Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Zaburzenia afatyczne - propozycja ćwiczeń terapeutycznych z wykorzystaniem materiałów do nauki j. polskiego jako obcego
Afatic disorders - suggestions for therapeutic exercises using materials for learning Polish as a foreign language
Afazja, terapia, zaburzenia, system językowy, logopedia
Aphasia, therapy, disorders, language system, speech therapy
Przedmiotem badań w niniejszej pracy są zaburzenia afazji z wyszczególnieniem jednej z jej odmian, afazji akustyczno-mnestycznej. Przeanalizowane zostały występujące nieprawidłowości językowe, na podstawie których dostosowany jest plan całej terapii. Kluczowym aspektem jest porównanie sytuacji osoby uczącej się języka polskiego jako obcego z pacjentem z afazją. Odzyskiwanie utraconych zdolności mowy jest niczym innym, jak budowaniem całego systemu językowego pacjenta. Zaobserwowane podobieństwo między uczniem języka obcego a osobą z afazją daje możliwość opracowania planu terapii, który będzie wykorzystywał materiały edukacyjne do nauki języka polskiego jako obcego. Proces terapeutyczny wymaga dokładnego i indywidualnego planu postępowania, którego celem będzie odbudowanie systemu językowego pacjenta. Zadaniem terapeuty jest przygotowanie pacjenta do odnalezienia się w nowej rzeczywistości oraz radzenia sobie w codziennych sytuacjach. Praca opisuje dobór odpowiednich zestawów ćwiczeń bazujących na materiałach przeznaczonych do nauczania języka polskiego jako obcego na poziomie A1.
The subject of the study in this thesis are aphasia disorders, specifying one of its varieties, acousno-mnestic aphasia. Linguistic abnormalities were analyzed, based on which the whole therapy plan was adapted. The key aspect is to compare the situation of a person learning Polish as a foreign language with a patient with aphasia. Recovering lost speech abilities is nothing more than building the entire language of the patient. The observed similarity between a foreign language student and a person with aphasia gives the opportunity to develop a therapy plan that will use educational materials to learn Polish as a foreign language. The therapeutic process requires a thorough and individual treatment plan, the aim of which will be to rebuild the patient's language system. The therapist's task is to prepare the patient to find a new reality and to cope with everyday situations. The work describes the selection of appropriate sets of exercises based on materials intended for teaching Polish as a foreign language at A1 level.
dc.abstract.en | The subject of the study in this thesis are aphasia disorders, specifying one of its varieties, acousno-mnestic aphasia. Linguistic abnormalities were analyzed, based on which the whole therapy plan was adapted. The key aspect is to compare the situation of a person learning Polish as a foreign language with a patient with aphasia. Recovering lost speech abilities is nothing more than building the entire language of the patient. The observed similarity between a foreign language student and a person with aphasia gives the opportunity to develop a therapy plan that will use educational materials to learn Polish as a foreign language. The therapeutic process requires a thorough and individual treatment plan, the aim of which will be to rebuild the patient's language system. The therapist's task is to prepare the patient to find a new reality and to cope with everyday situations. The work describes the selection of appropriate sets of exercises based on materials intended for teaching Polish as a foreign language at A1 level. | pl |
dc.abstract.pl | Przedmiotem badań w niniejszej pracy są zaburzenia afazji z wyszczególnieniem jednej z jej odmian, afazji akustyczno-mnestycznej. Przeanalizowane zostały występujące nieprawidłowości językowe, na podstawie których dostosowany jest plan całej terapii. Kluczowym aspektem jest porównanie sytuacji osoby uczącej się języka polskiego jako obcego z pacjentem z afazją. Odzyskiwanie utraconych zdolności mowy jest niczym innym, jak budowaniem całego systemu językowego pacjenta. Zaobserwowane podobieństwo między uczniem języka obcego a osobą z afazją daje możliwość opracowania planu terapii, który będzie wykorzystywał materiały edukacyjne do nauki języka polskiego jako obcego. Proces terapeutyczny wymaga dokładnego i indywidualnego planu postępowania, którego celem będzie odbudowanie systemu językowego pacjenta. Zadaniem terapeuty jest przygotowanie pacjenta do odnalezienia się w nowej rzeczywistości oraz radzenia sobie w codziennych sytuacjach. Praca opisuje dobór odpowiednich zestawów ćwiczeń bazujących na materiałach przeznaczonych do nauczania języka polskiego jako obcego na poziomie A1. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Prizel-Kania, Adriana | pl |
dc.contributor.author | Obońska, Aleksandra | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Prizel-Kania, Adriana | pl |
dc.contributor.reviewer | Młyński, Rafał | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T02:28:47Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T02:28:47Z | |
dc.date.submitted | 2019-07-03 | pl |
dc.fieldofstudy | komunikacja w praktyce społecznej | pl |
dc.identifier.apd | diploma-135272-227257 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/237397 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Aphasia, therapy, disorders, language system, speech therapy | pl |
dc.subject.pl | Afazja, terapia, zaburzenia, system językowy, logopedia | pl |
dc.title | Zaburzenia afatyczne - propozycja ćwiczeń terapeutycznych z wykorzystaniem materiałów do nauki j. polskiego jako obcego | pl |
dc.title.alternative | Afatic disorders - suggestions for therapeutic exercises using materials for learning Polish as a foreign language | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |