Between Facts and Fictions: "Atonement" by Ian McEwan as a Narrative of Guilt and Expiation

master
dc.abstract.enThis thesis is entitled “Between Facts and Fictions: Atonement by Ian McEwan as a Narrative of Guilt and Expiation”. It focuses on the main protagonist, who is also the narrator, Briony Tallis, The aim of this thesis is to show that the truth is never attainable through subjective accounts, and, thus, to defend Briony’s course of behaviour when she is a child, and also to defend her literary works which she produced as an adolescent and as an adult. I attempt to draw a line between what is her unintended and what is her intended manipulation, as well as to distinguish between the imagined and the real. This thesis elaborates on the fact-fiction-responsibility circle, and shows the dangers of putting imagination into real life. This thesis is divided into three chapters, proceeded and followed by introduction and conclusion, respectively. Chapter One elaborates on the reasons behind Briony’s course of action when she was a child, and on her immature literary work, The Trials of Arabella, which proves to be crucial in constructing Briony’s lie. Chapter Two is devoted to the narrator’s more mature, but yet imperfect, work, namely, novella Two Figures by a Fountain, as well as to the analysis of a number of events and objects, which support the assumption that truth is always subjective. Chapter Three is concerned with Atonement, that is, Briony’s last literary work, which serves her as a means of atonement, which is still out of her reach. This thesis, while elaborating on the notions of facts, fictions and responsibility for mixing these two, also touches on the concepts of truth-telling, atonement and penance, and on the technical level of metafiction. Metafictional elements present in the novel are highly relevant for my analysis.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca magisterska jest zatytułowana „Pomiędzy faktami a fikcjami: Pokuta Iana McEwana jako przykład narracji o winie i odkupieniu”. Podmiotem pracy jest główna bohaterka powieści, a zarazem jej narratorka, Briony Tallis.Celem pracy jest ukazanie, że niemożliwym jest poznanie prawdy, i dlatego też próbuję bronić Briony, oraz jej zachowania, gdy była dzieckiem, a także jej literackich pozycji, które napisała jako nastolatka, a potem jako dorosła kobieta. Moim zamiarem jest oddzielenie od siebie dwóch rodzajów manipulacji - zamierzonej i niezamierzonej. Celem jest także ukazanie, gdzie kończy się rzeczywistość, a gdzie zaczyna się fikcja. Niniejsza praca magisterska skupia się na faktach, fikcjach oraz odpowiedzialności, jaką niesie ze sobą mieszanie tych dwóch odrębnych światów.Praca ta jest podzielona na trzy rozdziały poprzedzone wstępem i zakończone wnioskami. Rozdział Pierwszy skupia się na czynnikach, które przyczyniły się do przewinienia Briony popełnionego gdy była dzieckiem, oraz na jej sztuce, która okazała się kluczowa w kreowaniu historii dotyczącej Robbiego. Rozdział Drugi jest poświęcony noweli, którą Briony napisała jako nastolatka, a także poszczególnym wydarzeniom i przedmiotom, które potwierdzają słuszność założenia, że prawda jest zawsze subiektywna. Rozdział Trzeci dotyczy samej Pokuty, która jest ostatnią pozycją literacką Briony i która jest też wyrazem jej żmudnej pokuty, która nigdy nie zostanie spełniona. Niniejsza praca, podczas analizowania Pokuty pod względem faktów, fikcji i odpowiedzialności jaką niesie ze sobą mieszanie tych dwóch światów, posługuje się takimi pojęciami jak prawda, pokuta i zadośćuczynienie, oraz metafikcja. Elementy metafikcji są bardzo istotne dla analizy techniki narracji jaką stosuje autor powieści.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.contributor.advisorStamirowska-Sokołowska, Krystyna - 132055 pl
dc.contributor.authorPlewa, Paulinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerPiątek, Beata - 131360 pl
dc.contributor.reviewerStamirowska-Sokołowska, Krystyna - 132055 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T12:55:41Z
dc.date.available2020-07-24T12:55:41Z
dc.date.submitted2012-10-30pl
dc.fieldofstudyfilologia angielskapl
dc.identifier.apddiploma-71529-133947pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/184601
dc.languageengpl
dc.subject.enMcEwan, Ian, atonement,truth, guiltpl
dc.subject.plMcEwan, Ian, pokuta, prawda, winapl
dc.titleBetween Facts and Fictions: "Atonement" by Ian McEwan as a Narrative of Guilt and Expiationpl
dc.title.alternativePomiędzy faktami a fikcjami: "Pokuta" Iana McEwana jako przykład narracji o winie i odkupieniupl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This thesis is entitled “Between Facts and Fictions: Atonement by Ian McEwan as a Narrative of Guilt and Expiation”. It focuses on the main protagonist, who is also the narrator, Briony Tallis, The aim of this thesis is to show that the truth is never attainable through subjective accounts, and, thus, to defend Briony’s course of behaviour when she is a child, and also to defend her literary works which she produced as an adolescent and as an adult. I attempt to draw a line between what is her unintended and what is her intended manipulation, as well as to distinguish between the imagined and the real. This thesis elaborates on the fact-fiction-responsibility circle, and shows the dangers of putting imagination into real life. This thesis is divided into three chapters, proceeded and followed by introduction and conclusion, respectively. Chapter One elaborates on the reasons behind Briony’s course of action when she was a child, and on her immature literary work, The Trials of Arabella, which proves to be crucial in constructing Briony’s lie. Chapter Two is devoted to the narrator’s more mature, but yet imperfect, work, namely, novella Two Figures by a Fountain, as well as to the analysis of a number of events and objects, which support the assumption that truth is always subjective. Chapter Three is concerned with Atonement, that is, Briony’s last literary work, which serves her as a means of atonement, which is still out of her reach. This thesis, while elaborating on the notions of facts, fictions and responsibility for mixing these two, also touches on the concepts of truth-telling, atonement and penance, and on the technical level of metafiction. Metafictional elements present in the novel are highly relevant for my analysis.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca magisterska jest zatytułowana „Pomiędzy faktami a fikcjami: Pokuta Iana McEwana jako przykład narracji o winie i odkupieniu”. Podmiotem pracy jest główna bohaterka powieści, a zarazem jej narratorka, Briony Tallis.Celem pracy jest ukazanie, że niemożliwym jest poznanie prawdy, i dlatego też próbuję bronić Briony, oraz jej zachowania, gdy była dzieckiem, a także jej literackich pozycji, które napisała jako nastolatka, a potem jako dorosła kobieta. Moim zamiarem jest oddzielenie od siebie dwóch rodzajów manipulacji - zamierzonej i niezamierzonej. Celem jest także ukazanie, gdzie kończy się rzeczywistość, a gdzie zaczyna się fikcja. Niniejsza praca magisterska skupia się na faktach, fikcjach oraz odpowiedzialności, jaką niesie ze sobą mieszanie tych dwóch odrębnych światów.Praca ta jest podzielona na trzy rozdziały poprzedzone wstępem i zakończone wnioskami. Rozdział Pierwszy skupia się na czynnikach, które przyczyniły się do przewinienia Briony popełnionego gdy była dzieckiem, oraz na jej sztuce, która okazała się kluczowa w kreowaniu historii dotyczącej Robbiego. Rozdział Drugi jest poświęcony noweli, którą Briony napisała jako nastolatka, a także poszczególnym wydarzeniom i przedmiotom, które potwierdzają słuszność założenia, że prawda jest zawsze subiektywna. Rozdział Trzeci dotyczy samej Pokuty, która jest ostatnią pozycją literacką Briony i która jest też wyrazem jej żmudnej pokuty, która nigdy nie zostanie spełniona. Niniejsza praca, podczas analizowania Pokuty pod względem faktów, fikcji i odpowiedzialności jaką niesie ze sobą mieszanie tych dwóch światów, posługuje się takimi pojęciami jak prawda, pokuta i zadośćuczynienie, oraz metafikcja. Elementy metafikcji są bardzo istotne dla analizy techniki narracji jaką stosuje autor powieści.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.contributor.advisorpl
Stamirowska-Sokołowska, Krystyna - 132055
dc.contributor.authorpl
Plewa, Paulina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Piątek, Beata - 131360
dc.contributor.reviewerpl
Stamirowska-Sokołowska, Krystyna - 132055
dc.date.accessioned
2020-07-24T12:55:41Z
dc.date.available
2020-07-24T12:55:41Z
dc.date.submittedpl
2012-10-30
dc.fieldofstudypl
filologia angielska
dc.identifier.apdpl
diploma-71529-133947
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/184601
dc.languagepl
eng
dc.subject.enpl
McEwan, Ian, atonement,truth, guilt
dc.subject.plpl
McEwan, Ian, pokuta, prawda, wina
dc.titlepl
Between Facts and Fictions: "Atonement" by Ian McEwan as a Narrative of Guilt and Expiation
dc.title.alternativepl
Pomiędzy faktami a fikcjami: "Pokuta" Iana McEwana jako przykład narracji o winie i odkupieniu
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
148
Views per month
Views per city
Hamburg
9
Wroclaw
8
Los Angeles
7
Bournemouth
5
Toronto
5
Changsha
4
Chengdu
4
La Veta
4
Sydney
4
Bristol
3

No access

No Thumbnail Available