Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Culture jamming - kontestacja i subwersja w erze masowej komunikacji.
Culture jamming - defiance and subversion in an era of massive communication
CULTURE JAMMING KONTESTACJA KRYTYKA MASOWA KOMUNIKACJA SPOŁECZEŃSTWO KONSUMPCYJNE
CONSUMPTION SOCIETY CRITICS CULTURE JAMMING \nDEFIANCE MASS COMMUNICATION
Celem pracy jest przedstawienie teorii krytycznej społeczeństwa konsumpcji oraz analiza działań subwersywnych w jego ramach. Metodą badawczą zastosowaną w niniejszej pracy jest analiza treści przeprowadzona z perspektywy hermeneutyki podejrzeń. W rozdziale pierwszym przedstawiono genezę i rozwój społeczeństwa konsumpcyjnego, a także charakterystykę masowej komunikacji. Autorka dochodzi do wniosku, że rozwój społeczeństwa masowego i nastawnie epoki ponowoczesności istotnie zmieniły charakter masowej komunikacji. Wydaje się również, że ponowoczesna kultura konsumpcji stwarza pewien obszar do działań dla kontestatorów. Rozdział drugi przedstawia w zarysie krytykę społeczeństwa konsumpcji sformułowaną przez trzech teoretyków Guy Deborda, Herberta Marcusego i Jeana Baudrillarda. W rozdziale trzecim podjęto próbę przeanalizowania form sprzeciwu wobec społeczeństwa konsumpcyjnego. Autorka przedstawia i poddaje analizie różne formy kontestacji, kładąc nacisk na zjawisko culture jammingu, któremu bliżej się przygląda.W zakończeniu przedstawiono wnioski i podjęto refleksję nad mechanizmem kooptacji. W pracy wykorzystano literaturę przedmiotu i źródła internetowe, związane z krytyką społeczeństwa konsumpcyjnego, masową komunikacją i kontestacją.
The purpose of this master thesis is presentation of critical theory concerning consumption society and subversion actions taken within it. Research method, undertaken in this work is hermeneutics.The first chapter depicts genesis, evolution of consumption society and outlines character of massive communication. Author concludes that evolvement of mass society and postmodernism era, has changed the character of mass communication vitally. It is possible to conceive that, postmodern consumption culture, leaves some space for dissenters.The second chapter delineates critic of consumption society introduced by Guy Debord, Herbert Marcuse and Jean Baudrillard.The third chapter is an attempt to carry out research over dissimilar forms of protest formed towards consumption society. Author presents and brings under analysis different form of defiance, taking into consideration culture jamming, as its special form.The last part presents the results and is a reflection over the phenomena of co-optation. The master thesis is based on literature of mass consumption criticism and Internet sources.
dc.abstract.en | The purpose of this master thesis is presentation of critical theory concerning consumption society and subversion actions taken within it. Research method, undertaken in this work is hermeneutics.The first chapter depicts genesis, evolution of consumption society and outlines character of massive communication. Author concludes that evolvement of mass society and postmodernism era, has changed the character of mass communication vitally. It is possible to conceive that, postmodern consumption culture, leaves some space for dissenters.The second chapter delineates critic of consumption society introduced by Guy Debord, Herbert Marcuse and Jean Baudrillard.The third chapter is an attempt to carry out research over dissimilar forms of protest formed towards consumption society. Author presents and brings under analysis different form of defiance, taking into consideration culture jamming, as its special form.The last part presents the results and is a reflection over the phenomena of co-optation. The master thesis is based on literature of mass consumption criticism and Internet sources. | pl |
dc.abstract.pl | Celem pracy jest przedstawienie teorii krytycznej społeczeństwa konsumpcji oraz analiza działań subwersywnych w jego ramach. Metodą badawczą zastosowaną w niniejszej pracy jest analiza treści przeprowadzona z perspektywy hermeneutyki podejrzeń. W rozdziale pierwszym przedstawiono genezę i rozwój społeczeństwa konsumpcyjnego, a także charakterystykę masowej komunikacji. Autorka dochodzi do wniosku, że rozwój społeczeństwa masowego i nastawnie epoki ponowoczesności istotnie zmieniły charakter masowej komunikacji. Wydaje się również, że ponowoczesna kultura konsumpcji stwarza pewien obszar do działań dla kontestatorów. Rozdział drugi przedstawia w zarysie krytykę społeczeństwa konsumpcji sformułowaną przez trzech teoretyków Guy Deborda, Herberta Marcusego i Jeana Baudrillarda. W rozdziale trzecim podjęto próbę przeanalizowania form sprzeciwu wobec społeczeństwa konsumpcyjnego. Autorka przedstawia i poddaje analizie różne formy kontestacji, kładąc nacisk na zjawisko culture jammingu, któremu bliżej się przygląda.W zakończeniu przedstawiono wnioski i podjęto refleksję nad mechanizmem kooptacji. W pracy wykorzystano literaturę przedmiotu i źródła internetowe, związane z krytyką społeczeństwa konsumpcyjnego, masową komunikacją i kontestacją. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.contributor.advisor | Sowa, Jan - 101428 | pl |
dc.contributor.author | Heynar, Maria | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Woźniak, Cezary - 200237 | pl |
dc.contributor.reviewer | Sowa, Jan - 101428 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T11:50:12Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T11:50:12Z | |
dc.date.submitted | 2012-10-10 | pl |
dc.fieldofstudy | kultura współczesna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-70469-119700 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/183587 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | CONSUMPTION SOCIETY CRITICS CULTURE JAMMING \nDEFIANCE MASS COMMUNICATION | pl |
dc.subject.pl | CULTURE JAMMING KONTESTACJA KRYTYKA MASOWA KOMUNIKACJA SPOŁECZEŃSTWO KONSUMPCYJNE | pl |
dc.title | Culture jamming - kontestacja i subwersja w erze masowej komunikacji. | pl |
dc.title.alternative | Culture jamming - defiance and subversion in an era of massive communication | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |