Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
From Page to Screen: Film Adaptations of Poe’s Tales.
Ze strony na ekran: Filmowe adaptacje opowiadań Poego
adaptacja, adaptacja filmowa, Edgar Allan Poe, Zagłada domu Usherów, transpozycja, wierność oryginałowi
adaptation, film adaptation, Edgar Allan Poe, The Fall of the House of Usher, transposition, fidelity to the source material
Niniejsza praca licencjacka, zatytułowana ,,Ze strony na ekran: Filmowe adaptacje opowiadań Poego”, analizuje wyzwania związane z adaptacją dzieł literackich, koncentrując się na twórczości amerykańskiego poety i pisarza Edgara Allana Poe. Filmowe adaptacje dzieł Poego są szczególnie skomplikowanym procesem, ponieważ charakteryzują się one unikalnym stylem i atmosferą. Praca bada zmiany treściowe, które często prowadzą do odejścia od wierności oryginałowi, co jest jednak nieuchronną częścią procesu adaptacji. Głównym przedmiotem analizy był serial „Zagłada Domu Usherów”, wyreżyserowany przez Mike’a Flanagana, który uwspółcześnia opowiadania Poego, umieszczając je w świecie, którym rządzą władza oraz pieniądze. Metoda badawcza opiera się na recenzjach krytycznych, które pozwoliły na wyciągnięcie wniosków sugerujących wielostronność opinii na temat danej adaptacji. Krytycy zauważają, że kreatywne rozwinięcie fabuły może zarówno wzbogacić oryginalną historię, jak i wywołać frustrację odbiorców. Praca podkreśla, że adaptacja jest procesem dynamicznym i stale rozwijającym się, co zachęca do dalszych badań w tej dziedzinie.
The thesis titled From Page to Screen: Film Adaptations of Poe’s Tales explores the challenges of adapting literary works into screen adaptations, focusing on the works of Edgar Allan Poe, an American poet and writer. Adapting Poe’s works is particularly complex, as his works are characterized by unique style and atmosphere. The thesis examines the changes in content that frequently lead to a low level of fidelity to the source material, which is in fact an inevitable part of the process of adaptation. The main subject of analysis is the series The Fall of the House of Usher, directed by Mike Flanagan, which modernizes Poe’s stories by placing them in a world governed by lust for power and money. The research method is based on the critical reviews, which provide insights into the di-verse opinions on Flanagan’s adaptation. As noted by the critics, the creative plot development can both enrich the original story and cause frustration among the audience. The thesis emphasizes that adaptation is a dynamic and evolving process, encouraging further research in this field.
dc.abstract.en | The thesis titled From Page to Screen: Film Adaptations of Poe’s Tales explores the challenges of adapting literary works into screen adaptations, focusing on the works of Edgar Allan Poe, an American poet and writer. Adapting Poe’s works is particularly complex, as his works are characterized by unique style and atmosphere. The thesis examines the changes in content that frequently lead to a low level of fidelity to the source material, which is in fact an inevitable part of the process of adaptation. The main subject of analysis is the series The Fall of the House of Usher, directed by Mike Flanagan, which modernizes Poe’s stories by placing them in a world governed by lust for power and money. The research method is based on the critical reviews, which provide insights into the di-verse opinions on Flanagan’s adaptation. As noted by the critics, the creative plot development can both enrich the original story and cause frustration among the audience. The thesis emphasizes that adaptation is a dynamic and evolving process, encouraging further research in this field. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca licencjacka, zatytułowana ,,Ze strony na ekran: Filmowe adaptacje opowiadań Poego”, analizuje wyzwania związane z adaptacją dzieł literackich, koncentrując się na twórczości amerykańskiego poety i pisarza Edgara Allana Poe. Filmowe adaptacje dzieł Poego są szczególnie skomplikowanym procesem, ponieważ charakteryzują się one unikalnym stylem i atmosferą. Praca bada zmiany treściowe, które często prowadzą do odejścia od wierności oryginałowi, co jest jednak nieuchronną częścią procesu adaptacji. Głównym przedmiotem analizy był serial „Zagłada Domu Usherów”, wyreżyserowany przez Mike’a Flanagana, który uwspółcześnia opowiadania Poego, umieszczając je w świecie, którym rządzą władza oraz pieniądze. Metoda badawcza opiera się na recenzjach krytycznych, które pozwoliły na wyciągnięcie wniosków sugerujących wielostronność opinii na temat danej adaptacji. Krytycy zauważają, że kreatywne rozwinięcie fabuły może zarówno wzbogacić oryginalną historię, jak i wywołać frustrację odbiorców. Praca podkreśla, że adaptacja jest procesem dynamicznym i stale rozwijającym się, co zachęca do dalszych badań w tej dziedzinie. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Palmowski, Michał - 142860 | pl |
dc.contributor.author | Breguła, Kamila - USOS305703 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Choiński, Michał - 143531 | pl |
dc.contributor.reviewer | Palmowski, Michał - 142860 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-07-14T23:30:24Z | |
dc.date.available | 2024-07-14T23:30:24Z | |
dc.date.submitted | 2024-07-11 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia angielska z językiem niemieckim | pl |
dc.identifier.apd | diploma-176991-305703 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/378870 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | adaptation, film adaptation, Edgar Allan Poe, The Fall of the House of Usher, transposition, fidelity to the source material | pl |
dc.subject.pl | adaptacja, adaptacja filmowa, Edgar Allan Poe, Zagłada domu Usherów, transpozycja, wierność oryginałowi | pl |
dc.title | From Page to Screen: Film Adaptations of Poe’s Tales. | pl |
dc.title.alternative | Ze strony na ekran: Filmowe adaptacje opowiadań Poego | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |