Zaburzenia afatyczne - propozycja ćwiczeń terapeutycznych z wykorzystaniem materiałów do nauki j. polskiego jako obcego

licenciate
dc.abstract.enThe subject of the study in this thesis are aphasia disorders, specifying one of its varieties, acousno-mnestic aphasia. Linguistic abnormalities were analyzed, based on which the whole therapy plan was adapted. The key aspect is to compare the situation of a person learning Polish as a foreign language with a patient with aphasia. Recovering lost speech abilities is nothing more than building the entire language of the patient. The observed similarity between a foreign language student and a person with aphasia gives the opportunity to develop a therapy plan that will use educational materials to learn Polish as a foreign language. The therapeutic process requires a thorough and individual treatment plan, the aim of which will be to rebuild the patient's language system. The therapist's task is to prepare the patient to find a new reality and to cope with everyday situations. The work describes the selection of appropriate sets of exercises based on materials intended for teaching Polish as a foreign language at A1 level.pl
dc.abstract.plPrzedmiotem badań w niniejszej pracy są zaburzenia afazji z wyszczególnieniem jednej z jej odmian, afazji akustyczno-mnestycznej. Przeanalizowane zostały występujące nieprawidłowości językowe, na podstawie których dostosowany jest plan całej terapii. Kluczowym aspektem jest porównanie sytuacji osoby uczącej się języka polskiego jako obcego z pacjentem z afazją. Odzyskiwanie utraconych zdolności mowy jest niczym innym, jak budowaniem całego systemu językowego pacjenta. Zaobserwowane podobieństwo między uczniem języka obcego a osobą z afazją daje możliwość opracowania planu terapii, który będzie wykorzystywał materiały edukacyjne do nauki języka polskiego jako obcego. Proces terapeutyczny wymaga dokładnego i indywidualnego planu postępowania, którego celem będzie odbudowanie systemu językowego pacjenta. Zadaniem terapeuty jest przygotowanie pacjenta do odnalezienia się w nowej rzeczywistości oraz radzenia sobie w codziennych sytuacjach. Praca opisuje dobór odpowiednich zestawów ćwiczeń bazujących na materiałach przeznaczonych do nauczania języka polskiego jako obcego na poziomie A1.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorPrizel-Kania, Adrianapl
dc.contributor.authorObońska, Aleksandrapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerPrizel-Kania, Adrianapl
dc.contributor.reviewerMłyński, Rafałpl
dc.date.accessioned2020-07-28T02:28:47Z
dc.date.available2020-07-28T02:28:47Z
dc.date.submitted2019-07-03pl
dc.fieldofstudykomunikacja w praktyce społecznejpl
dc.identifier.apddiploma-135272-227257pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/237397
dc.languagepolpl
dc.subject.enAphasia, therapy, disorders, language system, speech therapypl
dc.subject.plAfazja, terapia, zaburzenia, system językowy, logopediapl
dc.titleZaburzenia afatyczne - propozycja ćwiczeń terapeutycznych z wykorzystaniem materiałów do nauki j. polskiego jako obcegopl
dc.title.alternativeAfatic disorders - suggestions for therapeutic exercises using materials for learning Polish as a foreign languagepl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of the study in this thesis are aphasia disorders, specifying one of its varieties, acousno-mnestic aphasia. Linguistic abnormalities were analyzed, based on which the whole therapy plan was adapted. The key aspect is to compare the situation of a person learning Polish as a foreign language with a patient with aphasia. Recovering lost speech abilities is nothing more than building the entire language of the patient. The observed similarity between a foreign language student and a person with aphasia gives the opportunity to develop a therapy plan that will use educational materials to learn Polish as a foreign language. The therapeutic process requires a thorough and individual treatment plan, the aim of which will be to rebuild the patient's language system. The therapist's task is to prepare the patient to find a new reality and to cope with everyday situations. The work describes the selection of appropriate sets of exercises based on materials intended for teaching Polish as a foreign language at A1 level.
dc.abstract.plpl
Przedmiotem badań w niniejszej pracy są zaburzenia afazji z wyszczególnieniem jednej z jej odmian, afazji akustyczno-mnestycznej. Przeanalizowane zostały występujące nieprawidłowości językowe, na podstawie których dostosowany jest plan całej terapii. Kluczowym aspektem jest porównanie sytuacji osoby uczącej się języka polskiego jako obcego z pacjentem z afazją. Odzyskiwanie utraconych zdolności mowy jest niczym innym, jak budowaniem całego systemu językowego pacjenta. Zaobserwowane podobieństwo między uczniem języka obcego a osobą z afazją daje możliwość opracowania planu terapii, który będzie wykorzystywał materiały edukacyjne do nauki języka polskiego jako obcego. Proces terapeutyczny wymaga dokładnego i indywidualnego planu postępowania, którego celem będzie odbudowanie systemu językowego pacjenta. Zadaniem terapeuty jest przygotowanie pacjenta do odnalezienia się w nowej rzeczywistości oraz radzenia sobie w codziennych sytuacjach. Praca opisuje dobór odpowiednich zestawów ćwiczeń bazujących na materiałach przeznaczonych do nauczania języka polskiego jako obcego na poziomie A1.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Prizel-Kania, Adriana
dc.contributor.authorpl
Obońska, Aleksandra
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Prizel-Kania, Adriana
dc.contributor.reviewerpl
Młyński, Rafał
dc.date.accessioned
2020-07-28T02:28:47Z
dc.date.available
2020-07-28T02:28:47Z
dc.date.submittedpl
2019-07-03
dc.fieldofstudypl
komunikacja w praktyce społecznej
dc.identifier.apdpl
diploma-135272-227257
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/237397
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Aphasia, therapy, disorders, language system, speech therapy
dc.subject.plpl
Afazja, terapia, zaburzenia, system językowy, logopedia
dc.titlepl
Zaburzenia afatyczne - propozycja ćwiczeń terapeutycznych z wykorzystaniem materiałów do nauki j. polskiego jako obcego
dc.title.alternativepl
Afatic disorders - suggestions for therapeutic exercises using materials for learning Polish as a foreign language
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
31
Views per month
Views per city
Ruda Śląska
8
Krakow
4
Warsaw
4
Bydgoszcz
3
Wroclaw
3
Bytom
1
Dublin
1
Katowice
1
Lodz
1
Międzyrzecz
1

No access

No Thumbnail Available