Songs from the comedy opera "Siedem razy jeden" [Seven times one] by Ludwik Adam Dmuszewski and Józef Elsner as a prime example of the popularisation of comedy operas during the first half of the nineteenth century

2017
book section
article
dc.abstract.enUnder the management of Elsner and Dmuszewski, the Warsaw Opera staged a great variety of dramatic repertoire: from simple singspiel forms to musical tragedies. Its most important function, however, was to form the tastes of Polish audiences, particularly during the 1820s. The titular comedy opera "Seven Times One" was one of the greatest successes of the theatre’s repertoire, in terms of both the production and the music. Published in Poznań in 1805, "Pieśnie z komedioopery ‘Siedem razy jeden’ i innych oper polskich" [Songs from the comedy opera Seven Times One and other Polish operas] is an excellent example of the popularisation of operatic repertoire among a broad public - an equivalent of today’s mainstream pop music hits. These songs not only formed the repertoire of music making in the home, but also shaped musical tastes. Analysis of selected songs/arias will reveal the model of the notion of "melodiousness" and ‘songfulness’ at that time as applied not just in vocal music, but in instrumental music as well. The work uses the capacities of automated stylometric analysis based on the Humdrum language and software developed at the Center for Computer Assisted Research in the Humanities at Stanford University.pl
dc.abstract.plOpera Warszawska pod dyrekcją Elsnera i Dmuszewskiego wystawiała bardzo różnorodny repertuar dramatyczny - od prostych form singspielowych po tragedie muzyczne. Jej najważniejszą funkcją było jednak kształtowanie gustów publiczności polskiej - szczególnie w latach 20. XIX wieku. Tytułowa komedioopera "Siedem razy jeden" była jednym z większych sukcesów repertuarowych teatru - zarówno pod względem samej realizacji scenicznej, jak i pod względem muzycznym. Opublikowane w Poznaniu w 1805 roku "Pieśnie z komedioopery Siedem razy jeden i innych oper polskich" to znakomity przykład popularyzacji repertuaru operowego wśród szerokiej publiczności - odpowiednik dzisiejszych mainstreamowych przebojów muzyki pop. Pieśni te stanowiły nie tylko repertuar muzykowania domowego, ale także kształtowały ówczesny gust muzyczny. Poprzez analizę wybranych pieśni/arii wykazany zostaje model ówczesnego pojęcia "melodyjności” i "śpiewności” stosowany nie tylko w muzyce wokalnej, ale także w muzyce instrumentalnej. W pracy wykorzystano możliwości zautomatyzowanej analizy stylometrycznej, opierając się na języku i oprogramowaniu Humdrum stworzonym w Center for Computer Assisted Research in the Humanities.pl
dc.affiliationWydział Historyczny : Instytut Muzykologiipl
dc.contributor.authorMarchwica, Wojciech - 102357 pl
dc.contributor.editorStępień-Kutera, Kamilapl
dc.date.accessioned2018-03-12T12:44:28Z
dc.date.available2018-03-12T12:44:28Z
dc.date.issued2017pl
dc.description.additionalRecenzowane materiały z międzynarodowej konferencji "Liryka i element wokalny w muzyce instrumentalnej XIX wieku", która odbyła się w dniach 16-18.09.2016 w Radziejowicachpl
dc.description.physical293-327pl
dc.description.publication1,74pl
dc.identifier.bookweblinkhttp://193.0.118.54/lib/item?id=chamo:4257341&fromLocationLink=false&theme=nukatpl
dc.identifier.isbn978-83-64823-69-5pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/51691
dc.languageengpl
dc.language.containerengpl
dc.pubinfoWarsaw : The Fryderyk Chopin Institutepl
dc.publisher.ministerialNarodowy Instytut Fryderyka Chopinapl
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny*
dc.rights.licenceBez licencji otwartego dostępu
dc.rights.uri*
dc.sourceinfoliczba autorów 14; liczba stron 344; liczba arkuszy wydawniczych 22;pl
dc.subject.ennineteenth-century Polish operapl
dc.subject.enstylometric analysispl
dc.subject.ennational music elementspl
dc.subject.ennineteenth-century popular songspl
dc.subject.plXIX-wieczna opera polskapl
dc.subject.plstylometryczna analizapl
dc.subject.plelementy muzyki narodowejpl
dc.subject.plXIX-wieczne pieśni popularnepl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleSongs from the comedy opera "Siedem razy jeden" [Seven times one] by Ludwik Adam Dmuszewski and Józef Elsner as a prime example of the popularisation of comedy operas during the first half of the nineteenth centurypl
dc.title.alternativePieśni z komedioopery "Siedem razy jeden" L. Dmuszewskiego i J. Elsnera jako wzorcowy przykład popularyzacji komediooper w pierwszej połowie XIX wiekupl
dc.title.containerThe lyric and the vocal element in instrumental music of the nineteenth centurypl
dc.typeBookSectionpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Under the management of Elsner and Dmuszewski, the Warsaw Opera staged a great variety of dramatic repertoire: from simple singspiel forms to musical tragedies. Its most important function, however, was to form the tastes of Polish audiences, particularly during the 1820s. The titular comedy opera "Seven Times One" was one of the greatest successes of the theatre’s repertoire, in terms of both the production and the music. Published in Poznań in 1805, "Pieśnie z komedioopery ‘Siedem razy jeden’ i innych oper polskich" [Songs from the comedy opera Seven Times One and other Polish operas] is an excellent example of the popularisation of operatic repertoire among a broad public - an equivalent of today’s mainstream pop music hits. These songs not only formed the repertoire of music making in the home, but also shaped musical tastes. Analysis of selected songs/arias will reveal the model of the notion of "melodiousness" and ‘songfulness’ at that time as applied not just in vocal music, but in instrumental music as well. The work uses the capacities of automated stylometric analysis based on the Humdrum language and software developed at the Center for Computer Assisted Research in the Humanities at Stanford University.
dc.abstract.plpl
Opera Warszawska pod dyrekcją Elsnera i Dmuszewskiego wystawiała bardzo różnorodny repertuar dramatyczny - od prostych form singspielowych po tragedie muzyczne. Jej najważniejszą funkcją było jednak kształtowanie gustów publiczności polskiej - szczególnie w latach 20. XIX wieku. Tytułowa komedioopera "Siedem razy jeden" była jednym z większych sukcesów repertuarowych teatru - zarówno pod względem samej realizacji scenicznej, jak i pod względem muzycznym. Opublikowane w Poznaniu w 1805 roku "Pieśnie z komedioopery Siedem razy jeden i innych oper polskich" to znakomity przykład popularyzacji repertuaru operowego wśród szerokiej publiczności - odpowiednik dzisiejszych mainstreamowych przebojów muzyki pop. Pieśni te stanowiły nie tylko repertuar muzykowania domowego, ale także kształtowały ówczesny gust muzyczny. Poprzez analizę wybranych pieśni/arii wykazany zostaje model ówczesnego pojęcia "melodyjności” i "śpiewności” stosowany nie tylko w muzyce wokalnej, ale także w muzyce instrumentalnej. W pracy wykorzystano możliwości zautomatyzowanej analizy stylometrycznej, opierając się na języku i oprogramowaniu Humdrum stworzonym w Center for Computer Assisted Research in the Humanities.
dc.affiliationpl
Wydział Historyczny : Instytut Muzykologii
dc.contributor.authorpl
Marchwica, Wojciech - 102357
dc.contributor.editorpl
Stępień-Kutera, Kamila
dc.date.accessioned
2018-03-12T12:44:28Z
dc.date.available
2018-03-12T12:44:28Z
dc.date.issuedpl
2017
dc.description.additionalpl
Recenzowane materiały z międzynarodowej konferencji "Liryka i element wokalny w muzyce instrumentalnej XIX wieku", która odbyła się w dniach 16-18.09.2016 w Radziejowicach
dc.description.physicalpl
293-327
dc.description.publicationpl
1,74
dc.identifier.bookweblinkpl
http://193.0.118.54/lib/item?id=chamo:4257341&fromLocationLink=false&theme=nukat
dc.identifier.isbnpl
978-83-64823-69-5
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/51691
dc.languagepl
eng
dc.language.containerpl
eng
dc.pubinfopl
Warsaw : The Fryderyk Chopin Institute
dc.publisher.ministerialpl
Narodowy Instytut Fryderyka Chopina
dc.rights*
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
Bez licencji otwartego dostępu
dc.rights.uri*
dc.sourceinfopl
liczba autorów 14; liczba stron 344; liczba arkuszy wydawniczych 22;
dc.subject.enpl
nineteenth-century Polish opera
dc.subject.enpl
stylometric analysis
dc.subject.enpl
national music elements
dc.subject.enpl
nineteenth-century popular songs
dc.subject.plpl
XIX-wieczna opera polska
dc.subject.plpl
stylometryczna analiza
dc.subject.plpl
elementy muzyki narodowej
dc.subject.plpl
XIX-wieczne pieśni popularne
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Songs from the comedy opera "Siedem razy jeden" [Seven times one] by Ludwik Adam Dmuszewski and Józef Elsner as a prime example of the popularisation of comedy operas during the first half of the nineteenth century
dc.title.alternativepl
Pieśni z komedioopery "Siedem razy jeden" L. Dmuszewskiego i J. Elsnera jako wzorcowy przykład popularyzacji komediooper w pierwszej połowie XIX wieku
dc.title.containerpl
The lyric and the vocal element in instrumental music of the nineteenth century
dc.typepl
BookSection
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
5
Views per month
Views per city
Mysłowice
2
Sosnowiec
1
Warsaw
1

No access

No Thumbnail Available