Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Czy i jak syntaktyka wpływa na semantykę? Analiza komponentu N400 w zadaniach typu "wypełnienie-luka" - perspektywa neurolingwistyczna
Does and how syntax affect semantics? Analysis of the N400 component in "filler-gap" sentencens - neurolinguistic perspective
język, neurolingwistyka, EEG, ERP, N400, opóźnione N400, analiza semantyczna, analiza syntaktyczna, system rozumienia języka, kontekst, zdania złożone, zdania o zależnościach długodystansowych, zdania wypełnienie-luka, pamięć robocza
language, neurolinguistics, EEG, ERP, N400, late N400, semantic analysis, syntactic analysis, language comprehension system, context, complex sentences, long-distance dependencies sentences, filler-gap sentences, working memory
Zgodnie z sekwencyjnym modelem przetwarzania informacji językowej w procesie rozumienia komunikatu najpierw następuje analiza syntaktyczna, aby w dalszej kolejności możliwa była analiza semantyczna. W przypadku zdań złożonych, w których występują zależności między oddalonymi od siebie częściami zdania (np. w zdaniach o zależnościach długodystansowych, takich jak np. zdania typu “wypełnienie-luka”), system odpowiedzialny za rozumienie języka musi zachować pewne informacje w pamięci, aby możliwe było ich wydobycie w dalszej części komunikatu. Czy możliwy jest dostęp znaczeniowy do bodźca prezentowanego wcześniej (poprzez wydobycie go z pamięci) zapośredniczony informacją syntaktyczną? Celem niniejszej pracy była replikacja badania Garnsey i współpracowników (1989), w którym próbowano zweryfikować, czy w zdaniach o zależnościach długodystansowych następuje dostęp do znaczenia słowa przywołanego z pamięci. Badacze ci wykorzystali komponent EEG N400 będący korelatem dostępu znaczeniowego do słowa. Zaobserwowano zmienioną amplitudę komponentu N400 w momencie, w którym oczekiwano przywołania danego słowa z pamięci. Sugeruje to, że komponent N400 może być wywoływany endogennie, a więc nie jako bezpośredni skutek analizy percepcyjnej bodźca (tj. egzogennie), ale także jako wynik kategoryzacji gramatycznej innego słowa. Wyniki przeprowadzonej replikacji są niezgodne z wynikami oryginalnego badania Garnsey i współpracowników (1989). Nie ma tym samym dowodów na to, aby komponent N400 mógł być wywoływany endogennie.
The two-stage model of language comprehension assumes a syntactic and semantic analysis. In the case of long-distance dependencies sentences the parser must store some information and retrieve it later. The aim of this study was to replicate the EEG study of Garnsey et al. (1989). Garnsey et al. (1989) asked if there is a semantic access to the word retrieved from memory in complex sentences. An altered amplitude of the N400 component was observed for the word which reminded the target word. This suggests that the N400 component may be a correlate of semantic access to the word retrieved from memory, which is inconsistent with the statement that the N400 component is triggered only by the direct presentation of a stimulus. The results of the current study are inconsistent with the results of the original study. Therefore, there is no evidence that the N400 can be induced endogenously.
dc.abstract.en | The two-stage model of language comprehension assumes a syntactic and semantic analysis. In the case of long-distance dependencies sentences the parser must store some information and retrieve it later. The aim of this study was to replicate the EEG study of Garnsey et al. (1989). Garnsey et al. (1989) asked if there is a semantic access to the word retrieved from memory in complex sentences. An altered amplitude of the N400 component was observed for the word which reminded the target word. This suggests that the N400 component may be a correlate of semantic access to the word retrieved from memory, which is inconsistent with the statement that the N400 component is triggered only by the direct presentation of a stimulus. The results of the current study are inconsistent with the results of the original study. Therefore, there is no evidence that the N400 can be induced endogenously. | pl |
dc.abstract.pl | Zgodnie z sekwencyjnym modelem przetwarzania informacji językowej w procesie rozumienia komunikatu najpierw następuje analiza syntaktyczna, aby w dalszej kolejności możliwa była analiza semantyczna. W przypadku zdań złożonych, w których występują zależności między oddalonymi od siebie częściami zdania (np. w zdaniach o zależnościach długodystansowych, takich jak np. zdania typu “wypełnienie-luka”), system odpowiedzialny za rozumienie języka musi zachować pewne informacje w pamięci, aby możliwe było ich wydobycie w dalszej części komunikatu. Czy możliwy jest dostęp znaczeniowy do bodźca prezentowanego wcześniej (poprzez wydobycie go z pamięci) zapośredniczony informacją syntaktyczną? Celem niniejszej pracy była replikacja badania Garnsey i współpracowników (1989), w którym próbowano zweryfikować, czy w zdaniach o zależnościach długodystansowych następuje dostęp do znaczenia słowa przywołanego z pamięci. Badacze ci wykorzystali komponent EEG N400 będący korelatem dostępu znaczeniowego do słowa. Zaobserwowano zmienioną amplitudę komponentu N400 w momencie, w którym oczekiwano przywołania danego słowa z pamięci. Sugeruje to, że komponent N400 może być wywoływany endogennie, a więc nie jako bezpośredni skutek analizy percepcyjnej bodźca (tj. egzogennie), ale także jako wynik kategoryzacji gramatycznej innego słowa. Wyniki przeprowadzonej replikacji są niezgodne z wynikami oryginalnego badania Garnsey i współpracowników (1989). Nie ma tym samym dowodów na to, aby komponent N400 mógł być wywoływany endogennie. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Wodniecka-Chlipalska, Zofia - 132687 | pl |
dc.contributor.author | Wojnarowicz, Mateusz | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wodniecka-Chlipalska, Zofia - 132687 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wyczesany, Mirosław - 126071 | pl |
dc.date.accessioned | 2022-06-22T21:36:33Z | |
dc.date.available | 2022-06-22T21:36:33Z | |
dc.date.submitted | 2022-06-22 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-159062-227485 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/293293 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | language, neurolinguistics, EEG, ERP, N400, late N400, semantic analysis, syntactic analysis, language comprehension system, context, complex sentences, long-distance dependencies sentences, filler-gap sentences, working memory | pl |
dc.subject.pl | język, neurolingwistyka, EEG, ERP, N400, opóźnione N400, analiza semantyczna, analiza syntaktyczna, system rozumienia języka, kontekst, zdania złożone, zdania o zależnościach długodystansowych, zdania wypełnienie-luka, pamięć robocza | pl |
dc.title | Czy i jak syntaktyka wpływa na semantykę? Analiza komponentu N400 w zadaniach typu "wypełnienie-luka" - perspektywa neurolingwistyczna | pl |
dc.title.alternative | Does and how syntax affect semantics? Analysis of the N400 component in "filler-gap" sentencens - neurolinguistic perspective | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |