Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Nietzscheańska idea wiecznego powrotu jako droga do przezwyciężenia nihilizmu
Nietzschean idea of the eternal return as a mean to overcome Nihilism
Fryderyk Nietzsche, Nihilizm, wieczny powrót, wolność, wola mocy
Fryderyk Nietzsche, Nihilism, eternal return, freedom, will to power
Celem niniejszej pracy jest analiza nietzscheańskiej idei wiecznego powrotu, jako środka do przezwyciężenia Nihilizmu. Fryderyk Nietzsche przedstawia dzieje Nihilizmu, które rozpoczęły się wraz z przerzuceniem wartości ze świata realnego w świat nadrzeczywisty. Stąd jego surowa krytyka chrześcijaństwa, które nadawało wartość i sens rzeczywistości dzięki odnoszeniu się do idealnej nadrzeczywistości. Zostaje tu dokonana negacja życia, czyli również woli mocy. Wola mocy oznacza przede wszystkim dynamizm życia, jego nieustające zmiany i stawanie się, które poprzez sztywne kategorie dobra i zła zostało unieruchomione. Człowiek w świecie tego, co przeszłe jest skazany na ciągłe posłuszeństwo względem starych nakazów i zakazów. Również jego moc twórcza zostaje zaniechana na rzecz dostosowania się. Moment śmierci Boga również nie daje człowiekowi wyzwolenia, a jedynie ujawnia nicość. Człowiek samodzielnie musi podjąć walkę z Nihilizmem i aby przezwyciężyć go musi pokochać życie. Kochanie, w myśli Nietzschego jest aktem największej afirmacji. Kochając swoje życie można zaakceptować wieczny powrót, który mówi o nieskończonej powtarzalności wszelkich rzeczy i tym sposobem przezwyciężyć Nihilizm. Myślenie wiecznego powrotu przywraca człowiekowi moc twórczą, ponieważ taka perspektywa wyklucza widmo sądu ostatecznego, a człowiek zostaje postawiony wyłącznie przed pytaniem brzmiącym: “Czy ty tego chcesz?”. Człowiek działając zgodnie z nowym imperatywem odzyskuje swoją wolność oraz czas, ponieważ przestaje odnosić się do przeszłości, a zaczyna być w teraźniejszości, która nakierowana jest na przyszłość.
The purpose of this paper is to analyze the Nietzschean idea of the eternal return as a mean to overcome nihilism. Fryderyk Nietzsche showed that the history of Nihilism started when values had been transferred from our real life to the reality of over sensuality. He criticized Christianity which was giving values and sens to the reality thanks to its reference to the ideal world. Because of that life, change, becoming and also will to power has been negated. Will to power means dynamic of life, constant becoming and changes which, because of conservative category of good and evil, has been immobilized. Man in the world of the past is condemned to constant obedience to the old do's and don'ts. Also, their creative power is abandoned in favor of adaptation. Moment of God's death didn’t give freedom to man, it only showed emptiness. Man must take up the fight against nihilism on his own, and in order to overcome it, he must love life. Loving in Nietzsche philosophy means absolute affirmation. When you love your life you can accept eternal return and thanks to that you can overcome nihilism. In perspective of eternal return there is no final judgment. Man gets a new imperative that sounds „Do you really want it?”. Man acting according to the new imperative gets back his freedom and time, because it ceases to refer to the past and begins to be in the present, which is directed towards the future.
dc.abstract.en | The purpose of this paper is to analyze the Nietzschean idea of the eternal return as a mean to overcome nihilism. Fryderyk Nietzsche showed that the history of Nihilism started when values had been transferred from our real life to the reality of over sensuality. He criticized Christianity which was giving values and sens to the reality thanks to its reference to the ideal world. Because of that life, change, becoming and also will to power has been negated. Will to power means dynamic of life, constant becoming and changes which, because of conservative category of good and evil, has been immobilized. Man in the world of the past is condemned to constant obedience to the old do's and don'ts. Also, their creative power is abandoned in favor of adaptation. Moment of God's death didn’t give freedom to man, it only showed emptiness. Man must take up the fight against nihilism on his own, and in order to overcome it, he must love life. Loving in Nietzsche philosophy means absolute affirmation. When you love your life you can accept eternal return and thanks to that you can overcome nihilism. In perspective of eternal return there is no final judgment. Man gets a new imperative that sounds „Do you really want it?”. Man acting according to the new imperative gets back his freedom and time, because it ceases to refer to the past and begins to be in the present, which is directed towards the future. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest analiza nietzscheańskiej idei wiecznego powrotu, jako środka do przezwyciężenia Nihilizmu. Fryderyk Nietzsche przedstawia dzieje Nihilizmu, które rozpoczęły się wraz z przerzuceniem wartości ze świata realnego w świat nadrzeczywisty. Stąd jego surowa krytyka chrześcijaństwa, które nadawało wartość i sens rzeczywistości dzięki odnoszeniu się do idealnej nadrzeczywistości. Zostaje tu dokonana negacja życia, czyli również woli mocy. Wola mocy oznacza przede wszystkim dynamizm życia, jego nieustające zmiany i stawanie się, które poprzez sztywne kategorie dobra i zła zostało unieruchomione. Człowiek w świecie tego, co przeszłe jest skazany na ciągłe posłuszeństwo względem starych nakazów i zakazów. Również jego moc twórcza zostaje zaniechana na rzecz dostosowania się. Moment śmierci Boga również nie daje człowiekowi wyzwolenia, a jedynie ujawnia nicość. Człowiek samodzielnie musi podjąć walkę z Nihilizmem i aby przezwyciężyć go musi pokochać życie. Kochanie, w myśli Nietzschego jest aktem największej afirmacji. Kochając swoje życie można zaakceptować wieczny powrót, który mówi o nieskończonej powtarzalności wszelkich rzeczy i tym sposobem przezwyciężyć Nihilizm. Myślenie wiecznego powrotu przywraca człowiekowi moc twórczą, ponieważ taka perspektywa wyklucza widmo sądu ostatecznego, a człowiek zostaje postawiony wyłącznie przed pytaniem brzmiącym: “Czy ty tego chcesz?”. Człowiek działając zgodnie z nowym imperatywem odzyskuje swoją wolność oraz czas, ponieważ przestaje odnosić się do przeszłości, a zaczyna być w teraźniejszości, która nakierowana jest na przyszłość. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Strzelecki, Radosław | pl |
dc.contributor.author | Marzec, Justyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Strzelecki, Radosław | pl |
dc.contributor.reviewer | Hańderek, Joanna - 128287 | pl |
dc.date.accessioned | 2022-09-13T21:43:09Z | |
dc.date.available | 2022-09-13T21:43:09Z | |
dc.date.submitted | 2022-09-13 | pl |
dc.fieldofstudy | filozofia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-161489-259361 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/299295 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Fryderyk Nietzsche, Nihilism, eternal return, freedom, will to power | pl |
dc.subject.pl | Fryderyk Nietzsche, Nihilizm, wieczny powrót, wolność, wola mocy | pl |
dc.title | Nietzscheańska idea wiecznego powrotu jako droga do przezwyciężenia nihilizmu | pl |
dc.title.alternative | Nietzschean idea of the eternal return as a mean to overcome Nihilism | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |