Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Uwarunkowania skuteczności metody słów-kluczy w uczeniu się różnych części mowy na przykładzie słów z języka węgierskiego
The part of speech and the Keyword Method: determinants of learning efficiency on a example of Hungarian vocabulary
metoda słów-kluczy, mnemotechnika, mnemonika, uczenie się, słownictwo
The Keyword Method, mnemonic, mnemonic device, vocabulary, learning
Badanie miało na celu sprawdzenie, czy jedna z mnemotechnik: metoda słów-kluczy, okaże się skuteczną metodą uczenia słów z języka obcego, wziąwszy pod uwagę część mowy, do jakiej należy dane słowo. Celem eksperymentu było także sprawdzenie czy istnieje zależność między łatwością wyobrażenia sobie trzech podstawowych elementów tej metody, czyli słowa-klucza, tłumaczenia słowa obcego oraz zdania łączącego dwa poprzednie a jej efektywnością. Badani (N=72, M=24, SD=3,16) uczyli się najpierw znaczenia trzydziestu węgierskich słów, po czym testowano poziom ich przyswojenia. Nastepnie przydzielani byli do grupy kontrolnej lub eksperymentalnej. W pierszej prowadzono pogadankę na temat metod uczenia się słów z języka obcego, a w drugiej uczono metody słów-kluczy. W kolejnej fazie badani uczyli się znaczeń kolejnych 30 węgierskich słów a następnie sparwdzono ile z nich zapmiętali. Uzyskane rezultaty nie potwierdziły wszystkich zakładanych zależności. Metoda słów-kluczy okazała się skutecznie zwiększać ilość przypominanych w teście słów (F(1,70)=1360,72, p<0,001), także przy uwzględnieniu podziału na rzeczowniki, czasowniki i przymiotniki. Związek między łatwością wyobrażania a pamięcią poszczególnych słów prawie w ogóle nie wystapił. W przypadku grupy eksperymentalnej jedynie łatwość wyobrażania zdań do wyobrażenia pozostawała w pozytywnej relacji z wynikiem w teście (r=0,48, p<0,007). Reszta relacji okazała się nieistotna. Zaś w grupie kontrolnej tylko łatwość wyobrażania sobie rzeczowników istotnie wiązała się z wynikem dla rzeczowników (r=0,45, p=0,013). Badanie to pokazało, że metoda słów-kluczy jest skuteczną metodą uczenia słów z języka obcego, także w przypadku języków niewykorzystywanych do tej pory w badaniach. Metoda ta pozwala zwiększyć efektywność uczenia się słów niezależnie od tego do jakiej części mowy należą.
The present study investigated the effectiveness of one mnemonic device: the keyword metod, in learning foreign language vocabulary. The question was if that method will also be effective in learning different parts of speech and what is the role of imeagibility of three main elements: keyword, concept and sentence to imagine. Participants (N=72, M=24, SD=3,16) were first tested on 30 Hungarian words that had been learnt at the beginning. Then they were divided into two groups. First was trained in keyword method and second was given chance to activate their knowledge of foreign language vocabulary learning technics. Both groups learnt 30 new Hungarian words using keyword method (first group) or any method (second group) and were tested after learning phase. The results were different than expected. Keyword method was better (F(1,70)=1360,72, p<0,001) than any method, helping participants to recall more words. This effect was true even if we consider part of the speech. There was almost no relation between imageability and results. In experimental group only sentence imageability was significantly (r=0,48, p<0,007) related to amout of recalled words. In control group only imageability of nouns has proved to be significantly (r=0,45, p=0,013) related to total amout of properly recalled nouns.The Keyword method has been found to be effective foreign vocabulary learning method regardless of part of speech. Additional value of this study is that two languages used in this experiment have never been used before.
dc.abstract.en | The present study investigated the effectiveness of one mnemonic device: the keyword metod, in learning foreign language vocabulary. The question was if that method will also be effective in learning different parts of speech and what is the role of imeagibility of three main elements: keyword, concept and sentence to imagine. Participants (N=72, M=24, SD=3,16) were first tested on 30 Hungarian words that had been learnt at the beginning. Then they were divided into two groups. First was trained in keyword method and second was given chance to activate their knowledge of foreign language vocabulary learning technics. Both groups learnt 30 new Hungarian words using keyword method (first group) or any method (second group) and were tested after learning phase. The results were different than expected. Keyword method was better (F(1,70)=1360,72, p<0,001) than any method, helping participants to recall more words. This effect was true even if we consider part of the speech. There was almost no relation between imageability and results. In experimental group only sentence imageability was significantly (r=0,48, p<0,007) related to amout of recalled words. In control group only imageability of nouns has proved to be significantly (r=0,45, p=0,013) related to total amout of properly recalled nouns.The Keyword method has been found to be effective foreign vocabulary learning method regardless of part of speech. Additional value of this study is that two languages used in this experiment have never been used before. | pl |
dc.abstract.pl | Badanie miało na celu sprawdzenie, czy jedna z mnemotechnik: metoda słów-kluczy, okaże się skuteczną metodą uczenia słów z języka obcego, wziąwszy pod uwagę część mowy, do jakiej należy dane słowo. Celem eksperymentu było także sprawdzenie czy istnieje zależność między łatwością wyobrażenia sobie trzech podstawowych elementów tej metody, czyli słowa-klucza, tłumaczenia słowa obcego oraz zdania łączącego dwa poprzednie a jej efektywnością. Badani (N=72, M=24, SD=3,16) uczyli się najpierw znaczenia trzydziestu węgierskich słów, po czym testowano poziom ich przyswojenia. Nastepnie przydzielani byli do grupy kontrolnej lub eksperymentalnej. W pierszej prowadzono pogadankę na temat metod uczenia się słów z języka obcego, a w drugiej uczono metody słów-kluczy. W kolejnej fazie badani uczyli się znaczeń kolejnych 30 węgierskich słów a następnie sparwdzono ile z nich zapmiętali. Uzyskane rezultaty nie potwierdziły wszystkich zakładanych zależności. Metoda słów-kluczy okazała się skutecznie zwiększać ilość przypominanych w teście słów (F(1,70)=1360,72, p<0,001), także przy uwzględnieniu podziału na rzeczowniki, czasowniki i przymiotniki. Związek między łatwością wyobrażania a pamięcią poszczególnych słów prawie w ogóle nie wystapił. W przypadku grupy eksperymentalnej jedynie łatwość wyobrażania zdań do wyobrażenia pozostawała w pozytywnej relacji z wynikiem w teście (r=0,48, p<0,007). Reszta relacji okazała się nieistotna. Zaś w grupie kontrolnej tylko łatwość wyobrażania sobie rzeczowników istotnie wiązała się z wynikem dla rzeczowników (r=0,45, p=0,013). Badanie to pokazało, że metoda słów-kluczy jest skuteczną metodą uczenia słów z języka obcego, także w przypadku języków niewykorzystywanych do tej pory w badaniach. Metoda ta pozwala zwiększyć efektywność uczenia się słów niezależnie od tego do jakiej części mowy należą. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Orzechowski, Jarosław - 131195 | pl |
dc.contributor.author | Obuszko, Tomasz | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Polczyk, Romuald - 131496 | pl |
dc.contributor.reviewer | Orzechowski, Jarosław - 131195 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T12:51:46Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T12:51:46Z | |
dc.date.submitted | 2012-10-23 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-71460-62726 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/184540 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | The Keyword Method, mnemonic, mnemonic device, vocabulary, learning | pl |
dc.subject.pl | metoda słów-kluczy, mnemotechnika, mnemonika, uczenie się, słownictwo | pl |
dc.title | Uwarunkowania skuteczności metody słów-kluczy w uczeniu się różnych części mowy na przykładzie słów z języka węgierskiego | pl |
dc.title.alternative | The part of speech and the Keyword Method: determinants of learning efficiency on a example of Hungarian vocabulary | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |