Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Opinia kobiet dotycząca wpływu uczestnictwa w zajęciach szkoły rodzenia na przebieg porodu.
Women’s opinions regarding childbirth and their participation in birth preparation courses
szkoła rodzenia, ciąża, poród, noworodek
school of childbirth, pregnancy, childbirth, baby
Celem niniejszej pracy jest ocena opinii kobiet dotyczącej wpływu uczestnictwa w zajęciach szkoły rodzenia na przebieg porodu oraz zdolność opieki nad noworodkiem. Grupę badaną stanowiły kobiety po porodzie fizjologicznym (siłami natury), przebywające na oddziale położniczo noworodkowym w Położniczo- Ginekologicznym Szpitalu „Ujastek” w Krakowie przy ulicy Ujastek 3. Przeprowadzono ankietowe badania dotyczące opinii kobiet na temat wpływu uczestnictwa w zajęciach szkoły rodzenia na przebieg porodu oraz zdolność opieki nad noworodkiem. Porównano wiedzę 36 kobiet po ukończeniu kursu w szkole rodzenia, w stosunku do wiadomości 54 badanych, które nie uczęszczały na kurs. Uzyskane dane pozwalają stwierdzić, że uczestnictwo w szkole rodzenia jest skuteczną formą poszerzania wiedzy na temat ciąży, porodu, połogu i opieki nad noworodkiem oraz zdobyta w ten sposób wiedza zmniejsza strach przed porodem i połogiem. W pracy przedstawiono rolę jaką odgrywają szkoły rodzenia w przygotowaniu do porodu naturalnego oraz ich wpływ na zdolność opieki nad noworodkiem. Omówiono ważne zagadnienie, jakim jest zagadnienie psychoprofilaktyki porodowej. Podano przykłady ćwiczeń wykonywanych w II okresie porodu oraz różnorodność pozycji porodowych. Przedstawiono także znaczenie usprawniania dla naturalnego przebiegu porodu oraz naturalne sposoby łagodzenia najczęstszych dolegliwości ciążowych. Zwrócono uwagę na specyfikę współżycia seksualnego podczas ciąży i połogu oraz na rolę jaką odgrywają porody rodzinne.
The purpose of this study is to evaluate the opinions of women regarding the impact of participation in antenatal classes on parturition and the ability of infant care.The study group were women after physiological birth (natural forces), staying in the neonatal obstetric ward at Obstetric-Gynecological Hospital "Ujastek" at Ujastek 3rd Street, Cracow.There have been done survey researches on women's opinions about the impact of participation in school activities on birth and the ability of infant care. The knowledge of 36 women has been compared, after completion of the course in a school for child bearing,to the 54 subjects who did not attend the course.The data obtained allow to conclude that participation in the school is an effective form of increasing the birth knowledge about pregnancy, childbirth, postpartum and infant care, and it reduces the fear of childbirth and the puerperium.The paper presents the role of schools in preparing for natural childbirth, and their impact on infant care. There has been discussed an important issue, namely the question of psycho-births. You are given examples of exercises performed in the second stage of labor and variety of childbirth positions. The importance of improving the natural course of labor and natural ways to relieve common pregnancy complaints is presented as well. Attention is paid to the particularities of sexual intercourse during pregnancy and childbirth, and the role played by family births.
dc.abstract.en | The purpose of this study is to evaluate the opinions of women regarding the impact of participation in antenatal classes on parturition and the ability of infant care.The study group were women after physiological birth (natural forces), staying in the neonatal obstetric ward at Obstetric-Gynecological Hospital "Ujastek" at Ujastek 3rd Street, Cracow.There have been done survey researches on women's opinions about the impact of participation in school activities on birth and the ability of infant care. The knowledge of 36 women has been compared, after completion of the course in a school for child bearing,to the 54 subjects who did not attend the course.The data obtained allow to conclude that participation in the school is an effective form of increasing the birth knowledge about pregnancy, childbirth, postpartum and infant care, and it reduces the fear of childbirth and the puerperium.The paper presents the role of schools in preparing for natural childbirth, and their impact on infant care. There has been discussed an important issue, namely the question of psycho-births. You are given examples of exercises performed in the second stage of labor and variety of childbirth positions. The importance of improving the natural course of labor and natural ways to relieve common pregnancy complaints is presented as well. Attention is paid to the particularities of sexual intercourse during pregnancy and childbirth, and the role played by family births. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest ocena opinii kobiet dotyczącej wpływu uczestnictwa w zajęciach szkoły rodzenia na przebieg porodu oraz zdolność opieki nad noworodkiem. Grupę badaną stanowiły kobiety po porodzie fizjologicznym (siłami natury), przebywające na oddziale położniczo noworodkowym w Położniczo- Ginekologicznym Szpitalu „Ujastek” w Krakowie przy ulicy Ujastek 3. Przeprowadzono ankietowe badania dotyczące opinii kobiet na temat wpływu uczestnictwa w zajęciach szkoły rodzenia na przebieg porodu oraz zdolność opieki nad noworodkiem. Porównano wiedzę 36 kobiet po ukończeniu kursu w szkole rodzenia, w stosunku do wiadomości 54 badanych, które nie uczęszczały na kurs. Uzyskane dane pozwalają stwierdzić, że uczestnictwo w szkole rodzenia jest skuteczną formą poszerzania wiedzy na temat ciąży, porodu, połogu i opieki nad noworodkiem oraz zdobyta w ten sposób wiedza zmniejsza strach przed porodem i połogiem. W pracy przedstawiono rolę jaką odgrywają szkoły rodzenia w przygotowaniu do porodu naturalnego oraz ich wpływ na zdolność opieki nad noworodkiem. Omówiono ważne zagadnienie, jakim jest zagadnienie psychoprofilaktyki porodowej. Podano przykłady ćwiczeń wykonywanych w II okresie porodu oraz różnorodność pozycji porodowych. Przedstawiono także znaczenie usprawniania dla naturalnego przebiegu porodu oraz naturalne sposoby łagodzenia najczęstszych dolegliwości ciążowych. Zwrócono uwagę na specyfikę współżycia seksualnego podczas ciąży i połogu oraz na rolę jaką odgrywają porody rodzinne. | pl |
dc.affiliation | Wydział Nauk o Zdrowiu | pl |
dc.area | obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej | pl |
dc.contributor.advisor | Huras, Hubert - 129736 | pl |
dc.contributor.author | Juszczak, Maria | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WNOZ | pl |
dc.contributor.reviewer | Reroń, Alfred - 133272 | pl |
dc.contributor.reviewer | Huras, Hubert - 129736 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-13T21:03:05Z | |
dc.date.available | 2020-07-13T21:03:05Z | |
dc.date.submitted | 2011-10-14 | pl |
dc.fieldofstudy | położnictwo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-54029-36649 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/169283 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | school of childbirth, pregnancy, childbirth, baby | pl |
dc.subject.pl | szkoła rodzenia, ciąża, poród, noworodek | pl |
dc.title | Opinia kobiet dotycząca wpływu uczestnictwa w zajęciach szkoły rodzenia na przebieg porodu. | pl |
dc.title.alternative | Women’s opinions regarding childbirth and their participation in birth preparation courses | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |