Językowe techniki manipulacyjne na przykładzie kampanii wyborczej Prawa i Sprawiedliwości oraz Platformy Obywatelskiej do wyborów parlamentarnych w 2023 roku

licenciate
dc.abstract.enThis thesis investigates the use of linguistic manipulation techniques by the politicians of Law and Justice and Civic Platform in the election campaigns conducted by the parties in 2023. The aim of the thesis is to investigate whether the election campaigns contained linguistic means of influencing the recipients. Therefore, on the basis of manipulation methods distinguished by linguists who explored this issue, the election materials of both political parties were examined, in terms of the linguistic means used and the way of expression, taking into account the historical context of the content published by the parties. The thesis was divided into 4 chapters. The first, theoretical, will bring the reader closer to what is the language of politics; the differences between persuasion, manipulation and propaganda, as well as define what is the linguistic image of the world based on long-term research of the same concept. Second and third chapters are the analysis of election materials published by PiS and PO. They contain an analysis of the language of statements of politicians, which shows whether party representatives used techniques to influence the public. The analysis of how the image of the enemy is constructed in the fourth chapter contains answers to the question of whom the enemy is, what it does, with whom it cooperates and what its attitude is towards citizens. Based on this information, an attempt was made to define the concept of the enemy from the perspective of Law and Justice and Civic Platform. Conclusions formulated on the basis of the analysis of the material illustrate who, in what form and by what means the manipulation of voters was undertaken.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca bada wykorzystanie językowych technik manipulacyjnych przez polityków Prawa i Sprawiedliwości oraz Platformy Obywatelskiej w prowadzonych przez partie kampaniach wyborczych w 2023 roku. Celem pracy jest zbadanie tego, czy kampanie wyborcze zawierały w sobie językowe środki wywierania wpływu na odbiorcy. Dlatego na podstawie metod manipulacyjnych wyróżnionych przez językoznawców, którzy zgłębili tę problematykę, badaniu poddane zostały materiały wyborcze obu partii politycznych, pod kątem wykorzystywanych środków językowych oraz sposobu wypowiedzi, uwzględniając przy tym kontekst historyczny publikowanych przez partie treści.Praca podzielona została na 4 rozdziały. Pierwszy, teoretyczny, przybliży czytelnikowi, czym jest język polityki; różnice między perswazją, manipulacją oraz propagandą, jak i zdefiniuje, czym jest językowy obraz świata na podstawie długoletnich badań tegoż pojęcia. Drugi oraz trzeci rozdział są po kolei analizą materiałów wyborczych publikowanych przez partię PiS, oraz PO. Zawierają w sobie analizę języka wypowiedzi polityków, która ukazuje czy przedstawiciele partii wykorzystywali techniki wywierania wpływu na odbiorcy. Przeprowadzona w rozdziale czwartym analiza tego, jak w polityce konstruowany jest obraz wroga, zawiera w sobie odpowiedzi na pytanie, kim jest wróg, czym się zajmuje, z kim współpracuje oraz jaki jest jego stosunek do obywateli. Na podstawie tych informacji podjęto próbę zdefiniowania pojęcia wróg w perspektywie Prawa i Sprawiedliwości oraz Platformy Obywatelskiej. Wnioski sformułowane w oparciu o analizę materiału obrazują kto, w jakiej formie i przy użyciu jakich środków, podejmował się manipulowania odbiorcami.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorWiniarska, Justyna - 132649 pl
dc.contributor.authorCieśla, Wiktoria - USOS305548 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerWiniarska, Justyna - 132649 pl
dc.contributor.reviewerPstrąg, Jakub - 147464 pl
dc.date.accessioned2024-09-17T22:34:35Z
dc.date.available2024-09-17T22:34:35Z
dc.date.submitted2024-09-17pl
dc.fieldofstudyjęzyk polski w komunikacji społecznejpl
dc.identifier.apddiploma-178426-305548pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/445183
dc.languagepolpl
dc.subject.enPolitics, election campaign, parliamentary elections, media, influence techniques, language manipulation, persuasion, propaganda, constructing the image of the enemypl
dc.subject.plPolityka, kampania wyborcza, wybory parlamentarne, media, techniki wywierania wpływu, manipulacja językowa, perswazja, propaganda, konstruowanie obrazu wrogapl
dc.titleJęzykowe techniki manipulacyjne na przykładzie kampanii wyborczej Prawa i Sprawiedliwości oraz Platformy Obywatelskiej do wyborów parlamentarnych w 2023 rokupl
dc.title.alternativeLanguage manipulation techniques on the example of the election campaign of Law and Justice and the Civic Platform for the 2023 parliamentary electionspl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This thesis investigates the use of linguistic manipulation techniques by the politicians of Law and Justice and Civic Platform in the election campaigns conducted by the parties in 2023. The aim of the thesis is to investigate whether the election campaigns contained linguistic means of influencing the recipients. Therefore, on the basis of manipulation methods distinguished by linguists who explored this issue, the election materials of both political parties were examined, in terms of the linguistic means used and the way of expression, taking into account the historical context of the content published by the parties. The thesis was divided into 4 chapters. The first, theoretical, will bring the reader closer to what is the language of politics; the differences between persuasion, manipulation and propaganda, as well as define what is the linguistic image of the world based on long-term research of the same concept. Second and third chapters are the analysis of election materials published by PiS and PO. They contain an analysis of the language of statements of politicians, which shows whether party representatives used techniques to influence the public. The analysis of how the image of the enemy is constructed in the fourth chapter contains answers to the question of whom the enemy is, what it does, with whom it cooperates and what its attitude is towards citizens. Based on this information, an attempt was made to define the concept of the enemy from the perspective of Law and Justice and Civic Platform. Conclusions formulated on the basis of the analysis of the material illustrate who, in what form and by what means the manipulation of voters was undertaken.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca bada wykorzystanie językowych technik manipulacyjnych przez polityków Prawa i Sprawiedliwości oraz Platformy Obywatelskiej w prowadzonych przez partie kampaniach wyborczych w 2023 roku. Celem pracy jest zbadanie tego, czy kampanie wyborcze zawierały w sobie językowe środki wywierania wpływu na odbiorcy. Dlatego na podstawie metod manipulacyjnych wyróżnionych przez językoznawców, którzy zgłębili tę problematykę, badaniu poddane zostały materiały wyborcze obu partii politycznych, pod kątem wykorzystywanych środków językowych oraz sposobu wypowiedzi, uwzględniając przy tym kontekst historyczny publikowanych przez partie treści.Praca podzielona została na 4 rozdziały. Pierwszy, teoretyczny, przybliży czytelnikowi, czym jest język polityki; różnice między perswazją, manipulacją oraz propagandą, jak i zdefiniuje, czym jest językowy obraz świata na podstawie długoletnich badań tegoż pojęcia. Drugi oraz trzeci rozdział są po kolei analizą materiałów wyborczych publikowanych przez partię PiS, oraz PO. Zawierają w sobie analizę języka wypowiedzi polityków, która ukazuje czy przedstawiciele partii wykorzystywali techniki wywierania wpływu na odbiorcy. Przeprowadzona w rozdziale czwartym analiza tego, jak w polityce konstruowany jest obraz wroga, zawiera w sobie odpowiedzi na pytanie, kim jest wróg, czym się zajmuje, z kim współpracuje oraz jaki jest jego stosunek do obywateli. Na podstawie tych informacji podjęto próbę zdefiniowania pojęcia wróg w perspektywie Prawa i Sprawiedliwości oraz Platformy Obywatelskiej. Wnioski sformułowane w oparciu o analizę materiału obrazują kto, w jakiej formie i przy użyciu jakich środków, podejmował się manipulowania odbiorcami.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Winiarska, Justyna - 132649
dc.contributor.authorpl
Cieśla, Wiktoria - USOS305548
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Winiarska, Justyna - 132649
dc.contributor.reviewerpl
Pstrąg, Jakub - 147464
dc.date.accessioned
2024-09-17T22:34:35Z
dc.date.available
2024-09-17T22:34:35Z
dc.date.submittedpl
2024-09-17
dc.fieldofstudypl
język polski w komunikacji społecznej
dc.identifier.apdpl
diploma-178426-305548
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/445183
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Politics, election campaign, parliamentary elections, media, influence techniques, language manipulation, persuasion, propaganda, constructing the image of the enemy
dc.subject.plpl
Polityka, kampania wyborcza, wybory parlamentarne, media, techniki wywierania wpływu, manipulacja językowa, perswazja, propaganda, konstruowanie obrazu wroga
dc.titlepl
Językowe techniki manipulacyjne na przykładzie kampanii wyborczej Prawa i Sprawiedliwości oraz Platformy Obywatelskiej do wyborów parlamentarnych w 2023 roku
dc.title.alternativepl
Language manipulation techniques on the example of the election campaign of Law and Justice and the Civic Platform for the 2023 parliamentary elections
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
77
Views per month
Views per city
Warsaw
25
Krakow
12
Wroclaw
9
Poznan
6
Katowice
4
Leszno
3
Lodz
3
Knurów
2
Opole
2
Bialystok
1

No access

No Thumbnail Available