Klasyczna kaligrafia arabska i jej współczesna recepcja

licenciate
dc.abstract.enThe purpose of this thesis was to present a brief history of classical Arabic calligraphy and its development throughout history. In the first chapter, the general history of Arabic writing, as well as the origin of the Arabic scripture and the process how calligraphy developed are described. On the basis of the selected examples I have presented different calligraphic styles that had been formed early in the history of Arabic artistic writing. In further part of my thesis I have presented a calligrapher and his preparations and also how calligraphy had transformed and how it influenced on other artistic surfaces, such as typography, contemporary art. My main intention was to present a contemporary reception of the Arabic calligraphy, and how its modern form is important nowadays. I also wanted to show that the Arabic letters are an inspiration not only for artists from the Middle East, but also for ones living in other countries.pl
dc.abstract.plCelem tej pracy jest przedstawienie historii klasycznej kaligrafii arabskiej oraz jej rozwoju na przestrzeni dziejów. W pierwszym rozdziale opisana jest historia i pochodzenie pisma arabskiego oraz proces kształtowania się kaligrafii. Na podstawie kilku przykładów omówione zostały wybrane arabskie style kaligraficzne oraz ich zastosowanie. W dalszej części pracy przedstawiona została postać kaligrafa oraz jego warsztat. Następnie opisano, w jaki sposób przekształcała się kaligrafia i jak wpłynęła na inne płaszczyzny artystyczne, takie jak typografia, czy sztuka współczesna. Moją główną intencją było zaprezentowanie współczesnej recepcji kaligrafii arabskiej i znaczenia jej nowoczesnej formy w życiu społecznym. Chciałam również pokazać, że pismo arabskie stanowi inspirację nie tylko dla arabskich twórców, ale również artystów pochodzących spoza terenów Bliskiego Wschodu.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.contributor.advisorMichalak-Pikulska, Barbara - 130499 pl
dc.contributor.authorKalinowska, Agnieszkapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerGadomski, Sebastian - 127975 pl
dc.contributor.reviewerMichalak-Pikulska, Barbara - 130499 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T08:28:13Z
dc.date.available2020-07-24T08:28:13Z
dc.date.submitted2012-07-05pl
dc.fieldofstudycywilizacje Bliskiego i Środkowego Wschodupl
dc.identifier.apddiploma-67090-79622pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/180517
dc.languagepolpl
dc.subject.enArabic calligraphy, graffiti, typography, artpl
dc.subject.plkaligrafia arabska, graffiti, typografia, sztukapl
dc.titleKlasyczna kaligrafia arabska i jej współczesna recepcjapl
dc.title.alternativeClassical Arabic calligraphy and its contemporary receptionpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The purpose of this thesis was to present a brief history of classical Arabic calligraphy and its development throughout history. In the first chapter, the general history of Arabic writing, as well as the origin of the Arabic scripture and the process how calligraphy developed are described. On the basis of the selected examples I have presented different calligraphic styles that had been formed early in the history of Arabic artistic writing. In further part of my thesis I have presented a calligrapher and his preparations and also how calligraphy had transformed and how it influenced on other artistic surfaces, such as typography, contemporary art. My main intention was to present a contemporary reception of the Arabic calligraphy, and how its modern form is important nowadays. I also wanted to show that the Arabic letters are an inspiration not only for artists from the Middle East, but also for ones living in other countries.
dc.abstract.plpl
Celem tej pracy jest przedstawienie historii klasycznej kaligrafii arabskiej oraz jej rozwoju na przestrzeni dziejów. W pierwszym rozdziale opisana jest historia i pochodzenie pisma arabskiego oraz proces kształtowania się kaligrafii. Na podstawie kilku przykładów omówione zostały wybrane arabskie style kaligraficzne oraz ich zastosowanie. W dalszej części pracy przedstawiona została postać kaligrafa oraz jego warsztat. Następnie opisano, w jaki sposób przekształcała się kaligrafia i jak wpłynęła na inne płaszczyzny artystyczne, takie jak typografia, czy sztuka współczesna. Moją główną intencją było zaprezentowanie współczesnej recepcji kaligrafii arabskiej i znaczenia jej nowoczesnej formy w życiu społecznym. Chciałam również pokazać, że pismo arabskie stanowi inspirację nie tylko dla arabskich twórców, ale również artystów pochodzących spoza terenów Bliskiego Wschodu.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.contributor.advisorpl
Michalak-Pikulska, Barbara - 130499
dc.contributor.authorpl
Kalinowska, Agnieszka
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Gadomski, Sebastian - 127975
dc.contributor.reviewerpl
Michalak-Pikulska, Barbara - 130499
dc.date.accessioned
2020-07-24T08:28:13Z
dc.date.available
2020-07-24T08:28:13Z
dc.date.submittedpl
2012-07-05
dc.fieldofstudypl
cywilizacje Bliskiego i Środkowego Wschodu
dc.identifier.apdpl
diploma-67090-79622
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/180517
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Arabic calligraphy, graffiti, typography, art
dc.subject.plpl
kaligrafia arabska, graffiti, typografia, sztuka
dc.titlepl
Klasyczna kaligrafia arabska i jej współczesna recepcja
dc.title.alternativepl
Classical Arabic calligraphy and its contemporary reception
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
56
Views per month
Views per city
Warsaw
17
Wroclaw
5
Krakow
4
Poznan
3
Gdansk
2
Gdynia
2
Katowice
2
Lodz
2
Zakrzewo
2
Bialystok
1

No access

No Thumbnail Available