Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Speaking through drama, role plays and simulations
Rozmawianie poprzez dramat, odgrywanie ról i symulacje
język angielski, rozmowianie po angielsku, dramat, odgrywanie ról, symulacje, uczenie dzieci
teaching English, speaking, drama, role plays, simulations, second language acquisition, young learners
Język angielski jest spotykany na całym świecie i w związku z tym stał się umiejętnością bez której trudno się żyje nawet w Polsce. Spotykamy angielski niemal wszędzie: w reklamach, w telewizji i w Internecie. Dlatego jest to ważne, żeby dzieci uczyły się go jak najwcześniej w szkole. Jednak znajomość języka jeszcze nie oznacza że jest się w stanie w nim porozumiewać. Z tego powodu jest to konieczne żeby umiejętność rozmawiania była traktowana oddzielnie od reszty umiejętności, którymi są czytanie, pisanie i słuchanie. Istnieje wiele teorii związanych z nabywaniem drugiego języka, wiele z nich ma jedną wspólną cechę: nabywamy język nieświadomie. Ponadto, dzieci muszą otrzymywać właściwy wkład informacji. Bowiem tylko wtedy wchłaniają wystarczająco dużo języka, który będzie im potrzebny przy produkowaniu mowy.Jednym z czynników, który powstrzymuje dzieci od mówienia w języku obcym, jest strach. Dzieci boją się popełniać błędy przed kolegami i koleżankami, i przez to się ośmieszyć. Odgrywanie roli redukuje ten strach, bo to nie one popełniają błędy, tylko rola, którą odgrywają.Żeby te ćwiczenia zostały zaliczone do udanych, muszą być uwzględnione pewne czynniki. Po pierwsze, bardzo istotna jest atmosfera w klasie. Tylko kiedy panuje pozytywna atmosfera w klasie, dzieci są skłonne do uczestnictwa w ćwiczeniach i do rozmawiania. Dzieci mają wtedy wrażenie że mogą ufać sobie nawzajem i zdobywają przez to pewność siebie. Ważną rolę w tym odgrywa również nauczyciel, który nie tylko musi zadbać o tę atmosferę, ale musi też być bardzo otwarty i posiadać umiejętności zarówno aktorskie jak i improwizacyjne. Musi też być bardzo elastyczny i dostosować się w każdej chwili do poziomu swoich uczniów. Jeżeli nauczyciel bierze udział w ćwiczeniach, pokazuje dzieciom że robienie błędów i wygłupianie się jest w porządku. Przez to staje się bardziej prawdopodobne, że dzieci będą zachęcone do brania udziału w ćwiczeniach.Edukacja szkolna nie kończy się na przekazywaniu informacji i reguł gramatycznych. Szkoła ma obowiązek przygotowania uczniów do właściwego działania w społeczeństwie. Współpraca, kompromisy i porozumienie się z innymi są umiejętnościami które mają szczególną ważność w szkole. Wszystkie te umiejętności są promowane w ćwiczeniach, które zawierają element odgrywania ról i symulacji w klasie językowej.
English is one of the most often spoken languages in the world. In consequence of globalization English is spoken everywhere around the globe. Therefore, it is needed when one travels or simply needs to communicate abroad. The ability to speak and know English is therefore becoming a necessity for everyone. On this account, it is of crucial importance to teach English to children. In fact, children even have the advantage over adults that they acquire languages unconsciously, and therefore, more easily. But, the acquisition of a second language is not as easy as one might assume and has been the topic of interest for many researchers and linguists. One affinity is that we acquire a language unconsciously and that the whole process is holistic. Nevertheless, certain conditions have to be considered while teaching English as a foreign language. Firstly, learners need to be provided with comprehensible input that is, language one level above the competence of the learner but still understandable for them. With regard to this, one has to bear in mind that before students are able to speak they need a sufficient amount of vocabulary and listening practice in the target language. Therefore, speaking activities need to be preceded by listening activities as well as writing activities have to be preceded by reading activities.It has to be considered that speaking as a skill is an immensely important part of any language acquisition and therefore needs special attention. Usually there is a distinction between knowing and speaking a language. But, traditional language teaching and syllabuses have always treated speaking as an integrated part of language teaching and not as its own and specific skill set. Therefore, it can be argued that children only know a language and are often not able to really speak it. It is essential that a greater emphasis is put on speaking. After all, a language is acquired mainly to communicate in it.When speaking is usually taught in school, it often only consists of short repetitions that are provided by the teacher. However, much more is needed in an actual conversation, like interactive skills. The most efficient ways to make learners speak is through role plays and simulations. One reason that discourages most learners is their fear to speak in public. The result is that those fears limit the learner and the acquisition cannot be achieved at a satisfactory level. Drama activities like role plays and simulations have a liberating effect on those students because by pretending to be someone else, they lose the fear of making mistakes. Additionally, role plays and simulations encourage students to think independently and learn through their own experience. Unlike written language, spoken language is spontaneous and leaves almost no time for planning. What is more, the speaker is always dependent on the partner and has to co-operate with him or her. Therefore, social skills are a necessity for a successful communication in any language. The best way to acquire those skills is through learning by doing. That is what makes drama activities so valuable. They combine the theoretical knowledge of a language with the practical experience of interpersonal relations.However, certain conditions need to be fulfilled to make the activities most successful. For one, a strong emphasis is put on the teacher. He or she needs to be flexible, to improvise and encourage the students’ use of the target language. On the other hand, the students have the opportunity to take responsibility for their own learning. Ideally, the teacher will take on a more and more supporting role, giving students the chance to teach each other. Another condition for a successful speaking activity is the classroom atmosphere. Only a low anxiety atmosphere can give the learners enough self-confidence to comfortably take part in the activities. As a result, students are willing to speak and their language proficiency raises proportionally.
| dc.abstract.en | English is one of the most often spoken languages in the world. In consequence of globalization English is spoken everywhere around the globe. Therefore, it is needed when one travels or simply needs to communicate abroad. The ability to speak and know English is therefore becoming a necessity for everyone. On this account, it is of crucial importance to teach English to children. In fact, children even have the advantage over adults that they acquire languages unconsciously, and therefore, more easily. But, the acquisition of a second language is not as easy as one might assume and has been the topic of interest for many researchers and linguists. One affinity is that we acquire a language unconsciously and that the whole process is holistic. Nevertheless, certain conditions have to be considered while teaching English as a foreign language. Firstly, learners need to be provided with comprehensible input that is, language one level above the competence of the learner but still understandable for them. With regard to this, one has to bear in mind that before students are able to speak they need a sufficient amount of vocabulary and listening practice in the target language. Therefore, speaking activities need to be preceded by listening activities as well as writing activities have to be preceded by reading activities.It has to be considered that speaking as a skill is an immensely important part of any language acquisition and therefore needs special attention. Usually there is a distinction between knowing and speaking a language. But, traditional language teaching and syllabuses have always treated speaking as an integrated part of language teaching and not as its own and specific skill set. Therefore, it can be argued that children only know a language and are often not able to really speak it. It is essential that a greater emphasis is put on speaking. After all, a language is acquired mainly to communicate in it.When speaking is usually taught in school, it often only consists of short repetitions that are provided by the teacher. However, much more is needed in an actual conversation, like interactive skills. The most efficient ways to make learners speak is through role plays and simulations. One reason that discourages most learners is their fear to speak in public. The result is that those fears limit the learner and the acquisition cannot be achieved at a satisfactory level. Drama activities like role plays and simulations have a liberating effect on those students because by pretending to be someone else, they lose the fear of making mistakes. Additionally, role plays and simulations encourage students to think independently and learn through their own experience. Unlike written language, spoken language is spontaneous and leaves almost no time for planning. What is more, the speaker is always dependent on the partner and has to co-operate with him or her. Therefore, social skills are a necessity for a successful communication in any language. The best way to acquire those skills is through learning by doing. That is what makes drama activities so valuable. They combine the theoretical knowledge of a language with the practical experience of interpersonal relations.However, certain conditions need to be fulfilled to make the activities most successful. For one, a strong emphasis is put on the teacher. He or she needs to be flexible, to improvise and encourage the students’ use of the target language. On the other hand, the students have the opportunity to take responsibility for their own learning. Ideally, the teacher will take on a more and more supporting role, giving students the chance to teach each other. Another condition for a successful speaking activity is the classroom atmosphere. Only a low anxiety atmosphere can give the learners enough self-confidence to comfortably take part in the activities. As a result, students are willing to speak and their language proficiency raises proportionally. | pl |
| dc.abstract.pl | Język angielski jest spotykany na całym świecie i w związku z tym stał się umiejętnością bez której trudno się żyje nawet w Polsce. Spotykamy angielski niemal wszędzie: w reklamach, w telewizji i w Internecie. Dlatego jest to ważne, żeby dzieci uczyły się go jak najwcześniej w szkole. Jednak znajomość języka jeszcze nie oznacza że jest się w stanie w nim porozumiewać. Z tego powodu jest to konieczne żeby umiejętność rozmawiania była traktowana oddzielnie od reszty umiejętności, którymi są czytanie, pisanie i słuchanie. Istnieje wiele teorii związanych z nabywaniem drugiego języka, wiele z nich ma jedną wspólną cechę: nabywamy język nieświadomie. Ponadto, dzieci muszą otrzymywać właściwy wkład informacji. Bowiem tylko wtedy wchłaniają wystarczająco dużo języka, który będzie im potrzebny przy produkowaniu mowy.Jednym z czynników, który powstrzymuje dzieci od mówienia w języku obcym, jest strach. Dzieci boją się popełniać błędy przed kolegami i koleżankami, i przez to się ośmieszyć. Odgrywanie roli redukuje ten strach, bo to nie one popełniają błędy, tylko rola, którą odgrywają.Żeby te ćwiczenia zostały zaliczone do udanych, muszą być uwzględnione pewne czynniki. Po pierwsze, bardzo istotna jest atmosfera w klasie. Tylko kiedy panuje pozytywna atmosfera w klasie, dzieci są skłonne do uczestnictwa w ćwiczeniach i do rozmawiania. Dzieci mają wtedy wrażenie że mogą ufać sobie nawzajem i zdobywają przez to pewność siebie. Ważną rolę w tym odgrywa również nauczyciel, który nie tylko musi zadbać o tę atmosferę, ale musi też być bardzo otwarty i posiadać umiejętności zarówno aktorskie jak i improwizacyjne. Musi też być bardzo elastyczny i dostosować się w każdej chwili do poziomu swoich uczniów. Jeżeli nauczyciel bierze udział w ćwiczeniach, pokazuje dzieciom że robienie błędów i wygłupianie się jest w porządku. Przez to staje się bardziej prawdopodobne, że dzieci będą zachęcone do brania udziału w ćwiczeniach.Edukacja szkolna nie kończy się na przekazywaniu informacji i reguł gramatycznych. Szkoła ma obowiązek przygotowania uczniów do właściwego działania w społeczeństwie. Współpraca, kompromisy i porozumienie się z innymi są umiejętnościami które mają szczególną ważność w szkole. Wszystkie te umiejętności są promowane w ćwiczeniach, które zawierają element odgrywania ról i symulacji w klasie językowej. | pl |
| dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
| dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
| dc.contributor.advisor | Jaroszek, Marcin - 128482 | pl |
| dc.contributor.author | Stachowski, Jan | pl |
| dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
| dc.contributor.reviewer | Jaroszek, Marcin - 128482 | pl |
| dc.contributor.reviewer | Krzyszpień, Jerzy - 129564 | pl |
| dc.date.accessioned | 2020-07-26T23:09:15Z | |
| dc.date.available | 2020-07-26T23:09:15Z | |
| dc.date.submitted | 2016-07-01 | pl |
| dc.fieldofstudy | filologia angielska z językiem niemieckim | pl |
| dc.identifier.apd | diploma-106423-176649 | pl |
| dc.identifier.project | APD / O | pl |
| dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/212740 | |
| dc.language | eng | pl |
| dc.subject.en | teaching English, speaking, drama, role plays, simulations, second language acquisition, young learners | pl |
| dc.subject.pl | język angielski, rozmowianie po angielsku, dramat, odgrywanie ról, symulacje, uczenie dzieci | pl |
| dc.title | Speaking through drama, role plays and simulations | pl |
| dc.title.alternative | Rozmawianie poprzez dramat, odgrywanie ról i symulacje | pl |
| dc.type | licenciate | pl |
| dspace.entity.type | Publication |