Narodowy Instytut Fryderyka Chopina | pl |
dc.rights | Dodaję tylko opis bibliograficzny | * |
dc.rights.licence | Bez licencji otwartego dostępu | |
dc.rights.uri | * | |
dc.sourceinfo | liczba autorów 14; liczba stron 344; liczba arkuszy wydawniczych 22; | pl |
dc.subject.en | nineteenth-century Polish opera | pl |
dc.subject.en | stylometric analysis | pl |
dc.subject.en | national music elements | pl |
dc.subject.en | nineteenth-century popular songs | pl |
dc.subject.pl | XIX-wieczna opera polska | pl |
dc.subject.pl | stylometryczna analiza | pl |
dc.subject.pl | elementy muzyki narodowej | pl |
dc.subject.pl | XIX-wieczne pieśni popularne | pl |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | Songs from the comedy opera "Siedem razy jeden" [Seven times one] by Ludwik Adam Dmuszewski and Józef Elsner as a prime example of the popularisation of comedy operas during the first half of the nineteenth century | pl |
dc.title.alternative | Pieśni z komedioopery "Siedem razy jeden" L. Dmuszewskiego i J. Elsnera jako wzorcowy przykład popularyzacji komediooper w pierwszej połowie XIX wieku | pl |
dc.title.container | The lyric and the vocal element in instrumental music of the nineteenth century | pl |
dc.type | BookSection | pl |
dspace.entity.type | Publication |